منبع تحقیق با موضوع
علم آموز، علم آموزا، پیشرفت تحصیلی

منبع تحقیق با موضوع علم آموز، علم آموزا، پیشرفت تحصیلی

جامعه به آسونی کار پیدا می کنن و مشارکت اونا در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی چطوریه؟ که این موضوع البته مطمح نظر این نوشته نیس.(سراج زاده،82)
اینجور داده هایی رو میشه از راه بررسیای منظم جمع بیاری و در اختیار تصمیم گیرندگان سطوح مختلف قرار داد. وقتی که نظامای آموزشی اطلاعات لازم رو در اینجور زمینه های اساسی مانند تعداد علم آموزا هر کلاس/مدرسه، تعداد اتاقهای درس ، کتاب و میز تحریر و نظایر اون در اختیار نداشته باشن، میشه خیلی آسون اونا رو از راه ارزیابیای منظم به دست بیاره.
وقتی تفاوتای زیادی در تدارک و ضمنا کارکرد مدارس یا مناطق نسبت به هم وجود داشته باشه میشه تأخیر این تفاوتا رو بر نتایج کارکرد مدرسه، مانند پیشرفت تحصیلی علم آموزا ، رفتار و مهارتای اونا آزمایش کرد. اینا از اطلاعاتی هستن که برنامه ریزان آموزشی به اونا نیاز دارن.
ً داشتن اطلاعاتی از دیگه کشورها و مقایسه میزان پیشرفت تحصیلی یه کشور با اونا (به ویژه با کشورهایی که از نظر اقتصادی در مرتبه مشابهی دارن) و مقایسه میزان تفاوتا در مقایسه با بقیه کشورها میشه خیلی سودمند باشه.
بی آزمایش منظم، باخبر شدن از سلامت یه نظام غیر ممکنه. و این در حالیه که هزینه ایجاد و احد آزمایش حدود در صد کل بودجه مدارس راحت و متوسطه هستش.( سیف ،1368)
2-1-35-دستور العمل واسه والدین در باره پیشرفت تحصیلی فرزندان
برای اینکه بچه خودشو به مدرسه علاقمند کنین و اون رو در راه پیشرفت تحصیلی قرار بدین دستور العمل زیر رو به کار ببندید. به کار بردن این موارد لازمه آگاهی و صرف وقته، ولی نتایجی که بدست میده فرزندانی صالح و پرورش یافته هکه بهترین نتیجه عمر و باقیات صالحات هستش.
ـ واسه بچه خود موفقیت بسازین. موفقیت در یه مورد موفقیتای بعدی رو به همراه داره.
ـ کمک کنین تا فرزندان شما واسه یادگیری یا انجام هر عملی حواس خودشو متمرکز کنن و این کار به تمرین نیاز داره.
ـ سرعت و دقت دو عامل اصلی در موفقیت تحصیلیه. فرزندان خودشو با انجام تمرینات و تشویق عادت بدین که تکالیف و بقیه امور تحصیلی رو سریع و دقیق انجام دهند.
ـ ایجاد موفقیت در بچه اعتماد به نفس اون رو تقویت می کند، ولی تجربه شکست هم در زندگی ضرورت داره، پس در مواردی باید کودک رو با شکست روبرو سازید تا ترس از شکست در اون از بین برود.
ـ استعدادهای خاص رو در کودک پیدا کنین و پرورش بدین.
ـ به پرسشای کودکان خود در حدّ فهم اونا جواب بدین و اونا رو به سؤال کردن تشویق کنین.
ـ واسه رفتن بچه خود به دبستان قبل از آمادگی و سنّ مناسب عجله نکنین. تعجیل در شروع آموزش نتایج سوء تربیتی و فرار از مدرسه رو به دنبال داره.
ـ بچه خودشو در پیشرفت تحصیلی با علم آموزا باهوش تر مقایسه و شماتت نکنین.
ـ توقع خودشو در پیشرفت تحصیلی بچتون در حدّ استعداد و توانائی اون محدود کنین.
ـ در انتخاب رشته تحصیلی بچتون و ورود به دانشگاه با مشاوران راهنمائی مشورت کنین و نظرات خودشو به بچتون مجبور نکنین.
ـ اگه بچتون در رفتن به مدرسه و درس خوندن تنبلی می کند، از روش تنبیه و تهدید و یا رشوه دادن به او خودداری کنین. ایجاد موفقیت واسه او و تشویق بهترین روش واسه استفاده اوه.
