پایان نامه حقوق

رشته حقوق-دانلود پایان نامه با موضوع برنامه ریزی شهری

بهبود و توسعه شهرها بوده است. 131
5-3- فرضیه دوم : به نظر می رسد قوانین و مقررات حاکم بر مدیریت شهری در ایران از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. 132
فرضیه سوم : به نظر می رسد ایران از نظر قوانین و مقررات حاکم بر ساختار مدیریت شهری در نظام جهانی جایگاه مناسبی را ندارد. 147
منابع و ماخذ : 151
چکیده

امروزه با گسترش شهرها وشهرنشینی، موضوع مدیریت شهری از جمله موضوعات حساس و کلیدی جوامع شناخته می شود که از ابعاد مختلف حقوقی و سیاسی و اجتماعی و اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد.در این پژوهش ضمن تعریف مدیریت شهری و جایگاه و اهمیت آن ، به سابقه مدیریت شهری در صدر اسلام و دوره ی مشروطه و بعد آن ، پرداخته می شود و در ادامه با بررسی وضعیت حقوقی و اجتماعی مدیریت شهری و نحوه اجرای آن در کشور تلاش می شود با ارائه مقایسه با کشور های موفق در این زمینه ضمن مطرح ساختن نقاط ضعف قانونی پیشنهاداتی ارائه گردد.نتیجتا ،ضمن تایید وضعیت رو به بهبود قوانین مدیریت شهری و نحوه اجرای آن از دوره ی مشروطه تا کنون ، متاسفانه وضعیت مدیریت شهری و قوانین و مقررات مرتبط با آن در کشور ما از وضعیت مطلوبی بر خوردار نیست و نسبت به کشور های توسعه یافته، فاصله ی قابل توجهی وجود دارد که جهت برون رفت از این معضل نیاز به برخی اصلاحات قانونی توسط مجلس و همچنین نحوه اجرای درست قوانین توسط دولت می باشد.
واژگان کلیدی: شهر ،مدیریت شهری،حقوق ،قوانین و مقررات مدیریت شهری
مقدمه :
در دنیای امروز دانایی یکی از محورها و شاخص های اصلی پیشرفت و بالندگی هر جامعه به شمار می رود. سنجش سطح دانایی به میزان تولید و مصرف اطلاعات و به دسترسی سریع و آسان منابع علمی موثق آن جامعه وابسته است. نکته قابل توجه این است که دانسته ها یا بر اساس پژوهش دیگران و یا پژوهش هایی که خود انجام می دهیم، به دست می آید. بنابراین می توان «پژوهش» را مهمترین رکن تحقق دانایی جامعه نام نهاد. پژوهش فعالیتی است منسجم برای رسیدن به شناختی روشن تر از مفاهیم پیرامون، راهی است جذاب و بی انتها برای گسترش مرزهای دانش و پنجره ای است برای گشودن رو به افق های تازه برای آیندگان. در پژوهش معمولاً نقاط ضعف و قوت یک موضوع، یک محصول و یا کارکرد یک سازمان بررسی می شود، و بر مبنای نتایج به دست آمده از آن می توان برای کارایی بیشتر آن نهاد و یا آن تولید و موضوع برنامه ریزی کرد و راهکار ارائه داد.
اهمیت تحقیق و پژوهش در زمینه مسائل شهری از آنجا نشأت می گیرد که انجام مطالعات روزآمد درباره مسائل شهر، نگاهی آماری و تحلیلی به شهر و مسائل آن را طلب می کند. این نگاه تحلیلی با بهره گیری از نظرات کارشناسانه می تواند مدیریت شهری را با نظارت شورا و مدیریت اجرایی شهرداری به سوی بالندگی و توسعه متوازن هدایت کند. این در حالی است که در زمان حاضر بسیاری از تصمیم گیری ها و قانون گذاری ها در زمینه مسائل شهری به دلیل فقدان مطالعه دقیق و همچنین ناهماهنگی با شرایط موجود خسارات اقتصادی و آسیب های اجتماعی فراوانی را در پی داشته است.

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

از سوی دیگر تجربه نشان داده که طرح ها و برنامه هایی که با بررسی دقیق آماری و نگاه تحلیلی به انجام رسیده است از سطح بهره وری مطلوبی برخوردار است. امروزه مسئولان و مدیران آگاه شهری به اهمیت این نکته پی برده اند که زندگی شهری زمانی دلپذیر و رضایت بخش خواهد بود که برنامه ریزی شهری بر اصول علمی و استفاده حداکثری از ظرفیت های انسانی و طبیعی استوار شده باشد. در این مسیر ابتدا باید نیازهای شهروندان شناسایی و سپس با تلفیق داده های موجود و اعمال نظر متخصصان، برنامه های شهری تدوین گردد.
با نگاهی به سابقه پژوهش و کار پژوهشی در مدیریت شهری ایران خواهیم دانست که شهرداری ها و شوراها در این حوزه جایگاه مناسبی ندارند و تنها برخی از کلانشهرها و مادر شهرهای کشور گام هایی برداشته اند
فصل اول-کلیات
مقدمه :
برای اداره موفق کلان شهر نمی توان از مدیریت های جداگانه و هدایتگرهای بخشی بهره گرفت اگر هریک از عناصر مجموعه مدیریت شهر بنا به حوزه اختیارات خود برای شهر تصمیم بگیرند و از منظر خرد و بخشی نگری به شهر بنگرند ناهماهنگی تصمیمات در بعد کلان مشکلات عدیده ای را پیش خواهد آورد که بدون تعارف میتوان بخشی از مسائل کنونی را حاصل این تفرق و عدم یکچپارچگی مدیریت شهر دانست . اصولاً مدیریت واحد شهری پیش ‌نیاز اداره شهر و عنصر کارآمد توسعه یافتگی آن تلقی می‌شود .

مدیریت شهری در صورتی می‌تواند موفق باشد که از پایین‌ترین تا بالاترین سطح در آن مدیریت کلان شهری ، مدیریت شهری ، مناطق شهری ، نواحی شهری و محلات شهری – به عنوان لایه‌های سیاستگذاری و تصمیم‌گیری وجود داشته باشند .
جهان هستی جهانی متکثراست که در عین تکثر در کلیت خود دارای وحدت است . مثلا در همه موجودات زنده هر عضو ضمن انجام وظایف و فعالیتهای ویژه خود در خدمت رشد و تداوم حیات پیکره واحد موجود زنده عمل می نماید . وجود توازن در رفتار و کردار موجودات زنده خود دلیلی بر وجود مدیریت واحد در کنترل ، رشد و عملکرد مناسب اجزای آنهاست . در برنامه ریزی کلان شهرها نیز علاوه بر لحاظ تنوع و ویژگی های گوناگون مناطق مختلف طبق طرح جامع لازم است شاهد حفظ هویت – یکپارچگی در پیکره واحد شهر باشیم . شهر، موجودی زنده و با ویژگی خاص است و از این ‌رو هریک از اندام‌ واره‌های آن بر یکدیگر تاثیرگذار هستند . با چنین نگرشی پیکره ‌ای به نام شهر به یک فرماندهی و مدیریت واحد نیاز دارد تا شهر بسامان شده و نظم پذیرد. به تعبیری معضلات شهر، در عدم وجود مدیریت واحد شهری ریشه دارد.

نبود هماهنگی میان ارگانها و نهادهای تصمیم‌گیرنده و تداخل فعالیتها و برنامه‌ ریزیها از موانع جدی مدیریت کلان کشور است . اگر ما بخواهیم به توسعه پایدار شهری بیندیشیم یعنی وضعیت کلان شهرهایمان را به صورت علمی و سیستماتیک و بر اساس استانداردهای مدیریتی متحول کنیم نیاز به این داریم که شیوه اداره شهرهایمان را تغییر دهیم و مدیریت واحد و یکپارچه شهری باید محور این تغییرات باشد.
مثلا به‌ دور از عقلانیت است که کلان‌ شهری چون تهران به شیوه مدیریت جزیره‌ای ناهمگون و چند پاره اداره شود و منطقی نمی‌نماید موضوعی نظیر ترافیک و حمل و نقل که اصولاً جایگاه ویژه‌ای در زندگی شهری دارد توسط 20 کانون ناهمگن مدیریت شود و زمانی که پدیده پایدار ترافیک چهره نازیبا و سنگین خود را بر زندگی شهروندان تحمیل کرده و آن را مختل می‌کند، هیچ‌یک از آنها حاضر به قبول مسئولیت نمی‌شوند . و این ناهنجاری متأسفانه به یک هنجار پایدار تبدیل شده است (عنصر ذاتی) موازی ‌کاری و تداخل در امور و اتلاف سرمایه ملی به‌عنوان شاخصه بارز این نوع مدیریت ، تاکنون هزینه‌های هنگفتی اعم از مالی و روحی بر شهر تحمیل کرده است و بی‌توجهی نسبت به پیامدهای ناشی از اداره چندپاره شهر، دستاوردی جز کندی در انجام امور و اجرای طرح‌های عمران شهری باصرف هزینه‌های گزاف نداشته است.

بیان مسأله:
روند روبه رشد شهرنشینی در ایران و همنشینی فرهنگها و گروههای مختلف با یکدیگر و تبدیل روابط روستایی به روابط شهری ضرورت بازتعریف تعاملات کنشگران با یکدیگر و با نهادهای شهری را در جامعه شهری متناسب با معیارهای قانونی روزآمد و با ضمانت اجرایی قوی مشخص می دارد. در عین حال نقش این مجموعه قوانین در حصول به توسعه پایدار، تبدیل انسان شهرنشین به شهروند، ظهور جامعه مدنی و انسان مدرن، مصون سازی شهر از مخاطرات، بالا بردن کیفیت محیط شهری از یک سو و از سوی دیگر محدودیتهای قوانین موجود در پاسخگویی به نیازهای شهری، وجود اصل اصطکاک منابع، پیشی گرفتن شهرنشینی بر شهرسازی (سرور، 1384 )، غفلت محافل علمی و دانشگاهی از توجه به این رشته نوپا، ناآشنایی اکثر مدیران شهری، جامعه حقوقی و شهرنشینان کشور با این قوانین و مقررات شهری و… از اهمیت بازشناسی و بازتعریف این حقوق و مجموعه قوانین حکایت دارند.
قوانین و مقررات شهری را می توان به عنوان یکی از مهم ترین نقاط اتصال بین مدیریت شهری و شهروندان قلمداد نمود.به تعبیر بهتر بازیگران عناصر اصلی مدیریت شهری در پرتو قوانین و مقررات شهری ضمن تعریف نقش برای خود و سایر اعضا می توانند شهروندان را در اداره امور مشارکت دهند و مفهوم شهروندی را محقق سازند.
شکل فضایی یک جامعه با مکانیسم های کلی توسعه آن رابطه نزدیک دارد. برای شناخت شهرها، ابتدا باید به درک فرایندهایی بپردازیم که به وسیله آن ها اشکال فضایی ایجاد و دگرگون می شود، شهرها را باید نه تنها به عنوان یک مکان مشخص – ناحیه شهری- بلکه همچون بخشی جدایی ناپذیر از فرایندهای مصرف جمعی درنظر گرفت که این فرایندها نیز خود جنبه ای ذاتی از سرمایه داری صنعتی محسوب می شوند(گیدنز، 1374)
به تناسب گوناگونی این نظام ها شرایط و فرایند مدیریت فضای شهری نیز اشکال متفاوتی به خود گرفته است. این شکل بندی ها و نقش دادن به بازیگران متفاوت از جمله دولت، نهادهای قانون گذاری، حکومت های محلی، مردم، تشکل ها و بخشهای مدنی جامعه و شهروندان باعث شده است که یکی از مسائل و موضوعات مهمی که در حوزه مطالعات شهری (برنامه ریزی و مدیریت شهری) در سطح جهانی مطرح شود، بحث مربوط به حقوق شهری، زندگی شهری و مدیریت شهری باشد. چنانچه نظام مدیریت شهری را به عنوان یک نظام اجتماعی دارای سلسله مراتب و تقسیم کار بدانیم این نظام شامل فرایندهای سیاستگزاری، برنامه ریزی، هماهنگی، سازماندهی و نظارت بر اداره امور شهر و شهرداری است و منابع اطلاعاتی، مالی و انسانی و انتظارات شهروندان و دولت به عنوان ورود یهای و خدمات مورد نیاز جامعه ساکن در شهر و تغییرات کالبدی فضاهای شهری به عنوان خروجی این نظام تلقی می شود. اهمیت حقوق شهری را باید در تدوین قوانین و مقررات راجع به شهرسازی، برنامه ریزی و مدیریت شهری و تأثیرات مثبت ناشی از قانونمند کردن زندگی شهری و سایر پیامدهای دگرگون کننده در برنامه ریزی و مدیریت شهری جستجو کرد.
به عقیده هیراسکار معمولاً مدیران و برنامه ریزان شهری با مسائل و مشکلاتی مواجه هستند که مقابله درست و عملی با این مسائل و مشکلات محلی و شهری منوط به تدوین قوانین و مقررات شهری است و قانون شهرداری، قانون برنامه ریزی شهری، قانون بهسازی شهری، قانون منطقه بندی زمین ها از جمله مهمترین این قوانین است (هیراسکار، 1376، 201).
باستیه نیز معتقد است فرایند تصمیم گیری شهری زمانی موجب منفعت مدیریت شهری می شود که شهروندان بیشتر به مشارکت در تصمیم گیری ها علاقه پیدا کنند. از این رو قانونمند کردن این روند کمک زیادی به مدیریت شهری ،شهروندان و مشارکت در تصمیم گیری ها می نماید (اشرفی، 1377، 368).
مطابق مطالب پیش گفته نظام حقوق شهری در صورتی می تواند کارآمد و دارای اثرات مثبت باشد که نسبت به وظایف برنامه ریزی و مدیریت شهری(و به تبع آن برنامه ریزان و مدیران شهری) و تثبیت رابطه دوسویه میان وظایف و حقوق شهروندان در قبال مدیریت شهری و مدیریت شهری در قبال شهروندان دقیق و دارای ضمانت اجرایی لازم باشد.
در این نوشتار هدف اصلی وارسی سیر تحول در قوانین، مقررات شهری و عناصر مدیریت شهری است. برای بررسی موضوع از تکنیک تحلیل محتوا به عنوان یک رویه عمومی استفاده شده است و برگزیده ای از مجموعه قوانین و مقررات شهری که مورد عمل و استناد است، مورد تحلیل محتوایی قرار گرفته است. اگر چه برخی از این قوانین از جمله قانون شهرداری مبنا و محور اصلی تشکیل سازمان های عمومی غیردولتی برای تعیین جهت گیری ها، مدیریت و اداره امور در شهرهای کشور قلمداد می شوند، سایر قوانین نیز به عنوان