دیجیتال مارکتینگ و سئو

جایگزینی گوگل آنالیتیکس – معرفی و مقایسه چند سرویس

تحلیل و بررسی وب سایت از طریق خاص خود نیازمنده تا داده هایی که در اختیار شما قرار می گیرد، از ارزش خوبی هم بهره مند باشن. استفاده یه وسیله خوب هم خود بخشی از موفقیت در بخش دیجیتال مارکتینگ به حساب میاد. گوگل در بیشتر زمینه ها فعالیت می کنه که بی شک می توان اونو شرکتی بزرگ و بی مثل در بیشتر زمینه ها هم دونست. سرویس گوگل آنالیتیکس از معروف ترین وسیله بررسی یه وب سایت شناخته می شه. درسته که سرویس گوگل یکی از بهترین هاست، اما محدودیت های اعمال شده به روی اون، دسترسی کاربران ایرونی با مشکل همراه س و این سرویس در ایران تحریم شده، در ادامه ابزارهایی رو واسه جایگزینی گوگل آنالیتیکس معرفی می کنیم

از طرفی کاملا معلومه که گوگل تنها ارائه دهنده وسیله بررسی و تحلیل یه وب سایت نیس، به خاطر همین تصمیم به معرفی چند سرویس دیگه که بتونن جایگزینی گوگل آنالیتیکس رو بکننن گرفتیم.

سرویس های جور واجور با دریافت هزینه های ماهیانه و هرساله نسبت به سرویس دهی اقدام می کنن اما سرویس هایی این وسط وجود دارن که این خدمات رو به رایگان در اختیار شما بذارن. ما اولویت رو بر رایگان بودن وسیله گذاشتیم چون امکان رد و بدل کردن راحت پول به صورت آنلاین معمولاً با سرویس های خارجی کمی سختی به دنبال داره.

 

وسایل تحلیل و بررسی وب سایت واسه جایگزینی گوگل آنالیتیکس

در ادامه چند نمونه از وسایل تحلیل و بررسی وب سایت در اختیار شماس که به دلخواه می تونید یه نمونه رو انتخاب کنین.

  • سرویس

به کوتاه از اون با نام OWA یاد می کنن که ابزاری متن باز(open source) به حساب میاد. این وسیله از راه جاوا اسکریپت، پی اچ پی یا REST امکان موشکافی ترافیکی وب سایت رو واسه شما جفت و جور می کنه. رابط کاربری این سرویس مشابه با سرویس آنالیتیکس گوگله و با کمی زمان گذاشتن خیلی راحت می تونید به تموم بخش های این سرویس تسلط پیدا کنین.

ویژگی های خوب این سرویس بدین صورته:

  • بدون هزینه و رایگان
  • دارای افزونه واسه سیستم مدیریت محتوای وردپرس
  • دارای توانایی ردیابی کلیک ها و حرکات ماوس کاربران
  • امکان شخصی سازی و سفارشی کردن گزارشات

 

  • سرویس

Piwik به ثبت ریزترین جزئیات فعالیت کاربران می پردازه و اطلاعات رو در اختیار وب مسترها قرار می دهد. همین نکته این سرویس رو یکی از پرکاربردترین های این زمینه تبدیل کرده. یکی از خوبی های این سرویس مشابه بودن امکاناتش با آنالیتیکس گوگله. یه فرق بزرگ که در اون هست اینه که فقط در صورتی قادر به به کار گیری Piwik هستین که اون رو روی سرور خودتون سوار کرده باشین. مشکل سرویس Piwik و خیلی از سرویس های مشابه اون در بحث AdSense و AdWordsه. بدیش اینه به جز آنالیتیکس گوگل، دیگه سیستم های مشابه همکاری خوبی با این دو ندارن که خود باعث ایجاد بعضی مشکلات واسه وبسمتران حرفه ایه.

با همه این ها، پشتیبانی از زبون فارسی در Piwik یه مزیت بزرگ در ایران به حساب میاد.

 

  • سرویس

نقطه قوت این وسیله در ساده بودن کار با اون هستش. کمی جستوجو و گشت و گذار در منوهایش خیلی سریعً منتهی به یادگیری شما و دریافت داده های مورد نیازتون می شه. ظاهر ساده اش، امکانات کمی رو هم در برخواهد داشت، البته در نسخه پرو با پرداخت هزینه امکانات بیشتر هم در اختیار کاربران قرار می گیرد. باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این سرویس واسه وب سایتایی با سه هزار بازدید روزانه واسه هر صفحه مجانیه.

 

بی شک سرویس های زیادی دیگری هم در سطح وب وجود دارن که در تحلیل داده ها امکانات خوب و شاید خاص خود رو ارائه بدن، اما با هزینه کم سرویس های نامبرده کارکرد خوبی رو دارن و اطلاعات آماری خوبی رو از فعالیت بازدیدکنندگان به شما میدن. تحلیل و بررسی این داده ها رو جدی بگیرین، پس از کمی زمان خودتون متوجه رشد و موفقیت کسب وکارتون میشین.

قسمت قبل: تحلیل و بررسی وب سایت چه اهمیتی داره؟
قسمت بعد: اصطلاحات پر کاربرد در بررسی وب سایت(به زودی)