ـ در روبرو شدن با فرزندان در امور تربیتی سعی کنین از زیاده روی و تفریط دوری کنین. صراط مستقیم در تربیت کاهش بین زیاده روی و تفریط و کاربرد اصول علمیه.
ـ مواردی از آموزشا با وجود اهمیت زیاد مورد توجه نیس، پرورش عامل گوش دادن ـ آموزش در نحوه نشستن ـ راه رفتن و نگاه کردن از این جمله. با کمک مدرسه به این موارد توجه کنین.
و… . (شریفی،85)
2-1-36- پیشنهاد به والدین در مورد مقایسه علم آموزا
1- هیچ موقع فرزندان خودشو در امور تحصیلی با دیگری مقایسه نکنین و اونا رو حریف کسائی که از اونا باهوش ترند قرار ندید.
2- در رقابت با بقیه دو حالت اتفاق می افتد یا ظرفیت هوشی دو کودک مشابهه یا یکی از دیگری بیشتر یا کمتر هستش. در حالت دوّم اصلا رقابت سازنده نیس. در حالت اونّل در صورتی که رقابت، حالت غیر اخلاقی پیدا نکند و رعایت شرایط و حدود بشه می میتونه سازنده باشه.
3- علم آموز رو به جای اون که با بقیه مقایسه کنین با خودش مقایسه کنین. در صورتی که پیشرفت داشته باشه اون رو تأیید و تشویق کنین.
4- در تأیید و تشویق حتّی الامکان از محرکای طبیعی مثل احساس پیشرفت، رضایت خاطر، تشویق و شبیه اون استفاده کنین و در صورتی که از محرکای غیر طبیعی مثل جایزه دادن و پاداش دادن به صورتای مختلف استفاده کنین، اصل میونه روی رو رعایت نموده و از این که جایزه به جای وسیله هدف بگیره پرهیز کنین. معلّمینی که بی جهت علم آموز رو زیاد نمره می دن ناآگاهانه بزرگترین دشمنی رو به خونواده و علم آموز اعمال می کنن.
4- معلّم و اولیاء مدرسه رو به نمره زیاد دادن از راه خواهش و فشار تشویق نکنین. (عبدالمحمد،85)
2-1-37-مشکلات مربوط به تکالیف مدرسه
1. به بچتون القا کرده و بباورانید که انجام تکالیف مدرسه جزو وظایف ذاتیش بوده و این مسئله بخش اساسی فلسفه وجودیش رو توجیه می کند. چه وگرنه، درس خواندش هیچ گونه توجیه عقلانی نخواد داشت. از طرف دیگه، در این رابطه باید از هر گونه دخالت کردن و مسئولیت پذیری خودداری کرده و این مسئولیت و وظیفه رو به شکل کامل و تموم به کودکتان واگذار کنین. چون هر چقدر احساس مسئولیت و حساسیت شما در این رابطه بیشتر باشه به همون اندازه هم، پشت گوش اندازی و سهل انگاری کودک بیشتر می شه. با اینحال شما هم نباید از وظیفه اصلی خود که به درستی مدیریت درست و نظارت دورا دوره غافل شید.
2. واسه این که در کودک سهل انگار، عادت سازنده ای شکل گیرد، لازمه که تکالیف درسی در جا و زمان ثابت و مشخصی انجام شه واسه مثال، این کار پس از صرف شام و شستن ظروف باید انجام شه، چون در این مقطع وقتی محیط آشپزخانه می میتونه واسه این کار مناسب باشه.
از طرف دیگه، امتیاز این کار در اینه که کودک در اثر گذشت زمان در برابر این وظیفه ذاتی خود شرطی شده و در آینده بی اونکه احتیاجی به نظارت و کنترل شما باشه، به طور خودکار اینجا و زمان تکالیفش رو انجام میده.
