پایان نامه ارشد با موضوع
کارکرد سازمان، کارکرد اقتصادی، کارکرد سازمانی، مسئولیت اجتماعی

پایان نامه ارشد با موضوع کارکرد سازمان، کارکرد اقتصادی، کارکرد سازمانی، مسئولیت اجتماعی

دانلود پایان نامه

سیستمها جستجو کرد که این چیزی طبیعی مثل اینکه. این سه سیستم مدیریت، شمولیت بیشتری در ابعاد درون و برون سازمانی دارن به گونه های که بر مشتریان، سهامداران، جامعه، دولت، محیط کاری و زندگی، کارکنان و غیره کنترل بیشتری دارن تا سیستمایی که فقط به کارکرد سازمانی محدود به مرزهای سازمانه. مثل برخی از سیستمهایی مانند مسئولیت اجتماعی CSR، مدیریت ریسک و مدیریت پولی.
IMS حتما پوشش دهنده همه وظائف ویژه این سیستمها نیس بلکه یه شرکت یا سازمان می میتونه ترکیبی از این وظائف و پس ترکیبی از این سیستمها رو استفاده کند. میشه گفت که این تا حدودی به وسیله نوع سازمان و کارکرد اون مشخص می شه.
بطور کلی یه استاندارد کامل بین المللی که شامل روش و راه و روش واسه کامل سازی باشه وجود نداره.

فصل سوم
نمونه قراردادها

3-1 نمونه ای از چند قرارداد
3-1-2 قراردادهای بی اون تی ( BOT ) چیه؟
قراردادای بی. اون. تی (B. O. T) یا ساخت، بهره ورداری و انتقال ( واگذاری ) به قراردادهایی گفته می شه که در اون شرکت یا شرکتهایی در قبال امتیازاتی، اقدام به اجرای پروژه های سنگین ( از نگاه پولی ) نموده، مدت محدودی از پروژه اجرا شده، منتفع گردیده و بعد پروژه یعنی مستحدثات رو طوریکه امکان فعالیت کامل رو داشته باشه، بلا عوض به طرف دیگه که – عموما دولتها یا شرکتهای وابسته به دولت می باشن – انتقال می دن. این تعریف ،وجود این قراردادها رو به طور خیلی راحت تفهیم می کند. مثل این قراردادها عموما در پروژه های پایه ای یه کشور منعقد می شن، اما این به اون معنی نیس که استفاده از اینجور راه روشی در بقیه پروژه ها ممکن نباشه. اما به طور حتم، امتیازات پولی پروژه باید به حدی باشه که مجری و سرمایه گذار تمایل انعقاد اینجور قراردادی رو داشته باشه. قرارداد احداث بزرگراهها، خطوط راه آهن، احداث فرودگاهها، اسکلها، سدها، مجتمعای پتروشیمی و دیگه پروژه های بزرگ، از مواردیه که عموما از این راه به انجام می رسد. قانونگذار ایران، در قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی پذیرفته شده 13/4/87، زیر بند (ب) ماده 3 که نحوه سرمایه گذاری خارجی رو بر شمردهه اینجور مقرر می داره:”سرمایه گذاریای خارجی در کلیه بخشها در چارچوب روشای “مشارکت مدنی” “بیع دوطرفه” و “ساخت، بهره ورداری و واگذاری” که برگشت سرمایه و منافع حاصله فقط از کارکرد اقتصادی طرح مورد سرمایه گذاری ناشی شه و متکی به تضمین دولت یا بانکها و یا شرکتهای دولتی نباشه” قانونگذار جهت تضمین سود بیاری طرح و ایجاد تمایل در سرمایه گذار ،در تبصره ماده مرقوم بیان داشته: “مادام که سرمایه خارجی موضوع روشهای “ساخت، بهره ورداری و واگذاری ” مندرج در بند (ب) این ماده و سود مترتب بر اون مستهلک نشده، اعمال حق مالکانه نسبت به سهم سرمایه باقی مونده در بنگاه اقتصادی سرمایه پذیر به وسیله سرمایه گذار خارجی مجاز هستش. اما نکته مهم که باعث نوشتن این کوتاه مقاله گردید و بدیش اینه مورد توجه نویسندگان هم قرار نگرفته، اینه که این نوع قراردادها بدون تعریف قانونی هستن. تعریف این نوع قراردادها از اون جهت دارای اهمیته که قانونگذار پذیرش سرمایه گذاری خارجی رو تنها ازین طرق ممکن میداند. اما اینکه منظور از قراردادهای b. o. t چیه، در ابهام قراردارد. و بدیش اینه جهت دریافت معنی اون ناگزیر باید به منابع خارجی مراجعه کرد. اما بی شک،عنصر اساسی این قراردادها و هدف اونا، راه اندازی پروژه بی مجبور هزینه به دولته.
نکته آخر در مورد این قراردادها، قابل توجیه بودن طبق ماده 10 ق. م ایرانه، که بر اعتبار اون می افزاید. باید توجه داشت که اعمال این روش قراردادی، به راه اولی بین طرفهای داخلی هم ممکن هستش.
3-2 آشنایی با مدیریت قرارداد و طرح (MC)
از اونجا که بیشتر مجریان طرحهای بزرگ عمرانی موفق به تکمیل و راه اندازی طرحهایشان، برابر زمان و هزینه های پیش بینی شده نمی شن، با مشکلات زیادی روبرو می باشن. پیچیدگی تکنولوژیکی، تنوع تخصصهای مورد نیاز، نامناسب بودن طراحی ها، حجم بزرگ فعالیتها و ضمنا تعداد زیاد سازمانها و افراد درگیر در طرح، همه از مسائلی هستن که بیشتر مجریان طرح رو در پروژه های بزرگ و پیچیده از رسیدن به اهداف پروژه باز می دارن. معضلات به دلیل این مسائل، وقتی کرد بیشتری داره که مجری طرح تجربه و تخصص لازم رو در اداره کردن  پروژه های شبیه کسب نکرده باشه و علیرغم نداشتن تصور روشن نسبت به فعالیتها و نیازای آینده پروژه، مسئولیت مدیریت و هماهنگی طرح رو هم بر عهده گیرد. در ایجاد روشهای نوین اجرا و مدیریت طرحهای بزرگ سعی می شه تا اول اینکهً هماهنگی و اتحاد بیشتری بین مراحل طراحی و ساخت برقرار شه و دوم اینکهً وظایف مدیریتی از وظایف فنی طراحی و ساخت جداگونه شه. روش پیمانکاری مدیریت (MC) مثل این روشها هکه بیشترٌ در طرحهای بزرگ صنعتی و در کشور ما در طرحهای پتروشیمی مورد استفاده قرار گرفته. در این روش پیمانکار مدیریت یا مدیر طرح (MC) به شکل عضوی از تیم کارفرما گشته تا طبق یه حق الزحمه توافق شده و به دور از تمایلات سودجویانه پیمانکاری، به انجام خدمات مدیریت در مورد ساخت بپردازد.
مثل عواملی که باعث رواج نیافتن کاربرد روشهای نوین در مدیریت طرحهای عمرانی کشور گشته، محدودیتهای س

مطلب مرتبط :   پایان نامه ارشد دربارهحقوق بشر
برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

Close Menu