عمومی

کاملترین و بهترین چک لیست سئو

کاملترین و بهترین چک لیست سئو (SEO Check List) واسه صاحبان سایت: 

در این مقاله شما با کاملترین و بهترین چک لیست سئو (SEO Check List) و وسیله ها و سایتای پایش و رفع مشکلات سئو سایت آشنا میشین

مشکلات

این چک لیست رو در سه بخش اصلی سازماندهی شده :

  • اصول اولیه سئو
  • کلمات کلیدی و سئو on-page
  • بهینه سازی محتوا Content Optimization

۱- چک لیست اصلی سئو

نصب Google Analytics

موشکافی به شما کمک می کنه تا بینش خود رو در مورد جمعیت شناسی بازدید کننده گان به روز کنین و بهترین بازاریابی رو به دست بیارین .

موشکافی

سایت رو به Google Search Console و Bing Webmaster Tools اضافه کنین

این وسیله ها عوامل بسیاری رو که بر ترافیک جستجوی سایت شما تاثیر میذاره، تحلیل می کنه.

بررسی سرعت سایت سایت در آمار Google PageSpeed ​​Insights

نمره حدود ۸۵ از ۱۰۰ واسه گوشی موبایل و دسکتاپ خوبه. یادتون باشه، اگه سایت شما بیشتر از ۲ تا ۴ ثانیه طول بکشه تا بارگذاری شه، بازدید کننده خود رو از دست میدید.

موبایل

اطمینان از اینکه سیستم مدیریت محتوا شما از نظر سئو مجهزه

مطمئن شین که سیستم مدیریت محتوا شما به یه افزونه سئو  مجهزه که به شما اجازه میده عنوان، توضیحات، برچسبای تصویر، برچسبا (هدرا) و برچسبای صفحه رو بهینه کنین . هم اینکه باید به شما امکان اینکه که مقاله خود رو قالب بندی کنین رو میده (کج، املا). پیشنهاد ما Yoast SEO واسه  WordPressه .

سایت شما Responsive باشه

باید یه تجربه کاربری عالی در تموم دستگاه ها و در تموم ابعاد نمایش ارائه دهد.

بررسی لینکای شکسته Broken Links

از نرم افزار Xenu’s Link Sleuth  استفاده کنین که یه وسیله رایگان و خوبه.

HTML و CSS سایت رو بررسی و اعتبار سنجی کنین

کد HTML و CSS خود رو در W3C (کنسرسیوم جهانی وب)  با به کار گیری اعتبار سنج HTML، اعتبار سنج CSS و اعتبار سنج کد موبایل بررسی کنین.

Sitemap.xml رو ایجاد و آپلود کنین

جایگاه صفحات رو به بهترین شکل در بالای صفحه بذارین و از یه تولید کننده sitemap.xml پویا استفاده کنین (نسخه رایگان تا ۵۰۰ صفحه رو واسه شما ایجاد می کنن).

لینک سایت نقشه (yoursite.com/sitemap.xml) رو به Google و Bing بفرستین تا در بخشای مناسب واقع در کنسول  Google Search / Bing Webmaster Tools قرار گیرد .

یه فایل Robots.txt رو ایجاد و آپلود کنین

فایل ربات موتورهای جستجو رو در مورد صفحات راهنمایی می کنه  (بخش مدیریت ، مناطق و صفحاتی که محدود شده و نباید در یافته های جستجو قرار گیرد و چیزای دیگه ای به جز اینا).

سئو سایت رو بررسی کنین

پس از فرستان سایت خود به کنسول جستجوی گوگل ، چک لیست سئو رو بررسی کنین . بخشای زیر رو چک کنین و در صورت نیاز به شکل درست تغییر بدین :

  • Structured Data واسه شناسایی خطاها
  • بهتر کردن کد HTML سایت واسه گرفتن اینکه کدوم بخش سایت و سئو on-page ( سئو داخلی ) سایت شما غلطه
  • توانایی به کار گیری موبایل واسه مشاهده سایت (Mobile Usability) واسه گرفتن خطاهای کدنویسی جوابگو (responsive coding)
  • اقدامات دستی واسه فهمیدن اینکه Google سایت شما رو مجازات کرده
  • بررسی URLایی از سایت شما که به وسیله موتورهای جستجو از یافته های جستجو بسته شدن
  • خطاهای خزنده (Crawl) واسه کشف خطاهای (از جمله ۴۰۴ صفحه یافت نشد) Google که موقع خزیدن سایت شما با اون مواجه شده
  • txt تستر واسه مشاهده خطاهای موجود در فایل robots.txt سایت شما

ساختار چک لیست سئو

پیدا کردن مسیرهای هدایت ۳۰۱ و ۳۰۲

از نرم افزار Screaming Frog واسه پیدا کردن هدایت دائمی و موقت ۳۰۱ و ۳۰۲ استفاده کنین. تا در صورت ضرورت اصلاح شه ، شما می تونین از وسیله رایگان واسه بیشترین حد ۵۰۰ URL استفاده کنین.

