پیشرفت تحصیلی

ق آن خود را می سازد . والدین باید به این امر توجه کنندکه هر فردی این توانایی را دارد که دارای حس مسئولیت باشد یا نباشد . طرز رفتار بیشتر از آنکه به موقعیت ها و شرایط بستگی داشته باشد به تقسیم های خود مربوط می گردد. والدین باید فرزندان را طوری تربیت کنند که آنها در ارزیابی رفتار خود کاملاً واقع بین باشند ، اشتباهات خود را تصحیح کنند و در هنگامی که کار و تصمیمی انجام می دهند خود را تشویق نمایند.
روش های تربیتی غلط والدین :
یکی از مهمترین مسائل در زندگی مامسأله سازگاری است در بسیاری موارد بعلت روش های تربیتی غلط والدین در نوجوانان عدم توانایی سازگاری با انتظارات نقشی مشاهده می شود نوجوان نمی تواند مطابق توقعاتی که از او دارند عمل کند و نتیجتاً با شکست و ناکامی ها در کانون خانوادگی روبرو می شود .

عوامل موجود در مدرسه :
به راستی ادراک ارزش های معنوی می توانند ذهن را از قلمرو و ارزش های محدود و فشرده منصرف سازد و آدمی را از تنگ نظری رهایی بخشد . رسیدن بدین مرحله قبل از دوره جوانی امکان پذیر نیست . در دوره نوجوانی ارزشها وقتی ادراک می شود که نمونه های انسانی در غالب اشخاص مبهم گردند ولی تخیل جوانی که از پشتیبانی تفکر انتزاعی برخودار است آدمی را از مرحله آموزش رسمی است . با توسعه علایق جوانان درجهت درک ارزشهای انسانی و اجتماعی شرایط لازم برای میل به درجه ادراک ارزشهای معنوی رااز هر جهت فراهم سازد و باید در عین حال که برای ایجاد تخصص به ارائه ارزش های فرهنگی حیاتی می پردازد و از این راه جوان را برای بهره مند شدن از نعم این جهان و شرکت در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی آماده می کند از گرایش بیش از اندازه جوانان به ارزش های مشروط جلوگیری می کند .زیرا چنانچه جوانان معطوف این ارزشها شوند و در راه ادراک ارزشها به همین حد بسنده می کند و تربیت آنان نا تمام می ماند . مربی باید سعی کند که سرمایه های فرهنگی خارج از ارزشهای فعال ابزاری خود برای وجدانی که با آنها شباهت ساختگی دارد و با آنها تماس حاصل می کند ارزش معنوی کسب کند که سرمایه های آن را بعنوان وسیله مورد استفاده قرار می دهد پژواکی ایجاد کند و بدین ترتیب وصول به مرحله ادراک ارزشهای متعالی و انسانی بر اساس همان سرمایه فرهنگی امکان پذیر سازد
تضاد بین نظام ارزشی حاکم در مدرسه و نظام ارزشی حاکم در مدرسه :
اگر بین نظام ارزشی حاکم در خانواده و نظام ارزشی حاکم در مدرسه همگی مشاهده شود فرد در حال رشد دچار تعارض می شود نتیجتاً فرزند خانواده در سن جوانی فرد سازش یافته بوده و با سبک زندگی یعنی با ارزشهای مشخصی وارد دنیای بزرگسالی می شود اگر بین نظام ارزشی حاکم در خانواده و نظام ارزشی حاکم در مدرسه تضاد وجود داشته باشد نتیجتاً فرزند خانواده در سنین نوجوانی دچار تعارض می شود که این امر باعث می شود وی در سنین جوانی انگونه که باید فردی مستقل و مصمم در تصمیم گیری نباشد .
