دیجیتال مارکتینگ و سئو

روش‌های جمع‌آوری ایمیل در سایت

اگه از این ۷ روش جمع آوری ایمیل در سایت استفاده کنین و موارد اون رو رعایت کنین می تونید در همه صفحات سایت تون ایمیل همه علاقه مندانتان رو جمع بیاری کنین.

در مقاله ی “ضرورت به کار گیری ایمیل مارکتینگ در کار و کاسبی های آنلاین  از سلسله مقالات خوندین که واسه انجام ایمیل مارکتینگ در سایت و کسب وکارتون مهمترین کار جمع بیاری اطلاعات تماس مخاطبین و بازدیدکنندگان سایته.

در این مقاله به توضیح و بیان ۷ روش جمع آوری ایمیل علاقه مندان می پردازیم.

روش اول در جمع آوری ایمیل: تکمیل محتوا

۱-مجموعه ی بهترین مطالب های در رابطه

ایده این روش اینه که شما به صفحات جور واجور سایت تون برید و اون صفحه رو از بالا تا پایین بخونین و فکر کنین که مخاطب پس از خوندن اون صفحه به چه اطلاعات مکمل دیگری نیاز داره و اون اطلاعات مکمل رو در پایین صفحه بذارین و به ازای ارسال و ارائه ی اون اطلاعات ایمیل اون فرد رو دریافت کنین.

مثلا فرض کنین شخصی به دنبال روش ها ی استخدامه و در گوگل جستجو می کنه و پس از سرچ و پیدا کردن سایت شما به یه مقاله در سایت شما که درباره این موضوعه هدایت می شه.

در این هنگام شما می تونید در پایین صفحه مقاله مورد نظر پیشنهاداتی رو بذارین. که اون پیشنهادها می تونه شامل ارسال ۱۰ مقاله ی برتر سایت تون در مورد ی مدیریت به صورت یه فایل پی دی اف رایگان باشه و تنها چیزی که از اونا دریافت کنین اینه که ایمیل شون رو وارد کنن تا فایل پی دی اف مورد توجه به صورت خودکار واسه اونا ایمیل شه.

ما می دانیم کسی که در گوگل به دنبال روش های استخدام بوده به احتمال زیاد مدیره پس به موضوعات دیگه مدیریت هم علاقه داره و به احتمال زیاد خیلی هم دوست داره که ۱۰ مقاله ی مدیریت ما رو تو یه فایل پپی دی اف داشته باشه تا بعدا اون رو مطالعه کنه. این فرد خیلی راحت ایمیلش رو در اختیار سایت ما قرار می دهد چون پیشنهادی که به فرد می کنیم مکمل محتواییه که اون فرد خودش به اون بیان علاقه کرده است.

شما همیشه باید فکر کنین که در صفحه مقالات و اجناس شما چه محتوای مکملی هست که مخاطب اگه به اون صفحه و محتوای اصلی علاقه داشته باشه به این محتوای مکمل هم علاقه مند خواهدبود.

۲-فرمت دیگه همون محتوا

راه دیگه ای هم که واسه جمع بیاری ایمیل در سایت هست تولید و ارائه فرمت دیگه همون محتوا هستش. یعنی مثلا کسی که مقاله رو می خواند و به اون علاقه منده مطمعنا دوست داره یه نسخه ی پی دی اف و مرتب و شیک اون مقاله رو هم در هارد کامپیوترش و یا موبایلش داشته باشه تا در مواقع آفلاین به مطالعه ی اونا بپردازه و در نتیجه خیلی از افراد بعد از خوندن یه مقاله حاضرن ایمیل شون رو بدن تا پی دی اف اون مقاله براشون ارسال شه.

حتی می تونیم کارای خلاقانه ی دیگری بکنیم و زیر یه مقاله چند تا نکته مهم اون مقاله رو تو یه فایل صوتی mp3  یه دقیقه ای بذاریم و از افراد بخوایم واسه دریافت فایل صوتی خلاصه ی این مقاله ایمیل شون رو به ما بدن و  با این روش خیلی راحت می تونیم ایمیلها ی بسیاری رو جمع بیاری کنیم.

