جادوی روانشناسی رنگ در بازاریابی؛ تاثیر رنگ برند بر مشتری

سبزی طبیعت و آبیِ آسمون بیکران، به شما احساس آرامش میدن؟ رنگ قرمز چراغ راهنمایی و رانندگی، شما رو به احتیاط وادار می کنه؟ بهتره تا آخر این مطلب همراه ما باشین تا با جادوی رنگا و روانشناسی رنگ در بازاریابی آشنا شید.

اثر رنگا بر رفتار و تصمیمای آدم حقیقتی ثابت شده؛ حقیقتی که طراحان و بازاریابا خوب ازش استفاده کردن. جالبه بدونین بعضی وقتا تنها دلیل خرید بعضی اجناس، رنگ شونه!

طبق آمار، واسه ۹۳ درصد خریداران «ظاهر محصول» اولویت داره و از این میان ۸۵ درصد هم «رنگ محصول» رو دلیل اصلی خریدشون معرفی کردن.

مثلا رنگ قرمز با خلق حس اضطرار واسه فروشای دوره ای با هدف خالی کردن انبارها مناسبه. قرمز به افزایش اشتها کمک می کنه، به خاطر همین رنگ غالب در بیشتر فست فودهای زنجیره ایه. بدن رو تحریک می کنه و با افزایش فشار خون و ضربان قلب، هیجان و شور بوجود میاره.

فست فود

یا آبی رنگ موردعلاقه آقایون! آبی رنگ صلح، آرامش و اطمینانه. آبی حس امنیت رو تلقین می کنه، موجب کاهش اشتها می شه و بهره وری رو زیاد می کنه. بیشتر برنده های محافظه کار، طرفدار رنگ آبی هستن که باعث جلب اعتماد مشتری به محصول می شه.

اگه می خواین کاربرد بقیه رنگا رو هم بدونین مطلب روانشناسی رنگ در طراحی سایت رو ببینین.

سرفصل محتوا

  • کاربرد نظریه رنگا
  • برنده های بزرگ چیجوری از رنگا استفاده می کنن؟
  • رنگ برند شما چه تاثیری بر مشتری هاتون داره؟
  • رنگ برند و مصرف کننده ها: مردم در مورد طیف رنگی برند شما چیجوری فکر می کنن؟
  • مثال هایی از زندگی واقعی
  • انتخاب رنگ برند واسه شما

کاربرد نظریه رنگا

واسه کاهش فشار به چشم، از رنگای مخالف استفاده کنین. این کار دقیق شدن و فوکوس کردن بر موارد جورواجور رو واسه خواننده ساده تر می کنه. رنگا در جهت دهیِ عکس العملای احساسی مصرف کنندگان تاثیردارن.

به طور مثال رنگای روشن تر به مصر ف کنندگان انرژی بیشتری میدن که منتهی به جوابا و عکس العملای بهتری از طرف اونا می شه، اما اگه داده ها و اطلاعاتی که می خواین به مخاطب تون انتقال بدین مهم هستن، با به کار گیری رنگای تیره تر دقیق شدن و فوکوس کردن وتحلیل رو واسه مشتریان ساده تر کنین.

برنده های بزرگ چیجوری از رنگا استفاده می کنن؟

مک دونالد با به کار گیری رنگای زرد و نارنجی که هم پُرانرژی هستن و هم واسه بچه ها جذاب ان، اشتها رو تحریک و حس فوریت بوجود میاره. هم اینکه این رنگا واسه بزرگ ترها کمی ناخوشایند هستن، پس به ترک سریع رستوران، افزایش سرعت چرخه فروش و درنتیجه افزایش فروش رستوران کمک می کنن.

اثر قوی رنگا در تبدیل شدن مک دونالد به اینجور زنجیره بزرگی حیرت انگیزه. مطمئنا مک دونالد نمی تونست با به کار گیری رنگ سبز، محبوبیت اینجور غذاهای کم وبیش ناسالمی رو این قدر زیاد کنه!

باحال اینکه تنها برند معتبر جهانی که از سبز به عنوان رنگ اصلی اش استفاده می کنه، استارباکسه. استارباکس به امید تلقین آرامش بخشی قهوه هاش و دعوت از مشتریان واسه یه استراحت کوتاه در طول ساعتای پرفشار روز، از رنگ سبز استفاده می کنه.

رنگ برند شما چه تاثیری بر مشتری هاتون داره؟

فرض کنین صاحب یه برند جدید هستین و یه محصول با نام لایق و کیفیت بالا رو همراه با یه برنامه ی مرتب فروش واسه ارائه به بازار آماده کرده اید. شاید تصور کنین که همه چیز واسه شروع آماده س، در حالی که نکته ی مهمی هست که شما به اون فکر نکرده اید ولی در معرفی محصول شما نقش مهمی رو اجرا می کنه: رنگ برند.

شاید این طور به نظر برسه که رنگ، موضوع ی کم اهمیتیه و فقط واسه استفاده در سایت، لوگو و جزییات کار استفاده می شه اما بهتره بدونین که رنگ برند شما اولین چیزیه که مردم با اون مواجه می شن و می تونه شدیدا نظر اونا رو نسبت به محصولاتتون تحت تاثیر بذاره.

پاملا وبر (Pamela Webber) به عنوان مسئول ارشد بازاریابی شرکت طراح ۹۹ (۹۹design) باور داره که پاسخی که مشتری ها به یه رنگ می بدن تحت تاثیر ۳ عامل قرار داره: حس زیبایی شناختی، باورها و اعتقادات سنتی و تکامل کم کم باوراشون.

حس زیبایی شناختی: وبر باور داره که ترکیب بعضی رنگ ها با یه دیگه بسیار دلنشینه، اگه یه سریای دیگه اصلا هماهنگ نیستن و چون جلوه ی زیبایی نداره، مشتری رو دل سرد می کنه.از طرف دیگه ترکیب رنگ هایی که با هم شباهت دارن واسه مشتری ها بسیار چشم نواز میشه.

باورها و اعتقادات سنتی: این موضوع بر این که چیجوری فردی یه رنگ رو درک می کنه اثر می گذارد. این که لباس سفید عروس نشون دهنده ی پاکیه یا لباس مشکی افراد عزادار، وقوع یه مصیبت رو نشون می دهد، مثال هایی واسه این موضوع هستن.

تکامل کم کم باورها: محققان فکر می کنن که اون چه بعضی از رنگ ها تو ذهن ما تداعی می کنن، حاصل یه سیر تکاملی و تدریجیه. مثلا الان افراد کمی هستن که رنگ مورد علاقه ی اون ها قهوه ای باشه؛ چون این رنگ فرد رو به یاد پوسیده شدن می اندازد در حالی که رنگ قرمز در تموم دنیا نشون دهنده ی احساسات شدیده.

رنگ برند و مصرف کننده ها: مردم در مورد طیف رنگی برند شما چیجوری فکر می کنن؟

قرمز: هوس، سرعت، خشم، قدرت

نارنجی: انرژی، شادی، سرزندگی، بهبود

زرد: دوستی، جوونی، هیجان، شادی

سبز: طبیعت، تازگی، رشد، توازن

آبی: علم، امنیت، اعتماد،آرامش

بنفش: سلطنت، ذکاوت، استقلال، معنویت

صورتی: لطافت، پرورش، نرمی

قهوه ای: جدی بودن، قابل اعتماد بودن، تواضع

سفید: پاکی، تمیزی، صلح، تقوا

مشکی: رسمیت، تجلل، رازداری، جادو

خاکستری: بی طرفی، توافق، بلوغ، تسلط

توافق

آنالیزی که در مورد لوگوی بیشتر از ۵۰۰ شرکت صنعتی انجام شد نشون داد که بیش ترین رنگ استفاده شده در لوگوها آبیه (۵۵%) و بعد از اون سفید(۴۶%)، مشکی(۴۲%) و قرمز (۳۴%).

ترکیب رنگ ها هم به نوع صنعت و پیامی که صاحبان صنعت می خواهند به مشتری ها منتقل کنن و یا برعکس، از انتقال اون دوری کنن بستگی داره.

وبر میگه: اگه شما صاحب یه بانک هستین بهترین گزینه ها واسه شما آبی، خاکستری و قهوه ای هستن که نشون دهنده ی اعتماد و امنیت هستن اگه رنگ قرمز، ممکنه خطر رو تو ذهن افراد تداعی کنه.

و اگه شما صاحب یه برند واسه خونواده ها هستین به کار گیری رنگ مشکی – با این که این رنگ باعث می شه که تصاویر بسیار مجللی به ذهن برسن – به طور کامل به ضرر شماس. با در نظر گرفتن این موضوع رنگ مشکی شاید گزینه مناسبی واسه یه برند باشکوه مده.

از طرف دیگه رنگ زرد بسیار سرحال، گرم و بانشاطه. تعداد خیلی از مشاغلی که با خونواده ها سروکار دارن – مثل مک دونالد همونجوریکه در بالا گفته شد – از رنگ زرد استفاده می کنن تا به اون ها از راه لوگو خوش اومد بگن.

مثال هایی از زندگی واقعی

دلیلای زیادی هست که یه برند، یه رنگ خاص رو واسه تجارت خود بر بقیه رنگ ها ترجیح بده. در ادامه توضیحات دو برند جور واجور رو درباره ی چگونگی ی انتخاب رنگ لوگویشان مشاهده می کنین:

کباب مکزیکی Costa Vida

مدیر فروش این برند میگه: ما از طیف محدودی از رنگ ها در تبلیغات و فروشگاه هامون استفاده می کنیم. رنگ نارنجی، سبز و  آبی رنگایی هستن که بیش ترین کاربرد رو واسه ما دارن.

چون costa vida به معنی زندگی ساحلیه، ما تلاش کردیم تا با به کار گیری رنگای سبز و  آبی که نشون دهنده ی دریا و رنگ نارنجی که معرف خورشیده، معنی نام برندمون رو تو ذهن مشتری تداعی کنیم.

از طرف دیگه این رنگ ها بسیار گیرا و پویا هستن و چون خوب به چشم میان، واسه تابلوهای تبلیغاتی خیلی مناسب هستن. اما وقتی قراره برندمون رو از راه عکس های غذا معرفی کنیم، از رنگ های سطوح طبیعی استفاده می کنیم. مثلا: رنگ چوب سالخورده. چون در این مورد ما می خواهیم رنگ غذا جلب توجه کنه.

باشگاه ورزشی Retro

موسس باشگاه ورزشی رترو میگه که رنگ زرد و نارنجی رو واسه برندش انتخاب کرده چون این رنگ ها پر از انرژی هستن. این رنگ ها بسیار پرجنب و جوش هستن و وقتی شما در سالن راه می روید شدیدا توجه شما رو به خود جلب می کنن.

اگه شما یه روز بد رو گذرونده باشین یا به هر دلیلی بی حال و کم انرژی باشین با دیدن این رنگ ها حال و هوای شما تغییر می کنه، حالتون بهتر و در نتیجه فعالیت شما موثرتر می شه. قراره که در آینده از تاثیر عطر هم در کنار رنگ  ها استفاده کنیم.

این خیلی مهمه که شما بفهمین که ورزش چقدر در زندگی و سلامت شما تاثیر داره. واسه این موضوع باید اونو با چشم خود ببینین، با دستتون لمسش کنین و اونو تنفس کنین.

انتخاب رنگ برند واسه شما

وقتی می خواهید لوگو، سایت یا وسایل تبلیغاتی خود رو طراحی کنین باید به پیامی که می خواهید تو ذهن مشتری هاتون تداعی کنین اهمیت بدین و رنگ برندی رو انتخاب کنین که در رسوندن این پیام به شما کمک کنه.

رنگ هایی که واسه تبلیغات استفاده می کنین، باید واسه مشتری ها دل گرم کننده باشن. این رنگ ها باید به طور کامل نشون دهنده ی ویژگی های تجاری شما باشن.

ریچارد استیونسون (Richard Stevenson) به عنوان یه مدیر فروش و تبلیغات در مصاحبه با Business New Daily میگه: «در کل، ما به صاحبان صنایع پیشنهاد می کنیم که واسه داشتن یه تبلیغ مناسب طوری از تصویر محصولشان استفاده کنن که این تصویر درک درستی از تجارتشان به مشتری ها ارائه کنه.

هم اینجور محصول باید در مرکز توجه قرار داشته باشه، پس بهتره از رنگ های افتاده، مثل خاکستری واسه پس زمینه استفاده شه. اما اگه بازه ی بسیار گسترده ای واسه اجناس هست می توان از رنگ های جذاب تر هم واسه تبلیغات استفاده کرد.»

اون بر اهمیت رنگ زمینه هم تاکید کرد و گفت که اهمیت رنگ زمینه به اندازه ی رنگ لوگو یا خود محصوله. رنگ سفید روشن شاید یه انتخاب ساده و عادی باشه ولی همیشه بهترین نیس.

هم اینکه رنگ خاکستری روشن یا مشتقات سفید چون خیلی راحت قابل دیدن هستن، انتخاب های مناسبی هستن. هر چند اگه محصول تون رنگ روشنی داره زمینه های تیره تر مثل مشکی، صورتی یا سبز واسه معرفی محصول مناسب ترن.

رنگ ها وسیله قدرتمندی هستن، از اون ها در جهت منافع خود استفاده کنین. – بیکر

کارشناسان باور دارن که رنگ هایی که شاید واسه یه تجارت اصلا مناسب نباشن، واسه دیگری به طور کامل قابل قبول ان. مثلا رنگی که شاید واسه یه تولیدکننده ی نرم افزار انتخاب خوبی نیس، به طور کامل مناسب بوتیکیه که صابون های دست ساز تولید می کنه.

هم اینجور اگه در تبلیغات از رنگ های زیاد استفاده شه، مشتری واسه دریافت پیامی که قراره بهش منتقل شه دچار مشکل می شه.

اگه همیشه به دنبال رنگ های روشن و ملایم باشین و بخواین به مردم آرامش بدین، موفق نمی شین. مثلا اگه قراره طرحی واسه تبلیغات غذا داشته باشین، باید اشتهای مردم رو تحریک کنین. پس باید از رنگ های تندتر و پرانرژی تر استفاده کنین. در کل، باید با توجه با قالب تجارتتان یه رنگ درست و به جا انتخاب کنین.

از طرف دیگه باید به بقیه رقیبان و هم صنفان خود هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. البته باید حواستون باشه که دقیقا از همون رنگا و قالب ها استفاده نکنین و رنگی رو انتخاب کنین که مشخص کننده ی اهداف و موقعیت شما باشه.

مثلا اگه در صنعت شما زیادتر از اندازه از رنگ زرد استفاده می شه و شما تصمیم دارین که یه تصویر صمیمی و دوستانه ارائه بدین، بهتره رنگ صورتی یا نارنجی رو جانشین کنین.

منبع: chetor.com