منبع تحقیق با موضوع
علم آموز، علم آموزا، علاوه بر خدمت

منبع تحقیق با موضوع علم آموز، علم آموزا، علاوه بر خدمت

حقیقت اون چه که واسه خود اشتغالی بزرگسالان در مناطق روستایی و شهری بصورت پنهون از سودآوری بیشتری برخورداره، سواد آموزی و مهارتای محاسبه، علم کشاورزی و یا تا حدودی علم علمیه. از نقطه نظر مسائل تعلیم و تربیت، مثل اینکه برخی از این برنامه های حرفه آموزی اگه معلمان از انگیزه کاری بالایی بهره مند بوده و آموزش موضوعات علمی رو با آموزش مطالب نظری واسه درک بهتر اون مطالب پیوند داده باشن کم و بیش نتایج جالبی دارن موفقیت اونا واقعا تا حدود زیادی به منابعی که در اختیار بوده بستگی داره.
برنامه های درسی بیشتر مورد انتقاد قرار می گیرند و باعث نبود پیشرفت تحصیلی تلقی می شه. معمولاً در این عوامل عدیده ای دخالت دارن و علم کم معلم هم به روشنی یکی از مشکلاتیه که در بعضی از کشورها خاطر شکست برنامه های درسی هستش.
زبون آموزش و زبانی که مواد آموزشی و کتابها به اون نوشته می شه از مسائل دیگره. واسه مثال نیجریه پس از استقلال زبون انگلیسی رو به عنوان زبون آموزش در پایه اول دبستان پذیرفت. در منطقه ای که در اون مردم به زبون یوروبا صحبت می کنن کودک باید اول زبون محلی رو بیاموزد و بعد زبون یوروبا و بعد وارد مدرسه ای شه که در اون آموزش به زبون انگلیسی صورت می گیرد.(مانند کودک انگلیسی زبانی که وارد مدرسه ای می شه که در اون به زبون ژاپنی درس می دن.)
مطالعاتی در مناطقی که از نیجریه که به زبانای یوروبا و هاووسا صحبت می کنن انجام شده نشون میده یادگیری کودکان وقتی با زبون محلی تحت آموزش قرار می گیرند بیشتر از وقتیه که آموزش اونا با زبون انگلیسی صورت می گیرد البته تغییر همه مواد آموزشی یا بازنویسی اونا به زبانای محلی کاری پر هزینه. از طرف دیگه استفاده از زبون محلی ممکنه به یه موضوع سیاسی تبدیل شه چون بعضی از گروه ها ممکنه استفاده از زبون گروه دیگه رو نپذیرند و پس این مشکل در خیلی از کشورها حل نشده بمونه.
بالأخره امتحانات ملی باید اونی که رو که در برنامه های درسی مورد توجه مشخص کنن چون معلمان طبق محتوای سئوالات امتحانی تدریس می کنن. در همه این فعالیتا مرکز برنامه ریزی درسی باید نقش قاطعی اجرا کنه.
1ـ کتابای درسی و مواد آموزشی هر جا که کمبود کتاب و مواد آموزشی هست پیشرفت تحصیلی پایین تره. تأمین یه کتاب به ازای هر علم آموز (و تضمین اینکه کتابا به مدرسه برسند و مورد استفاده معلمان و علم آموزا قرار گیرند.)، میزان پیشرفت تحصیلی و میزان موندگاری رو افزایش میده. در فیلیپبن وقتی تعداد کتابای درسی دوره راحت از یه کتاب واسه ده علم آموز به یه کتاب واسه دو علم آموز تغییر پیدا درصد قبولی علم آموزا از 50 به 70 درصد درزمان یه سال تحصیلی افزایش پیدا کرد (بانک جهانی ،1989)
فولر (1986 ) نشون داد که کمبود کتاب درسی در برخی از موضوعات درسی مسئله ای خیلی بد تر از بقیهه ولی همیشه این کمبود بر میزان پیشرفت علم آموزا اثر می گذارد مشکل اصلی اینه که چطوری میشه کتاب درسی (یا حتی چند برگ) به تعداد کافی و به قیمت ارزون تأمین کرد و ضمنا تضمین کرد که مواد آموزشی به دست علم آموزا خاص به مدارس مناطق روستایی خواهد رسید. تحقیقات انجام شده در مورد پخش کتابای درسی در نیجریه و اندونزی مشکلات عدیده ای رو که در این مورد هست نشون میده که طبق اونا کارا اصلاحی شروع شده. چاپ کتابای درسی به تنهایی کافی نیس بلکه باید مطمئن بود که این مواد به مدارس خواهند رسید که مشکل اجراییه و این که اونا بوسیله معلمان مورد استفاده قرار خواهند گرفت که یه مشکل تعلیم و تربیتی و ضمنا اجراییه. در مورد مواد آموزشی امکان دسترسی داشتن علم آموزا به کتابا از راه کتابخونه مدرسه هم مطرحه. تحقیقات فولر و اجرا هر دو نشون میده که هر چه تعداد بیشتری کتاب از کتابخونه مدارس به وسیله علم آموزا به امانت گرفته شه میزان پیشرفت تحصیلی علم آموزا بیشتره و در مدارس ابتدائی هر چه تعداد کتابایی که در گوشه اتاقای درس قرار داده می شه بیشتر باشه میزان پیشرفت علم آموزا در خوندن بیشتر هستش.
1ـ معلم، روش تدریس و تربیت معلم ،پژوهشای زیادی در مورد روشای تدریس و اونی که معلمان باید واسه گرفتن پیشرفت بیشتر در امر مراحل یادگیری آموزش انجام دهند، صورت گرفته.
2-1-29- تجربه معلمان
معلمان با سابقه تمایل بیشتری به طرف پرورش مهارتای آموزشی و کلاس داری از خود نشون می دن. اونا میزان وقتی رو که واسه امور اداری کلاس صرف می شه، کاهش می دن. در بازگرداندن نظم به کلاس به سرعت عمل می کنن و روش تدریسی رو برمی گزینند که وظایف بیشتری رو بر دوش علم آموزا قرار بده. (آندرسون،1988) از این بررسی نتیجه می شه که باید تموم تلاش رو به کاربست تا معلمان مجرب به طور برابر در مناطق شهری حاشیه شهرها و مناطق روستایی استفاده کرده شن و ترک خدمت و جابجایی کاهش یابد البته این مسئله با حقوق معلمان و ارتقاء اهمیت اونا رابطه داره.
2-1-30-آماده کردن درس و نمره دادن
معلمینی که واسه آماده درست کردن درس و ضمنا نمره دادن تکالیف درسی و کار کلاس علم آموزا وقت گذاری می کنن نسبت به معلمینی که این کار رو انجام نمی دهند، علم آموزا اونا نتایج بهتری کسب می کنه. اگه در تربیت معلم بر این موضوع تأکید شه و اگه معلمان واسه در اومد اضافی مجبور به کار اضافی نباشن انتظار میره مراحل یادگیری بهبود یابد.
2-1-31- مهارت ها
معلمینی که در نظر علم آموزا سخت گیرتر و متوقع تر هستن، معلمینی که توانایی ایجاد سریع نظم رو در کلاس درس دارا هستن، معلمینی که به روش منظم از کار خود آزمایش می کنن و بر اون چیزی که یه علم آموز یاد گرفته یا یادنگرفته در برابر همه اونی که باید یاد می گرفت به درستی میدونن و به علم آموزانی که مطالب رو در بار اول یاد نگرفته ان، فرصت یاد گرفتن دوباره رو می دن و معلمینی که به علم آموزا کمک می کنن تا میزان اهمیت مطالب رو پی ببرن و بتونن بین مطالب اصلی و فرعی تمیز دهند، در معلمی موفق تر از معلمان دیگرند و علم آموزا اونا از پیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردارن.
برخی از معلمان فداکار توانایی این رو دارن که در محروم ترین مناطق علم آموزا رو به یاد گرفتن مطالب تشویق کنه. آوالوس (1986) در این مورد مطالعاتی در چار کشور آمریکای لاتین انجام داده و اونا رو گلای سرخ فرهنگی نامیدهه. اما تحقیقات بیشتری نیازه تا بشه به شکل کار این جور معلمان که نتایج خیلی خوبی رو در کار با علم آموزا محروم بدست بین پی برد.
2-1-32- تحصیلات عمومی
تحقیقات لیا(1976) نشون میده که معلمینی که دارای مدارج تحصیلی بالاتری پس از دوره متوسطه می باشن نسبت به معلمینی که از مدارک تحصیلی پایین تر بر خوردارند موفقیت بیشتری داشته ان. البته این موفقیت واسه مسئولان آموزش و پرورش کشورهایی که با کم شدن بودجه آموزش و پرورش و با افزایش تعداد علم آموزا روبرو هستن و مجبورند با گذراندن دوره های یه ساله واسه فارغ التحصیلان سیکل اول یا دوم متوسطه اونا رو واسه تدریس در مدارس متوسطه آماده سازند، خیلی تسلی بخش نیس.
2-1-33- تحصیلات در مورد تعلیم و تربیت
پاسو (1976) هیچ گونه فرقی بین میزان پیشرفت تحصیلی علم آموزا و طول دوره های آموزش تعلیم و تربیت معلمان اونا پیدا نکردهه. این نتیجه نشون میده که در محتوای دوره های تربیت معلم مشکلاتی هست. چه نوع فعالیتایی واسه تدریس/ یادگیری انواع مختلف هدفا و وظایف آموزشی در موضوعات مختلف درسی مورد نیازه؟ برخی از نتایج حاصله از فعالیتای معلمان که بر یادگیری علم آموزا اثر بخشه قبلاً ارائه شد. از این جور مطالعاته که محتوای قسمتای تربیتی دوره های تربیت معلم باید بیرون کشیده شه. این تحقیقات ضمنا نشون میده که میشه مدت وقتی رو که به آموزش مطالب تعلیم و تربیت به معلمان اختصاص داده می شه کاهش داد مشروط بر اونکه انتخاب درستی از اون چیزی که واسه معلمان ضرورت داره، انجام شده باشه.
آموزش علاوه بر خدمت به شکل معموله: دوره های کوتاه مدت یه هفته ای و اون چیزی که آموزش از راه حل نامیده می شه.
در حالت دوم، معلمان درزمان هفته به فعالیت خود یعنی تدریس در مدارس مشغول می شن ولی در هفته یه بار (نصف روز یا تعطیل آخر هفته) به همراه معلمان مدارس همجوار در مرکز معلمان (یا در اتاقی از یکی از مدارس) دور هم جمع می شن. اونا به بحث دور و بر مشکلات مشترک می پردازند و افرادی رو هم به عنوان ناظر یا راهنما به جلسات خود دعوت می کنن. گفته می شه که آموزش از نوع اول فقط دو برابر مدت آموزش اثر بخشه و بعد از اون ارزش خودشو از دست میده. یعنی اگه طول دوره علاوه بر خدمت یه هفته باشه معلمان تا دو هفته اونی که رو که یاد گرفتن در کلاس درس به کار خواهند بست و بعد از اون به شکل گذشته عمل می کنن. (فلوگر،1983) نشون داده که اثرات آموزش از راه حل روی فعالیتای معلمان (و یادگیری شناختی) ماندگارتر از اثرات آموزش به شکل دوره های علاوه بر خدمت کوتاه مدت هستش. در این مورد هم قبل از نتیجه گیری کلی باید پژوهشای بیشتری انجام گیرد.
در برخی از کشورها آموزش علاوه بر خدمت اجباری نیس. نتایج تحقیقات (اییا،1985) نشون میده که وقتی آموزش معلمان با فعالیتای عملی همراه باشه (مانند تولید مواد آموزشی، درست کردن ابزار آزمایش) موفقیت اونا در امر تدریس بیشتر از معلمانیه که دوره های آموزشی رو ندیده ان و یا دوره هایی رو گذرانده ان که فقطً جنبه نظری داشته.
در خیلی از کشورها هنگامی که معلمان در کلاسای علاوه بر خدمت شرکت می کنن علم آموزا اونا تعطیل می شن و اینطوری واسه شرکت معلمان در این جور کلاسا هیچ گونه پرداخت اضافی صورت نمی گیرد. در برخی از کشورها هم واسه شرکت معلمان در دوره های علاوه بر خدمت حق الزحمه هزینه سفر و مأموریت پرداخت می شه که می تونن خیلی گرون باشه.
(کارول،1988)پیشنهاد می شه که آموزش علاوه بر خدمت یا از راه حل اجباری و حق الزحمه ای هم واسه اون پرداخت میشه. این دوره ها لازمه به جنبهای عملی بیشتر توجه کنن و بر آموزش از راه حل بیشتر تأکید شه.
1ـ مدت زمان تحصیل در مدرسه و منزل ، مدت وقتی که به آموزش اختصاص داده می شه در پیشرفت تحصیلی علم آموزا نقش زیادی داره. بطور کلی هر چه کودکان زمان بیشتری صرف مطالعه کنه. با ثابت نگهداشتن بقیه عوامل مطالب بیشتری فرا خواهند گرفت. تعداد روزهای مفید سال تحصیلی بین کشورها از 120 روز تا 240 روز در نوسانه. تعداد ساعات آموزش روزانه 2 تا 7 ساعت هستش. سن ورود به مدرسه از 4 سالگی تا 7 سالگی و (حتی بیشتر) تغییر می کند. بنابراین واسه کودکانی که تا سن 14 سالگی در مدرسه می مثل ، تعداد ساعات آموزش می میتونه بین 4000 تا 10000 ساعت در نوسان باشه.

مطلب مرتبط :   پایان نامه رایگان با موضوعحمل و نقل
برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

Close Menu