نکته ی روش تکمیل محتوا در روشای جمع آوری ایمیل اینه که مخاطبین شما به صفحه ی فرود و یا لندینگ پیج هدایت نمی شن و مثلا فرد خودش از گوگل جست وجویی رو انجام داده است و به یه صفحه ی خاص از سایت ما اومده و به اون موضوع علاقه منده، پس ما با ارائه یه محتوای مکمل فرد رو تشویق می کنیم تا ایمیلش رو در اختیار ما بذاره.

 

۳-به کار گیری لیست قیمت:

اگه فردی به صفحه ی اجناس یا فروشگاه ما مراجعه کرد می تونیم به این فرد پیشنهاد بدیم که واسه دانلود رایگان لیست قیمت ایمیل خود رو به ما بده تا لیست قیمت به صورت خودکار واسه شما ایمیل بشه.

تحقیقی که در آمریکا انجام شده، نشون می دهد آدمایی که به دنبال خرید لپ تاپ هستن اولین موردی که در سایت ها چک می کنن قیمت لپ تاپ ها هستش یعنی اول قیمت و بعد از اون مشخصات فنی محصول رو چک می کنن.

پس قیمت و لیست قیمت در صفحات مخصوص فروشگاه می تونه یه آهن ربای جذاب باشه و افراد زیادی ایمیل شون رو واسه این موضوع به ما بدن.

۴-به کار گیری کاتالوگ محصول:

کاتالوگ محصول هم می تونه یه محتوای مکمل عالی باشه، وقتی شخصی در صفحه ی محصول ما قرار داره و اون رو به دقت بررسی و مطالعه می کنه شاید از این موضوع که به اون بگیم ایمیلتان رو به ما بدین و یه فایل پی دی اف مرتب و بسیار شیک اطلاعات این محصول رو همین الان براتون دریافت کنین، استقبال می کنه.

روش دوم در جمع بیاری ایمیل: عضویت در سایت

در این روش واسه جمع بیاری ایمیل از صفحه ی عضویت سایت استفاده می کنیم.

شاید شما به عنوان صاحب کسب وکار و مدیر سایت تون تا حالا با این دید به صفحه ی عضویت سایت نگاه نکرده اید که صفحه ی عضویت، صفحه ایه که ایمیل افراد رو جذب می کنه و اگه کاری کنیم که هر روز افراد بیشتری عضو سایت ما شن ایمیل های بیشتری رو جمع بیاری خواهیم کرد.

در ادامه دو روش رو واسه افزایش اعضای سایت معرفی می کنیم. حتما دیده اید که تقریبا تموم صفحات عضویت سایت ها فقط یه فرمه که از بازدید کننده اطلاعاتی رو دریافت می کنه تا شخص عضو سایت شه. این نو ع صفحه ی عضویت نمی تونه خیلی موثر و اثر داشته باشه و باعث شه افراد بیشتری عضو سایت شن. واسه بهبود صفحه ی عضویت تون دو راه هست.

 

۱-تغییر صفحه عضویت واسه جمع آوری ایمیل

صفحه ی عضویت سایت رو  به صفحه ای تبدیل کنین که دلایلی ارائه دهد تا مخاطب با خود به این نتیجه برسه که به چه دلیل عضو این سایت شوم. در واقع تبلیغ می کنیم که بیایید عضو سایت ما شید و اگه اینکار رو نکنین فرصت بزرگی رو از دست می بدید.

واسه این کار می تونید در زیر فرم عضویت متنی رو اضافه کنین و این سوال رو بذارین که مخاطب به چه دلیل و با چه انگیزه ای باید عضو سایت شما شه؟ و واسه جواب به این سوال دلایل دقیقی رو ارائه بدید.

مثلا می تونید توضیح بدید که اگه مخاطب عضو سایت شد می تونه فایل هدیه رایگان آموزشی رو دریافت کنه که غیر اعضا این امکان رو ندارن.

