رشته روانشناسی-دانلود پایان نامه با موضوع 
آموزش برنامه ای

رشته روانشناسی-دانلود پایان نامه با موضوع آموزش برنامه ای

دانلود پایان نامه

هزار سال مورد بحث بوده است . ارسطو خلاقیت را با صرع ، ملانکولی و افسردگی منسوب می دانست . وی نوشته است « کسانیکه در زمینه فلسفه ، سیاست ، شعر و هنر افراد برجسته شمرده شده اند ، همگی تمایل به افسردگی داشته اند » .
رابرت برتون نیز در « آناتومی ملانکولی » رابطه جنون و خلاقیت را در قرن ۱٧ مورد توجه قرار داد . تا اواخر قرن ۱٩ جنون را به نبوغ نسبت می دادند اما در اوائل قرن ٢٠ هولاک الیس با چاپ کتابی در مورد نوابغ بریتانیا رابطه جنون و خلاقیت را مردود دانست .
به طور کلی می توان گفت نه همه افراد خلاق دچار بیماری روانی می گردند و نه هر بیمار روانی فردی خلاق و با استعداد است اما نگاهی به تعداد افراد صاحب خلاقیت هنری که دچار بیماری مانیک دپرسیو بوده اند این تصور را به ذهن متبادر می سازد که شاید رابطه ای بین خلاقیت و اختلالات خلقی وجود داشته باشد .

خلاقیت در سطح اجتماعی
تنظیم فهرستی از کارهایی که در سطح اجتماعی خلاقانه نام گرفته است دشوار نیست . کتاب ها مملو از دستاوردهای خلاقانه یا آثار نویسندگان و شعرای معروف و یا دستاوردهای علمی دانشمندان است . ممکن است در گزینش آثار خلاقانه اختلاف نظر وجود داشته باشد ولی بدون شک سالانه بخش زیادی از کشفیات علمی ، کارهای جالب موسیقی ، آثار عالی ادبی جدید و آثار هنری دیدنی ، از سوی جامعه به عنوان آثار خلاقانه برگزیده می شود . برای پرورش توانایی خلاقیت در دانش آموزان ، ضروری است از عواملی که افراد خلاق را شخصیت های ویژه می سازد ، آگاهی یابیم . بخش عمده ای از تحقیقات سال های گذشته دقیقا” بر این موضوع متمرکز شده است .
هیز (۱٩٨٨) بیشتر عمر تحقیقاتی خود را به تحقیق درباره افراد فوق العاده خلاق پرداخت. او افرادی را که جامعه به عنوان افراد فوق العاده خلاق برگزیده است ، مشخص و در برابر افراد عادی قرار داده است . سه عامل از مجموعه عواملی که هیز به دست آورده است ، مرتبط به نظر می رسند . این سه عامل ، نقش دانش ، هوش و انگیزش در خلاقیت است.

