وسایل کمک آموزشی

وسایل کمک آموزشی

دانلود پایان نامه

کوچک است و در کلاس 6 تا میز و صندلی تک نفره وجود دارد. دیوارهای کلاس تمیز و ظاهر کلاس نسبتاً شاد و متنوع است. تخته کلاس از نوع رایت برد است. دیوار کلاس مزین از پوسترهای است که توسط دانش آموزان تهیه شده است. میز کوچکی که در پایین کلاس در کنار پنجره ها قرار دارد متعلق به خانم آیین افروز است. و در روبروی میز معلم در طرف دیگر کلاس کمد نسبتاً بزرگی قرار دارد که وسایل کمک آموزشی از جمله چنته و الگو و از این قبیل وسایل وجود دارد.
ورودی دیوار کلاس برنامه هفتگی نصب شده است و روی دیوار دیگر کلاس مقواهایی به شکل گل نصب شده است که اسامی دانش آموزان و مشخصات آنها بر روی آن است. کلاس تقریباً به شکل مربع است و در گوشه کلاس شیر آب خوری برای بچه ها وجود دارد. تخته کلاس در جایی نصب شده است که همه بچه ها به راحتی مطالب را می بینند و تسلط کافی نسبت به آن را دارند.
از نظر شرایط نوری کلاس وضعیت مناسبی دارد. دمای کلاس نیز مناسب است و در کلاس وسیله گرم کننده بخاری است.
سطح تحصیلات معلمان مقطع ابتدایی مدرسه استثنایی ارشاد به صورت زیر است:

6 نفر از معلمان مقطع ابتدایی دارای مدرک لیسانس و 3 نفر از آنها دارای فوق دیپلم و 3 نفر از آنها دارای مدرک دیپلم هستند.
سطح تحصیلات کارکنان و مدیر مدرسه استثنایی ارشاد به شرح زیر است:
مشاور مدرسه: مدرک لیسانس
معاون مدرسه: مدرک لیسانس
سرپرست مدرسه: مدرک لیسانس
مربی بهداشت: مدرک لیسانس
مددکار: مدرک لیسانس
مدیر مدرسه: دارای فوق دیپلم می باشد.

