مقاله با موضوع
حقوق مالکیت فکری

مقاله با موضوع حقوق مالکیت فکری

دانلود پایان نامه

واسه دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،جلسه مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می تونید به سایت  40y.ir  مراجعه کنین
رشته حقوق همه گرایشا : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه خیلی بزرگی از مقالات و پایان نامها درج شده که قسمتی از اونا به شکل رایگان و بقیه واسه فروش و دانلود درج شده ان

دکترین و روش قضایی
قوانین داخلی و بین المللی راجبه حقوق مالکیت فکری نسبت به بقیه شاخه های حقوق مبحثی جدید هستش ، چون هر چند نویسندگان ، شعرا و به معنای اعم کلمه هنرمندان استفاده از کارا ادبی و هنری بی مجوز پدیدآورنده رو زشت می دونستن ، اما جنبه قانونی و آمرانه این مقررات از عمر طولانی بهره مند نمی باشه. روشنه که روش قضایی از جهت رسیدگی عملی به مسائل پیش اومده و ضمنا پژوهشای تئوریک علمای حقوق در مورد مالکیت فکری خیلی دارای اهمیته. بنابراین میشه گفت : روش قضایی و دکترین در کنار عرف نقش شالوده و پایه رو در تهیه مقررات مالکیت فکری مثل دیگه گرایشای حقوق بر عهده دارن. به همین خاطر قوانین مالکیت فکری انگلستان و به ویژه فرانسه ( به عنوان اولین تهیه کنندگان قانون مالکیت فکری ) به شکل زیادی پیشرفت قانون گذاری در مورد حق مولف و حقوق در ارتباط رو مدیون روش قضایی و دکترین می باشن. بی شک واسه همین در تهیه قوانین بین المللی هم خیلی تاثیرگذار بوده ان. نباید این نکته رو از یاد برد که حتی پس از تصویب قوانین و مقررات در مورد مالکیت فکری ، روش قضایی و دکترین علاوه بر بررسی قوانین کلی و عمومی مالکیت فکری نسبت به کلیه کارا ، باید در مورد هر یه از موضوعات مختلف این نوع مالکیت مطالعه عمیق و بررسی دقیق فنی و حقوقی به شکل ً جداگونه به عمل آورده و در صورت ضرورت زمینه رو واسه تهیه قوانین کامل تر فراهم سازند ، چون قوانین هر چه کامل باشن ، با توجه به پیشرفت روزافزون تکنو لوژی بازم نیاز به بازنگری و اصلاح جهت عمومیت کلیه کارا قابل حمایت داره.
در مورد حمایت ازآثار سمعی و چشمی و خاصه کارا تلویزیونی؛ روش قضایی و دکترین کشور فرانسه سر اومده ، همونجوریکه ریشه خیلی از قوانین دیگه این کشور رو باید ، در روش قضایی پویا و نظرات مفسران حقوقی جست و جو کرد. بنابراین میشه اولین تلاشا واسه حمایت فیلم به عنوان اثری ادبی و هنری و نه اثری فقطً فنی، مولفان مفروض فیلم و حتی حمایت از بازیگران و ضرورت اشاره نام اونا در کارا و آخر سر مدت حمایت از کارا و خیلی از تحولات مثبت دیگه در این مورد رو در روش قضایی و نظریه علمای حقوق فرانسه پیدا. البته این تحولات داخلی به باعث پیشنهاد دولت فرانسه دراصلاح کنوانسیون برن هم تاثیرگذار بوده. حقوق کشور انگلستان به عنوان یکی از مهمترین کشورهای نظام کامن لا بیشتر بر روش قضایی استوار بوده و توجه به آراء قضات در مسائل شبیه یکی از منابع مهم حقوقی این کشور رو ایجاد میده. این منبع مهم نسبت به کارا تلویزیونی هم مجری بوده و نویسندگان و حقوق دانان در نوشتن و یعنی در توضیح حقوق مالکیت فکری خیلی از این آراء قضایی رو در کتب خود برای مثال و در مقام بیان مورد عملی رسیدگی شده در محاکم اولیه یا عالی بیان می دارن.
در ایران اما شناسایی حقوق مالکیت فکری نسبت به کشورهای اروپایی با تاخیر بیشتری انجام شد ، به دنبال همین تاخیر روش قضایی و دکترین رشد زیادی رو تجربه ننموده ، واسه همین هر چند در مورد مالکیت صنعتی مجموعه آرای قضایی منتشر شده ، ولی نسبت به مالکیت ادبی وهنری از پایهً روش قضایی منتشر نشده. ادبیات حقوقی کشور یعنی دکترین هم مثل عرف و روش قضایی در این مورد ناچیزه ، با اینحال در چند پارسال با برگزاری جلسه و کنفرانسای بین المللی این ادبیات در حال گسترشه. با توجه به از دست دادن روش قضایی مستند در ایران نسبت به کارا ادبی و هنری قاعدتاً نمیشه در مورد کارا تلویزیونی روش قضایی مکتوبی رو نگاه کرد ، چون بی هیچ خاطر منطقی منتشر نمی شن. برای مثال ؛ جدیدترین رای ارسال شده نسبت به یه اثر تلویزیونی با توجه به اونی که در مجلات و فضای مجازی اونم به شکل ً خلاصه اومده رو میشه بدین توضیح گفت: شهاب الدین موسوی طاهری نویسنده کتاب «یوسف صدیق» به طرفیت فرج الله سلحشور نویسنده ، تهیه کننده و کارگردان مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر شکایتی مبنی بر سرقت ادبی فیلمنامه اثر و طرح داستانی اون و ضمنا نبود درج اسمش به عنوان نویسنده در اثر پایانی ، در دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت و رسانه ها مطرح کرد. دادگاه مذکو با برگشت موضوع به به هیات سه نفره کارشناسی به همراه دو مشاور ؛ آخر سرً در رای خود متهم رو به بیست درصد استفاده غیر مجاز از کتاب «یوسف صدیق » از راه رونویسی فیلمنامه سریال یوسف پیامبر از مجموعه کتاب و فیملنامه دوجلدی «یوسف صدیق»، طرح ساخت صوتی و تصویری و بیانی فیلم یوسف پیامبر و آخر سرً سه سال حبس و پرداخت یه و نیم میلیارد تومان از محل قرارداد ساخت اثر به شاکی محکوم کرد. البته با تجدیدنظرخواهی فرج الله سلحشور و با بررسی دوباره فیلمنامه و سریال یوسف پیامبر و برابری اون با کتاب « یوسف صدیق » حکم به بیزاری او صادر شد. روشنه که ارائه این آراء به شکل کتاب مجموعه آرای قضایی یا در کتب نویسندگان کتب حقوق مالکیت فکری در شناسایی هر چه بهتر حقوق مالکیت ادبی و هنری تاثیرگذار و مفید فایده هستش.

