فناوری

موتورولایی که از مدار گوگل خارج شد؛ آیا ورود به بازارهای چین این شرکت را دوباره به اوج خواهد رساند؟

سال گذشته ۱.۳ میلیارد اسمارت فون به فروش رفت. بازار این دسته از اجناس یکی از پویا ترین و رقابتی ترین تجارتای حال حاضر دنیاست و هرساله سود سرشاری رو روونه جیب گردانندگان اصلی این میدون می کنه.

مسئول ارشد اجرایی موتورلا، Rick Osterloh بر این موضوع بسیار خوب واقفه. گوگل در سال ۲۰۱۱ به سراغ موتورولا اومد، شرکتی که در تکرار مکررات خود به نام Razr غوطه ور بود و پنداری قدرت هیچ گونه خلاقیتی رو نداشت؛ شاید هم بشه گفت که اعتماد به نفس واسه «تغییر» در موتورولا کشته شده بود. گوگل، به سراغ موتورولا اومد و با قیمت ۱۲.۵ میلیارد دلار اونو تصرف کرد. در اون زمان هم موتورولا دوره موفقی رو پشت سر نگذاشت و در آخر اهالی مانتین ویو هم امیدشون رو نسبت به اون سلب کردن. حال، پس از گذشت اولین دوره مالی که این شرکت در مالکیت لنوو بوده، انگار جغدهای شوم ساکن در موتورولا، قصد رخت بر بستن از درختای این شرکت داشته و به طرف سکنی گزیدن در شرکتی دیگه در حرکتند.

در ادامه با سایت ما همراه باشین.

Osterloh در مصاحبه اش با فوربس میگه: «ما در دوره مالی گذشته عالی عمل کردیم.» موتورولا در هفته ای که گذشت گزارش مالی خود مربوط به سه ماهه گذشته رو ارائه داد و در قیاس با سال گذشته در همین بازه وقتی، رشدی ۱۱۸ درصدی در کارکرد این شرکت تماشاگر هستیم؛ این شرکت موفق به فروش ۱۰ میلیون گوشی موبایل شده.

شیائومی در بازار چین بزرگ ترین حریف موتورولا، هم در مورد تلفنای پرچمدار و هم در بین میان رده ها حساب می شه.

در میان سازندگان بزرگی که ارزش نام بردن دارن، فقط شیائومی بود که رشدی ۱۷۸ درصدی رو تجربه کرده و از این دید از موتورولا جلو زد. حال Osterloh زره خود رو به تن کرده و شمشیرش رو در دست گرفته تا به جنگ شیائومی بره، شرکت یاد شده روز پنجشنبه فروش اجناس خود به اسمای Moto G، Moto X Pro و Moto X رو در کشور چین شروع کرد. مسئول اجرایی موتورولا باور داره: «اگه یه برند در کشور چین شناخته شده نباشه، نمی تونه در میدون جهانی هم بازیگری بزرگ باشه.»

همین مسئله، یعنی اهمیت ندادن به بازار کشور چین شاید از بزرگ ترین اشتباهات گوگل در زمان تملک این شرکت بود که حال با تصرفش به وسیله لنوو، در حال جبران اشتباهات گذشته س؛ البته موفقیت در این روزا در کشور چین و مخصوصا با حضور اپل در گوشه ای از رینگ که بازار تلفنای مهم تر و به روز تر رو در اختیار گرفته اصلا کار راحتی نیس. از طرف دیگه سامسونگ که آمار فروشش در این کشور شدیدا کم شده هنوزم سهمی خیره کننده از فروش تلفنای هوشمند رو در اختیار داره.

اما در هر صورت، شیائومی در بازار چین بزرگ ترین حریف موتورولا، هم در مورد تلفنای پرچمدار و هم در بین میان رده ها حساب می شه. همونجوری که بارها در مورد شیائومی قلم فرسایی کردیم و شمام باخبر هستین، این شرکت در بین استارت آپای چینی دارای سریع ترین رشد بوده و حال ارزشی برابر با ۴۶ میلیارد دلار داره. تنها ۴ سال از تاسیس این شرکت چینی میگذره اما به واسطه زیرکی مدیرانش و تبلیغات عالی، قادر شده تا به جایگاه فعلی برسه.

اوسترلوه میگه موتورولا اولین بار در سال ۱۹۸۷ به کشور چین پا گذاشت اما بعد به دلایلی در همون ایام از ادامه فعالیت در اونجا دست کشید. اما این بار این شرکت میتونه تا با حضوری قوی، خود رو در این کشور ثابت کنه؛ شرکت مورد بحث در این راه شک نداشته باشین از قدرت پخش لنوو استفاده می کنه. شرکتی که خود بازار تلفنای هوشمند اقتصادی رو در دست داشته و سال هاست که بزرگترین فروشنده کامپیوترای شخصی در چینه. این شرکت هم اینکه شبکه بسیار خیلی از فروشگاه های خورده فروشی در سرتاسر کشور اژدهای سرخ داره.

آقای اوسترلوه در همین خصوص گفت: «ما دارای موقعیتی طلایی هستیم و می تونیم از قدرت نفوذ لنوو در کشور چین به چگونگی احسن بهره گیریم.»

تصرف این شرکت به وسیله گوگل نقشی بسیار مهم در ادامه زندگی موتورولا بازی کرد؛ ما به وقتی قابل توجه واسه بازسازی نیاز داشتیم و گوگل این فرصت رو سخاوتمندانه به ما داد.

اونم اینکه عقیده داره گوگل در تامین و پیشرفت منابع و در آخر بازسازی کلی موتورولا نقشی اساسی داشته. شرکت مورد بحث خود رو از دسترسی به بازارهای بسیاری محروم ساخت تا تمرکز خاصی رو روی ۱۰ کشور در آمریکای شمالی، اروپا و آمریکای لاتین بذاره. از طرف دیگه کالاهایی که روی خطوط تولید قرار می گرفتن رو کم کرد و فقط تمرکزش رو روی چند دستگاه با نو آوریای جدیدشون قرار داد که نمونه اونم Moto Xه.

موتورولا در تلاشای بعدی اش اپلیکیشنای زائد رو از فضای کاربری خود دور انداخت و بعد به طرف نسخه ای خالص تر از اندروید گوگل حرکت کرد؛ در همین بین هم کاربران بازم قادر بودن تا رابط کاربری رو به شکل دلخواه سفارشی کنن. Osterloh میگه در سال گذشته کاربران از تلفنای موتورولا استقبال زیادی به عمل آوردن و در نتیجه نمودارای آماری ما هم شروع به بالا رفتن کردن.

در سالی که گذشت، رد پای این شرکت رو دوباره در ۵۰ کشور میشه دید. مدیر اجرایی موتورولا میگه : «تصرف این شرکت به وسیله گوگل نقشی بسیار مهم در ادامه زندگی موتورولا بازی کرد؛ ما به زمان نیاز داشتیم، وقتی قابل توجه واسه اینکه فرصتی یافته تا خود رو بازسازی کنیم و بتونیم دوباره به میدون رقابت برگردیم. گوگل این فرصت رو سخاوتمندانه به ما داد. حالا هم که در راه درست قرار گرفتیم، لنوو به ما کمک می کنه تا بتونیم محصولاتمون رو به بهترین شکل در چین پخش کنیم.»

در هفته ای که گذشت مدیران لنوو دوباره پیش بینی کردن موتورولا که فقط نقش یه وزنه مالی واسه گوگل رو داشته، تو یه مقطع وقتی بین ۴ الی ۶ دوره مالی پس از اکتسابش به وسیله لنوو، به سود دهیایی بزرگ می رسه.

آقای Osterloh باور داره، بالا و پایینای بعضی وقتا دردناک بازار موبایل، واسه موتورولا فرصتی بزرگه. ایشون در این مورد این جوری نظر میده: «هر هفت سال یه بار، یکی از برگترین تولید کننده های گوشی موبایل نابود شده.» نوکیا اولین شرکتی بود که جایگاه «بزرگترین» رو از دست داد، بعد بلک بری و در ادامه شاید تماشاگر افول ستاره بخت سامسونگ باشیم.

Rick Osterloh

Rick Osterloh

ما الان در میونه یکی از بزرگترین تغییرات دنیای موبایل بوده و کاربران در حال رسیدن به این اصل هستن که واسه داشتن بهترین تجربه کاربری با گوشی موبایل هوشمند، احتیاجی به خرج کردن ۶۰۰ دلار نیس. موتورولا در نقش یه راه حل واسه آدمایی ظاهر شده که بهترینا رو با قیمتی بسیار کمتر میخوان. من به آینده این شرکت شدیدا امیدوارم.