– قسمت 2

– قسمت 2

ن. بی هیچ اما و اگه و بهونه تراشی، باید تا جایی که امکان داره از نشستن خودداری کنین. نشستن دراز مدت آسیب زاست پس دست کم سعی کنین وضعیت نشستن تون درست باشه.
قدم زدن، استراحت در بین کار و وسایل پشتیبان ارگونومیک، انجام مفید رو امن تر و از سلامتی و استفاده تون مراقب می کنن.

پاداش

پاداش به طور مستقیم یه عامل ارگونومیک به حساب نمیاد اما نقش مهمی در آزمایش روانی از ارزش خود و کاری که انجام میدید، داره. اگه احساس کنین کارتون بی ارزشه یا کسی اونو ارج نمی ده، روحیه ی کاری و استفاده تون تحت اثر قرار میگیره. احساسی که نسبت به خودتون دارین مهم ترین عامل در استفاده شماس و پاداش فارغ از اینکه به چه شکلی باشه، نقش مهمی در این برداشت داره.

ارگونومی ارزش صرف هزینه رو داره؟

ارگونومیِ درست، ارزش هر ثانیه و هر ریالی رو که صرف می کنین، داره. دلایل علمی خیلی در تاییدِ صرفه ی اقتصادیِ ایجاد و پیشرفت ی ارگونومی خوب هست. افزایش استفاده کارکنان در قرن گذشته تا حد زیادی به خاطر افزایش سطح تحصیلات و هم ارگونومی بوده. شرکتا افزایش سهم بازار اجناس جدیدشان رو که محصول ایجاد تجربه ای دلپذیر واسه مشتریه، مدیون ارگونومی خوب هستن. کاهش تکیه به مهارت افراد واسه انجام مفید نتیجه آسون تر شدن وظایف و یکی از اجناس ارگونومی خوبه.
طراحی ضعیف و به درد نخور محصول و سیستم تولید افراد رو خیلی زود خسته می کنه. ارگونومی غلط نه که استفاده بلکه روحیه و اشتیاق تون رو واسه کار کردن از بین می بره. در مقابل وسیله و روشای ابتکاری نو که افراد هر طور که بخون می تونن از اونا استفاده کنن و زندگی رو بهتر می کنن، به شما حس سرخوشی می ده! با وجود اینجور اثر روانشناختی عمیقی، هزینه های احتمالی منطقی به نظر نمی رسند؟ با اینجور وسیله و روشایی مشتریان رو واسه همیشه ثروث خود می کنین.
اگه باورش واسه تون سخته به آخرین باری فکر کنین که در یه رستوران سرویس بدی به شما دادن؛ حتی غذای بالا العاده اش هم باعث نمی شه دوباره به اونجا برید چون تجربه بد به خاطر محیط و افراد اثر همه نکات مثبت رو از بین برده.

مطلب مرتبط :   اختلال شخصیت دوری گزین یا اجتنابی، علائم و پیامدهای اجتماعی آن "

شاید بگید این ربطی به ارگونومی نداره اما اشتباه می کنین. این همه اش ارگونومیه! موفقیت یه سیستم یا روش به عنوان یه مجموعه، در گروِ واسط ها و کانالای ارتباطی بین محصول و مصرف کنندهه. رضایت مصرف کننده از واسط ها و میزان کارایی و دقت اونا در انجام وظایف شون، همه عوامل ارگونومیک هستن.
واسه رسیدن به ارگونومی خوب، باید بدونین چه می خواید؛ کدوم رنگ ، شکل، طرح، اندازه و… واسه شما مناسب تره. بهتره پیش از اجرا پایانی، یه طرح آزمایشی رو امتحان کنین به ویژه اگه قراره هزینه بالایی واسه اون بدین. انتظارِ آسون تر شدن مفید حق طبیعی شماس و باید محقق شه. فراموش نکنین که ارگونومیِ جادویی که واسه همه کس و در همه جا کارراه انداز باشه وجود نداره! اگه کسی از ارگونومی بالا العاده اش تعریف کرد، خاطر نمی شه که اون ارگونومی واسه شمام مناسب باشه. ارگونومی یه چیز شخصیه؛ شما باید ویژگیای فیزیکی تون، وجود کارتون و عادتای تون رو بشناسید و ببینین همه چیز با شما و شرایط دور و بر شما همخوانی داره یا نه.
بعضی وقتا در بعضی موارد آموزش ضروریه. این حتما به معنای ارگونومی بد نیس فقط نشون دهنده پیچیدگی دوری ناپذیر بعضی چیزهاست. در این مواقع باید این نکات رو در نظر بگیرین:

  • چقدر آموزش لازمه؟
  • چقدر هزینه واسه آموزش لازمه؟
  • اگه آموزش قطع شه، از سرگیری اون چقدر سخت هستش؟
  • امتیاز (های) اون به صرف این هزینه و سعی می ارزه؟

مطلب مرتبط :   ارسال پیامک واسه مشتریان: پیشنهاد‎هایی واسه بازاریابی پیمکی "

اما باید بدونین که واسه رسیدن به بهترین نتیجه باید هر چه زودتر اقدام کنین. ۹۵ درصد منابع تدارکاتی (لجستیک) شما باید صرف ۱۰ درصدِ آسون چرخه زندگی پروژه شه. یعنی اگه از همون شروع به شکلی تاثیرگذار عمل کنین، بیشترین بهره رو از چرخه تولید محصول یا خدمت می برین. در مقابل هر چه این کار رو بیشتر به تأخیر بندازین، هزینه بیشتری واسه خود می تراشید و هنگامی که هزینه ی این کار سرسام آور بشه، افراد کمی تمایل به انجام کارا لازم دارن.

برگرفته از: ergonomics.about.com ergo-plus.com

نکاتی که کارمندان معمولی از اون بی خبرند


24000تومان

  • 2

دیدگاهتان را بنویسید

Close Menu