مورد تأیید همسالان نبودن :
نیاز به مورد تأیید همسالان بودن در نوجوانان بسیار شدید است در صورتی که در مدرسه در ارتباط به دانش آموزان صالح بر ورده نشود دانش آموزان مورد نظر در مدرسه خود را منزوی و تنها احساس می کند و مجذوب گروه های ناصالح در مدرسه می شوند و یا دانش آموز منحرفی را به عنوان دوست انتخاب کرده و خود را با او همانند می کند این فرایند همانند سازی باعث می شود در سنین جوانی نا صالح شود و بیشتر بین افراد منحرف احساس ایمنی کند او توانایی حل مشکلات زندگی را ندارد واز قبول مسئولیت گریزان است و نمی تواند انتظارات افراد گروه های صالح را برآورده کند .
رفتارهای ناهنجار در کلاس ومسئله گریز از مدرسه :
باید دانست که برخی از اعمال ناهنجار پیش در آمد بزهکاری بعدی به شمار می آید . ناسازگاریهای شخصیتی ، عقب ماندگی آموزشی ، رفتار ناهنجار در کلاس و گستاخی های فرد ، زمینه را برای بزهکاری بعدی نوجوان فراهم می آورد . گریز از مدرسه ، غیبت های مکرر ، بی علاقگی نوجوان به مدرسه و عقب مانگی آنها باعث بزه های آنی می شود.
فقط پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را مد نظر داشتن :
فقط به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اهمیت دادن باعث می شود در رشد عقلی و اخلاقی و اجتماعی دانش آموزان دچار اختلال شود و باعث می شود جوان مسئولیت های اجتماعی را بر عهده نگیرد و مطابق ارزش های اخلاقی رفتار نکند( عوامل اجتماعی)
ساخت فرهنگی یک جامعه به گونه است که افراد آن جامعه کم و بیش آگاهی از توقعات و انتظاراتی که جامعه از آنها دارد و کسب می کنند . ساخت اجتماعی از ارتباطات و روابط اجتماعی تشکیل شده است این روابط و روابط اجتماعی برای عده ای از نوجوانان و جوانان تسهیلاتی را فراهم می کنند که آنها بتوانند مطابق ارزش ها و هنجارهای اجتماعی نمونه ای ذکر می شود.

پایان نامهاینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

1)فقر :
اطفال بی بضاعت و فقیر از تهیه مایحتاج زندگی و مسائل بهداشتی و رفاه اجتماعی مردم و از تعلیم و تربیت بی نصیب هستند . متأسفانه در خانواده های فقیر امکانات تربیتی آنگونه که انتظار می رود نیست و کودک در حال رشد آموزشهای لازم را نمی تواند ببیند و مصاحبه ها در زندان ها بیانگر آن است که در حد بالایی از زندانیان آنگونه که باید مفاهیم انتزاعی و اخلاقی را درک کنند ، نمی کنند . رفتار و اعمال آنها نیز نمی تواند چیزی جز انعکاس افکار آنها باشد .
2) بیکاری :
بیکاری مترادف فقر نیست . بسیاری از جوانان از خانواده های متوسط و ثروتمند اجتماع نیز بیکار هستند . جوان نیز وقتی فعالیت و تحریک نداشته باشد ، اکثراً دچار افسردگی و اضطراب شده به آینده امیدوار نیست .درصد بالایی از جوانهایی که در مراکز بازپروری ، معتادین بسر می برند کسانی هستند که مدت طولانی بیکار بوده اند .
3) اوقات فراغت :
عدم توانایی جوان از استفاده درست از اوقات فراغت و یا نداشتن تفریحات سالم و امکاناتی کافی وی را به گروه های نا سالم جذب می کند.

4) تراکم جمعیت :
ضوابط و وظایف پیچیده با تنوع ملاکهای رفتاردر شهرهای بزرگ به قدری زیاد است که انحراف و ناهنجاری های ساده به چشم نمی خورد در نتیجه از ارتکاب اعمال ناشایست خودداری نمی کنند و این خود می تواند منجر به بزهکاری جوانان شود .
