دیجیتال مارکتینگ و سئو

ده مهارت لازم برای موفقیت یک مدیر دیجیتال مارکتینگ

مدیر دیجیتال مارکتینگ

مثل رهبر ارکستره. تعدادی نوازنده، تعداد خیلی از وسیله پر سر و صدای نورانی و جمعیت خیلی از مخاطبین.

این موضوع به معنی درک فرق های دقیق و ظریف و چگونگی اثر دوطرفه اون هاست. اطلاع از کارکرد هر کدوم از کانال های اجتماعی و دیجیتال و نقشی که این کانال ها در تعامل با همدیگه اجرا می کنن خیلی با اهمیته.

اینجا سوالاتی به وجود میاد. پست های من باید چقدر از پست های توییتر یا اینستاگرام فرق داشته باشه؟ در ایمیل مارکتینگ چه اولویت هایی باید داشته باشم؟ چیجوری به بهینه سازی موتور جستجو من کمک می کنه؟

سوالات زیاد و پیچیده س…

اما اول اجازه بدید نگاهی از نزدیک به بعضی از رقابت های پیش روی مدیران، کارشناسان و توانایی ها و مهارت های مورد نیازشون بندازیم.

سرعت بالای تغییرات دنیای دیجیتال

 یکی از رقابت های بزرگ، همراه شدن با سرعت بالای تغییراته.

یه مورد که به سرعت در حال رشد و تغییر فیسبوکه. چقدر بودجه باید واسه تبلیغات فیسبوک بپردازم؟ هم اینکه گزینه های تبلیغات فیسبوک همیشه در حال تغییرات پی در پی هستن و واسه درک این تغییرات نیاز به یه متخصص دارین.

گوشی های هوشمند هم از حالت وسیله سرگرمی به یه کانال بازاریابی دوری ناپذیر تبدیل شده ان.

پس یه مدیر دیجیتال مارکتینگ واسه موفقیت در این جریان شدیدا متغیر به چه مهارت هایی نیاز داره؟

۱.تحلیل داده ها

اصطلاح “داده بزرگ” مانند شیرینی در عروسی روسی، در همه جا به چشم می خورد.

اما بحث ما درباره “داده بزرگ” نیس بلکه درباره چیزی که شما با این داده انجام می دهیده که کار تحلیل گره. دانشمند تحلیلی با دسترسی از طریق و سیستم عامل های فن بیاری، هنر بازاریابی رو فرا می گیرد.

تحلیل داده ها واسه خیلی از بازاریاب ها خسته کننده و گیج کننده س. واسه تحلیل داده ها به ترکیب جدیدی از تیم نیاز دارین یعنی تعدادی افراد تحلیل گر.

دوران بازاریابی با بازی “بازاریابی مَدمِن” وال استریت گذشته س. بازاریابی مبتکر به شریک جدیدی نیاز داره. نمونه ای قوی و خوب از نیاز به تحلیل داده وسیله ترادیتاه که خطوط هوایی کوانتاس واسه برنامه های تشریفاتی خود به کار می گیرد.

  • ۱۰میلیون عضو
  • ۱.۳میلیارد دلار درآمد
  • ۸۰۰ میلیون دلارجوایز هر سال

با تجزیه تحلیل خوب و خوش بینی می توان فهمید اون ها می تونن سودآوری شرکت رو به ۳۰۰میلیون دلار در سال زیاد کنن.

۲. تبلیغات رسانه های اجتماعی

چیزی که رسانه اجتماعی به عنوان یه وسیله بازاریابی به هنگام شروع کار با این شبکه ها وعده می دهد رایگان بودن خدماته. بخاطر این فیسبوک بازی رو عوض می کنه. دوران حجم بالای لایک های فیسبوک به پایان رسیده. حالا وقت پول دادن به فیسبوکیه که داده های شما رو جمع کرده و حالا می خواهد اون ها رو دوباره به خودتون بفروشه. (یه بازی آنلاین) تو یه آزمایش منطقی از چگونگی ظاهر این موضوع پیش بینی می شه تا سال ۲۰۱۶، ۲۵ میلیارد دلار از درآمد فیسبوک مربوط به تبلیغات افراد روی فیسبوک باشه. اما با وجود بدبینی اولیه، کارآیی خوب تبلیغات فیسبوک می تونه خیلی اثر داشته باشه.

