فناوری

نامه بنیان‌گذاران دیجیکالا به پرسنل: تصمیم‌های سخت برای ساختن آینده‌ای روشن

بنیان گذاران دیجیکالا امروز با ارسال نامه ای به پرسنل این فروشگاه اینترنتی، خبر دادن که مجبور به اخذ تصمیمات سختی شدن. اونطور که حمید و سعید محمدی در نامه خود می نویسند، یکی از تصمیمات، کاهش ۱۷۵ نفر نیرو از بین ۲۴۱۴ نفر پرسنل دیجیکالا میشه.

برادران محمدی در همین رابطه می نویسند: «واقعیت اینه که خداحافظی حتی یه نفر از خونواده دیجی کالا واسه ما بسیار سخته. اما در این شرایط سخت واسه مراقبت از آینده خونواده چند هزار نفری دیجی کالا و واسه حفظ چیزی که تا به امروز ساخته شده نیازمند اتخاذ تصمیمای سخت ولی آینده ساز هستیم.»

متن کامل نامه حمید و سعید محمدی، بنیانگذاران دیجیکالا به پرسنل خود به توضیح زیره:

سلام

۱۲ سال قبل که قایق کوچیکی رو به آبای پرتنش کار و کاسبی ایران می سپردیم بزرگ ترین تمرکزمون بر مشتری بود و امروز که همه با هم بر این کشتی سواریم بازم اساسی ترین ارزش مون مشتریه. در این چند سال طوفانا و تندبادها رو با اراده شما – هزاران نفر از بهترینای ایران در هر تخصص – و پشتیبانی مردم عزیز ایران سپری کردیم. در کنار هم تصمیمای سختی گرفتیم تا بزرگترین و موفق ترین کار و کاسبی اینترنتی منطقه شکل بگیره؛ الگویی موفق، سالم و امروزی که با اعتماد به نفس به یه برندِ ملی تبدیل شده.

همه میدونیم امروز کشورمون در میونه تلاطمای اقتصادی قرار داره که بر زندگی همه مردم، فضای کار و کاسبی کشور و از جمله همکاران ما تاثیر گذاشته. دیجی کالا از این شرایط مستثنی نیس و لازمه هممون در جریان این مشکلات قرار داشته باشیم و خود رو واسه عبور از این وضعیت و ساختن آینده ای روشن آماده کنیم.

بعضی از مهم ترین این مشکلات از قرار زیر هستن:

۱- زیاد شدن قیمت ارز و کاهش ارزش ریال باعث کاهش قدرت خرید مردم از جمله مشتریان دیجی کالا شده و فروش بعضی گروه های کالایی رو تحت تاثیر قرار داده.

‍۲- زنجیره تامین کالا دچار مشکل شده و فعالیت شرکتای تامین کننده کالا به دلایل جور واجور کم شده و خرده فروشی رو سخت کرده.

۳- بی ثباتی در برنامه ریزی و تصمیمای اقتصادی با عجله باعث پریشونی و گیجی فعالان اقتصادی و بازار شده و در بعضی از گروه ها تماشاگر توقف واردات و عرضه محصول هستیم.

اما این واسه اولین بار نیس که دیجی کالا با اینجور رقابتایی روبه رو شده. با تجربه ای که از بحرانای قبلی داشتیم و با رصد و تحلیل روندهای بازار در نیمه اول سال از هرگونه تصمیم و اقدام با عجله دوری کردیم.

برخلاف همه مشکلات تلاش کردیم به عهد خود با مشتریان وفادار بمونیم و بهترین خدمات رو در همین شرایط هم به حد توان مون به مردم کشور ارائه کنیم. همه موجودی مون رو بدون هیچ معطلی ای با قیمت مساوی به مشتریان عرضه کردیم و در مارکت پلیس هم به کمک هزاران فروشنده فعال با بیشترین حد نظارت، همکاری و هدایت تلاش کردیم بهترین خدمات ممکن رو ارائه کنیم.

امروز واسه هممون روشن شده که شرایط اقتصاد کشور به گونه ایه که باید با سفت کردن کمربندهایمان خود رو واسه گذر از زمستون آماده کنیم.

با درک عمیق از این شرایط و با مشورتِ مدیران ارشد شرکت می خوایم شما رو از تصمیمایی سخت اما لازم باخبر کنیم. این تصمیما که براساس آزمایش شرایط اقتصادی نیمه اول امسال و واسه عبور از شرایط سختِ پیش بینی شده در پیش گرفته شده شامل بعضی اقدامات بسیار مهم از جمله کاهش ۱۷۵ نفر از خونواده ۲۴۱۴ نفری دیجی کالاست. واقعیت اینه که خداحافظی حتی یه نفر از خونواده دیجی کالا واسه ما بسیار سخته. اما در این شرایط سخت واسه مراقبت از آینده خونواده چند هزار نفری دیجی کالا و واسه حفظ چیزی که تا به امروز ساخته شده نیازمند اتخاذ تصمیمای سخت ولی آینده ساز هستیم.

طی چند ماه گذشته با شروع روش هدف دار Build To Last که در واقع تدوین برنامه ایه واسه ساختن شرکتی پایدار که در هر شرایطی دووم داره، تلاش کردیم با اخذ مشورت از کارشناسان از زوایای جور واجور واسه روبرو شدن با شرایط پیش رو کارایی رو تعریف کنیم. این اقدامات شامل موارد زیره:

– حفاظت و تقویت فرهنگ سازمانی و حرکت تیمی

– افزایش بهره وری و بازبینی پروسهای کاری در همه بخشا

– تاکید بیشتر بر راه و روش و فرهنگ صرفه جویی و کنترل هزینه ها

– اولویت بندی دوباره در برنامه های پیشرفت

– کنترل و کاهش هزینه های ثابت غیر لازم

مطمئنیم با اتخاذ این تصمیما، سازمانی داریم که نه فقط شرایط سخت فعلی رو با چابکی و انعطاف میگذرونه، بلکه قوی تر از پیش آینده ای روشن رو خلق می کنه.

ارزشای سازمانی دیجی کالا بر اصلی ترین سرمایه این شرکت یعنی مشتری اساسی ساخته شده و تصمیمات جدید امروز تاثیری بر خدمات و سرویسای دیجی کالا نمی ذاره و بازم تعهد به مشتری مداری به عنوان اصل وجودی ما حفظ می شه.

مارکت پلیس در شرایطی که کشور در بخش خرده فروشی با مشکل تامین کالا روبه روست، بهترین نسخه و مناسب ترین مدل رشده. هزاران فروشنده و تولیدکننده ایرونی امروز از این بستر خوب بهره می گیرن و حالا خوبیش اینه این بخش طی ماه های گذشته با رشد زیادی روبه رو بوده و تلاش می کنیم به کمک هم تنوع کالا رو در اون بالا ببریم و با دید کردن همه اصولِ اساسی دیجی کالا از جمله کیفیت و قیمت مناسب اون رو تقویت کنیم. کار سختی که تموم وجودمون رو واسه بهتر کردن اون به کار می گیریم.

دیجی کالاییا! اجازه بدین بعضی پیشرفتای بی نظیرسالای گذشته رو با هم مرور کنیم:

این شرکت رو از هیچ ساختیم و با تقویت روحیه کارآفرینی در کشورمون راه رو واسه استارت آپای دیگه صاف کردیم، موفق به ایجاد چند هزار شغل مستقیم و نزدیک به ۱۰۰ هزار شغل غیر مستقیم شدیم، واسه اولین بار در این بخش از کار و کاسبی، از سرمایه گذاران داخلی و خارجی جذب سرمایه کردیم، گروه های محصولی رو از کالای دیجیتال به بقیه گروه ها گسترش دادیم، بزرگترین مرکز پردازش سفارشات منطقه رو در دیجی کالا شکل دادیم، دیجی استایل رو در بخش مد و پوشاک با موفقیت راه اندازی کردیم، مدل کار و کاسبی مارکت پلیس رو در زمان مناسب و به شکلی درست ساختیم، سوپرنوا، نسل جدید پلتفرم نرم افزاری دیجی کالا رو با موفقیت رونمایی کردیم، فیدیبو رو به خونواده اجناس دیجی کالا اضافه کردیم تا فرهنگ کتابخوانی رو تشویق کنیم و در برنامه امسال، DigiPay، مرکز نوآوری و فروش مواد غذایی رو به زودی راه اندازی می کنیم.
و در آخر به نقطه فعلی رسیدیم.

در این راه همراه با رشد سریع و بدون توقف لازمه تصمیمات سختی بگیریم تا بازم با قدرت و به درد بخور بودن راه سخت پیش رو رو به بهترین شکل طی کنیم، واسه اجرایی کردن این تصمیمات به تک تک شما تکیه می کنیم تا با هم آینده روشنی رو بوجود بیاریم.

تاکید می کنیم این یکی از سخت ترین تصمیمامون در ۱۲ سال گذشته س که در شرایط الان پیشگیری ناپذیره.

آدمایی که تحت تاثیر این تصمیما قرار می گیرن به وسیله مدیران واحدهای خود باخبر شدن. واسه همه اونا بسته های حمایتی خاص در نظر گرفته شده و با امید به اینکه با تغییر شرایط دوباره تو یه تیم در کنار هم قرار بگیریم. قدردان و سپاسگذارِ همه اعضای این خانوده هستیم و همتون بخشی از این خونواده باقی می مونین.

به کسائی که در ادامه راه همراه ما هستن این تعهد رو می دیم با اطمینان راه رشد و موفقیت رو ادامه بدیم.

از مدیران شرکت که در رسیدن به این تصمیما و اجرای اون همراه ما بودن از صمیم دل تشکر می کنیم.

با امید و روحیه مثبت این اطمینان رو داریم که با روش هدف دار جدید دیجی کالا و با تلاش دست جمعی، حتما به اهداف رشد و پیشرفت شرکت می رسیم و دیجی کالا رو قوی تر از همیشه واسه خدمت به مشتریان و کشور عزیزمون به پیش می بریم.

و هنوز راه بزرگی در پیش داریم، آینده ای روشن در مقابل ماست.

بنیانگذاران دیجی کالا

سعید محمدی – حمید محمدی