عمومی

۷ عادت غذایی غلط که باید آنها را ترک کنید

زیاده روی در مصرف کربوهیدرات ها، مصرف نکردن میوه و سبزی، مصرف فست فودها، مصرف گوشت خام و نخوردن صبحونه از عادات ناجور غذاییه.

تغذیه در سالم زیستن آدم نقش مهمی داره و عادت های بد غذایی، می تونن بر سلامت تموم بخش های بدن اثر منفی بذارن؛ پس تموم افراد باید واسه حفظ سلامت خود، مجموعه ای از شکل های جور واجور گروه های غذایی رو به تناسب در رژیم روزانه شون قرر بدن. وگرنه و در اثر مصرف ناجور این گروه ها، بدن با آسیب هایی جدی مواجه می شه. در ادامه به بررسی بعضی از عادت های غذایی اشتباه و اثر منفی اون ها بر دستگاه گوارش می پردازیم. 

 

کربوهیدرات

عادت اول : زیاده روی در مصرف کربوهیدرات و دچار شدن به کبد چرب

متأسفانه بعضی از افراد، تمایل زیادی به مصرف شکل های جور واجور کربوهیدرات ها مانند نون و برنج دارن و در طول روز هم به اندازه کافی میوه یا سبزی نمی خورند، در حالی که جا دادن حجم بالایی از کربوهیدرات ها در رژیم غذایی روزانه، باعث بروز چاقی بیش از اندازه می شه.

از اونجا که افراد چاق و پرخور، در کنار کربوهیدرات ها به مصرف غذاهای چرب هم علاقه دارن، دچار شدن به مریضی کبد چرب و مشکلات به وجود اومده بوسیله اون براشون دور از انتظار نخواد بود.

پس بد نیس که با کمی تغییر در سبک خورد و خوراک و کم کردن مصرف کربوهیدرات و چربی ها، احتمال دچار شدن به کبد چرب رو در خود کم کنین.

 

عادت دوم : مصرف نکردن میوه و سبزی و دچار شدن به یبوست

در حالت عادی، خوردن ۳ وعده غذای اصلی همراه ۲ میان وعده، به تموم افراد سالم پیشنهاد می شه. یافته های مطالعه های جور واجور نشون می دهد که مصرف ۵ وعده میوه و سبزی در طول روز، خطر دچار شدن به شکل های جور واجور سرطان ها از جمله سرطان های دستگاه گوارش رو تا حد قابل قبولی کاهش می دهد. پس اگه تا امروز اهل خوردن میوه ها و سبزی ها نبوده اید، بهتره سبزی ها رو در کنار وعده های اصلی غذایی و میوه ها رو هم در میان وعده هاتون جای بدید.

نکته دیگه اینه که شما می تونید با مصرف به اندازه فیبر غذایی که فت و فراوون در سبزی ها و میوه ها هست، جنب و جوش طبیعی دستگاه گوارش رو حفظ کنین.

کسائی که علاقه چندانی به خوردن میوه ها و سبزی ها نشون نمی بدن، با کم شدن دریافت فیبر غذایی، دچار کاهش جنب و جوش طبیعی دستگاه گوارش و در نتیجه دچار شدن به مشکلات به وجود اومده بوسیله اون مانند یبوست می شن.

 

اعتیاد به فست فود

عادت سوم : مصرف فست فود و دچار شدن به ریفلاکس

متأسفانه گرایش به مصرف فست فودها و غذاهای آماده، از بدترین ارمغان های زندگی ماشینیه. چربی بیشتر از اندازه و افزودنی هایی مانند شکل های جور واجور سس یا پنیرهای چربی که به فست فودها اضافه می شن، از مهم ترین دلایل چاق شدن نسل امروز نسبت به نسل های گذشته س.

از طرف دیگه، افزودنی ها، نگه دارنده ها و مواد تشکیل دهنده فست فودها با اثر منفی بر دستگاه گوارش، باعث بالا رفتن احتمال ریفلاکس معده به مری می شن.