فصل سوم:
درس علوم

نام درس: چگونه می توانیم سالم و قوی بمانیم؟
مقطع تحصیلی: اول ابتدایی
تاریخ: 6/10/85
ساعت ورود به کلاس: 8 صبح
مدت جلسه : 45 دقیقه
نام آموزگار: خانم آیین افروز
توضیح درس:
به همراه خانم بهرامی معاون مدرسه وارد کلاس شدم سپس خانم معاون من(کارورز) را به خانم آیین افروز و دانش آموزان معرفی کردند و هدف من را از مراجعه به کلاس آنها تشریح کردند.
من با راهنماییهای خانم آیین افروز با بچه ها آشنا شدم و جایی را برای نشستن در ابتدای کلاس انتخاب کردم و در صندلی که در کنار میز خانم آیین افروز بود نشستم.
در ابتدا معلم با بچه ها سلام و احوال پرسی کرد. و بعد از حضور و غیاب درباره درس قبل سؤال کرد. خانم آیین افروز گفت: بچه ها درس جلسه قبل چی بود و علی گفت: لمس کردن معلم گفت: آفرین علی جان ما در جلسه قبل یاد گرفتیم که با لمس کردن می توانیم بفهمیم که چه چیزهایی نرم و چه چیزهایی زبر هستند. خوب حالا امیر بیا اینجا پسرم و بعد معلم از کمد وسایل یک حوله و یک تکه موکت در آورد و امیر خواست که چشمان خود را ببندد و آنها را لمس کند و بعد از امیر خواست که بگوید کدام نرم و کدام زبر است؟ و امیر گفت: که حوله نرم و موکت زبر است امیر درست جواب داد و خانم آیین افروز او را تشویق کرد و سپس از عادل خواست که چند چیز نرم و چند چیز زبر نام ببرد؟ علی گفت: پوست مادرم نرم است و فرش زبر و خانم آیین افروز گفت آفرین پسرم و بعد همه بچه ها را از اینکه درس قبل را به خوبی بلد بودند تشویق کرد و گفت آفرین پسرای گلم درس جلسه قبل را بلد هستید درس امروز درباره این است که چگونه می توانیم سالم و قوی بمانیم؟
سپس وسایلی مثل توپ و بشقاب و قاشق و قیچی کوچک و ناخن گیر به بچه ها نشان داد که کی می دونه با هر کدام از اینها چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟
علی بلند شد و گفت: با ناخن گیر، ناخن می گیریم که بلند نشه و با توپ هم بازی می کنیم و خانم معلم گفت آفرین علی جان حالا کی می تونه بگه از قیچی چه استفاده ای می کنیم؟ و بعد بچه ها گفتند موهامون رو کوتاه می کنیم تا تمیز باشه. خانم آیین افروز گفت آفرین پسرای گلم حالا کی می تونه بگه که چه کارهایی باعث می شه که ما سالم و قوی بمونیم؟ بچه ها کمی مکث کردند بعد فرزاد گفت غذا خوب بخوریم، تمیز باشیم، آفرین پسرم و بعد معلم او را تشویق کرد.
سپس معلم پرسید که کی می دونه کدام غذاها مقوی هستند؟ علی گفت شیر و گوشت. آفرین علی جان و بعد خانم آیین افروز تصاویری را به بچه ها نشان داد که یکی از آنها شنا کردن و یکی از دست فروش لواشک خریدن را نشان می داد و پرسید کدام یک از این تصاویر به سالم و قوی بودن ما کمک می کنند؟ عادل گفت خانم شنا کردن. من هم شنا کردن را دوست دارم و خانم معلم گفت آفرین عادل جان پس تو همیشه سالم می مانی.
سپس آموزگار از فرزند خواست که به کنار میز معلم بیاید و در مورد چند تصویر حرف بزند. معلم تصویر پسری را که مسواک می زند و دختری را که ورزش می کند و صبحانه می خورد به او نشان داد و از او خواست که هر کدام را تعریف کند؟
فرزاد گفت این پسر مسواک می زنه که دندانش را کرم نخوره و دختر ورزش می کنه و شیر و پنیر می خوره که قوی بشه و خانم آیین افروز او را تشویق کرد.

سپس خانم آیین افروز پای تخته تصویر چند غذای مقوی و چیزهایی که برای سلامتی ضرر دارد مثل پفک، چیپس را می کشد و از نیما می خواهد که دور غذاهای مقوی خط بکشد (تخته مخصوص بچه ها) نیما در ابتدا از این کار خودداری می کرد ولی وقتی اسم تشویق آمد به کمک معلم و بچه ها دور غذاهای مقوی را خط کشید.
بعد از آن خانم آیین افروز خود شروع به توضیح درباره غذاها و کارهایی که باعث می شود که ما سالم و قوی بمانیم کرد و بچه ها هم با دقت گوش می کردند.
خانم آیین افروز گفت بچه ها ما صبحها که از خواب پا می شیم صبحانه می خوریم که خیلی مقوی است چون ما شیر و پنیر و کره و خامه و عسل می خوریم.

