پایان نامه ها

مقاله درباره جام جهانی، شرکتای تجاری، بازاریابی، ورزشکاران

و از امتیازات تبلیغ مثل : افزایش سطح فرهنگ عمومی ، رشدو پیشرفت ی اقتصادی ، گسترش و پیشرفت ی فناوری محصول یا خدمت ، ایجاد رابطه نزدیک تر با مشتریان ، کمک به تولید انبوه ، کاهش قیمت ، جذب رضایت و اعتماد مشتری و آخر سر وسیله ای مهم در جهت رونق دادن به زندگی اقتصادی بنگاه خودبهره مند شن. این جور موسسات که راه حل خودشو طبق «مشتری گرایی» بنا نهاده ان و جهت گیریای سیاستا و اهداف اجرایی خود رو به رفع نیازها، جذب رضایت و اعتماد مشتری جهت داده ان ، نسبت به توانمندای ورزش فوتبال در این مورد آگاهند و اون رو وسیله ای مناسب واسه رسیدن به اهداف خود تلقی می کنن.
از طرف دیگه ، پیشرفت ورزش فوتبال لازمه گسترش باشگاها ، مکانای ورزشی ، تامین لوازم ، آموزش و پرداخت هزینه های مربوط به دستمزد مربیان ، بازیکنان و کارکنانه که با توجه به حرفه ای شدن فوتبال ، بستگی به توانمندی باشگاها واسه جذب منابع پولی داره.بنابراین استقبال باشگاهای ورزشی واسه فروش محبوبیت خود و گرفتن ،درآمد از تبلیغات یکی از اهداف مهم اقتصادی در این ورزشه.به ویژه اون که محرکایی چون برگزاری مسابقات ، اهدای جوایز، قرعه کشی و غیره به همراه مناسب بودن امکان استفاده از ابزارهای تبلیغاتی و رسانه ها ، بستر لازم رو واسه رفت و امد بین صنعت ، تجارت و ورزش فراهم کرده و به عنوان یه پل ارتباطی هدفمند در خدمت پیشرفت ی ورزش ، تجارت پیشرفت ی ورزش ، تجارت صنعت قرار داره که به شکل درون زا باعث رونق اقتصادی شده. مدیران و دست اندرکاران ورزش فوتبال واسه افزایش در آمدای تبلیغاتی ، باید به دو موضوع مهم توجه کنه ، اول اون که با استفاده از مشاوران و کارشناسان بازاریابی و تبلیغات ، اهداف بنگاهای تجاری رو از تبلیغ ، شناسایی نموده و متناسب با اون برنامه های تبلیغاتی ارائه دهندو دوم فرهنگ مفید بودن تبلیغ رو در ساختار سازمانی خود به ویژه واسه مربیان و بازیکنان فوتبال نهادینه کنه، واسه مثال هنگامی که « تیری آنری» بازیکن تیم ملی فرانسه با انعقاد قراردادی واسه تبلیغ خودرو با شرکت رنو به توافق رسید، در مصاحبه ای گفت :
این قرار داد واسه تبلیغ جنسا شرکت رنو در جام جهانیه و من خوشحالم که به بازیکنی تبدیل شده ام که می میتونه جنسا یکی از بزرگترین کارخانجات تولید خودرو و در دنیا رو تبلیغ کند.واسه من در سن 24 سالگی این می میتونه افتخاری بزرگ باشه.
شرکت « نایکی » هم که الان یکی از تولیدکنندگان و فروشندگان معرف لوازم ورزشی در جهانه ، مخلوق تفکرات خلاقیتای یه دانشجوی امریکایی به نام « فیلیپ نایت» بوده که به ورزش دو میدانی علاقه ی خیلی داشته.اون در اول با هدف تولید کفشای مناسب دو میدانی با قیمت نازل ، هدف داشت از واردات کفش کتانی از ژاپن به کشورش جلوگیری کنه.اما پس ازز عرضه ی جنسا خود و تبلیغ در میادین ورزشی ، موفقیت بین المللی بدست آورد و الان هم به عنوان یکی از بزرگترین حامیان پولی مسابقات جام جهانی فوتبال مطرحه.
هتلای زنجیره ای « فرمول یه » که از عنوان یکی از معتبر ترین مسابقات اتومبیل رانی تحت همین نام استفاده کرده ، هتلی تک ستارهه که نمایندگان فروش شرکتا ، دانشجویان و ورزشکاران رو بازار هدف قرار داده و از فایده هایی چون : اتاقای آسون و پاکیزه ، امنیت، سرویس شبونه روزی ، بهداشت بهتر ، محیط ساکت و آروم و تختای مناسبی برخورداره که در مقایسه با هتلای ارزون قیمت نمیشه شبیه اون رو پیدا کرد.این هتل در مدت 15 سال با راه اندازی سیصد هتل شبیه در سراسر اروپا به موفقیتای چشم گیری در میدون ی بین المللی دست یافته.شرکت مستر کارت ، یکی از حامیان پولی هم که در جام جهانی هزینه ی زیادی رو واسه تبلیغات پرداخت کرده ، درباره ی خاطر حضورش می گه : مستر کارت واسه موندگاری فعالیتش نیازمند به حفظ معروفیت و نام تجاریشه و سعی می کند تا این اعتبار رو بالا برد.بنابراین هنگامی که یه اتفاق ورزشی مهمی چون جام جهانی فوتبال مطرح می شه، ما خودشو موظف می دانیم که از این وقایع مهم حمایت کنیم.(کاظم،1381: 44-19)

2-23-5-1- حمایتای پولی و رقابتای تجاری
پیش از اون که مسابقات جام جهانی فوتبال شروع شه ، مدیران فروش و بازاریابی بنگاهای تجاری برنامه ریزی رقابتی خودشو نظم میدن.اونا تلاش می کنن تا از فرصت پیش اومده واسه معرفی توانمندیای خود و محصولاتشان در رویدادی که روزانه 4/1 میلیارد نفر بیننده تلویزیونی و 40 میلیون کاربر اینترنتی داره، بیشترین حد استفاده رو ببرن و فروش محصول یا خدمات خودشو افزایش دهند.به خاطر این به هرکجا که نگاه می کنین تبلیغات و آگهیای تجاری و تلویزیونیه که نشونه های رسمی بازی هاو حامیان پولی رو به نمایش گذاشته.مغازه ها پر از جنسای تجاری با نشونه و لوگوی ویژه ی این بازیا ست، حتی روی کالاهایی که جنبه ی سوغات و یادگاری دارن و برای کشورهای مختلفه علائم تبلیغاتی حک شده ان.رسانه ها خیلی سریع الگو سازی می کنندو پوششای خبری علاقه های ملی رو زیاد و احساسات میهنی رو نظم می کنن.اونا داستانای دلگرم می سازند و از پیروزیا شادمانی و از شکستا گریه و بیهوشی ایجاد می کنن.مباحث کارشناسی و تحلیلای ورزشی رونق می گیرد و بازگویی حواشی مسابقات به هیجانات مردمی می افزاید.بازیکنان علاوه بر بازی فوتبال در نقش مانکن و مدل هم ظاهر می
شن و خودشو واسه باشگاه و باشگاها خودشو واسه شرکتای تجاری عزیز می کنن تا از حمایتای پولی اونا بهره مند شن. شرکتای تجاری از همه امکانات واسه پیش برد امر بازایابی و فروش جنسا و خدماتشان استفاده می کنن. برخی از اونا مثل آدیداس ، کوکاکولا، جی او سی و مسترکارت که دارای بیست سال سابقه ی حمایت و پشتیبانی پولی هستن . با پرداخت مبالغ نا چیزی به فیفا ، از امتیازات عالی تبلیغات در جام جهانی بهره مند می شن. اونا خوب می دانند که کارشون رو چطوری انجام دهند.تاسیس شرکتی به نام « شرکت بین المللی ورزش و تفریح » ابتدا ده ی 1980 به خاطر ایجاد رابطه بین فدراسیونای ورزشی مانند ، فیفا ، یوفا و المپیک به خاطر کنترل انحصاری بازاریابی و حق تبلیغ یکی از این موارده.
حمایت پولی معامله ای تجاری و دو طرفه به نحوی که دو طرف قرارداد از اون منتفع شن . یعنی ، توافق یا معاهده ایه که شرایط اون ویژه بوده و به هردو طرف باید بها داده شه. الان دیگه واسه هیچ باشگاه یا سازمانی پذیرفته نیس که به سراغ شرکتی رفته و واسه موردی بدون اینکه سودی درقبال اون داشته باشه ، تقاضایی بکنه. اگه هم اینجور تلاشی بکنین تند درخروجی رو نشون می دن.
همیشه صدها گروه و فرد درجستجوی مبالغ حاصله از حمایتای پولی درهرزمان ممکن هستن . بنابراین، درخواستای خیلی زیادی واسه حمایتای پولی از حمایت کنندگان پولی پنهون هست.
اگر پیشنهاد خودشو به شکل ازپیش آماده و رسمی ارائه کنین ، اقبال شما درحفظ حمایت کنندگان پولی بهتر هستش.
عموما یه باشگاه در جستجوی محل هزینه لوازم یا جنسای خاص و منابعه. درعوض حمایت کننده پولی انتظار شراکت و یا روبروی گذاردن نام و نشون خودشو داره تا به تبلیغ نام و مارک تجاری تشویق مردم به خرید جنسا اونا بینجامد.
بیشتر هزینه ای که صرف حمایت پولی می شه ازمحل تبلیغات یا بودجه روابط عمومیه. بنابراین ، آماده باشن تا حمایت کننده رو قانع کند که هزینه واسه درج علامت شرکت برروی پیراهنای ورزشکاران شما بهتر از پول خرج کردن واسه تبلیغات درروزنامهای محلی ، رادیو و تلویزیونه.(حسینی،1386: 9)

2-23-5-2-انواع شرکتای تجاری حمایت کننده ورزش
1- شرکتهای تجاری تولید کننده جنسای ورزشی، که به تولید جنسای ورزشی مشغول بوده و جنسای اونا مستقیماً به مصرف بخش ورزشی می رسد که بخشی از سرمایه هزینه شده به وسیله اونا واسه ورزشکاران، با مصرف جنسای ورزشی به وسیله ورزشکاران دوباره به خود اونا برمیگرده و بخش دیگری از سود هم از راه مصارف جنسای ورزشی تولیدی این شرکتهای تجاری به وسیله مردم و دوستداران تیمها یا طرفداران ورزشکاران محبوب که تبلیغ کننده جنسای این شرکتها هستن به اونا برمیگرده (مثل شرکتهای آدیداس، نایک و ریباک).
2- شرکتهای تجاری تولید کننده جنسای غیرورزشی، بیشتر حامیان پولی ورزشها از شرکتهایی هستن که در مورد های اقتصادی دیگه یا غیر ورزشی (کوکاکولا، مک دونالد و…) فعالیت دارن، اینجا انگیزه واسه فروش جنس به کسائی که در ورزش و امور مربوط به اون مشارکت دارن کمتر هست و هدف اونا چنگ انداختن بر بازارهای خیلی وسیعتر از بازارهای مربوط به ورزش هست و واسه رسیدن به این هدف از ورزش به عنوان یکی از ابزارهای مفید که میتونه زمینه رو واسه فروش بیشتر جنسای اونا فراهم بیاره سود می برن.

2-23-5-3- انواع حمایتای پولی از ورزش
ورزش های شبه حرفه ای و ورزش های حرفه ای ورزش حرفه ای رو میشه به دو بخش حرفه ای و شبه حرفه ای تقسیم بندی کرد.
وقتی از ورزش حرفه ای صحبت می کنیم منظور فعالیت های ورزشی هستن که واسه افراد درگیر در اون حمایت پولی رو به دنبال می بیاره. ولی در خیلی از موارد ورزش حرفه ای و شبه حرفه ای رو نمیشه از هم جدا از هم کرد و در عمل جدا کردن اونا به طور واقعی ممکن نیس. چون در خیلی از موارد ورزش حرفه ای و شبه حرفه ای ممکنه برابر تلقی شده و از چند نوع حمایت پولی بهره مند گردند. این حمایتهای پولی از ورزشهای شبه حرفه ای (ً آماتور) و حرفه ای رو میشه به چند دسته تقسیم کرد.
2-23-5-3-1- منابع حمایت پولی ورزشای شبه حرفه ای
1) اولین نوع حمایت پولی از ورزشهای شبه حرفه ای، شامل افراد غیرحرفه ای می شه که اسماً حرفه ای ان که به وسیله دولت، ارتش، نظام سیاسی، سرویسهای شهری مورد حمایت قرار می گیرند، نمونه این نوع ورزشکاران در شوروی سابق یا کشورهای دنیا سوم وجود داشته یا دارن.
2) دومین نوع حمایت پولی از ورزشهای شبه حرفه ای شامل افراد ورزشکاریه که با شاغل شدن در شرکتهای صنعتی و تجاری مورد حمایت پولی قرار می گیرند ولی ً افراد در این شرکتها مسئولیتی نداشته و فقط به امر ورزش در شرکتها پرداخته و به یه جور به مفت خوری عادت کرده ان.
3) نوع سوم حمایت پولی از ورزشکاران شبه حرفه ای شامل ورزشکارانیه که با کمک هزینه مرکزها علمی و دانشگاهی، به عنوان تیم دانشگاهی مشغول به فعالیت ان. (مثل تیم های دانشگاههای دولتی و خصوصی
4) نوع چهارم حمایت پولی از ورزشکاران به ظاهر حرفه ای شامل کسانیه که کمک خرج روزانه زندگی خودشو از راه ورزش و با حمایت های پولی رسانه های جمعی، افراد تاجر، یا درآمدهای به دلیل فعالیتهای تبلیغاتی خود به دست می بیارن.
2-23-5-3-2- منابع حمایت پولی ورزشای