5) عضویت در باندها و گروه ها :
تشکیل گروه یا به اصطلاح باند جوانان یکی از پدیده های اجتماعی عصر جدید است جرائم ارتکابی باندها نسبت به سن اعضای باند متفاوت است . علت قبول عضویت در باندها ، اختلالات خانوادگی ، عدم مراقبت از نوجوان و جوانان در ساعات بیکاری ، وضع مسکن ، انواع تفریجات و سرگرمی های ناسالم است . اکثر باندها راجوانانی تشکیل می دهند که از محبت و ملاطفت پدر و مادر محروم هستند از خانواده و اجتماع خود ناراضی هستند . اعضای باند از لحاظ روانی غالباً زود رنج ، حساس ، پریشان ، سرکش و پرخاشگر هستند و با قبول عضویت در بانداحساس آرامش و امنیت و قدرت می نمایند.
عدالت برای نوجوانان :
خوشبختانه ما برای بوجود آوردن دستگاه های قضایی بخصوص نوجوانان ابزارسودمندی در اختیار داریم در پیمان نامه مربوط به حقوق کودک حقوق گسترده ای برای کودکان در نظر گرفته شده است و کشورهایی تعهد کرده اند که قوانین خود را به منظور تحقق آن حقوق اصلاح کننده پیمان نامه در میان محاسن متعددی که دارد به منزله نوعی بیدارباش برای کشورهایی بوده است که توجه کافی به موضوع دادرسی نوجوانان نداشته اند در این پیمان نامه که کودکان را افراد زیر 18 سال توصیه می کند ، رهنمودهایی برای رفتار با هر کودکی که به جنگ قانون می افتد مطرح می سازد در میان موارد شرایطی که در آن مندرج است کودکان تا زمانی که گناهشان ثابت شده باشد بی گناه به شمار می آیند و استحقاق آن را دارند که از مشاوره قانونی مناسب بهره مند شود و مشکلاتشان به نحوی منصفانه و بی درنگ حل وفصل گردد در آنجا تصریح شده است که با کودکانی که قوانین جزایی را زیر پای می گذارند باید به گونه ای رفتار کرد که مفهومی از عزت و شرف در وجودشان رشد ، یا دو بر عهده گرفته ، نقش سازنده در جامعه برایشان خوشایند جلوه کند . (قاسمی، محمود، عوامل فرهنگی واعتقادی موثر در بزهکاری جوانان و نوجوانان ) تنبیه های بی رحمانه غیر انسانی یا تحقیر آمیز از جمله اعدام یا حبس ابدی که امکان رهایی در آن نباشد نمی شود و تائید گردیده است که از حربه بازداشت آن هم در کوتاهترین زمان به عنوان آخرین راه چاره باید استفاده کرد پیامی که از این حکم استنباط می شود آشکار است . درس قضایی باید بهترین منافع و مصالح کودک در نظر باشد در موردکسانی که به رفتار بزهکاران متهم می شوند تأکید باید بر بازگشت به جامعه باشد نه بر عضویت . گر چه بسیاری از کشورها در اثر گوشزدهای «پیمان نامه » سعی کرده اند که قوانین خود را طوری تنظیم کنند که بتوانند پاسخگوی نیازهای خلافکاران نوجوان باشند . با این حال برخی از کشورها در کوششهای خود برای اصلاح دستگاه های قضایی مخصوص نوجوانان تا کنون قاطعیت به خرج نداده و هنوز نقش راهی که به بزرگسالی می انجامد ترسیم نشده است . نوجوانان در زمانی که آن را می پیمایند باید موانعی به مراتب بیشتر از قبل را پشت سر گذارند . گاهی اوقات هم هنگامی که در کشمکش با قانون قرار می گیرند این حق را دارند که از دستگاه قضایی ای که هدفش توان بخش است و انتقام جویی رفتاری منصفانه ببینند . ایجاد چنین دستگاهی مسئولیتی است که همه باید بر عهده بگیریم .