مطلب مرتبط :   تحقیق رایگان درمورد کودکان و نوجوانان

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

بچه ها ما همیشه بعد از خوردن چیزی چه کار می کنیم و بچه ها می گفتند مسواک می زنیم تا دندونمون را کرم نخوره و خراب نشه. و خانم معلم گفت آفرین پسرای گلم.
و بعد خانم معلم از روی تصاویری که در کتاب بود دوباره شروع به درس و تکرار مطالب کرد که همراه با پرسش و پاسخ بود تا مطالب و مفاهیم کاملاً برای بچه ها جا بیفتد و مشخص شود. مثلاً تصاویری از گوشت و مرغ وماهی و شیر و پنیر و عسل نشان داد و گفت که اینها برای بدن مفید و مقوی هستند ولی چیپس و پفک و لواشک به بدن ضرر می رسانند و ما برای اینکه قوی و سالم بمانیم باید از اینها استفاده نکنیم. و بعد تصاویری از مسواک زدن، مو کوتاه کردن و ورزش کردن، لواشک خوردن و پفک خوردن و صبحانه خوردن را روی تخته چسباند و از امیر خواست که بگوید کدام ها مفید و کدام برای سلامتی ضرر دارد و امیر به کمک خانم آیین افروز و نظرهای بچه ها موارد درست را مشخص کرد و معلم او را تشویق کرد.
و بعد خانم آیین افروز در آخر درس دوباره به تکرار مطالب می پردازد و بچه ها همراه او تکرار می کنند و به بچه ها می گوید که هر کس بهداشت را رعایت کند و غذاهای مقوی بخورد و ورزش کند همیشه سالم و قوی می ماند و به هر یک از بچه ها یک قوطی شیر پاستوریزه جایزه می دهد و سپس زنگ می خورد و بچه ها به حیاط می روند.
(در متن منظور از من، کارورز است).
فعالیتهای مربوط به ارائه درس و فعالیت تکمیلی درس:
استفاده از وسایل کمک آموزشی مانند تصاویر و عکس ها و مسواک و قیچی کوچک و توپ و شیر و پنیر و… و سایر چیزهایی که به وسیله آنها در طول مدت تدریس معلم استفاده کرد و برانگیختن حس کنجکاوی دانش آموزان.
معلم درس را به 7 مرحله تقسیم کرد:
مرحله 1: پرسش در مورد جلسه قبل
مرحله 2: توضیح در مورد درس جدید
مرحله 3: ایجاد انگیزه به وسیله تصاویر و وسایلی مثل توپ و مسواک و شیر و … و فعال بودن و درگیر بودن دانش آموز درحین تدریس
مرحله 4: استفاده از وسایل کمک آموزشی
مرحله 5: سؤال از بچه ها درمورد غذای مقوی و کارهایی که به سالم بودن ما کمک می کند.
مرحله 6: واداشتن بچه ها به فعال بودن در کلاس و انجام فعالیتها
مرحله 7: توضیح دادن به بچه ها به وسیله شکل های کتاب
مراحل بالا در مدت زمان زیر صورت گرفت:
مرحله اول: 5 دقیقه
مرحله دوم: 10 دقیقه
مرحله سوم: 5 دقیقه
مرحله چهارم: 5 دقیقه
مرحله پنجم: 5 دقیقه
مرحله ششم: 10 دقیقه
مرحله هفتم: 5 دقیقه
جمعاً: 45 دقیقه
طرح درس روزانه خلاصه طرح درس روزانه درس علوم اول دبستان
هدفهای کلی درس آشنایی دانش آموز سال اول ابتدایی عقب مانده ذهنی با مواد غذایی و کارها و فعالیتهایی که به سالم و قوی ماندن ما کمک می کند.
هدفهای رفتاری 1: دانش آموز سال اول ابتدایی عقب مانده ذهنی در پایان این درس مواد غذایی مقوی را بداند.
2: دانش آموز سال اول ابتدایی عقب مانده ذهنی در پایان این درس کارهایی را که به سالم ماندن و قوی ماندن ما کمک می کند، بداند.
3: دانش آموز سال اول ابتدایی عقب مانده ذهنی در پایان درس بتواند چند غذای مقوی و فعالیتهایی که به سالم در قوی ماندن ما کمک می کند، را نام ببرد.
4: دانش آموز سال اول ابتدایی عقب مانده ذهنی در پایان درس بتواند تشخیص دهد که کدام مواد غذایی و فعالیتها برای بدن مفید و کدام یک برای بدن ضرر دارد.
مواد و وسایل کمک آموزشی استفاده از وسایلی مانند توپ، مسواک، ناخن گیر و مواد غذایی مثل شیر، پنیر، پفک و …
رفتار ورودی دانش آموز سال اول ابتدایی عقب مانده ذهنی تعدادی از فعالیتها و مواد غذایی که برای سالم و قوی ماندن ما مفید است، می شناسد.
ایجاد انگیزه آوردن وسایل مختلف و استفاده از تصاویر و عکس در کلاس
روش تدریس روش داستانی، گروهی، روش مشاهده ای
شیوه ارزشیابی پرسش و پاسخ، کتبی و شفاهی (بیشتر به صورت شفاهی است)