3. واسه این که انجام تکالیف، هر چه بیشتر واسه کودک جالب و جذاب باشه لازمه که محیط کار کودک، هر چه بیشتر تحریک کننده و کشش آفرین شه. واسه مثال، میز کار کودک باید بزرگ و تمیز بوده و ضمنا اتاق هم نورگیر خوبی داشته باشه تا کودک بتونه با گشودن پنجره هوای اتاق رو تهویه کنه. همین طور، کودک در جریان کار باید به شارژرهای غذایی چون، تنقلات خوشمزه دسترسی داشته باشه. از سویی دیگه، محیط کار کودک باید بر ترجیحات و شخصیت کودک موافقت و همخوانی داشته باشه. واسه مثال، برخی از کودکان در جریان کار تمایل به گوش دادن موزیکی ملایم دارن و این در حالیه که برخی از کودکان سکوتی دلچسب رو واسه این کار ترجیح می دن. به هر صورت، در این رابطه جهت لیاقت و بازدهی بیشتر، باید ترجیحات و اولویتای کودک مورد توجه بگیره. گذشته از این، برخی از کودکان در برابر تشویق و تشویق بهتر عمل می کنن تا تنبیه و تهدید. پس بهتره که تشویق و تشویق رو جانشین توپ و تشرتان کنین تا آسون تر به مقصودتان برسید.
4. در مورد این وظیفه مهم کودک، هیچ وقت متوسل به پاداش و مجازات نشوید چون ابزار «هویج و چماق» در این رابطه از کارایی بر خوردار نمی باشه چون اول اینکه این اسلاح و راه و روش باعث می شه که فرآیند یادگیری کودک پریشون شه و در ثانی، این مسئله باعث زیاد استرس و دلهره کودک می شه. گذشته از این، در برخی از مواقع، کودک خیلی آسون می میتونه تنبیه و تشویق رو بی اثر کرده و اونو ً ندیده بگیره.(سید مهدی حسینی – با خلاصه کردن از کتاب مشاوره والدین در مسایل تربیت و تحصیلی فرزندان ،ص 94-105)
2-1-38- نقش اولیاء در پیشرفت تحصیل کودکان
محیط خانوادگی علم آموزا پیشرفته درسی با محیط خانوادگی علم آموزا ضعیف چه فرقی داره؟
معلمان بیشترً در کلاسهای خود به علم آموزانی برخورد می کنن که با هوش پر و کنجکاوی وافر خود نه که مطالب درسی رو به سرعت فرا می گیرند بلکه وجود پرانرژی اونا، سؤالاتی که درکلاس مطرح می کنن و طرز درس جواب دادن اونا، محرکی قوی در جهت پیشرفت کلاس حساب می شه. ً هر آموزگاری آرزومنده در کلاس خود هرچه بیشتر مثل این علم آموزا داشته باشه. اما در کنار این شاگردان، کودکان دیگری هم به چشم می خورند که بعضی وقتا غرق در رویای خود خاموش و آروم انگار در فضای دیگه و در دنیای دیگری غوطه ورند.
اینان هیچوقت سؤال نمی کنن که هیچ وقت جواب درست و کامل در مقابل سؤالات معلم خود ندارن و بیشتر به هنگام جواب دادن درس مضطرب خجالتزده و ناراحتند. بعضی وقتا هم برعکس عصبی، بداخلاق و ناآرام به نظر می رسند که این حالت به ویژه در حیاط مدرسه و علاوه بر بازی با همکلاسان به چشم می خورد. انگار این علم آموزا می خواهند تلافی سکوت و مریضی ساعات گذرانده شده در کلاس رو با فریاد و حرکات خشن جسمی جبران کنن.
در خیلی از کشورها واسه پی بردن به عمل اختلاف کودکان در یادگیری مطالب درسی تحقیقات زیادی انجام شده تا با تشخیص این نکته که چرا برخی از علم آموزا با وجود داشتن هوش کافی نمی میتونن مثل بقیه مطالب رو یاد بگیرن به اونا کمک شه و از شکست تحصیلی اونا جلوگیری بشه چون عقب افتادگیای تحصیلی و از دست دادن روشهای مناسب آموزشگاه واسه مقابله با اون نه که اعتماد به نفس علم آموز رو کم کم از بین می برد بلکه آینده شغلی و حرفه ای اون رو هم به خطر بندازه.
در سالهای گذشته گروهی از متخصصین تعلیم و تربیت در کشور علاوه بر بررسی و تحقیق در مورد علل عقب افتادگی تحصیلی علم آموزا با خونواده های خیلی هم تماس حاصل نموده و با مادران زیادی مصاحبه نموده ان تا علاوه بر آشنایی با محیط خانوادگی شاگردان خصوصیات خانوادگی علم آموزا پیشرفته و علم آموزا ضعیف و عقب افتاده درسی کلاسها رو با هم مقایسه کنن.

مطلب مرتبط :   پایان نامه رایگان با موضوعحقوق فرانسه، مراجع صالح
برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

Close Menu