فناوری

همزمان با احتمال خرید سهام دایملر؛ بازگشت متفاوت جیلی به بازار ایران

برند جیلی در کشورمون به عنوان اولین عرضه کننده خودروهای با کیفیت چینی در سال ۹۳ مطرح شد، در اون زمان شرکتی به نام جیلیران از زیر مجموعه های هولدینگ خونواده گرامی واردات سری EC7 از خونواده امگرند رو در دستور کار خود قرار داده بود و واسه دوسال متوالی هم با عملکردی قابل توجه موفق به فروش حدودا ۲۰ هزار دستگاهی این خودروها در بازار ایران شد.

جیلی

با این وجود پس از تغییر قوانین واردات و بروز مشکلاتی در سال ۲۰۱۴، کارکرد جیلیران کم کم دچار اخلال شد و در آخر این شرکت پس از عرضه ناموفق کراس اوور X7 از چرخه واردات خودرو کنار رفت.

اما حالا جیلی می خواد تا دوباره شانس خود رو در بازار ایران بیازماید و در همین رابطه علاوه بر مونتاژ مدل اقتصادی GC6 به وسیله بم خودرو به سراغ واردات مدلای لوکس امگرند و کراس اوور توربو NL3 به واسطه هولدینگ ناصح (شرکت مادر ایرتویا و نگین خودرو) رفته.

اینجوری شرکت جدیدی با اسم آرین خودرو پارس بوجود اومده که وظیفه واردات اجناس جدید جیلی به بازار ایران رو رو دوش داره و به لطف تجربه مدیران این شرکت در مورد واردات خودرو، انگار میشه شانس موفقیت زیادی رو واسه این مجموعه قائل شد.

geely_nl-3_16

در بازار جهانی هم شرکت جیلی که این روزا بسیار دست به جیب شده، و می خواد بخشی از سهام دایملر رو بخره. براساس بعضی گزارشا این غول اقتصادی چینی واسه خرید ۳ الی ۵ درصد از سهام دایملر دورخیز کرده و خبر اون در روزای آینده رسما انتشار پیدا می کنه.

در صورت عملی شدن این اتفاق و تصرف سهم ۵ درصدی، جیلی بعد از Kuwait Investment Authority و BlackRock سومین سهامدار بزرگ تک دایملر میشه. دو شرکت یاد شده به ترتیب دارای سهم ۶٫۸ و ۶ درصدی از دایملر هستن.

اقدام جیلی در خرید سهام دایملر خیلی هم تعجب برانگیز نیس، چون این شرکت نوامبر گذشته هم تلاشایی رو در همین زمینه انجام داده بود. در اون مقطع وقتی دایملر پیشنهاد ۴٫۵ میلیارد دلاری چینیا رو رد کرد.

به گفته منابع بخش صنعت خودرو، جیلی علاقه زیادی به حضور فعالانه در مجموعه دایملر داشته و می خواد با ایجاد یه شرکت مشترک (جوینت ونچر) و به کار گیری تکنولوژی ژرمنا، اتومبیلای برقی تولید کنه. بد نیس بدونین در زمان الان دایملر همکاری مشابهی رو با BYD و BAIC در چین داره.

در روزای ابتدایی سال جدید میلادی بود که جیلی اعلام کرد بزرگ ترین سهامدار گروه ولوو (AB Volvo) شده. این گروه اقتصادی بزرگ چینی به غیر از گروه ولوو مالکیت شرکتای دیگری مثل پولستار، لینک ان کو، LEVC، پروتون، لوتوس و Terrafugia رو هم رو دوش داره.

جیلی هفته گذشته با معرفی سرویس LEVC TX و نسخه برقی تاکسیای معروف لندن انگار عزم خود رو واسه پیشتازی در میدون حمل و نقل الکتریکی نشون داد. قبل از این چینیا تولید هرساله ۳۶,۰۰۰ تاکسی واسه کشورای جور واجور رو هدفگزاری کرده بودن.

در کنار تاکسی، جیلی با همکاری یه شرکت سازنده کامیونای برقی با نام Via از سال ۲۰۱۹ کامیونایی واسه سرزمین مادری و قاره آمریکا تولید می کنه. هم اینکه با کمک ولوو، جیلی اولین شرکت چینی میشه که در اروپا خودرو تولید می کنه. طبق برنامه ریزیا این اتفاق اواخر امسال رخ میده.

در هر حال باید منتظر موند و دید که در روزای آینده مقامات دایملر چه پاسخی به درخواست چینیا میدن.