گزارش تدریس علوم:
روش به کار گرفته شده در تدریس:
از روش پرسش و پاسخ، روش توضیحی، روش سخنرانی، نمایشی و روش اکتشافی برای توضیح درس استفاده کردم.
مهارت به کار گرفته شده:
مهارت در ایجاد جو عاطفی در کلاس، مهارت در ایجاد انگیزه در کلاس
ابزار کمک آموزشی در کلاس:
حیوانات مصنوعی، بعضی از مواد غذایی و خوراکی مثل شیر، پنیر، عسل، گوشت و … و کارتهای تصویر دار.
موضوع درس: فایده جانوران
مقطع تحصیلی: اول ابتدایی
مدت جلسه: 45 دقیقه
ساعت ورود به کلاس: 9:20 دقیه
تاریخ: 9/10/85
(من به عنوان کارورز) همراه خانم آیین افروز وارد کلاس شدم، بچه ها ایستادند، بعد از سلام و احوال پرسی خانم آیین افروز به بچه ها گفت امروز قرار است خانم سعیدی درس جدید را به شما بدهد. خوب گوش بدهید و هر چه ایشان گفتند جواب دهید، سپس خودشان آخر کلاس رفتند و پیش نیما نشستند.
خانم آیین افروز جلسه قبل به من گفته بودند که امروز چه درسی باید بدهم و من با خودم وسایل مورد نیاز را برای تدریس آورده بودم. در وهله اول به سلام و احوال پرسی و ایجاد ارتباط عاطفی پرداختم. سپس حضور و غیاب کردم. علیرضا صحرایی غایب بود. بچه ها کسی از او خبری ندارد؟ و علی گفت: خانم اجازه مریض است. گفتم: ان شاء الله ه هر چه زودتر خوب بشه و پیش شما دوستای خوبش بیاد، بچه ها وقتی برگشت، تو درساش بهش کمک کنید باشه، و همه گفتند: باشه خانم. بعد پرسیدم که بچه ها درس جلسه قبل یادتون هست؟ امیر وعلی می گویند: بله خانم در مورد این بود که چه غذایی بخوریم و چه کارهایی انجام دهیم که سالم و قوی بمانیم. آفرین پسرای گلم علی گوشت و شیر برای بدن مفید بودند یا نه؟ علی گفت مفید هستند خانم. آفرین پسرم. نیما حالا تو بگو ورزش خوبه یا نه؟ نیما جواب نداد و عادل جای اون گفت ورزش خوبه خانم. بعد پرسیدم که بچه ها برای اینکه بدنمان سالم بمونه چی کار باید بکنیم؟ علی می گوید: خانم باید شیر و ماست و گوشت بخوریم، مسواک بزنیم و ورزش کنیم. آفرین پسر عزیزم، سپس چند تصویر به آنها نشان دادم (تصویر پفک، چیپس، ناخن بلند، ورزش کردن و مسواک زدن) و پرسیدم که کدوم یک از اینا برای سلامتی مفید هستند؟ همه با هم گفتند: ورزش کردن و مسواک زدن و گفتم آفرین پسرای گلم و همه شما درس جلسه قبل را بلد هستید درس امروز درباره فایده جانوران است. بچه ها کی می تواند برای من چند تا حیوان را نام ببرد که ما از آنها غذا تهیه می کنیم؟ علی گفت: گاو، مرغ و ماهی، گفتم آفرین علی جون بعد از نیما پرسیدم که آیا تا حالا حیوان دیدی؟ نیما با سر تکان دادن گفت بله. گفتم چه حیوانی و گفت ماهی. گفتم آفرین. می دونی ماهی کجا زندگی می کنه؟ و نیما گفت تو آب و من برای نیما این شعر را خواندم که:
ماهی باید تو آب باشه تا همیشه زنده باشه
و بعد عروسک و تصویر چند حیوان را که شامل گاو، مرغ، ماهی، پروانه و زنبور بود به او دادم و گفتم که از بین اینها ماهی رو به من بده و نیما ماهی را به من داد و من او را تشویق کردم و گفتم آفرین پسر گلم تو خیلی باهوش هستی. و بعد گفتم بچه ها کی می دونه وقتی حیوانات گرسنه می شن چی می خورند؟ امیر گفت علف، گوشت، دانه می خورن خانم، گفتم آفرین امیر جان.
حالا از بین این حیوانات که شامل گاو و مرغ و ماهی بود گفتم کدومشان علف می خوره؟ و امیر گاو را به من نشان داد گفتم آفرین.
کی می تونه بگه صدای گاو چیه و همه گفتند: ما ما… آفرین بچه ها خیلی زرنگ هستید. بچه ها حالا کی می دونه که کدوم حیوانات اهلی هستند و کدوم وحشی؟ کسی جواب نداد و خودم توضیح دادم که حیوانات آرام اهلی هستند مثل مرغ و شیر وحشی است. علی حالا می توانی از بین این حیوانات مرغ را به من بدهی؟ و بگویی غذای آن چی؟ علی مرغ را به من داد و گفت مرغ دانه می خورد. آفرین علی جون، درسته.
سپس من تصاویری از غذاهای مختلف را به بچه ها نشان دادم و گفتم که کی می دونی بر کدام از این غذا از کدام حیوانات بدست می آید.
تصویر گوشت و شیر را به علیرضا نشان دادم و او گفت که از گاو به دست می آید گفت آفرین و بعد پرسیدم علی ما صبحها صبحانه چیا می خوریم؟ و علی گفت شیر، کره، پنیر و خامه و عسل و نان. آفرین و می دونی کره و خامه از چی درست می شوند؟ و علی گفت از شیر گاو. گفتم آفرین.
و بعد تصویر ماهی را نشان دادن و گفتم که کی می دونه روی بدن ماهی چی هست؟ بچه ها کمی مکث کردند و بعد گفتند پولک. آفرین پسرای گلم. کاملاً درسته. حالا روی بدن مرغ چی هست؟ و امیر گفت پر. آفرین امیر جون درسته.
بعد به بچه ها گفتم که کی می دونه ما عسل را از چه بدست می آوریم؟
عادل گفت از زنبور عسل و بعد از عادل خواستم که عکس زنبور عسل را به من بدهد؟ عادل عکس زنبور عسل را به من نشان داد آفرین عادل جان حالا کی می تواند بگوید زنبورعسل چی می خوره؟ نیما گفت گل می خوره. گفتم نیما جان شهد گل را می خورد بعد از آن خودم با بهره گرفتن از تصاویر داخل کتاب (تصاویر گاو، زنبورعسل، مرغ، ماهی) فایده هر یک از آنها و غذایی که می خورند را توضیح دادم:
بچه ها این گاو است. که ماما می کند، روی بدنش پوست است و علف می خورد ما از گوشت گاو و شیر گاو استفاده می کنیم که خیلی مقوی هستند و از شیر هم کره، پنیر، خامه، ماست درست می کنیم. و اسم بچه آن گوساله است. و بعد از داستان حسنی و پدرش را از روی تصاویر کتاب تعریف کردم که حسنی به باباش در دوشیدن شیر کمک می کند و بعد مادر حسنی شیر را می جوشاند که شیر خراب نباشد و بعد مادر حسنی شیر را برای حسنی می جوشاند و در داخل لیوان می ریزد و به او می دهد تا بخورد تا قوی و سالم باشد و به بچه ها متذکر شوم که شیر را اگر مدتی بماند حتماً باید بجوشانیم. و بعد تصویر مرغ را نشان دادم و گفتم که بچه ها این مرغ است یک حیوان اهلی که قُدقُد می کند و دانه می خورد و روی بدنش پر است و ما از گوشت و تخم مرغ آن استفاده می کنیم واسم بچه مرغ، جوجه است و بعد از فرزاد خواستم که از میان تصاویر عکس جوجه را به من بدهد، و بعد فرزاد عکس جوجه را به من داد تشویق شد.
و بعد تصویر ماهی را نشان دادم و گفتم این ماهی است که در آب زندگی می کند و روی بدنش پولک است و املاح داخل آب را می خورد و ما از گوشت اون استفاده می کنیم که خیلی برای سلامتی مفید است.
و بعد عکس زنبورعسل را نشان دادم و گفتم برای ما عسل مقوی فراهم می کند و غذای زنبورعسل شهد گل است.
و بعد مطالب داخل کتاب را که همراه با عکسهای حیوانات و فایده های آنها بود خواندم و توضیح دادم و بچه ها به آنها نگاه می کردند سپ

مطلب مرتبط :   منابع تحقیق با موضوع معنویت اسلامی

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو