منبع تحقیق با موضوع
علم آموز، علم آموزا، آموزش علاوه بر خدمت

منبع تحقیق با موضوع علم آموز، علم آموزا، آموزش علاوه بر خدمت

روزهای واقعی تحصیل به مراتب کمتر هستش. حضور معلم در مدرسه مسئله ایه که نیاز به توجه ویژه داره. در برخی از کشورها کارایی باید صورت گیرد (واسه مثال، دخالت دادن انجمن محلی یا والدین در مدیریت مدرسه) تا معلمان واسه تدریس در مدارس حضور پیدا کنن.
در مورد مدت وقتی که باید به آموزش هر ماده درسی اختصاص یابد و اینکه چند ساعت در هفته و به مدت چند سال یه ماده درسی باید آموزش داده شه، تحقیقات زیادی مورد نیازه.(همون)
(کارول،1975) پیشنهاد کرد واسه اینکه یه علم آموز به خوندن درک مطلب زبون فرانسه به عنوان زبون خارجی تسلط یابد، به طور متوسط به شش سال مطالعه همیشگی (با چار یا پنج جلسه هفتگی) واسه 40 هفته در سال نیاز داره که علم آموزا از انگیزه خیلی بالا بهره مند باشن و شرایط تدریس هم خیلی خوب باشه این مدت رو میشه بیشترین حد به 4 سال کاهش داد.
مدت زمان آموزش رو میشه از جنبه دیگری هم مورد مطالعه قرار داد و اون مدت وقتیه که ً در کلاس درس به امر یادگیری و تدریس اختصاص می یابد و مدت وقتی که علم آموزا ً واسه یادگیری در کلاس صرف می کنن (در مقابل خیال پردازی و غیره) خیلی از تحقیقات انجام شده در این مورد نشون می دن که هر چه این مدت زمان بیشتر باشه با ثابت نگهداشتن بقیه عوامل، میزان یادگیری علم آموزا بیشتره.
بالأخره، تکالیف درسی از مهم ترینّیّت زیادی بهره مند دارن. علم آموزانی که تکالیف درسی بیشتری انجام می دن، در مقایسه با بقیه موفق ترند هر چند که اون تکالیف مورد ارزشیابی و نمره گذاری قرار نگیرند. اگه به تکالیف درسی نمره داده شه و معلم ویژگیای هر علم آموز رو مورد توجه قرار بده و به اون کمک کند تا نقاط ضعف خود و راه اصلاح اونا رو بشناسد، میزان یادگیری به مراتب زیاد میشه. بدیهیه اگه معلمان از انگیزه کافی واسه کار کردن بهره مند نباشن یا به فعالیتای دیگه در ساعات بیکاری مشغول شن، احتمال اینکه تکالیف درسی علم آموزا مورد نمره گذاری بگیره کم هستش.(همون)
1ـ سازمان و تسهیلات مدرسه تحقیقات (فولر،1982 ) نشون می دن که هیچ گونه اختلافی بین میزان پیشرفت تحصیلی علم آموزا در مدارس کوچیک و بزرگ با تعداد علم آموزا متفاوت نگاه نشده و پس میشه ابعاد مدرسه رو افزایش داد مشروط بر اونکه مدیران این جور مدارس قبلاً آموزشای مناسب رو دیده باشن.
در مورد نقش تراکم کلاس (تعداد علم آموزا در کلاس) بطور کلی تحقیقات نشون می دن که در کلاسای کم تراکم موفقیت علم آموزا بیشتر نیس، مگه اون که تراکم کلاسی کمتر از 15 نفر باشه که در این صورت امکان آموزش انفرادی فراهم می شه. ضمنا میشه گفت که میزان پیشرفت تحصیلی علم آموزا در کشورهای صنعتی در کلاسای بیشتر از 45 نفری و در کشورهای در حال پیشرفت در کلاسای بیشتر از 55 نفری کم میشه. جالب توجه که در مقایسه برابری انجام شده بین علم آموزا پایه پنجم 15 کشور، کره با تراکم 60 نفر در کلاس و ژاپن با 42 علم آموز در کلاس رتبه اول رو بدست آورده ان (الیا،1988) بنابراین اونی که در پیشرفت علم آموزا نقش مهمی اجرا می کند، تراکم کلاسی نیس بلکه اون چیزیه که در کلاس اتفاق می افتد. در مورد کلاسای با تراکم بیشتر از 60 علم آموز در کلاس هیچ گونه مطالعه ای در دسترس نیس و مثل اینکه که عدد 60 رو بشه به عنوان تراکم حدأکثر به حساب بیاره البته مشروط بر اون که اتاق درس به اندازه کافی واسه اون تعداد علم آموزا بزرگ باشه و معلم قبلاً با روش تدریس در این جور شرایط آشنا شده باشه.
یکی از مشکلاتی که هست اینه که معلمان معمولاً واسه تدریس در کلاسای با تراکم متوسط آماده می شه. باید توجه داشت که اگه تراکم کلاسی بالا رود، معلمان باید آموزشای لازم رو واسه تدریس در کلاسای با تراکم بالا ببینند. ضمنا باید انگیزه کافی واسه حضور اونا در کلاسای پر تراکم به وجود آید که خیلی آسون ممکن نیس.(همون)
استفاده از مدارس دو شیفت و سه شیفت این امکان رو میده که بی افزایش هزینه ای سرمایه ای بشه از تعداد بیشتری علم آموز ثبت نام کرد. در صورتی که معلمان فقط در یکی از نوبتا تدریس کنن مثل اینکه اینکه علم آموز در کدوم نوبت در مدرسه حضور یابد، تأثیری در پیشرفت تحصیلی او نخواد داشت. البته خیلی از معلمان واسه گرفتن درآمد بیشتر در دو نوبت (بعضی وقتا در دو مدرسه متفاوت) تدریس می کنن از والدین هم ترجیح می دن فرزندان اونا در نوبت اول که هوا خنک تره و کودکان آماده ترند، به مدرسه برن. گرچه در خیلی از کشورها مدارس بصورت دو یا چند نوبتی در اومده ان، مثل اینکه که اثر زیادی بر نتایج نداشتهه. جمع بیاری اطلاعات بیشتر در این مورد خیلی مفید هستش.(مونتوسوری،1984)
2-1-34-مدارس شهری و روستایی
در خیلی از کشورها، بین پیشرفت تحصیلی علم آموزا مناطق شهری و روستایی اختلاف زیادی مشهوده و خیلی کم ممکنه این اختلاف به نفع مناطق روستایی باشه، مگه در مقایسه با مناطق پست نزدیکیا شهرهای بزرگ که ممکنه از کیفیت پایین بهره مند باشن. در بقیه موارد این مناطق روستایی هستن که از وضعیت بدتری نسبت به مناطق شهری برخوردارن.
در این مورد باید توجه کرد که تخصص نابرابر منافع بین مدارس مختلف در پیشرفت تحصیلی علم آموزا اون مدارس مؤثره. آگاهی از نسبت تعداد میز و نیمکت به ازای هر علم آموز تعداد تخته سیاه قابل استفاده به ازای هر اتاق درس، تعداد اتاقای درس با کف خشتی، چوبی، سیمانی تعداد روشنایی به ازای هر اتاق درس، لوازم مورد نیاز واسه آموزش عملی علوم (ویا حتی در کشورهای غنی تر، فضای آزمایشگاه و کاربرد اونا به ازای هر علم آموز) و… با استفاده از نتایج سرشماری خیلی آسون میسره.
وقتی رسیدن به این جور اطلاعات اساسی در سطح ناحیه، منطقه یا کشوری ممکن نباشه به مجبور باید حدأقل هر چند سال یه بار این جور اطلاعات جمع بیاری شه. میشه در جایی که سرشماری صورت نمی گیرد. این جور اطلاعات رو با استفاده از روش نمونه گیری به دست بیاره داده باید جدا سازی و بررسی شن و کارا مناسب واسه هر چه بیشتر بر قرار کردن برابری بین مدارس انجام گیرد. از انجمنای محلی هم میشه در این مورد کمک خواست. از سیاست ملی هند در این مورد میشه خیلی مطلب یاد گرفت. تسهیلات اساسی مانند دو اتاق تقریباً وسیع تخته سیاه، نقشه، نمودار و دیگه مواد آموزشی واسه همه مدارس راحت باید فراهم شه.(آدلر،1987)
مشکلات ویژه ای در مدارس مناطق دور افتاده هست. مدارس در این جور مناطق بیشتر کوچیک هستن و بعضی وقتا فقط یه معلم دارن که باید شش پایه دوره راحت رو به تنهایی تدریس کند. در اینجور شرایطی باید آموزشای لازم به معلمان داده شه و در این مورد کشورهای در حال پیشرفت می تونن از تجربیات کشورهای پیشرفته استفاده کنن. مشکل دیگه جذب معلمان واسه کارکردن در مدارس روستایی (بیشتر دور افتاده) و نگهداری اونا در این جور مناطقه. (چیووری،1988)
نبود تمایل معلمان آموزش دیده واسه رفتن و ماندن در مناطق روستایی خوب آشکاره. کیفیت معلمان مناطق روستایی با میزان پیشرفت تحصیلی علم آموزا رابطه داره. پاداش نقدی و تأمین خونه رایگان که می میتونه گرون باشن همیشه کافی نیستن.
نقش مدیر مدرسه هم خیلی دارای اهمیته. فولر (1986) نشون داده که نقش مدیر مدرسه بیشتر با نوع مدرسه (نظری، حرفه ای) و فرهنگ محیط در ارتباطه. آموزش رسمی مدیران مدارس پس از انتخاب اونا به این طرف، اثرات مثبتی بر نحوه اداره مدرسه داشته و باید شایدً بخشی از آموزش علاوه بر خدمت یا از راه حل تلقی شه. هزینه این آموزش از راه حل ناچیزه مگه واسه گروهی که در مورد محتوای این دوره و تهیه مواد آموزشی مورد نیاز فعالیت می کند. محتوای آموزشی این دوره ها باید به شکل ملی تهیه شن و در هنگام بررسی محتوای اینجور دوره هایی در دیگه کشورها به ویژه کشورهای صنعتی باید دقت کامل ارائه شه.
در مناطقی که بیشتر والدین بی سواد یا کم سواد هستن، مدیران مدارس می تونن برنامه هایی رو واسه والدین تهیه کنن و از این راه در رفتار والدین تغییر بسازن. واسه مثال به اونا بیاموزند که فرزندان خودشو مجبور کنن تا درسا رو واسه اونا بخونن، یا به والدین اونی که رو که یاد گرفتن تعریف کنه. اینجور برنامه هایی اثرات خیلی تعجب بر پیشرفت علم آموزا به ویژه علم آموزا پایه های دوم و سوم که از نظر خوندن ضعیف هستن داشته باشه.(ساوادیسیوی،1982)
کارا زیادی در این مورد انجام شده که ارزش ثبت و خلاصه کردن رو داره. در همه این کارا نقش مدیران مدارس توجه بوده.
1ـ آموزش از راه دوروقتی از برنامه های آموزشی از راه دور و استفاده از رادیو یا وسایل ارتباطی دیگه به عنوان یه وسیله تکمیلی واسه آموزش در کلاس درس استفاده شه، در بالا بردن پیشرفت تحصیلی علم آموزا می میتونه مؤثر باشه. (مکانانی،1982)
تولید ابتدایی برنامه های درسی پرهزینهه. اما هزینه سرانه به ازای هر علم آموز کم هستش. همونجوریکه (مکانانی،1982) تأکید می ورزند، ضرورته که هر یه از عناصر مورد آزمایش قرار گیرند و در صورت ضرورت قبل از اجرای برنامه تجدید نظر لازم در اونا صورت گیرد. وقتی تمرینا خیلی به سرعت و بی اجرای آزمایشای لازم شه، تأخیری بر پیشرفت تحصیلی علم آموزا نخواد داشت و هزینه های ابتدایی تولید به هدر خواهد رفت.
عوامل زیادی وجود دارن که مراحل یادگیری رو تحت اثر قرار می دن و پژوهشای زیادی در این مورد انجام شده که ارائه اونا اینجا ممکن نیس. با گسترش پژوهشا باید به توان تأثیرات عوامل مختلف رو تشخیص داد. ضروریه نسبت به جمع بیاری اطلاعاتی که پیشرفت علم آموزا اثر مثبت یا منفی و یا شایدً تأثیری ندارن، اقدام شه. نظرات زیادی در این مورد هست که این پژوهشا می میتونه صحت و سقم اونا رو نشون بده. ضمنا ضروریه هر کشوری مکانیزمی واسه قضاوت در مورد سلامت آموزش و پرورش و هدفای برنامه ریزی در اختیار داشته باشه.(خلخالی،1383)

مطلب مرتبط :   منبع پایان نامه ارشد درموردپاشش، نازل‌ها، بادبزنی
برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

Close Menu