ادامه تولید پراید و زامیاد؛ نتیجه غیر مستقیم اعمال تحریم های خودروسازی

۷ ماه از مهلت خودروسازان باقی مونده تا بتونن با رعایت ۸۵ مورد استانداردسازی در اجناس شون، ادامه کار رو واسه خود صاف کنن. با این حال حاشیه تحریما هر روز بر دودلی توانستن و نتوانستن خودروسازان در اعمال استانداردها، دامن می زنه و احتمال ادامه تولید پراید و زامیاد رو قوی تر می کنه.

ضمن اینکه پیش ازین «احمد نعمت بخش» به عنوان سخنگوی انجمن خودروسازان در نامه ای از ناتوانی اهالی این صنعت واسه رعایت استانداردهای جدید خبر داده بود؛ موضوعی که حالا با اضافه شدن تحریما احتمال لغو یا کمتر شدن شون بیشتر می شه.

اسفند ماه سال ۹۵ سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که براساس تفاهم نامه ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشرفت این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده و در دستور کار قرار گرفته.

براساس زمان بندی انجام شده خودروسازان موظف شدن تا اول دی ماه سال گذشته ۶۱ مورد استاندارد رو اجرا کنن و پس از اون تا اول تیر ماه سال ۱۳۹۷ با استانداردسازی مصرف سوخت، دو مورد  به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه شه و در آخر با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد دیگه تا دی ماه امسال، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد پیشرفت پیدا کنه.

طبق جدول موارد اولیه آماده شده که باید در موعد وقتی نزدیک تری اجرا می شدن، استانداردهای ساده تری به حساب میان که به نظر می رسید خودروسازان از عهده اجرای اون برخواهند اومد. اما هرچه به اجرای استانداردهایی که نیازه تا اول دی ماه سال ۱۳۹۷ اجرایی شن نزدیک شیم شرایط واسه خودروسازان سخت تر می شه.

با این حال تا الان خودروسازان هیچ تغییری در استانداردسازی خودروهای شون اعمال نکرده ان و ادامه تولید پراید و زامیاد به همون شکل قبلی صورت میگیره، نتیجه ای شنیدن اون دور از ذهن نبود.

اونطور که «پیمان پیرایش» مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران گفته بود:

«الان ۲۰ مدل خودرو در کشور تولید می شن که نمی تونن این استانداردها رو رعایت کنن. بعضی از این خودروها این امکان رو دارن تا با تغییر و اصلاحت بتونن به استاندارد دست پیدا کنن اما شاید تولید ۱۰ مدل خودرو به دلیل نبود برابری با استانداردها متوقف می شه.»

یه مدت بعد هم احمد نعمت بخش، سخنگوی انجمن خودروسازان اعلام کرد که خودروسازان در رعایت استانداردهای جدید ضعیف هستن.

اینجوری امید واسه بهبود در صنعت خودروسازی کشور رو کمرنگ کرد و احتمال متوقف شدن ۱۰ خودرو داخلی رو بالا برد. با این حال سازمان ملی استاندارد تا الان از نظر خود کوتاه نیومد.

«نیره پیروزبخت» رئیس سازمان ملی استاندارد تاکید کرد که این سازمان پس از پایان بازه وقتی تعیین شده، یه روز هم به خودروسازان مهلت جدیدی نمیده.

این درحالیه که خروج آمریکا از برجام و برگشت تحریمای مربوط به صنعت خودروی کشور، توان خودروسازان رو در اجرای استانداردها کم می کنه. حالا باید دید سازمان استاندارد چقدر بر حرفای خود معتقد می مونه و در صورت اجرایی نشدن استانداردها، از تولید خودروهای غیراستاندارد جلوگیری می کنه.

هرچند این احتمال هم هست که خودروسازان دوباره از لابیای قوی خود استفاده کنن و استانداردهای خواسته شده رو کاهش کنن.

البته این موضوع بستگی مستقیم به موندن یا نماندن خودروسازان معتبر خارجی در ایران و هم اینکه تخفیفا و تمدیدهایی‎ست که واسه خودروسازان در نظر گرفته می شه. موضوعی که به نظر نمی رسه نتیجه ای جز ادامه تولید پراید و زامیاد با همین کیفیت داشته باشه.