دیجیتال مارکتینگ و سئو

جذب مخاطب هدفمند | استراتژی های موفق و کاربردی

 مخاطب هدف دار (Lead) فردیه که علاقه خود رو نسبت به خدمات یا اجناس شما بیان می داره. جذب مخاطب هدف دار واسه هر کار و کاسبی اهمیت فراوون داره.

جذب مخاطب هدف دارمخاطبان شما دوست ندارن که توجهشون با پول خریده و جلب شه، بلکه دوست دارن توجهشون به صورت طبیعی جلب شه. پس، باید در روش هدف دار جذب مخاطب هدف دار در هر صنعتی با در نظر گرفتن وسایل بهینه واسه دسترسی به اونا تجدید نظر کرد.

اولین و مهمترین قدم ساخت محتوایی راضی کننده و دومین مرحله به کار گیری اون محتوا واسه تبدیل بازدید کننده به سرنخه.  درسته که گفتن اون به مراتب آسون تر از عمل به اون هستش!

واسه روشن تر شدن موضوع و بیان اینکه چقدر روش هدف دار جذب مخاطب هدف دار (تبدیل ویزیتور به سرنخ یا Lead Generation) اهمیت داره داستان مقایسه اولویت های زندگی رو با ریختن سنگ های بزرگ، کوچیک و شن در پارچ به شما یادآوری می کنیم. همونطور که واسه جا شدن تموم سنگ ها و شن داخل پارچ باید اول از سنگ های بزرگ تر استفاده کنین و در آخر شن ها رو بریزین، در اجرای روش هدف دار جذب مخاطب هدف دار هم هم این گونه س. شما باید اولویت و تمرکزتون رو در جذب مخاطب هدف دار روی بازاریابی درونگرا بذارین.

جذب مخاطب هدف دار: سنگا، سنگ ریزها و شنای بازاریابی درونگرا

همونطور که سنگ ها رو به مهم ترین اولویت ها، سنگ ریزه ها رو به اولویت های درجه دوم و شن ها رو به اولویت های سطح پایین تشبیه می کنن در بازاریابی درونگرا مفاهیمی معنی داره به این صورت که شما باید بدونین که سنگ های درشتی که واسه روش هدف دار شما اهمیت زیادی دارن کدوما هستن؟ سنگ ریزها که اولویت های دوم شما به عنوان وسیله پشتیبانی هستن کدوما هستن؟ مشکلات شما که به شکل شن های مثال گفته شده هستن کدوما هستن؟ بیشتر کسب وکارها بالاترین اولویتشان رو مشتری هاشون معرفی می کنن.

بی چون و به چه دلیل مشتری واسه هر کسب و کاری مهمترینه، اما اینجا می خواهیم در مثالی که براتون آوردیم مشتری ها رو آبی فرض کنیم که روی سنگ ها و شن ها در پارچ می ریزید. آب رو وقتی می توان درون پارچ ریخت که همه سنگ ها و شن ها در پارچ به صورت منسجمی کنار هم باشن. کسب وکار شما هم اینطوریه، وقتی می تونید به سود برسین که این تصور رو در مورد روش هدف دار بازاریابی درونگرای خود داشته باشین.

۴ المان مهم از راه هدف دار جذب مخاطب هدف دار

محتوای شما همون سنگ های بزرگ هستن. محتوای راضی کننده نقش مهمی در جذب مخاطب هدف دار بازی می کنه، که از ابزارهایی واسه تولید ترافیک بیشتر می توان بهره برد، مانند: بلاگ، سئو، تبلیغات کلیکی و شبکه های اجتماعی.

تقریباً ۹۶ درصد مشتری های کسب و کارای B2B از رهبران اون صنعت محتوایی می خواهند که به اون ها در تصمیم گیری خرید کمک کنه. محتوای راضی کننده، کلیدی ترین فاکتوریه که شما می تونید به کمک اون خود رو پیشرفت بدید و به عنوان رهبر آموزشی در اون صنعت شناخته شید.

این مقاله تلاش داره به شما نشون بده که بهترین راه واسه جذب مخاطب هدف دار، محتوای مناسبه. به زودی متوجه می شید که شرکت هایی که روش هدف دار خود رو با این جریان محتوا هم جهت کرده ان ۶۷ درصد سرنخ بیشتری نسبت به شرکت های دیگه دریافت می کنن.

۱- جذب مخاطب هدف دار

ایمیل نشانی
ایمیل نشانی بهترین چیزیه که می تونید از ویزیتورها دریافت کنین

تحقیقات نشون می دهد که اگه اطلاعات کافی از بازدید کننده های سایتتون نگیرین ۵۰ درصدشون دیگه به سایت شما بر نمی گردند. ایمیل نشانی بهترین چیزیه که می تونید از ویزیتورها دریافت کنین، اما بیشتر مواقع ویزیتورها از دادن ایمیل خود به شما دوری می کنن. دکمه های مبادرت به عمل مانند “اینجا ثبت نام کنین” به این معنی برداشت می شه که می خواهید صندوق پستی ایمیل ویزیتورها رو پر کنین از ایمیل های بدرد نخور و اسپم. حال باید واسه اخذ اطلاعات کاربران کار دیگری کرد.