پس موضوعات و مهارت هایی که شما واسه شروع چگونگی کار به اون ها احتیاج دارین چه هستن؟

  • به کار گیری وسیله تجزیه تحلیل فیسبوک
  •  “دیدگاه های فیسبوک”
  • استفاده خوب از “ویرایشگر قوی”
  • چیزی که می توان با “وسیله سفارشی شده واسه مخاطبان”  انجام داد
  • هدف قرار دادن تک تک “مخاطبان عادی”
  • دونستن اینکه مزایده اُ سی پی ام چیه و چیجوری خوب کار می کنه
  • چگونگی تجربه و امتحان کردن تصاویر خلاقانه

و این فقط بخش کوچیکی از این موضوع گسترده س.

۳.ایمیل مارکتینگ

ایمیل در گذشته ساده بود و الان شامل هدف قرار دادن نیاز خاص بازاره. ایمیل به عنوان یه وسیله قوی بازاریابی بیشتر وقتا دست کم گرفته شده.

حتی مطبوعات برجسته شهر این کار رو خوب انجام نداده ان. گزارشی که تازگیا نیویورک تایمز چاپ کرده، نشون می دهد با وجود اینکه بیشتر از ۶میلیون ایمیل در پایگاه داده های خود دارن حتی یه طرح پایه ای مناسب ایمیل مارکتینگ ندارن. لیست ایمیل ها به صورت دستی از دیگر سیستم هاشون بازیابی می شه.

ایمیل مارکتینگ واسه آگاه سازی از یه برند عالیه اما بیشتر مشتری های معتقد و همیشگی شما و مشتری های احتمالی و طرفداران شما می خواهند در محیط نزدیکتری با ایمیل با شما در تماس باشن. خیلی از کمپین بازاریابی های ممتاز و فروش شما در لیست ایمیل شما اتفاق می افتد.

۴.بازاریابی با موتورهای جستجو

دو قسمت واسه این معادله هست؛

  • بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو (SEO)
  • تبلیغات کلیکی (SEM)

بازاریابی پرداختی موتور جستجو بعضی وقتا “اس ای ام” (search engine marketing) نامیده می شه. بهینه سازی سایت واسه رتبه بالا در موتورهای جستجو وقت گیره و سریع به محتوای موتورها اضافه نمی شه. اما از انجام این کار غفلت نکنین، چون در آخر کلی ترافیک شما رو در طول زمان هدایت می کنه. این کار واسه ایجاد محتوا و فعالیت های تاکتیکی ثابت، سال ها طول می کشد.

۵.توانایی های خود رو با وسایل تکنولوژی و طرح های پایه ای مناسب پیشرفت بدید

کار بیشتر بازاریاب ها در گذشته مدیریت آژانس های تبلیغاتی بود. اما حالا اون ها باید تکنولوژی رو بفهمن. بعضی از این وسیله ها چه می کنن؟

وسایل رایگان

ترتیب گسترده ای از وسیله رایگان هست. که شامل بعضی از این ها می باشه:

  • هوتسوییت (Hootsuite)
  • توییت دِک (Tweetdeck)
  • کانوا (Canva)
  • بافر (Buffer)
  • دیدگاه های فیسبوک  (Facebook Insight)
  • موشکافی ترافیک توییتر (Twitter Analytics)
  • موشکافی ترافیک گوگل (Google Analytics)

خیلی از این ها نسخه های پولی دارن که خصوصیات و عملکردهای دیگری رو اضافه می کنه.

پلت فرم ها

شامل بازاریابی دیجیتال، بازاریابی با ایمیل و پلت فرم تخصصی رسانه های اجتماعیه که به شما اجازه می دهد تلاش هاتون واسه بازاریابی رو اندازه کنین.

۱.پلت فرم دیجیتال مارکتینگ

الان تعداد خیلی از این طرح ها هست، یکی از اجناس مارکتینگ عملیاتی، ترادیتا است که شامل برنامه ریزی و مدیریت هزینه های مربوط به مارکتینگ، جریان کار، مدیریت همکاری و مدیریت سرمایه مارکتینگه.

۲.پلت فرم بازاریابی با ایمیل

صدها طرح پایه ای هست ولی اینجا تعداد کمی رو معرفی می کنیم:

  • میل چیمپ (Mailchimp)
  • اِوبر (Aweber)
  • آی کانتکت (iContact)

۶.بازاریابی رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی قسمت های پویای بسیاری داره.

این موضوع پیچیده س و لازمه متوجه شکل های جور واجور متفاوت شبکه های اجتماعی و وسایل بازاریابی رسانه های اجتماعی باشین شما می خواید روی کدوم یکی تمرکز کنین؟ پس مجموعه تاکتیک هایی واسه رسیدن به اهداف شما هست. پس شما نیاز به طراحی ایده و محتوا واسه اون ها دارین.

۷.بازاریابی محتوا

محتوا، زیربنای اصلی واسه تموم بازاریابی ها می باشه. شما به تصاویر، پست های وبلاگ، گرافیک های اطلاعاتی، کتاب های الکترونیکی رایگان نیاز دارین و این لیست بازم در حال ادامه داره.

امتیازات بازاریابی محتوا وقتی خوب انجام شه، شامل افزایش تعامل، بهبود سئو  و مدیریت و فروشه.

۸.بازاریابی با موبایل

رواج یهویی موبایل و ظهور موبایل های هوشمند خیلی از بازاریاب ها رو بدون آمادگی گرفتار کرده. خیلی از برنده ها سایتی دارن که نسبت به موبایل پاسخگرا یا فرندلی نیس و هیچ برنامه ای نداره که وقتی شما خارج از خونه هستین مشتریان با شما خیلی راحت در تماس باشن.

مهارت های این نوع بازاریابی رو باید سریع فراگرفت!

۹.بازاریابی ویروسی

جفت و جور کردن محتوا واسه حرکت سریع چیزیه که لایک های بازفید (Buzzfeed)، آپ وُرثی (up worthy) و ویرال نُوا (viral nova) رو به سطح جدیدی رسونده. این به این معنی نیس که شما باید بر این موضوع تمرکز کنین اما از یه دیدگاه منطقی جفت و جور کردن ویدئوهای وابسته به موقعیت، پست های وبلاگی یا تصویر واسه ویروسی عمل کردن ارزشمنده.

شما باید ببنید ناشران دیگه چیجوری این کار رو انجام میدن و بعضی تاکتیک هایی رو که انجام میدن در کمپین بازاریابی خود بسازین.

۱۰.بازاریابی دیداری

بیشتر بازاریاب ها می دانند شما اگه از محتواهای دیداری استفاده کنین می تونید تعامل و مشارکت خود رو زیاد کنین. این موضوع خوب در فیسبوک درک شده و تعدادی تحقیق نشون می دهد تعامل های انجام شده از راه پست های تصویری ۹۰ درصد بیشتر از نوشتاریه.

اما این تاکتیک فقط در فیسبوک کاربرد نداره. توییتر واسه به کار گیری تصویر خیلی موثر بود. من تست کوچیکی روی جریانات توییترم انجام دادم و این ها نتایجی بود که وقتی از تصویر استفاده کردم بدست اومد.

تاثیر: درصد افزایش در “تاثیر” یه توییت با تصویر نسبت به یه توییت غیرقابل

توجه: ۱۹۷٪.

مشارکت: درصد افزایش واسه “مشارکت” یه توییت با تصویر نسبت به یه توییت بدون تصویر به طور متناوب ۵۸۱٪ است.

اندازه مشارکت: درصد افزایش واسه ” اندازه مشارکت” یه توییت با تصویر نسبت به یه توییت بدون تصویر یه نتیجه چشمگیره ۱۱۱%

مهارت بازاریابی دیداری ارزش یاد گرفتن رو داره.


برگرفته از سایت: https://www.linkedin.com/pulse/10-skills-digital-marketing-manager-needs-succeed-read-jeff-bullas