به عبارت ساده تر، کسائی که به اصطلاح دچار ترش کردن یا همون برگشت اسید از معده به مری می شن، باید مصرف فست فودها و غذاهای حاضری رو کنار بذارن.

عادت چهارم : مصرف غذاهای سرخ کردنی و دچار شدن به سرطان

بعضی وقتا روغنی که قراره غذا در اون سرخ شه، بیشتر از اندازه گرما می بیند که باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در ساختمون روغن می شه.

از طرف دیگه، امکان سوختن بخشی از قسمت های سطحی ماده خوراکی در طول پروسه سرخ کردن هست. گرما دیدن بیشتر از اندازه روغن و مصرف غذاهای سرخ کرده ای که کمی هم گوشه و کنار اون ها سوخته س، باعث آزاد شدن ترکیب های سرطان زا در بدن می شه و دستگاه گوارش هم از زیان این ترکیب ها در امان نخواد موند. ضمن اینکه با سرخ کردن و گرما دادن زیادتر از اندازه بعضی خوراکی ها مانند سبزی ها، حجم قابل توجهی از ویتامین های اون ها هم از بین میرن و دیگه نباید از اون ها انتظار کارکرد ضدسرطانی داشت.

 

عادت پنجم : مصرف گوشت خام و دچار شدن به اسهال

حتماً شمام تا حالا با آدمایی که عادت به خوردن گوشت یا جگر نیمه پخته یا به تعبیر خودشون «آبدار» دارن، مواجه شده اید. در حالی که اگه گوشت به طور کامل و درست پخته نشه، احتمال باقی موندن و افزایش بعضی از میکروب ها و عوامل مریضی زا در اون بالا می رود، پس کسائی که به خوردن گوشت های آبدار علاقه دارن، باید در انتظار دچار شدن به شکل های جور واجور مریضی های گوارشی مانند مسمومیت، اسهال و استفراغ هم باشن.

 

عادت ششم : خوردن غذای مونده و دچار شدن به مسمومیت

بعضی وقتا از روی تنبلی یا شاید آسون انگاری، یادمون می رود باقی مونده غذاها رو داخل یخچال بذاریم، ولی احتمال افزایش میکروب ها در غذاهایی که شامل مواد فاسدشدنی مانند گوشت و چربی هستن، زیاده.

اگه دوست ندارین به دلیل مسمومیت غذایی به وجود اومده بوسیله مصرف غذاهایی که بیشتر از ۲-۱ ساعت خارج از یخچال مونده ان، راهی بیمارستان شید، بهتره از خیر خوردن این غذاها بگذرید.

دستگاه گوارش بچه ها، سالمندان و کسائی که سیستم ایمنی بدنشون ضعیفه، به میکروب ها و سموم غذاهای مونده، عکس العمل شدیدتری نشون می دهد.

 

صبحونه

عادت هفتم : نخوردن صبحونه و دچار شدن به چاقی

بعضی از افراد عادت دارن بدون خوردن صبحونه، خونه رو ترک کنن در حالی که صبحونه یکی از مهم ترین وعده های غذاییه و مصرف اون نقش مهمی در حفظ سلامت بدن داره. آدمایی که صبحشون رو با خوردن صبحونه شروع می کنن، انرژی کافی واسه انجام تموم فعالیت های فکری و جسمیشون در طول روز دارن.

کسائی که عادت به خوردن صبحونه ندارن، دچار مشکل در کارکرد طبیعی بدن می شن و قدرت کافی واسه انجام کارای فکری و حتی جسمی به خصوص در ساعت های اولیه صبح ندارن.

از طرف دیگه، این افراد به دلیل نرسیدن قند خون کافی به مغزشون در ساعت های اولیه روز دچار گرسنگی و اشتهای کاذب می شن. این اشتهای کاذب می تونه اون ها رو به سمت مصرف خوراکی های چرب، شیرین و پرکالری بکشونه و همین مسئله باعث چاق شدن، دچار شدن به کبد چرب و مشکلات به وجود اومده بوسیله این ناراحتی ها می شه.

همشهری آنلاین