عمومی

۶ اشتباه و باور غلط درباره استرس

همیشه باورهای اشتباهی وجود دارن که مانع از اراده کردن درست ما هستن، در مورد مشکل استرس هم باورهای غلط زیر میتونن مشکل ساز شن:

به گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ شش باور غلط درباره استرس وجود دارن که دهن به دهن می چرخن و موجب تشکیل رویکردهایی غلط نسبت به این مشکل می شن. کنار گذاشتن این باورها به ما اجازه میده که بتونیم مشکلات خود رو بهتر درک کنیم و کارای لازم واسه رویارویی با اونا رو انجام بدیم.

وقتی که باور غلط ما باعث شه که هدفی اشتباه به حل مسائل داشته باشیم، تلاش ما واسه عبور از مشکلاتمون حتی ممکنه برعکس بکنه و وضعیت ما رو بدتر کنه. بیایید نگاهی به این افسانه های استرسی بندازیم.

افسانه ۱: استرس واسه همه یه جوره.

این جمله به طور کاملً غلطه. استرس واسه هر کدوم از ما فرق داره. چیزی که واسه یه نفر استرس زا هستش ممکنه واسه دیگری باشه یا نباشه. هر کدوم از ما به استرس به شکل به طور کاملً متفاوتی عکس العمل نشون می دیم. وقتی که این نکته رو درک کنیم، می تونیم وقتی که چیزی به ما استرس میده که بقیه نسبت به اون بی خیال نسبت به موضوع ان، بیشتر به خود حق بدیم.

هم اینکه اگه بدونیم که دید بقیه نسبت به استرس مانند دید ما نسبت به استرس نیس، بهتر می تونیم به عزیزان و دور و بریا خود کمک کنیم که به جنگ دیو استرس برن.

افسانه ۲: استرس همیشه بده.

طبق این دیدگاه وقتی که استرس صفر باشه، ما خوشحال و سالم هستیم. این نظر غلطه. استرس واسه ما مثل فشار دست روی مداده. اگه فشار خیلی کم باشه، رد مداد روی کاغذ خیلی کم رنگه و اگه فشار خیلی زیاد باشه، ممکنه نوک مداد بشکنه یا کاغذ پاره شه. استرس هم می تونه باعث از بین رفتن تعادل ما شه و هم می تونه نمک زندگیمون باشه.

مسأله اصلی در برخورد با استرس، چگونگی مدیریت اون هستش. استرسی که مدیریت شده باشه، ما رو پر بازده و خوشحال می کنه. استرسی هم که درست مدیریت نشده باشه، به ما آسیب می زنه و حتی ممکنه ما رو بکشه.

افسانه ۳: استرس همه جا هست، بنابرین نمیشه از اون دور شد.

این دیدگاه اصلاً غلطه. شما می تونین زندگی خود رو طوری برنامه ریزی کنین که استرس باعث ناراحتی زیادتر از اندازه شما نشه. اینجور برنامه ریزی تاثیرگذاری شامل تعیین اولویتا، توجه به مسائل ساده تر و اول حل اونا و بعد حرکت به سمت مشکلات پیچیده تره.

وقتی که استرس به درستی مدیریت نشه، تعیین اولویتا سخت می شه. تموم مشکلات هم اندازه دیده می شن و انگار استرس همه جا هست.

افسانه ۴: هر چی مردم بیشتری واسه کاهش استرس از تکنیکی استفاده کنن، اون فوت وفن بهتره.

این جمله هم غلطه. هیچ فوت وفن کاهش استرسی نیس که جهانی باشه و بتونه مشکل همه رو حل کنه. به بیان دیگه، شما آدم منحصر به فردی هستین. قرار نیس که راه حلی که واسه کس دیگه ای نتیجه بخش بوده، واسه شمام مناسب باشه. هم اینکه وقتی که از فکرنشده از روشی استفاده می کنین، ممکنه این تلاش تنها روی مشکل شما سرپوش بزاره و اونو حل نکنه که این کار ممکنه باعث شه در آینده همین مشکل با شدت بیشتری برگرده.

افسانه ۵: اگه علامتی ندارین، استرسی ندارین.

این گزاره غلطه که وجود نداشتن نشونه به معنی وجود نداشتن استرسه. در واقع استتار کردن علائم و نشونه های یه مشکل با به کار گیری دارو ممکنه فرد رو از گرفتن پیامایی محروم کنه که نشون میدن باید فشار رو از روی سیستما بدنی و روانی اش برداره. بنابرین فقط به رفع شدن علائم خود اکتفا نکنین و تلاش کنین به استرس و دیگر مشکلات خود به شکلی عمیق تر نگاه کنین.

افسانه ۶: تنها لازمه که به علائم بزرگ و مهم استرس توجه کنیم.

این باور غلط در نظر میگیره که نشونه های ناچیز استرس، مانند سردرد یا اسید معده، رو میشه ندیده گرفت و مشکلی هم پیش نمیاد. نشونه های ناچیز استرس علامتای هشداردهنده ای هستن که زودتر از بحرانی شدن شرایط به شما میگن که عنان زندگی از دستتون خارج شده و نیاز دارین که بهتر از این استرس خود رو مدیریت کنین.

در واقع برخورد هوشمندانه به استرس به معنی توجه به همین علائم خفیفه. چون که وقتی که هنوز شدت مشکل کمه، میشه به شکل راحت تری استرس رو کم کرد و از بالاترین درجه گرفتن اون جلوگیری کرد.