مطلب مرتبط :   تحقیق رایگان دربارهمجازات اسلامی

مبحث دوم : معنی شناسی
در هر تحقیق حقوقی اولین و منطقی ترین وظیفه قبل از ورود به وجود و بررسی اون ارائه تعریفی از موضوع مورد بحثه تا به کمک اون بشه همه مصداقای موجود یا جدید رو شناسایی کرد ، در این صورت زمینه واسه درک هر چه بهتر موضوع فراهم می شه. با این مقدمه در اول امر معنی اثر
تلویزیونی به عنوان یکی از کارا قابل حمایت در حقوق مالکیت فکری مطرح شده و بعد در ادامه انواع کارا تلویزیونی با توجه به قوانین و مقررات خاص رسانه تلویزیون بررسی شده و آخر سرً دست اندرکاران ساخت اینجور آثاری مورد بررسی قرار می گیرند ، چون بحث از حقوق مالکیت ادبی و هنری کارا تلویزیونی از حیث ماهوی و شکلی در فصلای آینده نیازمند توضیح انواع کارا تلویزیونی و شناسایی پدیدآورندگان این کارا هستش. پر روشنه که بیان تعاریف و مفاهیم اشاره شده باعث می شه تا یه شمای کلی از کارا تلویزیونی ارائه شه.

گفتار اول : معنی اثر تلویزیونی
اثر در کلمه به معنای نشونه ، علامت باقی مونده از هر چیز ، جای پا ، تالیف ، تصنیف ، دیوان شعر ، کتاب نثر ، اونی که از یه شاعر یا نویسنده به جا می موند ، کیفیت و حالتی که از فاعل در پشیمون گذارده می شه ، آمدهه.
در اصطلاح فقهی اثر به معنای باقی مونده چیزیه. نَحنُ نُحیِ المَوتی وَ نَکتُبُ ما قَدُّمُوا اَو کاراَهُم- مراد اعمال و کارا و سنت هاییه که از انسانا باقی می موند. (یس آیه 12 ) البته باقی مونده هرچیز متناسب با اینه ، واسه مثال اثر هریک از عقد ، ایقاع ، زوجیت ، ملکیت ، احکام وضعی یا تکلیفی مترتب بر اون بوده و اثر متکلم کلام اوست. ضمنا در علم درایه به حدیث هم اثر گفته شده.
قانون گذار ایران در ماده 1 قانون حمایت از حقوق مولفان ، مصنفان و هنرمندان و در مقام بیان موضوع مورد حمایت در تعریف اثر آوردهه : « … به اونی که از راه علم یا هنر و یا ابتکار پدیدآورندگان پدید می آید ، بی در نظر گرفتن روش یا روشی که در بیان و یا ظهور و یا ایجاد اون به کار رفته اثر گفته میشه.» علی خلاف میل اون که در این ماده سعی شده تا اثر به شکل نتیجه فکری پدیدآورنده تعریف شه ، اما بنا به بررسی یکی از حقوق دانان این تعریف دارای اشکال بوده و کامل و مانع نسیت : کامل نیس ، چون اوصاف اصلی و دقیق یه اثر فکری یا ذهنی رو بیان نمی کند. مانع نیس ، از این حیث که به خاطر کلی انگار همه کارا فکری مثل اختراعات فنی و صنعتی رو در برگرفته و از این حیث خلاصه و مبهمه. اما در ماده 1 پیش نویس لایحه جدید این ایراد برطرف شده و آمدهه : « اثر عبارته از هر گونه آفریده ادبی و هنری که در اون افکار و احساسات به شکل ی اصیل ارائه شده. » این ماده با بیان آفریده ادبی و هنری در بادی امر اختراعات فنی و صنعتی رو از تعریف خارج نموده ، از طرف دیگه با بیان اصطلاح « روش ی اصیل ارائه » در انتهای ماده به روشنیً ملاک اصالت رو واسه اثر تلقی شدن کارا ادبی و هنری که خود مقدمه حمایت مادی و معنوی هستش ، بیان نمودهه.
پس از روشن شدن معنی اثر نوبت به توضیح معنی اثر تلویزیونی می رسد ؛ در مورد معنی اثر تلویزیونی در قانون حمایت حقوق مولفان ، مصنفان و هنرمندان تعریفی ارائه نشده و تنها در بند 3 ماده 2 قانون نامبرده و در مقام بیان کارا قابل حمایت به اثر سمعی و چشمی اشاره شده و آمدهه : « اثر سمعی و چشمی به خاطر اجراء در صحنهای نمایش یا پرده سینما یا پخش از رادیو یا تلویزیون که به هر ترتیب نوشته یا ضبط یا نشر شده باشه ، قابل حمایت هستش. » با اینحال در پیش نویس لایحه جدید بعد از تعریف اثر ، ابتدائاً اثر ادبی تعریف شده و اثر دیداری- شنیداری (ترجمه فارسی اثر سمعی و چشمی) از مصادیق اون خارج شده. اما در بند 6 ماده 1 لایحه نامبرده به پیروی از معاهده بین المللی ثبت کارا سمعی و چشمی 1989 میلادی در تعریف اثر دیداری – شنیداری آمدهه : « اثر دیداری- شنیداری عبارته از : اثری تشکیل شده از مجموعه ای از تصاویر پشت سر هم و در ارتباط طوریکه نگاه اونا احساس متحرک بودن رو تو ذهن به وجود بیاره ، خواه با صوت همراه باشه یا نباشه.» نکته قابل تامل اونکه در کنوانسیون برن و اصلاحیهای بعدی اون نه که به تعریف اثر یا اثر سمعی و چشمی اشاره نشده ، بلکه تنها به حمایت از کارا سینمایی و فعالیتای مربوط به اون اشاره شده. حتی در کنوانسیون رم هم علی خلاف میل حمایت از سازمانای پخش به تعریف کارا قابل پخش ( مثل رادیویی یا تلویزیونی) اشاره ای نشده.
با توجه به اینکه یکی از حقوق دانان در تعریف اثر تلویزیونی آوردهه : « اثر تلویزیونی مجموعه ای از تصاویره که طبق قوانین و ویژگیای خاص این رسانه پرداخته شده و یا مورد اقتباس قرار گرفته و آخر سر یه برنامه تلویزیونی رو می سازد. » نتیجتاً میشه گفت : اثر تلویزیونی همون برنامه های دیداری و شنیداریه که با روشن شدن تلویزیون بر صفحه اون ظاهر شده و بیینده رو وارد دنیای ناشناختها می کند. بنابراین اونی که از رسانه تلویزیونی پخش می شه ، برنامه تلویزیونیه که خود ممکنه شامل یه یا چند اثر تلویزیونی باشه.

مطلب مرتبط :   دانلود تحقیق در موردنقش برجسته

گفتار دوم : انواع کارا تلویزیونی
افزایش کانالای تلویزیون سراسری و استانی از طرفی و پخش کارا تلویزیونی در بیشتر ساعات شبونه روز و بعضی وقتا هاً در تموم 24 ساعت باعث شده تا آثاری که به شکل برنامه های مختلف از تلویزیون پخش می شن ، دارای تنوع و گستردگی زیادی باشن. بی شک مهم ترین هدف از تولید اینجور برنامه هایی جذب مخاطب و تاثیرگذاری بر رفتارهای اوست ؛ در یه برداشت کلی رسانه ها به ویژه تلویزیون واسه رسیدن به هدف نامبرده کارکردی 4 وجهی خواهند داشت :
در بادی امر همونجوریکه در مقدمه قانون اساسی آمدهه ، برنامه ها و کارا تولیدی باید جنبه ارشادی داشته و بیشتر از قبل بر تحکیم آرمانای اصیل جامعه اسلامی مثل واجبات و مستبحات بپردازند. دوم اونکه از دید اطلاعاتی با درخشش رویدادهای داخلی و خارجی و بررسی اخبار با افزایشه آگاهی عمومی جامعه زمینه رو واسه برداشت درست از وقایع فراهم سازند. سوم اونکه با آموزشای مفید و تاثیرگذار در مورد علمی و فرهنگی و هنری در جهت برخورداری بینندگان از آموزش رایگان و سهل الوصول واسه افزایش توانمندیا و آخر سرً افزایشه فرهنگ عمومی قدم بردارند. آخر سرً با طراحی برنامه های خوشحال و تفریحی موجبات ساعاتی خوش رو واسه بینندگان فراهم سازند. رسیدن به این کارکرد

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید

پاسخی بگذارید

بستن منو