فناوری

مدیرعامل سابق اسنپ با هدف ایجاد تحول در بخش خودرو به دیوار پیوسته است

«شهرام شاهکار»، مدیرعامل قبلی اسنپ در گفتگو با سایت ما خبر میده که با اینکه بازم نایب رییس هیات مدیره اسنپه اما دیگه در این شرکت سمت اجرایی نداره و حالا در مجموعه دیوار یه سمت اجرایی رو به عنوان «مدیرعامل بخش خودروی دیوار» پذیرفته س.

شاهکار در این گفتگو اشاره می کنه که دیوار به طرف تخصصی تر کردن بخشای جور واجور خود پیش میره و دلیل حضور اون در بخش خودرو هم همین مسئله س؛ چراکه قمست خودرو، از مهم ترین و هدف دار ترین بخشا در سایتای اینطوری هستش:

«واسه من این نوع کسب وکار جذابه و تجربه کوتاهی هم در گروه اینترنت ایران در اسکانو واسه بخش املاک داشتم. دیوار هم به عنوان رهبر بخش آگهی در ایران، با دقیق شدن و فوکوس کردن روی بازار خودرو، و نگاهی به بازار پر رونق خودروهای دست دوم با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، بازار جذابی داره. در نتیجه فرصت و رقابت جذابی هست و حالا اومدم تا ببینم چیجوری می تونیم این کسب وکار رو بزرگ تر کنیم و پیشرفت اش بدیم.»

اون توضیح میده که حالا حدود یه ماه س که کارش رو به عنوان مدیرعامل بخش خودروی دیوار شروع کرده و به کارایی که در این مدت هم انجام شده، خوش بینه.

شاهکار در جواب به این سوال که در آینده بخش خودروی دیوار به شکل پروژه و سایت جدید و مجزایی به کارش ادامه میده یا در خود دیوار به شکل تخصصی تر ادامه پیدا می کنه، گفت: «الان نمی تونم به این سوال جواب بدهم، اما محدودیتی وجود نداره. باید دید کدوم مدل، می تونه ما رو به اهدافی که داریم برسونه. امروز در حال بررسی هر دو مدل هستیم. نکته مهم اینجاس که تا الان تمرکز جدی بر بخش خودروی دیوار وجود نداشته اما با پیوستن من به دیوار و تمرکزم روی بخش خودرو، به دنبال ورتیکال و تخصصی تر شدن بخش خودرو هستیم.»

مدیرعامل بخش خودروی دیوار در جواب به این سوال که چقدر شرایط اقتصادی امروز یعنی پر رونق شدن خودروهای دست دوم و رکود در بازار خودروهای صفر کیلومتر در تصمیم اون واسه پیوستن به دیوار و هم اینکه تصمیم دیوار واسه راه اندازی یه بخش تخصصی واسه خودرو موثر بوده، میگه:

«کلا تمرکز کسب وکار آگهیا بر بازار دست دومه. شرایط اقتصادی امروز هم با در نظر گرفتن ممنوع بودن واردات خودرو، رونق بیشتری پیدا کرده. پس بعضی عوامل ماکرو هست که باعث شده اندازه این بازار بزرگ تر و جذابیتش هم بیشتر شه. در عین حال قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا کرده و بسیاری ناگزیر هستن تا خودروی دست دوم رو انتخاب کنن. اما بخش مهم اینجاس که خود کلاسیفایدا چیکار می تونن بکنن که روند جستجو، تحقیق و روند خرید یا فروش رو راحت تر کنن. هممون تجربه خرید یا فروش خودرو رو داریم و میدونیم بخشای زیادی هست که در این مراحل میشه با به کار گیری دیتا و تکنولوژی، روند رو ساده تر کرد، بهره وری رو بالا برد و ارزش ساخت.»

اون اشاره می کنه که نگاه «هلدینگ هزاردستان» به عنوان شرکت مادر کافه بازار و دیوار، چابک عمل کردنه و معمولاً اجناس رو پس از پیشرفت به روش هایی استارت آپی آزمایش می کنه و بعد براساس بازخورد تصمیم میگیره که ادامه بده یا خیر. با در نظر گرفتن همین موضوع، اون در جواب به این سوال که چه زمان تماشاگر عرضه محصولی که اون حالا مشغول کار کردن روی اون هستش هستیم، بازه وقتی سه ماه آینده رو بیان می کنه.

شهرام شاهکار، مدیرعامل قبلی اسنپ حالا در نقش نایب رییس هیات مدیره اسنپ اجرای نقش می کنه و این در حالیه که مدیریت بخش خودروی بازار رو هم رو دوش گرفته. نکته مهم اینجاس که اسنپ واسه «گروه اینترنت ایران ملقب» به IIGه و از طرف دیگه شرکت سرمایه گذاری «سرآوا پارس» سرمایه گذار اصلی کافه بازار و دیواره. گروه اینترنت ایران و سرآوا پارس حالا تبدیل به قطب های اصلی اکوسیستم استارت آپی کشور شدن و در خیلی از موارد هم روبروی هم قرار گرفتن. حالا این سوال مطرحه که حضور یه مدیر ارشد که در هر دو قطب فعالیت می کنه، نمی تونه مشکلی رو از جهت اشتراک منافع بسازه؟ شاهکار در جواب به همین سوال به سایت ما میگه:

«اشتراک منافع در کسب وکار اسنپ وجود نداره و یکی از دلایلی هم که عزممو جزم کردم این سمت رو قبول کنم، نبود رقابت در همین بخش با دیواره. پس این تصمیم با آگاهی و توافق دو طرف گرفته شده. هم مجموعه اسنپ علاقمند بود تا بازم من در هیات مدیره اش باقی بمونم و در سمت غیراجرایی اجرای نقش کنم، و هم مجموعه دیوار به دلیل تمرکزی که میخواس در بخش خودرو بسازه، علاقه داشت تا من با در نظر گرفتن تجربه های قبلی که داشتم، بتونم در این بخش هم موثر انجام بدم.»

شاهکار در جواب به این سوال که به چه دلیل ایده اش واسه دقیق شدن و فوکوس کردن بر بخش خودرو و ساده سازی روندا مربوط به این فعالیت رو به شکل یه ایده استارت آپی به شکل جداگونه پیاده نکرده و به هلدینگ هزاردستان پیوسته س، میگه:

«نکته مهم فرهنگ سازمانیه که در فضاهای جور واجور با هم فرق داره و بعضیا جاها نگاه کارمندی وجود نداره. در نتیجه من امروز احساس نمی کنم کارمند دیوار هستم؛ هرچند هستم اما دست کم این احساس به من دست نمی ده. حسم اینه که داریم چیزی رو با هم می کنیم و کارآفرینی می کنیم. پس نگاه من این نیس که کاری رو از خودم شروع نکرده ام. در عین حال فکر می کنم افراد با هم متفاوت هستن؛ بعضیا علاقه دارن از صفر با سرمایه شخصی ایده ای رو پیگیری کنن. بعضی آدما مدیران بهتری هستن و می تونن هدایت یه مجموعه رو بهتر بکنن. من فکر می کنم در تجربه های قبلی ام، این موضوع رو خوب نشون داده ام و شایدً دلیل انتخابم واسه این سمت هم همین بوده.»

«ژوبین علاقبند»، مدیرعامل اسنپ در گفتگو با سایت ما و در جواب به این سوال که دلیل اصلی ترک اسنپ دست کم از نظر اجرایی از طرف شهرام شاهکار چی بوده، گفت: «آقای شاهکار به دنبال رقابتای جدید مدیریتی بود. موقعیت جالبی در بخش خودروی دیوار اتفاق که ایشون عزمشونو جزم کردن بیشتر تمرکزشون رو در اون قسمت بذارن. اصلا مشکلی نبود و شهرام امروز هم نایب رییس هیات مدیره اسنپ و به طور کاملً درگیر تصمیمات مدیریتیه.»

علاقبند در مورد مشکل احتمالی در مورد منافع مشترک با حضور شهرام شاهکار در دو مجموعه IIG و سرآوا هم میگه: «اهمیت موضوع اینجاس که ورتیکال خودروی دیوار و از پایهً خود دیوار، هیچ رقابتی با شرکتای گروه اینترنت ایران نداره و ما از پایهً در این مورد فعال نیستیم. پس مشکلی به وجود نمیاد و این نقل وانتقال با شفافیت کامل بین دو گروه انجام شده.»