اگر ما این مسئولیت را نپذیریم چه کسی خواهد پذیرفت ؟ در بررسی جریان فوق در ایران چنانچه فکر آن بیشتر آمده است بر اساس تبصره یک ماده 121 قانونی مدتی سن بلوغ در ایران برای پسر 15 سال قمری و برای دختر 9 سال قمری تمام است . جدا از نا مشخص بودن سن بلوغ پایین بودن این سن می تواند مشکلات زیادی را به همراه آورد :
پایین آوردن سن ازدواج 2- پایین بودن سن مسئولیت کیفری
بنابراین پسری که 15 سال تمام و دختری که 9 سال تمام دارد می تواند ازدواج کند ، یکی از ابزارهای بالا بودن سطح فرهنگ عموم قانون است یکی از نقشهایی که برای قانون قایل نشده اند نقش ارشادی آن است . قانون باید قادر باشد فرهنگ و اخلاق جامعه را ارتقا بخشد . این امر ممکن نیست مگر چنین قانونی از فرهنگ مردم یک پله بالاتر باشد . البته باید متذکر شد که فاصله بسیار زیاد قوانین و فرهنگ سبب عدم آگاهی می گردد. ( قاسمی ، محمود ، عوامل فرهنگی و اعتقادی موثر در بزهکاری جوانان و نوجوانان )

نظریه آیزنک در مورد تأثیر شخصیت در بزهکاری:
آیزنک معتقد است یکی از علت های رفتارهای بزهکارانه بالا بودن میزان روان نژند گرایی ، برون گرایی، روان پریش گرایی است. او رابطه علت و معلولی این رفتار راکارکرد دستگاه فعال ساز شبکه مغزی می داند که مرکز کنترل سطح برانگیختگی فیزیولوژیک بدن است. کسانی که دارای ویژگی های برون گرایی بالایی هستند، سطح برانگیختگی آنان بسیار پایین است و به خاطر بالا بردن سطح برانگیختگی خود با فعالیتهای هیجان برانگیز و حادثه جویانه درگیر می شوند. آیزنک معتقد است کسانی که در روان پریش گرایی نیز نمره بالایی دارند، با این نوع رفتارها خود را درگیر می کنندو با این حال آیزنک و همکارانش به این نتیجه دست یافتند که آن تیپ شخصیتهایی که دارای صفات فوق هستند لزوماً به بزهکاری روی نمی آورند بلکه بعضی از آنان گرایش های خود را به رفتارهای قابل قبولی که با ناهنجاریهای اجتماعی هم خوانی دارند، معطوف می دارند.
با این حال پژوهش های تکمیلی نشان می دهد در این نتیجه گیری ها تردیدیی وجود دارد، مثلاً معلوم شده است که ویژگی های شخصیتی مستقیماً با بزهکاری در مردان در ارتباط است ولی لزوماً در زنان چنین نیست. آنچه در زنان به عنوان یک عامل مهم تر اثر می کند، طبقه اجتماعی است. یعنی دخترانی که متعلق به طبقه اجتماعی پایین هستند بیشتر از پسرانی که همین طبقه ممکن است با رفتارهای بزهکارانه درگیر شوند.
در پژوهش معلوم شد پسرانی که به فعالیتهای بزهکاری می پردازند، داری ویژگیهای شخصیتی زیر بودند:
به آداب و رسوم و سنتها پای بند نبودند، بسیار برون گرا و بی پروا عمل می کردند و رفتارهای آنها هدف خاصی را دنبال نمی کرد، رفتارهای آنها همراه با خصومت و تخریب بود و میزان اضطراب و عدم امنیت نیز در آنها پایین گزارش گردید.
