فناوری

گیم‌دیدنی؛ پیشنهاد امروز: Inside + Limbo

نوروز باستانی، از زمانای قدیم فرصتی واسه ملاقات با آشنایان و گاه دوستائی بوده که شایدً واسه یه مدت طولانی فراموش شون کردیم. رسم دوست داشتنی عیددیدنی، همیشهً به ما یادآوری کرده که نوروز فرصتی واسه ملاقات بزرگ ترها، نشستن به پای صحبت هاشون و البته عیدی گرفتنه؛ اما ما قرار نیس تموم سیزده روز عید رو در خونه عمو و خاله و مادربزرگ سپری کنیم و اوقاتی مخصوص به خودمون هم داریم که ترجیح می دیم صرف گیم دیدنی شن.

دو هفته عید، بهترین فرصت واسه تجربه بازی هاییست که شاید قبلاً از قلم افتاده باشن اما در این بی آب و علف بازی، بازنگری اونا می تونه تعطیلاتی پربار رقم بزنه. طی ۱۳ شب اول سال ۱۳۹۷، سایت ما هر شب یه پیشنهاد تازه واسه اوقات فراغت شما داره؛ پیشنهاداتی که از بین بهترین بازیای جداگونه انتخاب شدن و اونقدر کوتاه هستن که تو یه روز از تعطیلات عید به اتمام می رسن؛ بازیایی که بیشتر قیمت ارزانی دارن و حجم کم. پس همین امشب می تونین بازی پیشنهادی امروز رو دانلود کنین و فردا چند ساعتی با اون سرگرم باشین.

بازیایی که در سری مقاله گیم دیدنی معرفی می شه، همه با قیمتی ناچیز در پلتفرمای جور واجور مثل استیم و پی اس ان قابل جفت و جور هستن و همه حجمی کم دارن. پس در شرکت در این رقابت ۱۳ روزه دودلی نکنین؛ قراره با هم خوش بگذرانیم.


چند سال پیش و اون زمان که هنوز دی ایشون دی باب نشده بود، بعضیا تصور می کردن هر چی قدر یه بازی سی دیای بیشتری داشته باشه با ارزش تره. الان هم همین تفکر اشتباه رو اما با یه منطق دیگه میبینیم؛ بازیای طولانی تر محتویات زیادتری واسه ارائه دارن.

لیمبو و به خصوص اینساید از اون بازیایی هستن که بعد از تموم شدن، تازه شروع می شن

لیمبو (Limbo) یکی از کوتاه ترین بازیای ویدیویی هست. اینساید (Inside) حتی از اونم کوتاه تره ولی در تک تک ثانیهای این دو بازی، محتویات و مفاهیمی رو می بینین که شاید یه سازنده بزرگ در عنوان ده ساعته اش نتونسته باشه به بازیکن القا کنه.

در واقع اگه بخوایم «تاثیرگذاری» رو ملاک بذاریم، لیمبو و به خصوص اینساید از طولانی ترین بازیا هستن. تموم کردن هر کدوم اونا آخر سه ساعت از وقت تون رو میگیره اما در طول انجام بازی، تصاویری رو میبینین که تا مدتا می تونن ذهن تون رو درگیر می کنن.

اول با لیمبو شروع می کنیم که نقش داداش بزرگ تر اینساید رو داره. این بازی پلتفرمر/معمایی اول سال ۲۰۱۰ منتشر شد و با موفقیتای گسترده اش، در کنار دیگه بازیای جداگونه هم دوره خود تاثیر خیلی زیادی روی عناوین ایندی گذاشت.

نمایی از لیمبو؛ در لیمبو و اینساید هیچ دیالوگی بیان نمی شه و همه چیز از راه جادوی تصویر روایت می شه.

لیمبو کنترل پسربچه ای رو به بازیکن میده که تو یه جای نامعلوم بیدار می شه و به دنبال خواهرش میره. معماهای بازی براساس اصل «بمیر و یاد بگیر» ساخته شدن، یعنی واسه اینکه با مکانیزمای بعضی از اونا آشنا شید باید حتما چند باری بمیرید تا در آخر به جواب رسید.

با وجود اینکه نزدیک به ۸ سال از عرضه لیمبو میگذره، ولی معماها بازم اون تازگی و جذابیت خود رو به خصوص به خاطر به کار گیری فرمول «بمیر و یاد بگیر» دارن. البته این فرمول جدید نیس و قبل از لیمبو هم بارها دیده بودیم ولی سازنده به اندازه ای معماها رو خوب براساس اون ساخته که انگار از اول به خاطر همین بازی بوده.

از طرفی اتمسفر استثنایی و نوآرگونه بازی خوب حس و حال نا امیدی و باقی موندن رو به بازیکن منتقل می کرد. لیمبو هنوزم از دیدگاه طراحی هنری یکی از بهترینا هستش و سازنده به شکلی به طور کامل استادانه و فقط با به کار گیری رنگای مشکی و مشکی، احساسات دنیایش رو به نمایش گذاشت.

نمایی از اینساید؛ هر دو بازی داستان گنگی دارن و همین مسئله باعث شده بعضیا فکر کنن ساختهایی پلی دد اصلا دارای داستان نیستن که اشتباهه.

اینساید شش سال بعد عرضه شد، مثل لیمبو عنوانی پلتفرمر بود و از همون فرمول استفاده می کرد اما نتونست اون موثر ظاهری که لیمبو از خودش به جای گذاشت رو دوباره ارائه بده. معماها بازم جذاب بودن ولی دیگه تازگی گذشته رو نداشتن و طراحی هنری بازی هم به اندازه لیمبو مسحور کننده نبود.

اما سازنده در این قسمت با توجه بیشتر به داستان عنوانی پخته تر از لیمبو ساخت. داستان رو از لیمبو بگیرین، باز با یه اثر سرگرم کننده طرف هستین ولی همچین چیزی واسه اینساید صدق نمی کنه. داستان حکم هسته اصلی بازی رو داره و بقیه بخشا به اون وصل شدن.

پس اگه به روایتای مبهم علاقه دارین و می خواین با تجربه دوباره بازی یا خوندن مقالات جور واجور، به رازها پی ببرین هر دو بازی اینساید و لیمبو رو انجام بدین. ولی اگه حوصله این چیزها رو ندارین، پیشنهاد می کنم دور اینساید رو خط بکشین و لیمبو که واسه سیستم عامل اندروید هم در دسترسه رو از دست ندین.

در بخش کنسولا و بازی سایت ما بخونین:

ماجراجوییای مبهم؛ ۵ نکته که دوست داریم با ساخته بعدی Playdead ببینیم

بررسی بازی Inside؛ هنر آوانگارد