دانش
نقش دانش در خلاقیت چیست ؟
اغلب افراد با این نظر موافقند که دانشمندان برای ارائه کار خلاقانه می باید وقت زیادی را صرف یادگیری جزئیات رشته خود کنند . بعضا” این احساس وجود دارد که در ادبیات و هنر همین میزان دانش و توانایی لازم نیست . بعضی معتقدند که موسیقی دانان ، هنرمندان و نویسندگان بسیار خلاق از چنان نبوغی برخوردارند که کار ایشان بدون هرگونه آمادگی قبلی خود به خود شکوفا می شود .
دو تحقیق جدیدی که در دانشگاه کارنگی ـ ملون انجام گرفته است ، تردیدی جدی در مورد این دیدگاه به وجود آورده است .
در تحقیق اول ، هیز (۱٩٨٨) زندگی ٧۶ آهنگساز را که اسامی آنها در کتاب زندگانی آهنگسازان بزرگ تألیف شوئنبرگ (۱٩٧٠) آمده بود ، تحلیل کرد . هیز به این نتیجه رسید که بیش از ٩٩ درصد آثار مشهور این آهنگسازان زمانی نوشته شده است که حداقل ده سال آهنگساز بوده اند . حتی کودکی مانند موتزارت که در سن ۴ سالگی موسیقیدان بود ، تا سن ۱٢ سالگی یعنی پس از گذشت ٨ سال که به کار آهنگسازی و مطالعه موسیقی مشغول بود ، هنوز اثری که خلاقانه به شمار آید نیافریده بود .
هیز در همین مقاله گزارش می دهد که آثار قابل توجه ۱٣۱ تن از نقاشان بزرگ بیشتر زمانی خلق گردید که آنها حداقل مدت ۶ سال هنر خود را تمرین کرده بودند .
در مطالعه دوم ، ویش بو (۱٩٨٨) زندگی ۶۶ شاعر مشهور را تحلیل کرد و به این نتیجه رسید که هیچکدام از آنها زودتر از ۵ سال از شروع دوران شاعری خویش ، شعر قابل توجه ای نسروده اند . ۵۵ تن از این شاعران اثر قابل توجه ای را در ۱٠ سال اول زندگی هنری خود عرضه نکرده بودند .
خلاقیت نیز با دانش پیوند مستقیم دارد . به بیان ساده ، نمی توان بدون میزان مطلوبی از دانش ، معمار فیزیکدان ، نویسنده یا موسیقیدان خلاق شد . این دانش ممکن است خود آموخته باشد و یا از طریق آموزش رسمی کسب شده باشد .

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

رایانه ، ماشین دلهره آور !
در برخی کشورهای جهان به ویژه ممالک در حال توسعه ، هنوز مدارس درهای خود را برای ورود رایانه به کلاس های درس نگشوده اند . این درها بر اثر چیرگی برخی دیدگاه های بدبینانه نسبت به رایانه بسته مانده اند . بدترین آنها نگرش و تصوری است که برای بیشتر معلمان و آموزشگران ، واژه « رایانه » تداعی کننده ابزاری وحشتناک و دلهره آور است . معلمان ، مدیران ، مشاوران تحصیلی و . . . در تصورات خود از دستگاه رایانه تصویری از یک ماشین بی رحم و ظالم ساخته اند . زیرا این اعتقاد در آنها به وجود آمده است که رایانه ، ماشینی است که درصورت ورود به مدرسه به سرعت نقش آموزشی و تربیتی آنان را کم رنگ و زایل می کند . و به تدریج جایگزین آنان در فعالیت های آموزشی خواهد شد . این آموزشگران معتقدند چنانچه رایانه به محیط کلاس و مدرسه راه یابد ، چون جانشین آنان می شود اقتدار فنی ، آموزشی و شخصیتی آنها را تضعیف خواهد کرد . بنابراین ثبات و امنیت شغلی خود را نیز در خطر می بینند . نهایت اینکه با این طرز تلقی ، تا حد کارکنانی که فقط مسؤول انضباط کلاس و مدرسه و نیز سرپرستی و مواظبت از کودکان هستند ، تنزل خواهند کرد .

مطلب مرتبط :   دانلود رایگان پایان نامه روانشناسی درباره منزلت اجتماعی

در نگاه نخست وجود چنین ترس و وحشتی از رایانه بسیار دور از انتظار نیست . زیرا علاوه بر هر دلیلی که تصور شود در فرآیند نوپذیری این ماشین سرنوشتی مشابه سایر نوآوری های آموزشی خواهد داشت. کسانیکه با مسائل آموزش و پرورش ارتباطی هرچند
اندک دارند ، بر این امر واقف هستند که هنوز هم گروهی ا زمعلمان در مقابل بهره گیری از فناوری آموزشی مقاومت نشان می دهند . این گروه از معلمان حتی برای این مقاومت منفی خود استدلال های کاذب ، توجیه کننده و حتی گاه گول زننده ای دارند . این درحالی است که متأسفانه به جای آنکه آمادگی ذهنی ، دانش ، مهارت و علائق خود را برای بهره گیری از نوآوری های آموزشی افزایش دهند ، بر سرسختی خود پافشاری می کنند و بدبین و بی اعتنا می مانند .
مقاومت در برابر استفاده از رایانه در فرآیند آموزش و یادگیری ، در واقع امری غیرمنصفانه است . کافی است هر معلم و آموزشگری آگاهی خود را به کار گیرد ، در اینصورت به سودمندی های این رسانه آموزشی و نقش مؤثر آن در آموزش و یادگیری پی خواهد برد .