جمع بندی و نتیجه گیری:
با توجه به نظریات مختلف در مورد بزهکاری و پژوهشهای متعددی که در این زمینه انجام شد، روشن شده است که بزهکاری را نمی توان تنها به یک عامل نسبت داد. بر اساس نظریات جامعه شناسان ، خطوط اولیه منش و طبیعت فرد بوسیله اجتماع تعیین می شود و این خصوصیات جامعه است که احتمال ارتکاب به جرم و میزان آن را تعیین می کند. همچنین بسیاری از رفتارهای ناهنجار را می توان به عنوان پیامدهای ناشی از شرایط نابسامانی اجتماعی، ناهماهنگی های موجود در جامعه، فقر و مسائلی از این قبیل دانست.
سایر تحقیقات نشان داده اند که شرایط نابسامان اقتصادی دز یک جامعه، به خصوص افزایش جرایم مالی تأثیر فراوانی دارد. در عین حال نباید از نظر دور داشت که در دوره نوجوانی احتمال آشفتگی های هیجانی در افراد بیشتر است.
این دوره به دلیل تحولات بلوغ و بحران هویت، مرحله ای حساس و ارزشمند محسوب میشود که احتمال ارتکاب به بزهکاری در آن بیشتر است.
چنان چه گفته شد اکثر کودکانی که دچار اختلال سلوک هستند در بزرگسالی جامعه ستیز شده و رفتارهای مجرمانه ای از خود نشان می دهند. سایر عوامل محیطی از جمله خانواده تأثیر فراوانی در بروز رفتارهای بزهکارانه نوجوان دارد. کودکانی که تحت تأثیر عواملی چون طلاق، طرد والدین، بدرفتاری والدین، فقدان مدیریت صحیح در خانواده و رسش سریعتر بلوغ قرار دارند، سطوح بالاتری از رفتارهای بزهکارانه را نشان می دهد.
تحقیقات؟ روشن کرده است که نوجوانی که در کودکی قربانی خشونت و بدرفتاری بوده اند بیشتر احتمال دارد که در نوجوانی مرتکب اعمال بزهکارانه شوند. همچنین نشان داده شده است که چگونگی عملکرد خانواده تأثیر فراوانی در رفتارهای نوجوان از قبیل انتخاب گروه همسالان، سوء مصرف مواد، مدرسه گریزی و اقامت در خارج از خانه دارد. همین طور مشخص شده است که نگرشهای خانواده نسبت به کارهای مخاطره آمیز نوجوانان و بی توجهی به اینگونه موارد با ارتکاب به خشونت و دزدی رابطه دارد.
سایر تحقیقات نیز روشن ساخته است که بین ترک تحصیل و ارتکاب جرم در سالهای بعد از آن رابطه وجود دارد واین رابطه در طبقه اجتماعی متوسط بیشتر از طبقه پایین یا بالای جامعه است. اکثر تحقیقات انجام شده نقش عوامل ژنتیکی را در بروز بزهکاری تایید کرده است ولی در بیشتر موارد به نقش مثبت محیط خانوادگی غنی شده نیز اشاره شده است. پژوهش های انجام شده نشان می دهد که در کشور ما سنین 15تا18سالگی بیشترین رقم بزهکاری را نشان می دهد.
امکان تدابیر فوری برای درمان و بازپروری نوجوانان بزهکار، امکان پیگردهای قانونی،سریع و جدی برای مورد خشونت آمیز به حرکت درآوردن جامعه به سوی اهداف سالم و بررسی و حمایت از رویکردها و راه حلهایی جدید از جمله مواردی است که در پیش گیری و درمان بزهکاری تأثیر فراوانی دارد.
به طور کلی می توان گفت هر جامعه متناسب با ارزش ها و فرهنگ خود با انواعی از
کجروئی ها و انحرافات روبرو است. شرط اصلی ترقی و تعالی هر جامعه برخورد درست در رویارویی مناسب با اینگونه قانون شکنی ها می باشد. به همین دلیل آگاهی و اطلاعات هرچه جامع تر از مسائل مربوط به کج رویها و بزهکاری ها می تواند مدیران و هدایتگران جامعه را در هدف رسیدن به جامعه ای هرچه سالمتر یاری نماید.
پیشینه تحقیق:

Author: مدیر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *