فناوری

جزییات جالب از پروژه تیونینگ مزدا ۱۵۰۰ اسب بخاری دریفتر [تماشا کنید]

تیونینگ خودرو یه علم و در بعضی موارد ترکیبی از علم، هنر و تجربه س.در این پروژه تماشاگر تبدیل یه مزدا بدون سقف کوچیک با موتور چهارسیلندر بنزینی ۱۵۰ اسب بخاری به یه خودرو خاص مسابقات فرمولا دریفت با قدرت باورنکردنی ۱۵۰۰ اسب بخار هستیم.

واسه باخبر شدن از جزییات این پروژه و مشاهده فیلم مربوط به این خودرو با سایت ما همراه باشین.

در بسیاری موارد معنی یه پروژه خوب مهندسی، رسیدن به نقطه بهینه واسه ساخت یه سیستم جدیده. ترکیبی از دست کم هزینه با بیشترین حد کارکرد، اما در پروژه تیونینگ خودروای مسابقه ای معمولا عوامل محدوده کننده جای خود رو به خواسته های حداکثری میدن. قدرت بهینه واسه حرکت بخشیدن به خودرو دیگه مطلوب نیس و هدف غایی رسیدن به بیشترین قدرت واسه لمس بیشترین کارکرد میشه.

مثال این راه و روش در پروژه تیونینگ خودروهای دریفت مشخصه. دریفت به معنی کنترل هرزگردی چرخای عقب در شرایط جور واجور رانندگیه که با تیکاف، اصطکاک و دود شدن تایرهای نگون بخت همراه می شه.

DRIFT-8

با این حال تنها تایرها نیستن که تو یه خودرو دریفتر تنش و فشار بالایی رو تحمل می کنن، بلکه همه اجزای سیستم انتقال نیرو، شامل قطعات داخلی چرخا، پلوسا، دیفرانسیل، میل گاردان و طبیعتا کل مجموعه گیربکس و کلاچ در این روند آسیب می بینن.

DRIFT-5

درست به همین واسه دلیل پروژه های دریفت اصولی علاوه بر تقویت قابل توجه پیشرانه، به تغییر کلیه اجزای فنی گفته شده و سیستمای تعلیق و حتی ترمزها نیازه.

DRIFT-7

در این پروژه علاوه بر سیستم ترمز عادی هیدرولیکی مزدا ،ترمز دستی سیمی هم جای خود رو به یه ترمز دستی هیدرولیکی با کالیپرای اضافی روی محور عقب داده.

DRIFT-10

اهرم ترمز دستی هیدرولیک در نزدیکی اهرم تعویض دنده مشخصه.

اینجوری راننده می تونه در هر سرعتی فقط با کشیدن ترمز دستی هیدرولیکی نسبت به قفل کردن چرخای عقب هم جهت با ورود مایل به پیچ و شروع حرکت دریفت اقدام کنه.

بر شمردن تموم اجزای فنی مورد استفاده واسه این پروژه به چندین مقاله نیاز داره، اما به طور خلاصه کافیه بگیم که موتور چهار سیلندر عادی مزدا، جای خود رو به یه مجموعه چهارگانه از روتورای ونکل با پشتیبانی دو توربوچارجر بزرگ داده تا استخراج حدود ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت از این مجموعه ۲٫۶ لیتری ممکن باشه.

DRIFT-4

بقیه قطعات هم با نمونه های مقاوم تر و حرفه ای تعویض شدن، مثلا کلاچ فابریک با یه مجموعه کلاچ چند صفحه ای با صفحات سرامیکی جانشین شده و گیربکس هم به نمونه تعویض متوالی شش سرعته تبدیل شده.

DRIFT-6

شاید تصور کنین که به جز بدنه و شاسی بقیه قطعات تغییر کردن، اما این تصور درستی نیس، چون که حتی شاسی هم قدرت اینجور قدرتی رو نداشته و با ROLL CAGEای تقویت کننده دوباره شاسی کشی شده.

DRIFT-2

پس این مزدا فقط در ظاهر با یه MX-5 شباهت داره و در باطن هیولایی به طور کامل فرق داره.

DRIFT-9

راننده نیوزلندی این خودرو به نام Mike Whiddett یکی از رانندگان شناخته شده سری مسابقات فرمولا دریفته و پس از پایان فصل مسابقات واسه جفت و جور ویدیوهای تبلیغاتی با پشتیبانی مالی ردبول و مزدا به این پروژه دست زده.