همینطور می تونید بنویسین که اگه فروش خاصی برگذار شد و یا امکان خاصی بود حتما با ایمیل اطلاع رسانی می کنیم و اگه عضو سایت شید دیگه کارگاه ها و برنامه های آموزشی ما رو از دست نمیدید، هم اینکه می تونین بنویسین که عضویت در این سایت به طور کامل مجانیه و زمان زیادی کمی از شما می گیرد و کار سختی نیس، با ارائه این دلایل و مشابه اون شخص رو تشویق می کنین که اگه به صفحه ی عضویت رسیده منصرف نشه و فرم رو پر کنه.

۲- راحت تر کردن پروسه عضویت واسه جمع بیاری ایمیل

در مرحله بعدی عضویت رو در سایتتون تا حد امکان آسون تر کنین، آسون تر کردن پروسه عضویت می تونه بسیار اثر داشته باشه و باعث شه افراد بیشتری عضو سایت شما شن.

و اما چند نکته در مورد اینکه فرم عضویت رو چیجوری طراحی کنیم تا کار جمع آوری ایمیل بدون هیچ سختی ای صورت بگیره.

۱- تا حد ممکن فیلد های کمتری استفاده کنیم یعنی اطلاعات کمتری رو از مخاطب بخواین مثلا اگه نام شرکت مخاطب مهم نیس، موقع ثبت نام اون رو نپرسید؛ اگه شهری که مخاطب در اون زندگی می کنه براتون فرقی نمی کنه و نوع خدمات شما به گونه ایه که می تونید به همه ی شهرها خدمات بدین شهر مخاطب رو نپرسید و تا حد ممکن کمترین اطلاعات ممکن رو سوال کنین تا افراد خیلی سریع و فقط با پر کردن چند فیلد بتونن عضو سایت شما بشن.

۲- ترتیب پر کردن فیلدها خیلی با اهمیته اما شاید تا حالا به این موضوع فکر نکرده باشین، ولی در فرم عضویت خیلی فرق می کنه که اول از مخاطب ایمیل رو دریافت می کنین یا اول موبایل رو دریافت می کنین.

در ادامه مقاله با یه خود آزمایی این موضوع رو بررسی می کنیم.

۳- در فرم عضویت و پرکردن اون سخت گیری بی مورد به خرج ندین، بدیش اینه خیلی از سایت ها رو می بینیم که در پایین فرم عضویت از کد کپچا استفاده می کنن یعنی می می گن چون ما می خواهیم که مطمئن شیم شما یه فرد واقعی هستین این حروف رو مثل در باکسی تایپ کنین واسه اینکار راه های بهتری هست که کاربر رو درگیر نمی کنه، هم اینکه تلاش کنین با گذاشتن مثال واسه پرکردن هر فیلد به کاربر کمک کنین که ساده تر این کار رو انجام بده، مثلا در قسمت شماره موبایل نمونه بذارین تا کاربر فهمیده باشه از (۰) استفاده کنه یا (۹۸).

پس اجازه بدید تا کاربران خیلی راحت و با کمترین فیلد های ممکن در سایت شما عضو شن و سخت گیری های بی مورد انجام ندین.

بیاد یه خودآزمایی بکنیم و ببینیم که می تونید تشخیص بدین که کدوم یکی از این دو فرم بازخورد بهتری داره:

جمع آوری ایمیل

فرم سمت راست شامل پنج فیلد: ۱- نام، ۲-نام خانوادگی، ۳-ایمیل، ۴-موبایل، ۵-شهره و فرم سمت چپ هم دقیقا دارای همون ۵ فیلد با ترتیب متفاوت می باشه. یعنی: ۱-نام، ۲-نام خانوادگی، ۳-موبایل، ۴-شهر، ۵-ایمیل

به نظر شما کدوم یکی از این دو فرم بازخورد بهتری داره؟

جواب درست فرم سمت چپه.

دلیلش اینه که تایپ شماره موبایل واسه خیلی از افراد راحت تر از تایپ شهرشون و نشانی ایمیل شونه چون در روز بارها شماره موبایل شون رو در گوشی می بینن یا اون رو تایپ می کنن ولی نام شهرشون و یا نشانی ایمیل رو کمتر تایپ می کنن، پس واسه بیشتر افراد راحته که شماره موبایل رو تایپ کنن تا نشانی ایمیل رو.

در نتیجه واسه جمع بیاری ایمیل مخاطبامون ترتیب فیلدهای فرم رو طوری طراحی کنین که از آسونترین مورد به سخت ترین مورد باشه:

یعنی: ۱- نام، ۲- نام خانوادگی، ۳-موبایل، ۴-شهر، ۵- ایمیل، باشه که این مسئله نکته بسیار مهمیه.

حالا به عنوان تستی دیگه،  در انتهای همین فیلدها، فیلد کد پستی رو بذارین و از افراد بخواین تا اون رو تکمیل کنن.

می بینید آدمایی وجود دارن که وقتی تا اون قسمت فرم رو پر کرده ان، به دلیل سادگی فرم کد پستی رو هم وارد می کنن.

ولی کافی بود که در فرم عضویت فیلد کد پستی رو بعد از نام و نام خانوادگی افراد بذارین، مشاهده خواهیدکرد تقریبا تموم ادما از پر کردن فرمشان و عضویت در سایت منصرف میشن.

پس نکته ای که یاد می گیریم اینه که فیلدا رو به گونه ای می چینیم که از ساده ترین مورد به سخت ترین باشه.

شاید تصور کنین که طراحی فرم عضویت سایت دست ما نیس و خودش یه پیش فرض هایی داره که همه باید اون رو پر کنن مثلا اگه در طراحی سایت تون از سیستم مدیریت محتوای وردپرس  استفاده می کنین خیلی راحت و به کمک پلاگینها می تونید ترتیب این مطالب رو عوض کنین و بعضی از فیلدهای غیرضروری رو خط بزنین.

مثلا در فروشگاه ساز ووکامرس، هتنگام کامل کردن فرم به صورت پیش فرض نام شرکت از مخاطبان پرسیده می شه، در حالیکه شما با حذف نام شرکت می تونین باعث شید که افراد بیشتری اون فرم رو پر کنن و هم اینکه پلاگین های بسیاری وجود دارن که شما می تونید به کمک اونا خودتون فرم عضویت رو طراحی کنین و انتخاب کنین که کدوم فیلدها در فرم عضویت وجود داشته باشن و ترتیب اون فیلدها چیجوری باشه.

 

سومین روش جمع آوری ایمیل در سایت: نظرات سایت

شاید با این دید به موضوع توجه نکرده باشین که هر وقت کسی در سایت تون نظری می نویسد یا کامنتی می گذارد ناخودآگاه ایمیل خودشو هم وارد می کنه، چون شما به جز نام و نام خانوادگی ایمیل فرد رو هم در خواست می کنین. پس قسمت نظرات سایت شما هم محل مناسبی واسه جمع بیاری ایمیله.

تشویق به نظر دادن

با کارای بسیار ساده ای می تونیم باعث شیم افراد بیشتری در مورد مقالات و اجناس ما نظر بدن مثلا کافیه که در زیر هر مقاله با فونت بزرگ بنویسین که اگه سوالی در مورد ی این مقاله دارین همینجا مطرح کنین تا ما در کمتر از یه روز جواب سوال شما رو بدیم، همین موضوع باعث می شه که افراد خیلی بیشتری نظر بدن و کامنت بذارن.

همینطور در صفحه ی اجناس هم می تونید بنویسین که اگه ابهامی دارین و یا توضیحات بیشتری می خواهید در همین قسمت نظر بنویسین تا ما هم تلاش کنیم در اولین فرصت پاسخگوی شما باشیم پس با تشویق آدما به نظر دادن می تونیم کاری کنیم که ایمیل های بیشتری جمع بیاری شن.

 

چهارمین روش جمع آوری ایمیل در سایت: به کار گیری صفحات سایت و فروشگاه

کسی که صفحات اجناس ما رو مطالعه می کنه و واسه این موضوع وقت می گذارد، شاید بازدید کننده ی ارزشمندیه و احتمال خرید اون از محصولاتمون هست، پس به هر طریقی ما باید تلاش کنیم تا ایمیل کسائی که وارد صفحات محصول و یا وارد فروشگاه ما می شن رو بگیریم تا در آینده با اونا در رابطه باشیم و پیشنهادات خوبی ارائه کنیم.

