دیجیتال مارکتینگ و سئو

مزیت‌های تبلیغات فیسبوک

این مقاله از سری مقالات شروع تبلیغات با روش های مختلفه که دفعه قبل درباره گوگل ادوردز صحبت کردیم، در این مقاله می خوایم تبلیغات فیسبوک رو به شما معرفی کنیم.

وقتی که شما(به عنوان مدیر آژانس مسافرتی) می خواهید واسه آژانس خود تبلیغات انجام بدین، چیجوری می تونید به طور فعالانه مشتریان جدیدی رو جذب کنین که سفرهای مد نظرشون رو در گوگل جستجو نمی کنن؟ به طور مثال مردم درباره  چشمه آب گرم جستجو نمی کنن پس چیجوری می تونید تبلیغات خود رو واسه اونا نمایش بدید؟
جواب این سوال، تبلیغات فیسبوکه.

شکل های جور واجور تبلیغات فیسبوکی

سه نوع تبلیغ فیسبوکی هست: کنار صفحه، صفحه بروزرسانی های تازه در نسخه موبایل و صفحه بروزرسانی های تازه (اینکه تبلیغات شما در کجای این صفحات قرار میگیره باید خیلی روشن باشه).
تبلیغاتِ کنار صفحه، ارزون ترین نوع هستن و پایین ترین اندازه کلیک رو دارن. تبلیغات در صفحه بروزرسانی های تازه، گرانترین نوع تبلیغ به حساب می روند و بالاترین میانگین کلیک رو هم دارن.
اینجا هر سه مدل از تبلیغات فیسبوکی رو مشاهده می کنین:

تبلیغات در فیسبوک
قیمت گذاری در تبلیغات فیس بوک

دو نوع ساختار قیمت گذاری اولیه هست:

هزینه به ازای کلیک (PPC یا CPC) و هزینه به ازای مشاهده (PPM یا CPM)- هر مشاهده به معنی ۱۰۰۰ بازدید از تبلیغ شما هستش.

چه تعداد از افراد تبلیغ شما رو می بیننن؟

این که چه تعداد از افراد تبلیغ شما رو می بیننن با مخاطبین هدف گیری شده و همینطور بودجه تبلیغاتی شما مشخص می شه. وقتی تبلیغی رو می سازید و درباره مخاطبان اون تصمیم گیری می کنین (در این مورد بعدتر بیشتر صحبت می کنیم)، “بُرد احتمالی” تبلیغ تون رو در فیس بوک می بینید- “بُرد” همون تعداد افرادیه که احتمال داره تبلیغ شما رو ببینن.

مزایده تبلیغ فیسبوک

تبلیغ شما به مزایده تبلیغ فیسبوک می رود (واسه همینه که “بالاترین پیشنهاد” خود رو با وسیله تبلیغ سازِ فیسبوک تنظیم می کنین).
در مزایده تبلیغ، تبلیغ شما با بقیه تبلیغاتی که بازه مشابهی از مخاطبین هدف گیری شده رو دارن، رقابت می کنه. این که تبلیغ تون تا چه اندازه به مخاطبین هدف گیری شده نشون داده شه به بودجه تبلیغ بستگی داره.
اگه مخاطبین هدف شما تو یه بازار پر رقابت حضور نداشته باشن، اندازه هزینه ای که واسه جذب کافی اون ها باید پرداخت کنین پایین هستش. فارغ از چند و چون پیشنهاد، تبلیغ شما به سهمی از بُردِ احتمالی خود نشون داده می شه.

هدف

هشت هدف اولیه هست که می تونین از بین اونا یکی رو واسه تبلیغ فیسبوکی خودتون انتخاب کنین:
فعالیت کاربران در پست های صفحه، لایک های صفحه، کلیک ها روی لینک سایت، پوشش دادن یه سایت، نصب شدن اپلیکشین، فعالیت کاربران در اپلیکیشن، جواب ها به برگزاری یه اتفاق، و پیشنهادها (آفرها).
این انتخاب می تونه به هدف آنلاین شما بستگی داشته باشه، اما شایدً بیشتر از همه به لایکای صفحه، کلیک روی لینک سایت، پوشش دادن یه سایت و پیشنهادات (Offers) علاقه مندین.

ساختن یه تبلیغ فیسبوکی

تمرکز هر تبلیغ فیسبوکی، جدا بودن از بقیه پست های موجود در صفحه بروزرسانی های تازه و بقیه تبلیغات صفحه س.

سه راه واقعی واسه انجام این کار هست:

  • به کار گیری رنگی که چشم گیر باشه.
  •  به کار گیری عکسی که توجه رو به خود برانگیزد.
  • به کار گیری تیتری که مشوّق خوندن کامل متن باشه.

رنگ

  • از رنگ هایی که با تم اصلی فیسبوک مشابه هستن صرف نظر کنین (سفید و آبی تیره).
  • از رنگ های درخشانی مثل قرمز و نارنجی واسه جلب توجه کاربران فیسبوک استفاده کنین.
  •  همینطور که رنگ ها رو خیره کننده نگه می دارین، از رنگ هایی که خیلی تند هستن، استفاده نکنین. این کار تاثیری منفی داره و کلیک روی تبلیغ شما رو با افت سنگینی روبرو خواهدکرد.

عکس

  • تحقیقات نشون میدن که قابل اطمینان ترین عکس واسه یه تبلیغ فیسبوک، عکس زنیه که لبخندی رو بر صورت داره (حتماً نباید یه مدل باشه، اما باید نقشی مشابه رو اجرا کنه و بشه با اون رابطه برقرار کرد).
  •  مثلا واسه تبلیغ چشمه آب معدنی، روی ساختن یه حال خوب تمرکز کنین. حمامی گرم و آرامش دهنده به همراه تعدادی شمع رو به تصویر بکشین، یا یه اتاق آرامش بخشِ خنک با زمینه هایی از آبی آسمونی.


تیتر

  • پس از عکس (با رنگی چشم گیر)، تیتر تبلیغ فیسبوک اولین چیزیه که افراد مشاهده می کنن. این تیتر باید اونا رو جذب و تشویق به خوندن متن اصلی و انجام یه عمل طبق اون کنه.
  • از کلمه “رایگان”، واحد پول یا علامتایی مثل % استفاده کنین.
  • اعتقادتون رو سریع و آسون انتقال بدید.
  •  اگه روی کاربران فیسبوکی منطقه خودتون متمرکز شدین، به کار گیری نام بِرَندتان رو امتحان کنین.
  •  همینطور اگه می خواهید بِرندتان رو شناخته شده کنین، بازم از نام بِرَند در تیتر استفاده کنین. یادتون باشه، تبلیغات فیسبوک با اختلاف ارزون ترین راه واسه قرار دادن لوگوی بِرَندتان در مقابل ۱۰۰۰ نفره (فقط با ۲۵ سنت، در حالی که واسه تبلیغ در روزنامه باید ۳۲ دلار پرداخت کنین).

نمونه هایی از تیتر تبلیغ

– ۵۰% تخفیف واسه زیپ لاین
– آفریقای جنوبی رو کشف کنین
– ۶ دلیل واسه سفر به بالی!

نمونه هایی از تبلیغ CTC

– کلیک کنین تا بیشتر بدونین
– این پیشنهاد رو با کلیک روی اینجا چک کنین
– واسه دونستن اطلاعات بیشتر به سایت ما مراجعه کنین
– همین حالا وارد شید
– از خودتون پذیرایی کنین

روش هدف دار های هدف گیری

هدف گیری چیزیه که باعث می شه تبلیغات فیسبوکی واسه کسب وکار شما منطقی باشه. بر خلاف Google AdWords، اینجا هیچ کسی به طور خودخواسته به دنبال تبلیغ شما نمی شه. همین دلیل به صورت خودکار باعث می شه تا احتمال کلیک روی تبلیغ شما کم بشه.
با این حال، هدف گیری به ما اجازه میده تا از زیانی که در پاراگراف بالا به اون گفته شد جلوگیری شه و سود حاصل از تبلیغات رو به حدی رساند که انجام این تبلیغ رو توجیه پذیر کنه (تبلیغ به درستیً به درد بخور واقع شه).
علم فیسبوک از اطلاعات شخصی کاربران و چیزهای مورد علاقه اونا، شما (فرد تبلیغ کننده) رو قادر می سازه تا پیشنهادتان مستقیماً به کسائی عرضه شه که بیشترین علاقه رو به اون دارن. نه فقط این موضوع موجب می شه تا افراد درستی رو واسه تبلیغ پیدا کنین، بلکه این اطمینان رو به شما میده که پول تبلیغات رو صرف کسائی نمی کنین که بعیده مشتری شن.

هدف گیری جمعیتی

هدف گیری جمعیتی اون جاست که اطمینان حاصل می کنین تبلیغ شما فقط واسه بازار جمعیتی مد نظرتون نشون داده می شه. تبلیغ پکیج سفر مخصوص بزرگسالان واسه جمعیتی نوجوون هیچ معنی و سودی نداره!
یادتون باشه، نشون داده شدن تبلیغ فیسبوک شما به هر کسی که بعیده چیزی از شما بخره، هدر دادن پول و بودجه س. پس این تبلیغات رو روی چیز خاصی متمرکز کنین.

هدف گیری در تبلیغات

فیسبوک پیوسته در حال بروزرسانی کردن وسیله تبلیغات خودشه و تازگیاً دسته بندی های جمعیتی از دید اقتصادی و محل کار رو هم به گزینه هاش اضافه کرد. این بدین معناست که شما می تونین تبلیغ خودتون رو منحصراً به آدمایی نشون بدید که درآمد مشخصی دارن (یا اون درآمد رو ندارن) و یا تو یه بخش خاص فعالیت می کنن.
خیلی باحاله، اینطوری نیس؟

هدف گیری چیزهای مورد علاقه خاص و چیزهای مورد علاقه کلی

– هدف گیری چیزهای مورد علاقه خاص به شما اطمینان میده که فقط آدمایی تبلیغ شما رو می بینن که به خدمات شما علاقه دارن.
– فیسبوک، هم چیزهای مورد علاقه خاص و هم چیزهای مورد علاقه کلی رو از چیزایی که مردم در این پلتفرم لایک کرده ان، روی دیوارشان قرار داده ان و یا در پروفایل خود تغییر داده ان می گیرد. از اون جایی که تموم این اطلاعات عمومی حساب می شن، تبلیغ کنندگان در فیسبوک (خود شما) می تونن از این اطلاعات واسه هدف گیری مخاطباشون، دقیق تر از چیزی که فکرش رو بکنین، بهره ببرن.
بیاییم نگاهی بندازیم به مخاطبان هدف گیری شده یه تبلیغ واسه چشمه آب معدنی:
هدف گیری چیزهای مورد علاقه

اگه این تبلیغ در نیویورک انجام می‎گرفت، این علاقه های خاص (تگای بالا) به بُرد احتمالی ۱۴۶۰۰۰ نفری می رسید. با بودجه تبلیغاتی ۲۰ دلار در روز، شما می تونستید انتظار روزانه ۴۴ تا ۸۷ کیلک رو روی تبلیغ چشمه آب گرمتون داشته باشین.
دسته هدف گیری چیزهای مورد علاقه کلی براساس اطلاعات به دست اومده از تایملاین یا بخش “درباره شما”ی فیسبوک اشخاصه. این اطلاعات می تونن هر چیزی باشن؛ نگهداری از سگ و گربه، جهت گیری های سیاسی، ورزش مورد علاقه و وضعیت تاهل و رابطه های شخصی.
واسه هتل ها و ریزورت ها، می تونین اشخاصی رو هدف قرار بدین که می خوان به مقصد معیّنی سفر کنن. این افراد، مخاطبین عالی واسه تبلیغ شما حساب می شن. اینجا چند مقصد که میشه اونا رو هدف گیری کرد به نمایش در آمده:
تبلیغات فیسبوک

هدف گیری مخاطبین دستچین شده:

هدف گیری مخاطبین دستچین شده به شما اجازه می دهد تا مشتریان از دست رفته رو دوباره بازیابید و یا با مشتریان چشمه آب معدنی دوباره رابطه برقرار کرده، اونا رو به امتحان کردن دوباره تشویق کنین.

اینجوری عمل میکنین:

– ایمیلایی رو که تا الان از مشتری هاتون دارین، دیتابیس مخاطبین و یا شماره تماسای موجود در موبایلتان رو وارد وسیله تبلیغ فیسبوک کنین.
– فیسبوک، پروفایلایی رو که با ایمیلای وارده همخوانی دارن رو پیدا می کنه.
– یه تبلیغ فیسبوکی که به طور کاملً واسه مخاطبینِ دستچین شده طراحی شده رو مورد توجه بذارین.
– تبلیغ تون رو طوری طراحی کنین که روی جایزه دادن به مشتری هایی وفادار و یا بازیابی مشتریان از دست رفته متمرکز باشه.

هدفگیری ایمیل

مخاطبین مشابه

مخاطبین مشابه هم همونطور مورد هدف قرار می گیرن که مخاطبین دستچین شده، فرقش اینه که در هدف گیری یه مخاطب مشابه، به جای متمرکز شدن روی یه مخاطبِ شناس، روی آدمایی مثل مخاطبین دستچین شده متمرکز می شه.
بله، درسته! فیسبوک مخاطبین دستچین شده شما رو میگیره و پروفایلای اونا رو تحلیل می کنه. اونا بعد در پلتفرم فیسبوک به دنبال کاربرانی با جزئیات جمعیتی، محل زندگی و چیزهای مورد علاقه خاص و کلی مشابه می گردند.

مخاطبان مشابه

به شما پیشنهاد می کنم که مخاطبین مشابه خودتون رو با تبلیغی براساس یه پیشنهاد هدف گیری کنین، اما یادتون باشه که این افراد هنوز با برند شما آشنا نیستن. از بهترین چیزایی که در پاراگرافای بالا گفتم استفاده کنین تا موفق به جلب توجه و تشویق اونا واسه مشارکت در تبلیغ خود شید.

چند نمونه از تبلیغات فیسبوکی واسه چشمه آب معدنی

 

نمونه تبلیغ

چی باعث می شه که این تبلیغ خوب جواب دهد؟

– هر عروس، رویای یه “مراسم ازدواج رویایی” رو در سر می پروراند. این تیتر واسه ایجاد جرقه ای تو ذهن اونا بی نقصه.
– زوجی خوشحال در حال بوسیدن همدیگه، بهترین مورد واسه جلب توجه زوج های در شُرُف ازدواج و عاشقیه که میخوان مراسم ازدواج رویایی خودشون رو داشته باشن.
– حاشیه قرمز دور عکس به جدا شدن تبلیغ کمک می کنه و ثابت شده که باعث جلب توجه می شه.
– “واسه دونستن بیشتر در این مورد روی اینجا کلیک کنین” یه CTA عالیه. این جمله هیچ فشاری رو واسه خرید آنی ایجاد نمی کنه و فقط کاربر رو به دونستن بیشتر درباره پیشنهاد دعوت می کنه.

نمونه تبلیغ فیسبوک

چی باعث می شه که این تبلیغ خوب جواب دهد؟

تیتر”در ساحل به فرم بدنی عالی برسین” باعث ایجاد کنجکاوی می‎شه؛ این که چیجوری میشه تو یه جای قشنگتر و آرامش بخش حضور داشت و به یه هدف شخصی هم رسید.
– متن تبلیغ، یه مشکل عادی با تموم ریزورتا رو مطرح می کنه؛ اینکه افراد بیشتر از اندازه می خورند و می خورن و از فرم بدنی خوبشون خارج می شن. تبلیغ بالا، همین سفر رو به عنوان راه حلی واسه این موضوع پیشنهاد می دهد.
– عکس تبلیغ رو نمی توان چشمگیرترین عکس ممکن دونست، اما به مشاهده کنندگان کمک می کنن تا تصویر ذهنی بودن در “ساحل” رو خیلی راحت تصور کنن.

نمونه تبلیغ فیسبوک

چی باعث می شه که این تبلیغ خوب جواب دهد؟

– تیتر عالیه؛ چون مشاهده کننده رو به انجام کاری تحریک می کنه و عبارت “Slimed” (به خمیر بازیِ اسلایم آغشته شدن) هم خنده دار و غیرمعموله؛ چیزی که باعث افزایش توجه افراد می شه.
– کلمه “رایگان” همیشه راهی عالی واسه واداشتن مردم به کلیک کردن روی تبلیغ و دونستن بیشتره.
– تصویری بزرگ از باب اسفنجی راهی عالی واسه جلب توجهه.

امیدوارم حالا بهتر بدونین که چیجوری تبلیغات فیسبوک می تونن به شما کمک کنن.