عمومی

تست سرعت سایت با ۱۰ ابزار حرفه‌ای و ارزشمند

اینکه سایت شما یه سایت عالی باشه که هم از دید خدماتی که ارائه میده و هم از دید ظاهر و تجربه کاربری منحصر بفرد باشه، نتیجه کار ارزشمندیه، اما نکته دیگری که باید به اون توجه کنین، سرعت سایت شماس که به شما قدرت رقابت پذیری رو میده. در این نوشته بیشتر با این موضوع آشنا میشین.

یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در موفقیت هر سایت، سرعت اون هستش. تجربه نشون داده که وب سایتایی که با سرعت بیشتری در مرورگر کاربر ظاهر می شن رتبه های بسیار بهتری در یافته های جستجو به دست می یارن؛ اندازه تبدیل بالاتری دارن؛ بانس ریت (Bounce Rate) اونا کمتره؛ بازدیدکنندگان زمان بیشتری رو در اونا صرف می کنن و در کل، تجربه بهتری رو واسه کاربر میسازن و کاربران بیشتری رو جذب و حفظ می کنن. به خاطر همین، به کار گیری وسیله ها و وب سایتایی که سرعت بارگذاری وب سایتتون رو تست و آزمایش می کنن لازمه تا بتونین به کمک اطلاعات و راهنمایی اونا زخم و تعدیلات لازم رو اِعمال کنین و بهترین کارکرد ممکن رو در این مورد تماشاگر باشین.

مقاله در رابطه: افزایش سرعت سایت و ۲۳ راه حلی که باید درباره اون بدونین

راه حل

وب سایتای تست سرعت در موشکافی چه مواردی به شما کمک می کنن؟

موشکافی

ازجمله مواردی که به وسیله وب سایتای تست یا امتحان سرعت سایت مورد تحلیل و آزمایش قرار میگیره میشه به موارد زیر اشاره کرد:

ه شناسایی اسکریپتا، فونتا و افزونه س ایی که مدت بارگذاری سایت رو زیاد می کنن؛

• بررسی امکان خلاصه سازی اسکریپتا؛

• پیدا کردن تصاویر بزرگ و حجیمی که در بارگذاری سایت مشکل ایجاد می کنن؛

• شناسایی وجود کدهای مشکل زای جاوا اسکریپت یا CSS؛

• بررسی زمان رسیدن به اولین بایت (TTFB که معنی اونو در ادامه توضیح میدیم)؛

• بررسی حجم صفحات، کل زمان لازم واسه بارگذاری و تعداد درخواست واسه بارگذاری؛

• بررسی کارکرد سایت از موقعیتای جغرافیایی جور واجور؛

• بررسی سرعت پردازش و نمایش سایت یا رندر شدن (Render) اون در مرورگرهای جور واجور؛

• بررسی هدرهای HTTP؛

• بررسی کارکرد CDN (به معنی شبکه تحویل یا پخش محتوا)؛

• بررسی صحت بارگذاری عناصر جور واجور.

مفاهیم مهم در امتحان سرعت سایت

قبل اینکه به سراغ تست سرعت سایت خود برید لازمه که با چند معنی مربوط به کارکرد این وسیله ها آشنایی داشته باشین تا بهتر بتونین اطلاعاتی که دریافت می کنین رو موشکافی کرده و طبق اون اطلاعات نسبت به بهینه سازی سایت خود دست به کار شین:

سئو

زمان رسیدن به اولین بایت (TTFB)

زمان رسیدن به اولین بایت (Time to First Byte) شاخصیه که زمان پاسخگویی سرور (به درخواست کاربر) رو نشون میده. به زبون ساده، زمان رسیدن به اولین بایت مدت وقتیه که زمان میبره تا مرورگر شما پس از فرستادن درخواست نمایش سایت، دریافت اطلاعات از سرور رو شروع کنه.

CSS و جاوا اسکریپتای Render-Blocking

منظور از کدهای Render-Blocking اون دسته از کدهای CSS و جاوا اسکریپتیه که مانع بارگذاری و نمایش سریع سایت می شن. پیشنهاد گوگل واسه جاوا اسکریپتی که مزاحم بارگذاری سریع محتوای سایت می شه حذف یا عقب انداختن زمان بارگذاری اون هستش. هم جهت با بهینه سازی CSS هم باید از ارجاعات مناسب استفاده کنین و در کل، به کار گیری CSS و تعداد فایلای CSS رو کم کنین.

خلاصه سازی منابع

خلاصه سازی (Minification) منابع به معنی حذف کاراکترهای غیرضروری از HTML، جاوا اسکریپت و CSSه؛ مثلا:

• کاراکتر فاصله

• کاراکتر پرش به خط جدید

• کامنتا

• Block delimiterا

طبیعتاً با کم شدن مقدار کدهایی که باید از سرور درخواست و ارسال شه زمان لازم واسه بارگذاری سایت کاهش پیدا می کنه.

درخواستای HTTP

مرورگر شما دریافت اطلاعات از سرور رو با به کار گیری HTTP (قرارداد انتقال ابَرمتن) انجام میده. این در واقع یه درخواست و جواب (یا عمل و عکس العمل) بین یه کلاینت یا درخواست دهنده و یه میزبانه. کلا، هرچه نمایش کامل برگه های سایت شما نیازمند فرستادن درخواستای بیشتری به طرف سرور باشه، سرعت بارگذاری اونا کمتر میشه.

روشای زیاد و متنوعی واسه کاهش تعداد درخواستا هست، ازجمله:

• ترکیب فایلای جاوا اسکریپت و CSS

• درون خطی (inline) کردن جاوا اسکریپت (فقط اگه مقدار اون خیلی کم باشه)

• به کار گیری CSS Sprite

• کاهش موارد اضافی مانند افزونه س ایی که تعداد درخواستای سروری اونا زیاده

وسایل تست سرعت سایت

حالا که مفاهیم بالا رو درک کردین، وقت اون رسیده که با ۱۰ مورد از بهترین وسایل امتحان یا تست سرعت سایت آشنا شید. هر کدوم از این وسیله ها ویژگیا، گزارشات و روشای خاصی واسه تشریح یافته های داره که به فراخور نیاز خود می تونین از یه یا چندین مورد از اونا به صورت ترکیبی استفاده کنین.

نکته ای که اینجا باید به اون به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، اینه که معمولاً یافته های اولین تست (به دلیل کندتر بودن اولین DNS lookup) پایین تر از حد واقعیه؛ پس بهتره که هر تست رو چند بار تکرار کنین و از یافته های حاصله میانگین بگیرین.

۱٫ وسیله PageSpeed Insights گوگل

PageSpeed Insights گوگل یه وسیله تست سرعت وب سایته که از ۱ تا ۱۰۰ به سرعت سایت شما امتیاز میده. هر چی این امتیاز بالاتر باشه، سایت شما وضعیت بهتری داره. کلا، کسب امتیاز بالاتر از ۸۵ به معنی کارکرد مطلوب سایت میشه. PageSpeed هم نسخه دسکتاپ و هم نسخه موبایلی سایت شما رو بررسی کرده و پیشنهادای لازم رو هم ارائه می کنه.

موبایل

این وسیله کاربردی هر صفحه رو بر مبنای کارکرد اون در موارد زیر آزمایش می کنه:

• زمان بارگذاری قسمت بالایی صفحه (بخش above-the-fold): فاصله وقتی بین درخواست کاربر واسه بارگذاری یه برگه جدید تا لحظه ای که محتوای بالای صفحه به وسیله مرورگر پردازش شده و نشون داده می شه.

زمان بارگذاری کل صفحه: فاصله وقتی بین درخواست کاربر واسه بارگذاری یه برگه جدید تا لحظه ای که کل محتوای صفحه به وسیله مرورگر پردازش شده و نشون داده می شه.

گزارش موبایلی یه بحث دیگه با عنوان «تجربه کاربری» رو هم در برمی گیرد که در امتیازدهی سایت دید می شه. مثلا در تست نسخه موبایل واسه مواردی مانند پیکربندی Viewport (ناحیه قابل مشاهده کاربران از یه صفحه وب)، اندازه اهداف لمسی (تکمه ها و لینکا) و هم اینکه اندازه فونت اهمیت خاصی در نظر گرفته می شه. تازگیاً کارگروه PageSpeed Insights یه وسیله جدید تست سرعت سایت رو در سایت think with Google راه اندازی کردن که امتحان کردن اونم خالی از لطف نیس.

بیشتر بدونین: ۵ نکته جهت بهبود امنیت سایت

۲٫ GTmetrix

سایت GTmetrix یکی دیگه از وسایل تست سرعت سایت هاست که با در نظر گرفتن PageSpeed و شاخص YSlow (بر مبنای استانداردهای یاهو) از A تا F به سایت شما امتیاز میده. گزارشای GTmetrix در شش بخش جور واجور، شامل PageSpeed، YSlow، نمودار آبشاری، محور وقتی بارگذاری، ویدیو و گذشته یا سوابق ارائه می شه.

با ثبت نام و دریافت یه حساب کاربری رایگان می تونین وضعیت وب سایتتون رو از هفت موقعیت جغرافیایی جور واجور آزمایش کنین. علاوه بر این، امکان انتخاب نوع مرورگر (کروم یا فایرفاکس) و چگونگی اتصال (دایال آپ یا اینترنت سریع) هم هست. ازجمله بقیه ویژگیای پیشرفته تر این وسیله، میشه به توانایی جفت و جور ویدیو از بارگذاری سایت (ضبط و نمایش لحظه به لحظه بارگذاری سایت واسه پیدا کردن بخشایی که بارگذاری سایت رو بیشتر به تعویق میندازن) و هم اینکه امکان مستثنا کردن تبلیغات و نمایش اثر اونا بر بارگذاری سایت اشاره کرد.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بدون ثبت نام و ایجاد یه حساب کاربری رایگان علاوه بر اینکه به خیلی از گزینه های بالا دسترسی دارین، معمولاً در اول درخواست واسه بررسی سرعت سایت باید یه مدت در صف وب سایتای درخواست کننده منتظر بمونین.

۳٫ WebPageTest

سایت WebPageTest شباهت زیادی به وسایل بالا داره، اما امکان انتخاب موقعیتای جغرافیایی و مرورگرهای خیلی بیشتری (ازجمله مرورگرهای موبایل و مدلای جور واجور گوشیای هوشمند) رو در اختیار کاربر قرار میده. این وسیله کاربردی براساس تستای جور واجور عملکردی خود، مانند تستای TTFB، فشرده سازی، کش کردن، استفاده مؤثر از CDN و موارد مشابه، از A تا F به سایت شما امتیاز میده.

گزارش WebPageTest در هشت بخش ارائه می شه؛ شامل خلاصه گزارش، جزئیات، مرور کارکرد، جزئیات بارگذاری محتوا، اسکرین شاتا و هم اینکه دو بخش بررسی تصاویر و نقشه سرعت بارگذاری اجزای جور واجور برگه مورد نظر. علاوه بر این، روش امتحان این وسیله تا حدی استثنایی و خاص هستش؛ از این واسه که می تونین تست رو با به کار گیری دکمه RE-RUN THE TEST در صفحه خلاصه گزارش (Summary) تکرار کنین و یافته های اولین بازدید و بازدیدهای تکراری رو با هم مقایسه کنین. این توانایی می تونه در تشخیص تأخیر اولیه DNS (که قبلاً به اون گفته شد) کارساز باشه. در کل، WebPageTest تواناییای پیشرفته ای داره که از اون میان میشه به توانایی ضبط و نمایش ویدئویی بارگذاری سایت (مشابه GTmetrix)، غیرفعال سازی جاوا اسکریپت، ندیده گرفتن SSL و امکان انتخاب گوشیا، کشورها و مرورگرهای جور واجور واسه انجام تست سرعت سایت اشاره کرد.

۴٫ dotcom-monitor

dotcom-monitor یه وسیله تست سرعت تقریباً ساده س!، اما تست سرعت سایت از نواحی جغرافیایی جور واجور رو به طور هم زمان اجرا می کنه و یافته های تست رو تو یه صفحه نشون میده که با کلیک روی هرکدوم از مناطق می تونین گزارش وضعیت اونو در ستون سمت چپ ببینین. اگه امکان بررسی وضعیت سرعت سایت در نواحی جور واجور جهان براتون مهمه، این توانایی می تونه باعث صرفه جویی زیادی در وقت شما شه؛ چون که در بقیه وسایل تست سرعت سایت واسه بررسی وضعیت سرعت بارگذاری سایت در هر منطقه باید دوبارهً تست رو اجرا کنین. علاوه بر این، در ستون سمت چپ دو زبانه هست که وضعیت سرعت سایت در اولین بازدید (زبانه First Visit) و بازدیدهای بعدی (Repeat Visit) رو به صورت جدا از هم نشون میده.

۵٫ Yellow Lab Tools

Yellow Lab Tools یه وسیله تست کارکرد و کیفیت وب سایته که اطلاعات فراوون و بعضی ویژگیای منحصر به فرد رو ارائه میده که در بقیه وسایل تست سرعت وب سایتا وجود نداره. این وسیله براساس شاخصایی مانند حجم صفحه، تعداد درخواستا، DOM (Document Object Model)، ایرادات جاوا اسکریپت و CSS و پیکربندی سرور، از A تا F به سایت امتیاز میده.

۶٫ DevTools گوگل کروم

یکی دیگه از وسایل آسون الوصولی که واسه تست سرعت سایت نباید از قلم بندازین، DevTools مرورگر محبوب کرومه. این وسیله بر خلاف سادگی، ویژگیای پیشرفته ای هم داره و با به کار گیری کلیدهای میانبر زیر در هر وقتی که بخواین می تونین اونو اجرا کنین:

• ویندوز: F12 یا Ctrl + Shift + I

• مک: Cmd + Opt + I

گوگل در جدیدترین به روزرسانیای خود امکان نمایش جزئیات بارگذاری سایت رو به نمودار آبشاری DevTools اضافه کرده. از این روش خیلی راحت و با جزئیات دقیق می تونین ببینین که بارگذاری چه مواردی بیشتر وقت میگیره. واسه به کار گیری این توانایی به زبانه Performance برید و با به کار گیری کلید ترکیبی Ctrl + E روند تست رو شروع کنین. پس از چند ثانیه با فشردن دکمه Stop می تونین گزارش تست رو در بخشای جور واجور این قسمت ببینین.

۷٫ Sucuri Load Time Tester

Sucuri Load Time Tester هم وسیله سریع و ساده ای واسه امتحان کارکرد سایت از نقاط جغرافیایی مختلفه. این سایت، سرعت اتصال و TTFB هر کدوم از مناطق رو به همراه نمودار مقایسه ای و امتیاز کلی سایت نمایش میده.

۸٫ Pagelocity

Pagelocity یکی دیگه از وسایل تست سرعت وب سایته که در امتیازدهی به سایتا روش خاصی داره. این وسیله با در نظر گرفتن مؤلفه هایی مانند کارکرد، سئوی داخلی و وضعیت کدهای سایت از ۱ تا ۱۰۰ به اون امتیاز میده. هم اینکه، واسه بهینه سازی هر کدوم از این قسمتا توضیحات و پیشنهادای متناسبی رو هم ارائه می کنه. ً این وسیله یه افزونه واسه کروم داره که با نصب اون می تونین صفحه ای که بازکرده اید رو فوراً بررسی کنین.