سرور خود رو بررسی کنین

بررسی کنین که سایت شما تو یه سرور اسپم میزبانی شده یا خیر ؟ چون که  اگه سایت شما تو یه سرور اسپم میزبانی شده باشه ، تموم کارای سخت افزاری مربوط به SEO شما رو خراب می کنه. IP سرور خود رو به این وسیله بفرستید و گزارش دریافت کنین.

تست بارگذاری سایت شما

نمره ۸۵+ در Google Page Insights به معنی اینه که سایت شما از نظر بارگذاری وضعیت مطلوبی داره . اگه سایت شما نمی تونه همزمان با چندین کاربر رو پشتیبانی کنه و  سرعت سایت شما پایین میاد، نه فقط مشتریان از کفتون میره، بلکه رتبه بندی شمام آسیب می بینه.

تست بارگذاری سایت شما (آزمایشی رایگان تو یه زمان محدود به ۵۰ کاربر مجازی) در ZebraTesterه. اگه برنامه میزبانی الان شما ارائه نشه، پیشرفت بدین.

گواهینامه SSL رو نصب کنین

SSL اطلاعات مشتریان وارد شده به سایت شما رو رمزگذاری می کنه و با هزینه کمی ، اعتماد رو با موتورهای جستجو و بینندگان بوجود میاره.

ثبت کار و کاسبی و سایت

کار و کاسبی و یا URL سایت خود رو در تموم شبکه های اجتماعی و دایرکتوریا (گوگل پلاس ، فیس بوک، توییتر، لینکدین، Technorati، Pinterest و چیزای دیگه ای به جز اینا) ثبت کنین.

۲-کلمات کلیدی و سئو on-page

با فرض اینکه شما یه لیست از کلمات کلیدی دارین، روش زیر واسه بررسی سئو داخلیه:

  • به Google Adwords برید و با شناسه Gmail خود وارد شید.
  • وسیله ها -> برنامه ریز کلیدی رو انتخاب کنین. “جستجو واسه کلمات کلیدی جدید با به کار گیری عبارت، سایت یا دسته.”
  • کلمات کلیدی اولیه خود رو وارد کنین، کار و کاسبی خود رو انتخاب کنین، URL های سایت رقبا خود وارد کنین، جغرافیای خود رو انتخاب کنین، و جستجو کنین.

این روزا، موتورهای جستجو به دنبال شامل متنی و نه فقط کلمات کلیدی هستن. اینجا چند روش هدف دار که به شما کمک می کنه تا به سرعت با آخرین الگوریتمای موتور جستجو خود رو به روز نگه دارین آشنا میشین:

واسه کلمات کلیدی متنی، ویکی پدیا و جایگاه سایت شما با اون کلمات رو در جستجوگرها بررسی کنین . همه کلمات کلیدی متنی رو ضمیمه کنین (هم اینکه به عنوان کلمات کلیدی فهرست بندی معنایی برعکس (LSI) در تجارت سئو اشاره می شه). مترادفای کلمات کلیدی رو با به کار گیری Thesaurus.com بدست بیارین.

از UberSuggest و جستجوهای مربوط به Google استفاده کنین که در انتهای گوگل SERPs ظاهر می شه تا کلمات کلیدی / کلمات کلیدی طولانی رو دنبال کنین.

جستجو مترادفای کلمات کلیدی

با به کار گیری Google Trends از محبوبیت بالایی برخورداره . شما می تونین از این وسیله واسه وزن دادن کلمات کلیدی در برابر همدیگه استفاده کنین و اونا رو با هم مقایسه کنین و حتی ارزش یه گروه از کلمات کلیدی در مناطق جور واجور جغرافیایی بررسی کنین.

تحقیق روی کلمات کلیدی

واسه موشکافی کلمات کلیدی و لینکهای رقبایتان، از یه وسیله مانند SEMRush یا Ahrefs استفاده کنین. در آخر، تحقیقات مربوط به کار و کاسبی و اصطلاحات مربوط به تکمیل لیستی از کلمات کلیدی متنی رو جفت و جور کنین .