محدودیت های رایانه
نکته ای که باید مورد نظر معلمان و سایر دست اندرکاران تعلیم و تربیت قرارگیرد ، آن است که به گواه تجارب و روش های آموزشی کشورهای پیشرفته ، امروزه مسلم شده است که رایانه هرگز قادر نخواهد بود جایگزین کاربر خود شود .
دیگر سخن اینکه ، این ماشین نه تنها قابلیت آن را ندارد که جای « کاربر » خود یعنی معلم را بگیرد ، بلکه فقط می تواند دانش ، خلاقیت و توانمندی های او را افزایش دهد و برای ادای وظایف و مسؤولیت های خطیر آموزش و تدریس یاور او باشد .

کنگره ملی تکنولوژی انگلستان عنوان می کند که نباید رایانه را سیستمی پنداشت که می تواند معلم و مواد چاپی و کتاب های برنامه ریزی شده را شامل گردد . رایانه ماشین فوق العاده ای است که هرچه بیشتر آن را بشناسید ، بیشتر شما را مجذوب خود می کند اما به هر حال ماشینی ساخته دست بشر است .

آموزش برنامه ای
اندیشه آموزش برنامه ای را نخستین بار بی . اف . اسکینر در مقاله ای با عنوان « علم یادگیری و هنر آموزش » در سال ۱٩۵۴ ارائه داد . او در این مقاله معایب روش های مرسوم آموزش و یادگیری مدارس را مورد بررسی قرار داد و آموزش برنامه ای را به عنوان وسیله رفع این معایب پیشنهاد کرد .
به نظر اسکینر روش های مرسوم آموزشی به ویژه روش سخنرانی و آموزش به وسیله کتاب های درسی معمولی ، روش های ناقصی هستند زیرا یادگیرنده را به فعالیت وا نمی دارند و از اصول مهم یادگیری استفاده نمی کنند .
آموزش برنامه ای روشی است که این معایب را ندارد و در آن اصول مهم یادگیری به شرح زیر مورد استفاده قرار می گیرد .
۱. ارائه مطالب در گام ها یا مراحل کوچک
٢. پاسخدهی آشکار یا شرکت فعال یادگیرنده
٣. تقویت فوری از راه دریافت بازخورد
۴. سرعت شخصی یادگیرنده در جریان یادگیری

انواع برنامه های آموزش برنامه ای

برنامه های این نوع آموزش بسیار متنوع هستند . با این حال معروف ترین آنها یکی برنامه خطی و دیگری برنامه شاخه ای است و بقیه مشتقات این دو می باشند .
برنامه خطی به طور عمده بر اصول یادگیری کنشگر یا فعال اسکینر مبتنی است . در برنامه شاخه ای برخلاف برنامه خطی قاب های آموزشی در یک خط مستقیم قرار نمی گیرند بلکه به طور انشعابی و شاخه شاخه به هم وصل می شوند . برنامه شاخه ای توسط نورمن کراودر پدید آمد . به اعتقاد او برنامه شاخه ای بیش از برنامه خطی تفاوت های فردی یادگیرندگان را درنظر می گیرد زیرا در برنامه خطی ، افراد قوی و ضعیف مجبور به مطالعه همه قاب ها هستند درحالیکه در برنامه شاخه ای خوانندگان قوی می توانند بدون مراجعه به قاب های جانبی ، فقط قاب های اصلی را بخوانند و خوانندگان ضعیف به نسبت اشتباهاتی که در ارائه پاسخ به سؤال ها مرتکب می شوند ، مطالب بیشتری را مطالعه کنند .

نتایج پژوهش های مربوط به روش آموزش برنامه ای

در رابطه با اثر بخشی روش آموزش برنامه ای ، گیج و برلاینر (۱٩٩٢) معتقدند که نتایج پژوهش ها نشان می دهند که این روش برای یادگیری مهارت های خاص مانند چگونگی استفاده از ماشین حساب یا نحوه محاسبه ضریب همبستگی و نیز برای آموزش جبرانی و آموزش اضافی بسیار ارزشمند است . با این حال آنان معتقدند که از این روش نمی توان به عنوان یک روش کامل آموزشی استفاده کرد . گرچه از شهرت این روش آموزشی تا حد زیادی کاسته شده ، ولی دارای این امتیاز است که نظر مربیان را به استفاده از روش های آموزش فردی جلب کرده است .
از خدمت های دیگر نهضت آموزش برنامه ای برای کمک به ابداع تکنولوژی پیشرفته آموزشی از جمله ماشین های آموزشی و آموزش کامپیوتری بوده است .

ماشین آموزشی

قرن ها معلمان در کلاس های درس در برابر دانش آموزان ایستاده و سخنان خود را عرضه کرده اند . دانش آموزان نیز بسته به اینکه در روز امتحان چه مقدار از مطالب را به یادآورده اند ، قبول یا رد شده اند . وقتی این نوع آموزش را با آموزش انفرادی ـ رابطه آموزشی یک به یک بین معلم و دانش آموز ـ مقایسه کنیم ، محدودیت های آن آشکار می شود . اما کاربرد آموزش انفرادی به علت هزینه هایی که دارد در یک مقیاس وسیع میسر نیست .
در سال های ۵٩ ـ ۱٣۵٠ سعی کرده اند جنبه هایی از آموزش انفرادی را به صورت ماشین های آموزش عملی سازند . اسکینر در پژوهش های خود کار تهیه ماشین آموزشی را رهبری کرد .
ساده ترین نوع ماشین آموزشی جعبه نسبتا” کوچکی است که در آن یک دریچه برای نشان دادن قاب های برنامه آموزشی وجود دارد و در کنار آن دریچه کوچکتری برای نشان دادن سؤال مربوط به قاب ، تعبیه شده است . یادگیرنده ابتدا مطلب قاب آموزشی را که در دریچه بزرگتر ماشین ظاهر می شود ، مطالعه می کند و بعد با توجه به توضیحات

مطلب مرتبط :   معیارهای اخلاقی

متن قاب ، پاسخ خود را در جای خالی دریچه کوچکتر ماشین می نویسد آنگاه دسته ماشین را چرخانده و پاسخ درست قاب قبلی در دریچه بزرگ ماشین ظاهر می شود .
اسکینر (۱٩۶٨) در کتاب تکنولوژی آموزشی خود فواید ماشین آموزشی را به شرح زیر برشمرده است :
ماشین آموزشی کنش متقابل میان یادگیرنده و برنامه آموزشی را امکان پذیر می سازد .
ماشین آموزشی مانند یک معلم خصوصی ماهر ابتدا در یادگیری و درک یک مطلب به یادگیرنده کمک کرده سپس به آموزش مطلب بعدی می پردازد .
ماشین آموزشی مانند یک معلم خصوصی ماهر ، در هر گام تنها آن مقدار مطلب به یادگیرنده آموزش می دهد که برای یادگیری آن آمادگی دارد .
ماشین آموزشی به یادگیرنده کمک می کند تا به سؤال های طرح شده پاسخ درست دهد .
ماشین آموزشی از طریق دادن بازخورد فوری به یادگیرنده به تقویت پاسخ های درست او می پردازد و موجب ایجاد و حفظ علاقه او نسبت به یادگیری می شود .

