چرا باید در مواقع کم خوابی یا بیخوابی از جلسات و مذاکرات مهم اجتناب کرد

امروزه این حقیقت چیزی قبول شده که ۸ ساعت خواب منظم شبونه واسه داشتن یه زندگی سالم لازمه؛ حتی بچه ها هم اونو خوب می دونن.

اما با بزرگ شدن و پشت سر گذاشتن دوران کودکی، دوران دانشگاه با تموم شب زنده دایای شب امتحانی اش شروع می شه. کارآفرینان جزو افزادی هستن که پس از فراغت از دانشگاه هم مشکل خوابشون نه فقط برطرف نمی شه، بلکه در بعضی مواقع زیاد تر از قبل ادامه پیدا میکنه. یعنی ۸ ساعت خواب شبونه واسه یه کارآفرین حکم طلا رو داره.

اما علم ثابت کرده اگه شبا کمتر از ۷ ساعت بخوابین واقعا به بدن خود آسیب رسوندین. شایدً نیاز به گفتن نیس که این به کار و کاسبی شمام آسیبی جدی وارد می کنه.

گذشته از اثرات شناخته شده تر بیخوابی یا کم خوابی مثل احساس خستگی و شایدً پرخوری، شناسایی و درک نشونه های اجتماعی هم واسه کسی که خواب کافی نداره سخت تر میشه و به برداشتای اشتباه منجر می شه. همین موضوع می تونه به از دست رفتن یه قرارداد مهم کاری یا به خطر افتادن روابط حیاتی منجر شه.

خواب کم بر قوه تشخیص شما اثر منفی میذاره

به طور اخص، پژوهشی در سال ۲۰۱۴ نشون داد آدمایی که خواب کافی ندارن در تشخیص حالات چهره بقیه با سختی بیشتری مواجه می شن. در تحقیق نامبرده، ۴۹ فرد بالغ و سالم مورد مطالعه قرار گرفتن. نصف اونا اجازه پیدا کردن مثل همیشه بخوابن، اما به نیم دیگه، به مدت یه شب اجازه خواب داده نشد. محققان باور دارن اثرات یه شب بیخوابی کامل، به کم خوابی طولانی شباهت داره.

روز بعد به اونا تصاویری نشون داده شد که روی هر یک، حالتی به خصوص از چهره (مثل اندوه، شادی، عصبانیت و …) نقش بسته بود. گروهی که بیخوابی کشیده بود، واسه تشخیص احساس تموم این حالات به زمان بیشتری احتیاج داشت؛ مخصوصا حالت ناراحتی.

نامی گوئل، محقق دانشگاه علوم پزشکی پنسیلوانیا در این باره به وال استریت ژورنال گفته: «کنه عمل کردن در تشخیص چیزی که دور و برتون میگذره و همراه شدن اون با واکنشای نادرست و مشکل در خطر پذیری، می تونه پیامدای جبران ناپذیری داشته باشه».

البته منظور گوئل کسائی مثل کارکنان نظامی، افسران پلیس و خلبان هاست که در مشاغلی نیازمند دقیق شدن و فوکوس کردن وایمنی فعالیت می کنن. اما ترکیب مورد اشاره اون می تونه کار و کاسبی شما رو هم تحت اثر بذاره.

تصور کنین می خواید واسه رسیدن به معامله ای بهتر، با یکی از تأمین کننده هاتون گفتگو کنین. شما با کم خوابی ممکنه از حالت چهره و احساس طرف گفتگو خود برداشت نادرستی پیدا کنین و آزردگی اونو با آرامش اشتباه بگیرین و این می تونه براتون بسیار گران تموم شه.

کم خوابی آستانه تحمل استرس رو کم می کنه

به گفته دیوید دینژ، استاد روانپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا، یکی دیگه از پیامدای منفی کم خوابی یا بیخوابی، کاهش آستانه تحمل استرسه. اون در این باره میگه: «در این حالت توانایی شما در کنار اومدن با استرس دچار افت می شه. این، بعضی واکنشای غیرعادی به موضوعات و مشکلات بی ارزش رو توضیح میده».

تحقیقات دیگری هم وجود دارن که نشون میدن کسائی که خواب کافی ندارن، احساس خود رو کمتر میدن. مطالعاتی که تازگیا با به کار گیری تصویربرداری عصبی انجام شده نشون میدن کم خوابی یا بیخوابی، فعالیت کورتکس پیش مغزی رو ضعیف کردن می کنه؛ بخشی از مغز که کارکرد درست اون واسه تنظیم احساسات حیاتیه. از طرف دیگه فعالیت بخش آمیگدال مغز که به پردازش احساسات می پردازه رو شدید شدن می کنه.

بعضی وقتا نمیشه از شب زنده داری تا دیروقت، و صبح زود بیدار شدنای همراه اون دوری کرد، اما به هر حال شاید بهتر باشه جلسات کاری مهم یا مذاکرات حیاتی رو به روزایی انداخت که خواب کافی داشته ایم.