۹٫ YSlow

YSlow یه پروژه متن باز و ابزاری واسه بررسی صفحات اینترنتیه که براساس استانداردهای یاهو واسه کیفیت کارکرد وب سایتا، وضعیت سایتای جور واجور رو مورد آزمایش قرار میده. این وسیله واسه امتحان کارکرد هر سایت سه مرحله رو طی می کنه: اول همه مؤلفه ها (تصاویر، اسکریپتا و موارد دیگه) رو می شناسونه؛ بعد به جمع آوری اطلاعات در مورد هر مؤلفه می پردازه و در آخر، با به کار گیری اطلاعات جمع آوری شده و با در نظر گرفتن هر کدوم از استانداردهای خود واسه سایت مربوطه یه امتیاز در نظر میگیره.

YSlow 23 استاندارد یا قانون جور واجور داره که آزمایش هر سایت رو با در نظر گرفتن اونا انجام میده. واسه به کار گیری این وسیله باید افزونه های مخصوص اون واسه مرورگرهای جور واجور رو نصب کرده یا اینکه از GTMetrix استفاده کنین.

بیشتر بدونین: افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت با ۱۷ راه حل موثر

۱۰٫ Perftool

PerfTool یکی دیگه از وسایل تست سرعت و کارکرد وب سایته که به عنوان یه پروژه متن باز در GitHub ارائه می شه. نصب این وسیله کمی به علم فنی در مورد localhost و امور مربوط به سرورهای محلی نیاز داره؛ اما اطلاعاتی که در آخر به دست می بیارین ارزش هرگونه زحمتی رو داره. این وسیله اطلاعات چند منبع بررسی کیفیت و سرعت سایت رو با هم ترکیب می کنه و گزارش قابل هضم و جامعی رو ارائه میده. شاخصای آزمایش کارکرد perftool در کل به ۲۰۰ مورد جور واجور می رسه. یکی از امتیازات این وسیله، امکان اجرای تست روی چندین صفحه به طور هم زمونه؛ پس ازآنجایی که با به کار گیری Perftool احتیاجی به تست جداگونه تک تک صفحات ندارین، در مدت زمان بسیار کمتری می تونین به درک کامل تری از کارکرد قسمتای جور واجور سایتتون دست پیدا کنین.

افزونه های گوگل کروم واسه تست سرعت سایت

چندین افزونه رایگان واسه کروم هست که به کمک اونا می تونین به آسونی سرعت سایت مورد نظرتون رو سبک سنگین کنین. ازجمله بهترین افزونه های گوگل کروم واسه تست سرعت سایت عبارت ان از:

• Page Load Time

• app.telemetry Page Speed Monitor

• Performance-Analyser

• LoadFocus Load Testing

حرف آخر

ما در این مطلب به مجموعه متنوعی از وسایل تست سرعت سایت اشاره کردیم که هر کدوم از اونا ویژگیای مخصوص به خودشو داره. از هرکدوم از این وسیله ها که استفاده می کنین، این نکته مهم رو یادتون باشه که تست دائمی سرعت و کارکرد سایت بسیار مهم و لازمه؛ چون که بدون اطلاع از این شاخص مهم نمی تونین وضعیت وب سایتتون رو بهتر کنین و در نتیجه، علاوه بر مشکلاتی که در مورد تجربه کاربری پیش میاد، باید عواقب سنگینی رو هم در بحث سئو به جون بخرین. هم اینکه، پس از اطلاع از ایرادات موجود لازمه که قدمای بعدی واسه رفع اونا رو وردارین. اکثریت نزدیک به اتفاق وسایل بالا پیشنهادای لازم واسه رفع ایرادات شناسایی شده رو هم به شما میدن. کافیه که به هشدارها و پیشنهادات ارائه شده توجه کنین تا محبوب کاربران و مشتریان و هم اینکه موتورهای جستجو بشوید.

مشکلات