پایان نامه ارشد درباره 
عوامل جغرافیایی

پایان نامه ارشد درباره عوامل جغرافیایی

دانلود پایان نامه

می‌رساند:
«وَ أَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ و َالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ و َإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ و َاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ»
«باید مردان بی زن و زنان بی شوهر و بندگان و کنیزان صالح و شایسته خود را همسر دهید اگر بینوا باشند خداوند به کرم و لطف خود توانگرشان خواهد ساخت که خدا رحمتش وسیع (و نامتناهی و به احوال بندگان) آگاه است». دستور اکید خداوند در این آیه بر امر ازدواج، نشان از اهمیت موضوع دارد. سپس می‌فرمایند اگر از ترس فقر ازدواج نمی کنید، بدانید که خداوند کریم و مهربان است. در آیه‌ی دیگر می‌فرمایند:
«و مِن کُلِ شَی‌ء خَلَقنا زَوجَینِ لَعَلَّکُم تَذَکَّروُن»
و از هر‌چیزی دو نوع (نر و ماده) بیافریدیم تا مگر متذکّر حکمت خدا شوید. آیات دیگری هم در این باره آمده‌است که ما به ذکر این دو آیه بسنده می‌کنیم. همچنین در اهمیت ازدواج حدیثی از پیامبر نقل شده که می‌فرمایند: «ما مِن شَی‌ءِ احبّّ الی الله عزّوَجَل من بیتِ یُعَمَّر بالنّکاح»؛ ارزش هیچ چیزی نزد خداوند متعال به اندازه خانه‌ای که برای ازدواج ساخته می‌شود نیست. ایشان در جای دیگر می‌فرمایند: «یفتح أَبْوَابُ السَّمَاءِ فی اربعه مَوَاضِعَ عِنْدَ نُزُولِ الْمَطَرِ وَ عِنْدَ نَظَرِ الْوَلَدِ فی وَجْهِ الْوَالِدِ وَ عِنْدَ فَتْحِ بَابِ الکعبه وَ عِنْدَ النکاح»؛ در چهار موقع درهای آسمان گشوده می‌شود؛ هنگام باریدن باران، وقتی که فرزند در صورت پدر می نگرد، زمانی که خانه کعبه را باز می‌کنند و در وقت اجرای عقد نکاح.
برخلاف مسیحیت که تجرد در مرتبه‌ای بالاتر از ازدواج قرار دارد و آیین کلیسا پیروان خود را دعوت به تجرد و خویشتن‌داری می‌نماید و به ازدواج به عنوان راهی برای نیافتادن در دام شیطان و گناه معرفی می‌کند، اسلام به عنوان کامل‌‌ترین و جامع‌ترین دین که به نیازهای انسان توجه خاصی دارد و احکام آن جامع‌ترین قوانین برای اراده خانواده و در وجه بعدی جامعه است و از چنان فرهنگ والایی برخوردار است که هیچ یک از مکاتب روشنفکر امروزی به گرد آن نمی‌رسد، در این مورد هم تجرد را مورد نکوهش قرار داده و همه مسلمانان را دعوت به ازدواج و حفظ دین می‌نماید.در اسلام اصل بر تزویج است نه تجرد و احادیثی که از ائمه اطهار(ع) و پیامبر(ص) در این مورد آمده‌است حاکی از این مطلب است. پیامبر(ص) در نفی تجّرد و تشویق به ازدواج می‌فرمایند: «رکعتان یُصلّیها متزوّج افضلُ من رجل عَزب یقومُ لیلهُ و یصوم نهارُه»؛ دو رکعت نماز یک متاهل برتر است از مجردی که شب را به عبادت گذرانده و روز را به روزه. در حدیث دیگری می‌فرمایند: «بیشترین اهل جهنم، مجردها هستند». لذا با بررسی آیات و روایاتی که در این زمینه آمده‌است در می یابیم که در اسلام، ازدواج از اهمیت بالایی برخوردار است. اما اسلام در کنار این که پیروان خود را تشویق به ازدواج و پرهیز از تجرد می‌کند، از ازدواج های سریع و شتاب زده که بدون کسب هرگونه آگاهی باشد منع می‌فرماید چرا که گام نهادن در مسیر ازدواج و ایجاد یک رابطه مستدام و تشکیل خانواده‌ای که بنیان مستحکمی داشته‌باشد، مانند مسیری است ناشناخته که گام نهادن در آن بدون داشتن اطلاعات و آگاهی‌های لازم، نه‌تنها به نتیجه مطلوب منجر نمی‌شود بلکه گاه آدمی را از ادامه مسیر باز می‌دارد.
اسلام ازدواج هایی که بر پایه مادیّات و شهوت باشد را رد می‌نماید؛ زیرا دیواری که از اساس کج بالا برود، تا ثریا کج خواهد‌بود و روزی فرو خواهد ریخت. بنابراین انتخاب محتاطانه و عاقلانه از فردی با ایمان و شایسته، ضمانت بیشتری به انسان می‌دهد تا اینکه انتخابی کورکورانه، شتابزده و بدون اطلاعات با معیارهای مادی و ظاهری. هم کفو بودن یکی از شرایطی است که اسلام تأکید فراوان بر آن دارد و یکی از دلایل منع ازدواج مسلمان با غیر مسلمان همین است؛ چرا که اگر دو نفر با عقاید متفاوت با هم ازدواج کنند نه تنها رابطه عاطفی عمیقی بین آنان ایجاد نمی‌گردد بلکه ممکن است باعث شود فرزندی که از این پدر و مادر متولد می‌شوند تحت یک تربیت واحد قرار نگیرد و به دوگانگی اعتقادی دچار شود.
مبحث دوّم: اهداف ازدواج
در علل و اهداف ازدواج طرز تفکرهای متفاوتی وجود دارد و هرکس به دید خود هدفی برای آن در نظر می‌گیرد. در نظر کسانی که قائل به اصالت غریزه جنسی هستند، ازدواج تنها یک وسیله‌ای است برای ارضای هوس های شهوانی و جنسی. عده‌ای دیگر با جنبه اقتصادی به قضیه می نگرند و تمایلات سود جویی خود را دخیل می‌دهند و چنین تصور می‌کنند که پیوند مقدس زناشویی چیزی جز یک تجارت و معامله بین دو خانواده نیست، در حالی که این‌گونه طرز تفکرها با اهداف اصلی زناشویی به عنوان یک ضرورت اجتماعی ناسازگار است. لذا تعیین هدف اصلی ازدواج (نکاح) و ماهیت آن بسیار دشوار است؛ چون مقصود از زناشویی امور گوناگونی است که نمی‌توان به طور قطع یکی از آنها را به عنوان هدف اصلی برگزید.

گفتار اوّل: اهداف ازدواج در دین اسلام
بررسی آیات و روایات نشان می‌دهد اهدافی که اسلام برای ازدواج در نظر گرفته بسی مهم‌تر و با ارزشتر از موارد مذکور است و به اختصار می‌توان گفت که بقای نسل، سکونت و آرامش، ارضای غریزه جنسی، تکامل انسان و تربیت نسل از مهم‌ترین این موارد می‌باشد که به کّرات در احادیث و روایات به آن اشاره شده‌است.
گفتار دوّم: اهداف ازدواج از نظر نویسندگان
عده‌ای از استادان که اتحاد جنسی را هدف اصلی نکاح دانسته اند، در تعریف نکاح می‌گویند: «نکاح عبارت از رابطه ای حقوقی که به وسیله‌ی عقد بین مرد و زن حاصل می‌گردد و به آن‌ها حق می‌دهد که تمتع جنسی از یکدیگر ببرند». این تعریف از این جهت که امکان رابطه جنسی بین زن و شوهر را از آثار اساسی نکاح می‌شمرد، درست است اما نقدی که بر آن وارد می‌باشد این است که برای بهره مند شدن زن و مرد از یکدیگر نیازی به نکاح نیست و بدون این پیمان نیز تمتع جنسی ممکن است، لذا باید در جستجوی علتی بود که لزوم نکاح را در روابط بین زن و مرد اثبات کند. پیش از تأسیس نکاح این رابطه غریزی و آزاد وجود داشته است و با تمام مبارزاتی که پیامبران برای جلوگیری از آن کرده‌اند هنوز هم وجود دارد، پس نمی‌توان هدف اصلی از نکاح را ایجاد رابطه‌ی جنسی دانست. اگر قائل شویم که نکاح عبارت است از توافق زن و مرد برای تمتع جنسی، در این صورت در برخی موارد نباید عقد نکاح موجود باشد؛ مانند نکاح زن و مرد پیر به قصد محرم شدن که در عرف مسلمانان است. نکاح مرد جوان با زن هشتاد ساله عجوزه، نکاح با صغیره به قصد محرم شدن که اکثر فقهای امامیه آن را درست می‌دانند.
پاره‌ای دیگر از نویسندگان با الهام گرفتن از تعریف «پرتالیس» حقوقدانان مشهور فرانسوی، هدف اصلی نکاح را همکاری زن و مرد دانسته اند. از مؤلفان ما «دکتر شایگان» در تعریف نکاح می نویسد: «عقدی است که به وسیله‌ی آن، مرد و زن به قصد شرکت در زندگی و کمک با یکدیگر قانوناً با هم متحد می‌شوند». این تعریف هم ناقص است؛ زیرا اگر مقصود از نکاح شرکت در زندگی و یاری کردن هم باشد چه ضرورت دارد که این پیمان بین زن و مرد بسته شود؟ دو مرد یا دو زن نیز می‌توانند برای به دوش کشیدن بار زندگی و یاری با هم متحد شوند. برای پی بردن به حقیقت ازدواج و هدف اصلی آن باید دید چرا اجتماع خود را نیازمند به این نهاد حقوقی دیده است و چه عاملی سبب شده که رابطه جنسی و طبیعی زن و مرد بوسیله‌ی قوانین، منظم و اداره می‌شود؟
به‌نظر می‌رسد که هدف اصلی از نکاح، پایبند ساختن زن و مرد به خانواده و مکلف ساختن آنها به نگهداری و تربیت فرزندان بوده است. فایده مهم ادامه زناشویی ایجاد کانون مطمئنی برای رشد جسمی و معنوی کودکان زن و مرد است؛ زیرا هیچ یک به تنهایی قادر نیستند که این بار‌ گران را به منزل برسانند و ناچار باید با هم مسئول شناخته شوند.
مبحث سوّم: انواع ازدواج در ملل مختلف جهان
در این جا به طور خلاصه به اقسام ازدواج هایی که در میان اقوام و قبایل مختلف معمول بوده که بعضی هنوز هم متداول است، اشاره خواهیم کرد.
1ـ ازدواج خارجی: در این ازدواج زن و شوهر از دو ریشه‌ی جداگانه با هم پیوند زناشویی می‌بستند. بعضی اقوام به عدم ازدواج با محارم و نزدیکان تا درجه‌ ششم قناعت کرده و بعضی دیگر تزویج زنان قوم خود را صحیح نمی‌دانستند. این شکل ازدواج در میان هندی ها، چینی ها و بسیاری از قبایل وحشی رواج داشت.
2ـ ازدواج داخلی: ازدواج بین خویشان نزدیک یا دور افراد یک خانواده یا بین افراد یک قبیله بود که در ایران و مصر قدیم برای حفظ انساب و پاک ماندن خون خانواده از واجبات تلقی می‌شد.
3ـ وحدت زوجه: وحدت زوجه در مناطقی چون سیلان هندوستان و جزایر لوچو در نزدیکی چین رایج بود و چون تعداد زنان بیش از مردان نبود، در عین این که زن با اسارت و بدبختی تمام مطیع شوهر بود اما مردان بیش از یک زن نداشتند. این رویه هم اکنون در اکثر کشورها وجود دارد و بعضاً به صورت قانون درآمده‌است.
4ـ تعداد شوهران (زواج ضمد): هر زن چندین شوهر می‌توانست انتخاب کند. دو عامل در پیدایش و شیوع این نوع ازدواج نقش داشت: 1ـ کاهش شمار زنان نسبت به مردان 2ـ سطح پایین افکار و احساسات و انحطاط فوق‌العاده‌ی اخلاق مردم. این نوع ازدواج میان اعراب جاهلیت بسیار رایج بود.

5ـ ازدواج ابتیاعی: در قدیم، در اغلب اقوام دختر حکم کالائی را داشته که پدر قادر به فروش آن بود. در این ازدواج دختر را خرید و فروش می‌کردند و دختر هر چه جوان تر و زیباتر بود، قیمتش بیشتر بود که در روم و یونان قدیم و قبایل آفریقایی این شکل ازدواج مرسوم بود.
6ـ ازدواج میراثی: این نوع از ازدواج از جمله آثار حقوق مالکانه مرد بر زن بود. در گابونِ آفریقا به محض مرگ شوهر، زن یا زنانش به موجب ارث به ورثه می رسیدند و وارث می‌توانست خود از آن‌ها استفاده کند یا به دیگری بدهد که البته این نوع از ازدواج نیز در اعراب جاهلیت وجود داشت.
7ـ ازدواج اجباری (قهری): این نوع از ازدواج ناشی از ضعف و زبونی زن نسبت به مرد بود. همان‌طور که از اسمش پیداست، دختر قهراً به ازدواج مردی در می آمد. این شیوه از پیوند زناشویی در میان یهودیان غیر متمدن آمریکا و در آفریقا، آسیا و اقیانوسیه رایج بود و حتی در ایران و یونان قدیم هم این ازدواج ها وجود داشت.
8 ـ ازدواج رسمی: امروزه در کلیه ملل متمدن، چون ازدواج اساس خانواده و بنیان اجتماعی کشور است، امری رسمی قلمداد می‌شود و کیفیت آن با رعایت قانون خاص آن است. در تمدن های قدیم هم دولت تا حدودی به این مسأله مهم توجه داشته است. برای مثال در پرو (آمریکای جنوبی)، در قرن شانزدهم میلادی، در زمان حکومت سلاطین، ازدواج امری رسمی و عمومی بوده که تحت نظر مقامات رسمی صورت می‌گرفت. در مغولستان هم به شکل رسمی صورت می‌گرفته است.
9ـ ازدواج خصوصی: در مقابل ازدواج به شکل رسمی، ازدواج خصوصی و غیررسمی هم وجود داشت که به هیچ وجه دولت و جامعه به آن توجهی نداشت. در این ازدواج طرز برخورد با زن و ارزش وی به حیثیت، نژاد و اصالت خانوادگی طرفین و عواطف و احساسات مرد بستگی داشت. این شکل ازدواج در آفریقا و اقیانوسیه رواج بیشتری داشت.
10- ازدواج موقت: بعضی از قوانین برای جلوگیری از فساد در مناطقی که تعداد زنان بیش از مردان است، وصلت های موقتی را پیشنهاد می‌کنند که در دین اسلام به آن «متعه» گفته می‌شود. ناگفته نماند که اکنون در میان یهودیان مراکش هم این نوع از ازدواج وجود دارد و مدت زمان ازدواج موقت محدود و بین سه تا شش ماه می‌باشد.
11ـ ازدواج دائم: در بعضی شرایع و قوانین، ازدواج امری انحلال ناپذیر است و از حیث مدت، محدودیتی ندارد. این نوع ازدواج در حال حاضر در اغلب کشورها وجود دارد.
12- ازدواج آزمایشی: مردم جنوب هندوستان تا چندی پیش به صورت آزمایشی زن می‌گرفتند که بعد از ازدواج اگر زن مورد پسند مرد واقع نمی‌شد، می‌توانست او را پس فرستاده و با دیگری به همین شکل ازدواج کند.
13- ازدواج اختلاطی: در واقع تجمع زن و مرد است و در اصطلاح کمونیسم جنسی هم خوانده می‌شود و هنوز هم در برخی نقاط وجود دارد. حتی در بعضی کشور‌ها به صورت رسمی و با تشریفات خاصی که جنبه مذهبی هم به آن می‌دهند برگزار می‌شود و مردم به این رسوم و شرکت در این مراسم مباهات می‌کنند. در این ازدواج، هر زنی با مردی که بخواهد و بالعکس ارتباط جنسی برقرار می‌کند.

مطلب مرتبط :   مقاله رایگان درباره دیوان اروپایی

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

14- ازدواج اشتراکی و خانوادگی: زن در یک خانواده و قبیله مورد استفاده جنسی تمام مردان خانواده و قبیله‌ی خود قرار می‌گرفت. این شکل از ازدواج در میان سرخ پوستان آمریکا رواج داشت.
15- ازدواج شغار: از رسوم اعراب جاهلی است. «شغار» به کسر شین از باب مفاعله است و ازدواج شغار این است که کسی دختر یا خواهرش را برای دیگری تزویج می‌کرد به شرطی که او نیز در عوض، دختر یا خواهر و یا هرکدام از خویشان را برای وی تزویج نماید و برای هیچکدام از آنان مهریه‌ای قرار ندهند. در این ازدواج جاهلی زن مورد ستم قرار می‌گرفت چون مهریه‌ای برای او قرار داده نمی‌شد. اسلام این نوع ازدواج را حرام کرد. از پیامبراسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نقل شده که فرمودند: «لا شِغار فی اِلاسلام».
16- تعدد زوجات: در این شکل ازدواج هر مردی می‌تواند چند زن بگیرد. البته در گذشته به شکل حرمسراداری در میان اقوام مختلف بوده اما اسلام آن را محدود به چهار زن کرد. این شیوه از ازدواج هنوز هم وجود دارد که در ادامه به شرح بیشتری از آن می‌پردازیم.
بخش دوّم: تعدد زوجات
از میان اشکال سه گانه چند همسری (یعنی اشتراکیت جنسی، که ما آن را با عنوان کمونیسم جنسی می شناسیم و به نوعی ازدواج گروهی است، چند شوهری و چند زنی)، چند زنی یا همان تعدد زوجات با استقبال بیشتری از سوی بشر همراه بوده است، چرا که در کمونیسم جنسی اختصاص زن به یک مرد خاص و یا مرد به زن خاصی از بین می‌رود و این با طبیعت زن و مرد سازگار نیست. چند شوهری نیز نه با طبیعت انحصار طلبی مرد سازگار است نه با اصل اطمینان پدری در تناسل و نه با طبیعت زن؛ پس تنها تعدد زوجات است که این مشکلات را ندارد، هرچند که تعدد زوجات نیز برای موارد استثنایی تجویز شده‌است و نه به عنوان قانون کلی و ابدی. برای پیدایش تعدد زوجات عوامل مختلفی توسط نویسندگان متعدد ذکر شده‌است که از آن جمله می‌توان به عوامل جغرافیایی، طبیعی، شخصی، اقتصادی و اجتماعی اشاره کرد.
مبحث اوّل: پیشینه‌ی تاریخی تعدد زوجات
برخلاف نظریات شایع و معمول که تمدن و فرهنگ اسلامی را بانی تعدد زوجات می‌داند، باید گفت که قبل از ظهور اسلام در بسیاری از جوامع تعدد زوجات و در برخی مواقع چند شوهری نیز وجود داشته است. اصل تعدد زوجات، اساس تشکیل خانواده ایرانی را در زمان ساسانیان تشکیل می داده‌است. در اسناد یونانی نیز دیده می‌شود که مردی چند صد زن داشت.
گفتار اول: پیشینه‌ی تاریخی تعدد زوجات قبل از دین مبین اسلام
حال نوبت به طرح این مسأله می‌رسد که تعدد زوجات قبل از ظهور اسلام بیشتر در میان چه اقوامی مرسوم بوده و با توجه به سیل عظیم انتقاد اروپاییان از قانون تعدد زوجات که آن را ره آورد اسلام برای مشرق زمین می‌دانند، موضوع ادیانی چون یهود و مسیح نسبت به این مسأله چه بود؟ آیا تعدد زوجات در این ادیان هم مورد پذیرش واقع شد یا تنها اسلام است که از آن استقبال کرده‌است؟
همان‌طور که ازدواج و تشکیل خانواده از آغاز زندگی بشر وجود داشته، اشکال مختلف زندگی زناشویی نیز در میان بشر اولیه به چشم می‌خورد. در این میان تعدد زوجات به دلیل امتیازاتی که بر سایر فرم های زناشویی دارد، همواره مورد توجه انسان قرار گرفته و تا به امروز تداوم یافته است. تعدد زوجات خود به دو شکل رسمی و غیررسمی صورت می‌گرفت و از نظر عدد، طبق آداب و رسوم مختلف، متنوع بود. در شکل رسمی؛ یعنی هنگامی که صورت قانونی به خو

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید

پاسخی بگذارید

بستن منو