تگ عنوانTitle،توصیف متا Meta Description، و برچسب ALT

عنوان صفحه Title رو تا ۶۰-۶۵ کارکتر محدود کنین و مطمئن شین که با یه کلید واژه در رابطه شروع می شه.

توصیف متا (Meta Description) رو به حدود ۱۵۵ کاراکتر محدود کنین.

اگه خدمتی که ارائه می کنین به یه محل یا یه جغرافیا محدوده ، شماره تلفن خود رو وارد کنین. مثلا، آخرین خط از توضیحات شما می تونه باشه: “تماس بگیرین XXX-XXX-XXXX واسه یه پیشنهاد خاص”. اینطوری، مردم ممکنه با شما مستقیما پس از مشاهده شماره در SERPs تماس بگیرن.

SERPs (Search Engine  Results Page  ) : یافته های جستجوی یه کلمه خاص در مورد سایت شما رو شامل میشه ).

برچسب ALT تگ IMG (تصویر) مناسب رو بنویسین. یادتون باشه، موتورهای جستجو می تونن مطالب رو بخونن، اما نمی تونن تصاویر رو ببینن (دست کم تا الان).

تگای هدرا و لینکای داخلی Headers Tags and Internal Links

از برچسبای H (هدر) واسه نشونه گذاری بخشا و زیربخشای مطالب خود استفاده کنین.

ایجاد لینکای داخلی شامل متنی رو مانند “کلیک رو من” یا “بیشتر بدونین” و چیزای دیگه ای به جز اینا ایجاد نکنین. از متن لنگر هدف دار استفاده کنین تا به صفحات داخلی دیگه پیوند بدین. اینجور لینکایی به بازدیدکنندگان کمک می کنه تا موضوعات مورد علاقه رو پیدا کنن و کلیک روی لینک داخلی رو گسترش بدن.

۳- بهینه سازی محتوا Content Optimization

شامل سایت اگه به نظر غیر طبیعی و شامل اطلاعات ناقص باشه، بازدید کننده سایت شما رو ترک  می کنه.

این قوانین رو پیروی کنین:

  • نوشتن در لحن طبیعی و صحبت عادی
  • مطمئن شین که محتوای مقاله شما درست و مربوط به عنوان اون هستش.
  • نوشتن متون صحبت ای که می تونه به وسیله هر خواننده ای خیلی راحت قابل درک باشه، مگه اینکه شما یه مقاله یا پایان نامه علمی بنویسین.
  • یه صفحه سوالات عادی بسازین و به هر سوالی که از اجناس / خدمات شما هست، جواب بدین. این کار ممکنه سایت شما رو به جعبه Google Answer بفرسته.

سایت خود رو واسه موفقیت در بررسی آماده کنین

بعضی از الگوریتمای موتور جستجو گوگل در حال تکامل هستن. AI گوگل، RankBrain، جواب پرسشای جستجوی سخت و پیچیده رو جواب میده و الان حدود ۱۵٪ از حجم جستجو رو مدیریت می کنه.

این الگوریتم هوشمند علاوه بر اینکه به متن و کلمات کلیدی توجه می کنه، بلکه از اشتباهات خود و از چیزی که کاربران روی اون کلیک می کنن، یاد میگیره.

واسه قرار دادن سایت خود واسه موفقیت RankBrain، این کار رو انجام بدین:

  • محتوای مهم رو که بیشتر روی اون کلیک شده بنویسین (RankBrain محتوای بیشتر کلیک شده رو در SERPs قرار میده).
  • نوشتن در لحن طبیعی و زبون عامیانه .
  • مقالات کامل و معنی دار که واقعا به بازدیدکنندگان شما اطلاعات لازم رو داده و به /اونا کمک می کنه ، رو بنویسین.
  • مطمئن شین که از ویدیوها و تصاویر مناسب استفاده می کنین.

هدف واسه UX خوب

سوال اینست که محتوای سایت شما در صفحات عواقب خوب و آموزنده س؟

تجربه کاربری یا UX مهمه. رتبه بندی که در یافته های جستجو ظاهر می شه به وسیله Snippets Rich گوگل ایجاد شده.

بخشای باکیفیت به موتورهای جستجو کمک می کنن محتوای رو بفهمن و شاخصا رو بهتر و بهتر نشون بدن. کاربران هم یه معامله خوب دارن. اونا می تونن یافته های جستجو که نیاز فوری دارن ببینن.

پس قسمتای مهم رو به HTML اضافه کنین. الان، موتورهای جستجو می تونن به شکلای جور واجور زیر خلاصه شن: اجناس، دستور العمل، بررسیا، رویدادها، ویدیو، اخبار و نرم افزار.

منبع : www.searchenginejournal.com