 

۱-کوپن تخفیف

یکی از راه های موثر با اندازه تبدیل بالا به کار گیری کوپن تخفیفه. ما می تونیم با یه پاپ آپ خیلی راحت این موضوع رو تعریف کنیم که اگه فردی وارد یه صفحه ی محصول ما شد و خواست صفحه ی محصول رو ببنده یا از اون خارج شه همون لحظه پاپ آپی ظاهر شه و پیشنهاد بده که بیایید ایمیل خود رو وارد کنین تا یه کوپن تخفیف مثلا ۳۰% واسه شما ایمیل شه.

 

۲-اطلاعات محصول

نکته ی دیگه به کار گیری اطلاعات صفحه ی محصوله، مثلا فرض کنین فردی یه دقیقه س که صفحه ی محصولی رو مطالعه می کنه، پس مطمعنا به اون محصول علاقه منده، در این حالت ما می تونیم تعریف کنیم که اگه بازدیدکننده بیشتر از دو دقیقه در صفحه ی خاصی موند و از اون خارج نشد پاپ آپی باز شه و پیشنهادی بده که مثلا بیاد اطلاعات این محصول رو به صورت یه pdf دانلود کنین تا بعدا بتونین بخونین.

۳-فروش خاص

روش سوم به کار گیری فروش خاصه، یعنی به افراد اعلام می کنیم که شما که فعلا در این صفحه ی محصول قرار دارین و این محصول رو خریداری نکرده اید، اگه می خواهید از زمان های فروش خاص ی ما باخبر شید ایمیل خود رو وارد کنین تا به محض شروع فروش خاص براتون ایمیل بفرستیم و اطلاع رسانی کنیم.

تموم این موارد می تونن هم به صورت inline باشن و در صفحه ی محصول قرار بگیرن مثلا در پایین صفحه ی محصول این اطلاعات رو بنویسیم؛ هم می تونن به صورت پاپ آپ باشن که بعدا در مقالات دیگه مفصل توضیح خواهیم داد که به کار گیری پاپ آپ چه نکاتی داره تا بتونیم بهترین خروجی و بازدهی ممکن رو داشته باشیم.

پس یکی از ارزشمندترین ایمیل هایی که ما از دست می بدیم همین ایمیل افرادیه که وارد فروشگاه ما شده ان و کالاهایی رو به دقت بررسی کرده ان ولی ما هیچ راه حلی نداریم تا ایمیل هاشون رو بگیریم، اگه شمام جز این دسته از افراد هستین باید بدون این دست اون دست کردن به این فکر باشین که بازدیدکنندگان صفحات محصول خود رو تشویق کنین تا ایمیل خود رو به شما بدن تا بتونین به جمع بیاری ایمیل اونا بپردازید.

 

پنجمین روش جمع بیاری ایمیل در سایت: فرستادن اطلاعات

صفحاتی از سایت وجود دارن که مخاطب نیاز به دریافت اطلاعات از راه ایمیل داره ما می تونیم گزینه ای مبنی بر عضویت در خبرنامه یا لیست ایمیلی رو در این فرم ها بذاریم

۱-صفحه تماس با ما

معمولا نشانی شرکت و شماره تلفن های تماس رو در صفحه تماس با ما می نویسند. فرض کنین کاربری در صفحه ی تماس سایته و اطلاعات مربوط به شرکت رو لازم داره، بعد از پر کردن فرم تماس گزینه ای پایین این فرم بذارین که اگه شخص مایل به دریافت ایمیل از شما هستش اونو علامت بزنه، به این صورت شما کار عضویت در خبرنامه رو واسه اونا آسون کرده اید.

۲- صفحه تکمیل خرید

فرض کنین کاربر محصولی رو از سایت شما خریده است شما می تونید خیلی راحت در فرمی که کاربر اطلاعات خود رو واسه دریافت محصول وارد می کنه گزینه ای واسه عضویت در لیست ایمیلی مورد نظر خود قراردهید به این صورت عمل عضویت در لیست شما بسیار ساده تر می شه.

 

ششمین روش جمع آوری ایمیل در سایت: به کار گیری پاپ آپ ها

الان دلمون نمی خواد در مورد پاپ آپا صحبت کنیم و اون رو آموزش بدیم، فقط این قصد رو داریم که مقداری دیدگاه شما رو عوض کنیم که پاپ آپ چیز وحشتناکی نیس که بیشتر مردم فکر می کنن، شاید خودتون از پاپ آپ ها بدتون میاد و به محض اون که وارد یه سایت می شید و یه پاپ آپی ظاهر می شه حتی بدون خوندن محتوا، اون رو می بندید ولی اگه از پاپ آپ به صورت حرفه ای و درست استفاده کنین می تونه باعث شه که ایمیل های بسیار زیادی در سایت تون جمع آوری شه.

شاید یکی از روشهایی که بیشترین ایمیل رو جذب می کنه به کار گیری راه پاپ آپه. البته باید اصول استفاده اون رو رعایت کنین. مثلا اگه شخصی به صفحه ی home page  یا صفحه اصلی سایت تون وارد می شه و به محض ورود یه پاپ آپ بزرگ می بیند به احتمال زیاد این پاپ آپ رو خواهد بست و تصور منفی داره ولی در مقابل شما می تونید از همین پاپ آپ در جاهای دیگه سایت و به صورت هوشمندانه استفاده کنین و هر روز ایمیل های خیلی بیشتری رو جمع آوری کنین. تو یه مقاله جداگونه ی در مورد پاپ آپا و روش درست به کار گیری اونا و همینطور روش اجرا اونا در نکاتی میگیم.

 

هفتمین و آخرین روش جمع آوری ایمیل در سایت: به کار گیری صفحه فرود

صفحه ی فرود یه صفحه ی بسیار خلوته که فقط روی یه موضوع تمرکز داره و در واقع روی یه معامله تمرکز کرده ایم و معامله ی ما با بازدیدکننده به این گونه س که ما به بازدیدکننده یه آهنربای ایمیل می بدیم و در مقابل اون ایمیل فرد رو دریافت می کنیم.

آهن ربای ایمیل هم می تونه یه pdf جذاب یا یه فایل صوتی و یا یه فیلم و یا یه کوپن تخفیف و یا هرچیز دیگری که مخاطب حاضره به ازای اون ایمیلش رو به ما بده، باشه.

پس صفحه ی  فرود صفحه ایه که ۴ بخش داره:

۱-عنوان مناسب

در بالای صفحه یه عنوان مناسب می نویسیم.

۲-متن تبلیغاتی کوتاه

درسته که این آهنربای ایمیل ما مجانیه ولی خیلی از افراد حاصر نیستن به خاطر یه محتوای رایگان ایمیل شون رو به ما بدن و در نتیجه ما باید تبلیغ کنیم و افراد رو تشویق کنیم.

 

۳- عکس آهنربای ایمیل

عکس آهنربای ایمیل مهمه چون اگه شما ادعا می کنین که یه pdf  بسیار خوب می خواهید به مخاطب بدین ولی تصویری از اون رو نشون ندین افراد خیلی کمی ایمیل شون رو وارد می کنن چون عکس در تشویق افراد نقش زیادی رو داره.

۴- فرم گرفتن ایمیل

فرم گرفتن ایمیل هم مهمه که در اون نام و نام خانوادگی و نشانی ایمیل شخص رو می پرسید. البته می تونید فقط نشانی ایمیل افراد رو سوال کنین تا افراد بیشتری حاضر شن فرم رو پر کنن و ایمیل شون رو در اختیارتون بذارن.

 

 

در این سلسله مقاله روش های جمع بیاری ایمیل در سایت رو گفتیم و تاکید داشتیم که واسه این کار فقط بر صفحه ی فرود سایت تون متمرکز نشید و از تموم قسمت های سایت با روش هایی که گفته شد استفاده کنین تا بتونین ایمیل های زیادی رو جذب کنین.