آموزش به کمک رایانه

مواد آموزش برنامه ای را هم می توان به صورت کتاب ارائه داد ، هم به وسیله ماشین آموزشی و هم توسط رایانه . وقتی از رایانه برای ارائه مواد برنامه ای یا سایر انواع مواد آموزشی استفاده می شود به آن « آموزش به کمک رایانه » گفته می شود .
آموزش به کمک رایانه به شکل های مختلف انجام می گیرد . معمول ترین روش استفاده از کامپیوتر در آموزش ، استفاده از یک پایانه مجهز آموزشی است که در آن یک تلویزیون ، یک صفحه نمایش ، یک ماشین تحریر و یک گوشی وجود دارد . این پایانه آموزشی که در مرکز یادگیری مدرسه یا دانشکده قرار داده می شود به یک رایانه وصل است که ممکن است در فاصله بسیار دوری از مرکز یادگیری قرار داشته باشد .
گیج و برلاینر (۱٩٨۴) فواید آموزش به کمک رایانه را به شرح زیر برشمرده اند :
اطلاعات مربوط به پاسخ های فرد فرد دانش آموزان در رایانه ذخیره شده و از لحاظ آماری تحلیل می گردند و بلافاصله در پایان کار در اختیار معلم گذاشته می شوند .
اطلاعات مربوط به گروه های دانش آموزان نیز به نحو بالا قابل استفاده هستند .
با بهره گرفتن از یک رایانه و پایانه های متعددی که در فاصله های دور و نزدیک از آن قرار داده می شوند ، می توان به آموزش هزاران دانش آموز اقدام کرد .
اطلاعات مربوط به تأخیر در پاسخ دادن دانش آموزان را جمع آوری می کند . این اطلاعات فاصله زمانی بین ارائه هر مطلب و پاسخ دادن دانش آموز را مشخص می نماید .
با بهره گرفتن از گوشی و تلویزیون ، امکان ارائه مطالب به یادگیرنده به صورت دیداری و شنیداری میسر است .
اگرچه آموزش به کمک رایانه برای انواع مختلف برنا مه های خطی و شاخه ای در مقیاسی وسیع به کار رفته است ، از رایانه برای مقاصد دیگری نیز می توان استفاده کرد . برنامه هایی برای رایانه نوشته شده اند که مطالعه انواع مختلف نظام های سیاسی و اجتماعی را ممکن می سازند ، آزمایش های گوناگون روانشناختی را به نمایش می گذارند ، آزمایش های مختلف شیمیایی را بدون نیاز به دستکاری مواد یا وسایل انجام می دهند و به مهندسان ، حل مسئله را آموزش می دهند .
در واقع آموزش به کمک رایانه آنقدر پیشرفت کرده است که به باور بسیاری از افراد می توان به کمک آن هر چیزی را که هر معلم خوب آموزش می دهد ، آموزش داد . حتی موضوعاتی از قبیل فلسفه ، دین ، ارج نهادن به هنر و خلاقیت را می توان به کمک رایانه آموزش داد به شرط آنکه هدف های آموزشی را بتوان به روشنی معین کرد .

موارد متعددی از بهره دهی رایانه در آموزش می توان ذکر کرد که در این جا به چند مورد به اختصار اشاره می نماییم :

۱. استفاده از رایانه در تمرین و تکرار مطالب
رایانه با کمک به دانش آموزان در حل تمرین های درسی خویش ، کار معلم را برای نظارت بر دانش آموزان کم می کند . علاوه بر این کارهای معمولی مثل نمره گذاری و ثبت نتایج توسط رایانه انجام می گیرد و سابقه دانش آموزان نیز در حافظه آن نگهداری می شود و در زمان لازم ، از اطلاعات ضبط شده استفاده می گردد . هنگام تمرین چنانچه دانش آموز مرتکب خطا و اشتباه گردد ، رایانه او را متوجه می سازد و امکان آزمایش مجدد را برای او فراهم می آورد . درصورت تکرار اشتباهات از سوی دانش آموز ، رایانه او را به تمرینات کلیدی ارجاع می دهد . این برنامه رایانه ای درست مثل آموزش برنامه ریزی شده است ، پس از هر چند اشتباه ، پاسخ درست داده می شود و فراگیر می تواند متوجه اشتباه خود گردد .

٢. آموزش انفرادی
برنامه آموزش انفرادی با تکرار و تمرین تفاوت دارد . در این نوع آموزش ، رایانه محتوای موضوع درسی را به گونه ای دقیق به فراگیر آموزش می دهد . در طرح برنامه رایانه برای منظور فوق ، فرآیند یادگیری تجزیه و تحلیل می شود و اهداف آموزشی مشخص می گردد .
یکی از نمونه های برنامه های آموزشی رایانه ا

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو