عمومی

واتس اپ WhatsApp; پرمخاطب ترین پیام رسان دنیا

 واتس اپ  WhatsApp یه سرویس پیام رسانی چت واسه تلفن های همراه س که در شرکت سهامی واتس اپ ساخته شده.

پیام رسان واتس اپ در سال ۲۰۰۹ میلادی به وسیله «یان کوم» مهندس قبلی یاهو و با همکاری «برایان اکتون» شروع به کار کرد.

داستان اون یکی از بهترین نمونه های موفقیت ایده های نوآورانه در فناوریه؛

ایده

چون که از یه اپلیکیشن پر ایراد به پرمخاطب ترین پیام رسان دنیا تبدیل شد و روند ایجاد ارتباطات بین مردم رو از ان رو به اون رو کرد.

نفوذ واتس اپ در میان کاربران به اندازه ای بود که به نظر نشریه فوربز، پیام رسان واتس اپ عامل اصلی ضرر ۳۸۶ میلیارد دلاری صنعت مخابرات بین سالای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ بوده.

دلار

موفقیت واتس اپ پس از تأسیس تا جایی پیش رفت که فیسبوک در سال ۲۰۱۴ این پیام رسان رو به قیمت هنگفت ۱۹ میلیارد دلار خرید و ثروت شخصی یان کوم رو به ۷٫۵ میلیارد دلار رساند.

قیمت

آقای کوم در همون سال رتبه ۶۲ فهرست ثروتمندترینای آمریکا در مجله فوربز رو از اون خود کرد.

مؤسس واتس اپ در طول راه موفقیت با شکستای بسیاری رو به رو شد و کمپانیای بزرگی از همکاری با اون سر باز زدن؛

اما یان کوم از هدفش مأیوس نشد و تونست در آخر ایده خود رو به ثمر برسونه.

سرفصل محتوا

  • یان کوم؛ بنیانگذار واتس اپ
  • یان کوم طی ۲ سال و به صورت خودآموز بر مبحث شبکه های کامپیوتری مسلط شد.
  • روزای اول
  • سه قانون اصلی واتس اپ: نبود وجود تبلیغات، محیط کاربرپسند و حفاظت از حریم خصوصی کاربران
    • دوران شکوفایی
  • تصرف به وسیله فیسبوک

یان کوم؛ بنیانگذار واتس اپ

یان کوم در تاریخ ۲۴ فوریه سال ۱۹۷۶ در کیف اوکراین به دنیا اومد.

خونواده کوم در منطقه دهاتی زندگی می کردن و از امکانات اولیه ای مانند برق و آب گرم محروم بودن.

به خاطر این و واسه بهبود شرایط، یان در سال ۱۹۹۲ به همراه مادر و مادربزرگش به آمریکا مهاجرت کرد و در منطقه مانتین ویو کالیفرنیا ساکن سد.

خونواده کوم از راه برنامه های پشتیبانی اجتماعی صاحب خونه کوچیکی شدن؛ اما پدر یان که قرار بود پس از یه مدت به اونا ملحق شه، در کشور اوکراین موند.

یان کوم ۱۶ ساله از همون اول ورود به آمریکا علاقه خود به رایانه رو دنبال کرد و با جفت و جور دفترچه های راهنما از کتاب فروشی محل زندگی اش، به مطالعه درباره شبکه های کامپیوتری پرداخت.

یان کوم طی ۲ سال و به صورت خودآموز بر مبحث شبکه های کامپیوتری مسلط شد.

یان در کنار یادگیری مباحث مربوط به شبکه، تو یه فروشگاه به عنوان نظافتچی مشغول به کار شد تا در کنار مادرش که پرستار بچه بود، مخارج خونواده رو تأمین کنه.

کوم تونست طی ۲ سال و به صورت خودآموز بر مبحث شبکه های کامپیوتری مسلط شه و در مرحله بعدی، واسه تحصیل برنامه نویسی وارد دانشگاه ایالتی سن خوزه شد.

یان کوم در کنار تحصیل، به عنوان پایشگر امنیت شبکه در شرکت Ernst & Young استخدام شد و شش ماه واسه این شرکت کار کرد.

ایشون بعد به یاهو ملحق شد و در اونجا با برایان اکتون آشنا شد. این دو مدت ۹ سال در یاهو کار کردن و پس از اون واسه استخدام در فیسبوک، از شغل خود انصراف دادن.

اما فیسبوک از پذیرش کوم و اکتون دوری کرد و مهندسان قبلی یاهو تنها راه موفقیت رو در کارآفرینی پیدا کردن.

کارآفرینی

درست در همین زمان بود که ایده ساخت یه اپلیکیشن پیام رسان تو ذهن یان کوم شکل گرفت و داستان موفقیت واتس اپ شروع شد.

روزای اول

در ژانویه سال ۲۰۰۹ یان کوم یه دستگاه آیفون خرید و فهمید اپ استور (که تنها ۷ ماه از شروع به کارش می گذشت) پتانسیل خیلی بالایی واسه عرضه نرم افزارهای جدید داره.

اون بدون این دست اون دست کردن ایده اولیه خود رو با یکی از دوستان دوره دانشگاه به نام «الکس فیشمن» گفت و این دو راه های رسیدن به هدف رو مورد بررسی قرار دادن.

پس از ساعتا بحث و بررسی، کوم و فیشمن با شکل دادن کانسپت اولیه، به این نتیجه رسیدن که پیشبرد پروژه نیازمند یه پیشرفت دهنده iOS بوده و فیشمن واسه این جایگاه یه دولوپر روس به نام «ایگور سولومنیکوف» رو معرفی کرد.

با حضور پیشرفت دهنده و اضافه شدن برایان اکتون، تیم اولیه واتس اپ شکل گرفت.

سه قانون اصلی واتس اپ: نبود وجود تبلیغات، محیط کاربرپسند و حفاظت از حریم خصوصی کاربران

از اول شروع به کار کار و کاسبی واتس اپ، کوم و اکتون سه قانون اصلی رو واسه اپلیکیشن خود تعریف کردن:

نبود وجود تبلیغات، محیط کاربرپسند و نبود ذخیره پیامای ارسالی در سرورها واسه حفاظت از حریم خصوصی کاربران. علاوه بر این قوانین، مؤسسان واتس اپ عزمشونو جزم کردن سرویس خود رو بدون بخشای اضافی و با اطمینان پذیری بالا به مشتریان ارائه کنن.

پس از پایه ریزی طرح، یان اسم «WhatsApp» رو واسه اپلیکیشن خود انتخاب کرد و واتس اپ در ژانویه ۲۰۰۹ شروع به کار کرد.

البته پیام رسان مورد بحث در اول با مشکلات فنی بسیاری مواجه شد که نارضایتی شدید کاربران رو به همراه داشت؛

مشکلات

اما با اصرار برایان اکتون پروژه به کار خود ادامه داد و چند ماه بعد با تغییراتی که اپل در پلتفرم خود درست کرد، پیشرفت دهندگان واتس اپ تونستن قسمت بزرگی از مشکلات اپلیکیشن رو رفع کنن.

دوران شکوفایی

نسخه دوم و بهینه واتس اپ مدت کوتاهی پس از نسخه اول عرضه شد و تونست به سرعت ۲۵۰ هزار کاربر فعال جذب کنه. در این زمان کافه Red Rock مانتین ویو به دفتر واتس اپ تبدیل شده بود و کار و کاسبی مهندسان قبلی یاهو اولین سرمایه گذاری خارجی خود رو به شکل ۲۵۰ هزار دلار پول نقد گرفت.

سرمایه گذاری

پیام رسان واتس اپ تا سال ۲۰۱۱ به فهرست ۲۰ اپلیکیشن برتر اپ استور راه یافت و شرکت سرمایه گذاری سکویا ۸ میلیون دلار به این کار و کاسبی تزریق کرد.

پس از دو سال واتس اپ به رکورد ۲۰۰ میلیون کاربر فعال رسید و ۵۰ کارمند رو در استخدام خود داشت؛ رشدی که به جذب ۵۰ میلیون سرمایه دیگه منجر شد و موجودی نقد واتس اپ رو به بیشتر از ۸ میلیون دلار رساند.

۱۰ درصد از کل کاربران واتس اپ ساکن هندوستان هستن

هندوستان

اما راه درآمدزایی واتس اپ (که نبود انتشار تبلیغات از اصول اولیه اون بود) فروش اپلیکیشن به کاربران بود که موبایلای اندرویدی شامل پرداخت حق عضویت هرساله بودن و واسه آیفون، یه بار پرداخت واسه خرید پیام رسان کافی بود. روشی که علاوه بر تضمین درآمد، مورد استقبال کاربران هم قرار گرفت.

موبایل

واتس اپ خیلی سریع در دنیا به محبوبیت رسید و تا سال ۲۰۱۳ تونست به آمار ۴۰۰ میلیون کاربر برسه.

این رقم سال بعد به ۵۰۰ میلیون نفر رسید و تا سال ۲۰۱۵ از مرز ۶۰۰ میلیون کاربر فعال عبور کرد.

این وسط به باور یان کوم کلمه «فعال» نقطه تفاوت واتس اپ با بقیه پیام رسانا بود؛ چون که آمار ثبت نام کاربران در سرویس به تنهایی ملاکی واسه موفقیت اون نیس.

تصرف به وسیله فیسبوک

رشد سریع واتس اپ توجه فیسبوک رو جلب کرد و مارک زاکربرگ در سال ۲۰۱۲ واسه اولین بار به خاطر خرید واتس اپ با یان کوم تماس گرفت.

زاکربرگ با برگزاری جلسات و دیدارهای زیاد آخرسر رضایت کوم رو جلب کرد و در سال ۲۰۱۴ قرار داد خرید واتس اپ رو به یان نشون داد.

براساس قرارداد نامبرده فیسبوک پلتفرم واتس اپ رو به قیمت ۱۹ میلیارد دلار شامل ۴ میلیارد دلار وجه نقد، ۱۲ میلیارد دلار سهام فیسبوک و ۳ میلیارد دلار سهام تضمین شده تصرف می کرد و البته واتس اپ با حفظ استقلال عمل، به وسیله یان کوم و برایان اکتون مدیریت می شد.

پس از تصرف به وسیله فیسبوک، به کار گیری پیام رسان واتس اپ واسه کاربران به طور کاملً رایگان شد و در ماه های بعد سرویسایی مانند تماس صوتی و تصویری هم به این اپلیکیشن اضافه شدن؛ تصمیمی که در جذب کاربران بیشتر اثر به سزایی داشت.

جالبه بدونین واتس اپ الان با بیشتر از یه میلیارد کاربر در ۱۸۰ کشور، پرمخاطب ترین پیام رسان دنیاست که فقط با ۵۵ کارمند به کاربران خود سرویس میده.

منبع: SuccessStory