یکی از متخصصین و مشاورین تبلیغات هدف دار دو نکته پیشنهاد می کنه:

  •  قبل اینکه چیزی سوال کنیم باید ارزشی به مشتری بدیم
  •  تموم مراحل روند بازاریابی باید ارزش آفرین باشه

خیلی سال پیش اگه عضو یه خبرنامه می شدیم که هر هفته واسه ما ایمیل ارسال می کردن فکر می کردیم چقدر لوکس و متفاوت هستیم که به ایمیل ما اطلاعات ارسال می شه. اما حالا از کلی نرم افزارهای پاپ آپ بلاکر استفاده می کنیم و از عبارت اینجا ” ثبت نام کنین” بدمون میاد. زمان اون رسیده که بازاریابان این دیواره هایی رو که مشتریان بالقوه دور خود کشیده ان فرو بریزن. بهترین راه واسه اینکه از فوت وفن “ارزش آفرینی قبل از دریافت اطلاعات” استفاده کنیم به کار گیری جاذبان مخاطبان هدفمنده.

دوره تخصصی E-CRM در مورد باخبر شدن از این مطالب بسیار به درد بخوره.

دوره تخصصی E-CRM

استفاده موثر از ایمیل، اس ام اس و پوش در رابطه با مشتریان

حالا ثبت نام کنین

۲- جاذبان مخاطبان هدف دار

یه چرخه قوی و موفق طول عمر مشتری، باید واسه تبدیل ویزیتورها به سرنخ بهینه سازی شه. بدیش اینه، یه شکافی بین تولید ترافیک و جذب مخاطب هدف دار هست که معمولاً ویزیتورها به بازدیدکننده های یهویی تبدیل می شن تا اطلاعاتی از شما به دست بیارن و دیگه سراغ شما نیایند.

شما می تونید این شکاف رو با جاذب مخاطب هدف دار پر کنین. این جاذبان، ابزارهایی هستن که واسه بازدید کننده های شما در قبال رد و بدل کردن اطلاعات تماسشون ارزش آفرینی می کنن. کسب و کارا از این جاذبا استفاده می کنن، ابزارهایی مانند دریافت ایمیل، عضویت در خبرنامه، شبکه های اجتماعی و … .

هدف این وسیله ها اینه که شما مجوز این رو داشته باشین که به طور دائم به بازدیدکننده های خود دسترسی داشته باشین، کارایی که در این باب انجام می شه شامل موارد زیره:

  • ویدیوی آموزشی
  • دسترسی رایگان به خدمات به مدت محدود
  • وبینار
  • کتاب الکترونیکی
  • طرح های تخفیفی و تشویقی
  • مصاحبه با متخصصین در اون بخش

این ایزارهای آموزشی رایگان، به بازدیدکننده هاتون این اعتماد رو میده که اطلاعات تماس خود رو در اختیار شما بذارن.

۳- فوت وفن های تبدیل در صفحات فرود

صفحه فرود - landing page
صفحه فرود واسه جذب مخاطب اهمیت فراوون داره

یکی دیگه از امکاناتی که واسه تبدیل ویزیتور به سرنخ دارین، صفحه فروده. این صفحه فرود هر صفحه ای که از تموم تبلیغات یا المان های بازاریابی آنلاین شما بشه به اون داخل شد، می تونه باشه. صفحات فرود از سایت شرکت شما جدا از هم هستن و به عنوان کمپین تکی بازاریابی شما عمل می کنن.

صفحه فرود دو هدف اصلی داره:

  • یه اینکه جذب مخاطب هدف دار انجام می دهد
  • دوم اینکه مشتریان بالقوه رو واسه ورود به مرحله بعد که خریده آماده می کنه.

۴- امتیازدهی به مخاطبان هدف

شما با این کار می تونید بین مخاطبین هدف خود براساس اندازه تعاملشان و اینکه چقدر مترصد خرید هستن اولویت بندی کنین. حتی با این کار می تونید فهمیده باشین که به چه چیزایی علاقه دارن.

خیلی جالبه بدونین که ۷۹ درصد کسب و کارای B2B این کار رو انجام نمی بدن. اما این کار به شما این امکان رو می دهد که اندازه جذاب بودن اقدامات بازاریابی خود رو دریابید. حتی می تونید بفهمین که چه آدمایی قصد خرید از اجناس یا خدمات شما دارن اما اطلاعات تماسی از شما ندارن.

نتیجه گیری

همه این موارد رو گفتیم که از اهمیت جذب مخاطب هدف دار بیشتر بدونین. اگه خودتون رو جای مشتری هاتون و آدمایی که هر روز در فضای وب کلی موضوع جستجو می کنن بذارین، متوجه می شید که از صبحدم تا آخر شب به کلی سایت می رسید که فردای همون روز دیگه یادتون نمی آید، به همین راحتی کسب وکارها بدلیل نبود جذابیت واسه شما و اینکه نمی تونن با شما رابطه دوباره برقرار کنن شکست می خورند.