اردیبهشت 8, 1403

کار در ارتفاع

از ساختمان‌های بلند که به تعمیر و نگهداری نیاز دارند تا ساخت یک ایستگاه بزرگ و هر چیزی که در ارتفاع باشد، هنگام استفاده از کار در ارتفاع به سطحی ایمنی نیاز دارند.
در نتیجه، یک طناب امنیتی پشتیبان برای اهداف حفاظت هنگام کار در ارتفاع اضافه شد که به آن طناب پشتیبان یا حمایت می‌گوییم. مزایای استفاده از طناب بیش از داربست‌ها می‌باشد و این نشان دهنده محبوبیت روزافزون روش کار در ارتفاع با طناب است. برای سال‌های متمادی، داربست تنها گزینه بود و حس آشفتگی هنگام استفاده از آن وجود داشت. با این وجود، دسترسی به طناب دارای مزایای مشخص است و ما همیشه توصیه می‌کنیم که استفاده از طناب بسیار پر مزایا‌تر از سایر روش‌های کار در ارتفاع است.
دسترسی طناب یک راه حل کارآمد برای کار در شرایط دشوار است و جایگزین محبوبی برای روش‌های سنتی‌تر داربست و … است. کار در ارتفاعات با استفاده از طناب و تجهیزات تخصصی انجام می‌گیرد که اجازه دسترسی امن به مناطق سخت را فراهم می‌کند.
استفاده از تکنیک‌های شناخته شده دسترسی به طناب کارشناسان را قادر می‌سازد تا کار خود را به طور موثر و با حداقل ریسک انجام دهند. هدف اصلی دسترسی به طناب، حفظ سیستم ایمنی در کار است که در آن محدوده، حوادث یا شرایط خطرناک به حداقل می‌رسد. تکنسین‌هایی که در این صنعت آموزش دیده نیستند، اغلب اشتباه می‌کنند و امنیت کل کار را به خطر می‌اندازند. بهترین راه برای پیشگیری از این خطرات، رعایت مقررات استاندارد است.

روش‌های نگهداری و مراقبت از طناب کار در ارتفاع

برای اینکه طناب کار در ارتفاع را دور از گرد و خاک نگهداری کنید بهترین راهکار این است که برای حفظ و ماندگاری آن از گرد و خاک پس از اتمام کار آن را می بایستی در داخل کیسه در بسته قرار دهید تا خاک به داخل طناب نفوذ پیدا نکند و باعث پوسیدگی آن نشود. قبل از اینکه کار در ارتفاع را شروع کنید باید طناب را به خوبی بررسی کنید تا در صورت هر گونه مشاهده و بروز مشکلی آن را کاملاً از بین ببرید.

نباید طناب را با مواد شیمیایی بشویید. چنانچه که طناب شما به هر علتی آلوده شده باشد تنها می بایستی آن را با آب سرد کاملاً بشویید. همچنین برای خشک کردن آن نباید آن را در معرض تابش شدید نور خورشید قرار دهید. زیرا باعث شل شدن و پوسیدگی آن می‌شود برای این کار تنها می‌توانید آن را در سایه بگذارید تا به مرور زمان کاملاً خشک شود. برای پیشگیری از بریده شدن طناب از قرار دادن آن بر روی لبه‌های تیز خودداری کنید. به همین علت از پا گذاشتن بر روی آن می‌توانید از بریده شدن آن جلوگیری کنید.

خدمات کار در ارتفاع با استفاده از ابزار تخصصی و حرکات پا بر روی ساختمان انجام می‌شود. هر چند اکنون نسبت به گذشته امنیت بیشتری برای افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند فراهم شده است، با این حال از آنجایی که خطر و ریسک این کار بسیار زیاد است توجه به رعایت اصول ایمنی و به کارگیری تجهیزات آن اهمیت ویژه‌ای دارد. از این رو می‌توان گفت که مهم‌ترین مزایای بهترین راپل کاری امنیت بالای کارکنان، کاهش هزینه‌ها نسبت به استفاده از داربست، انجام فرایند کاری در ارتفاع مختلف و عدم آسیب به نمای ساختمان و در نتیجه افزایش طول عمر آن می‌باشد.

کار در ارتفاع به معنای کار در مکانی است که شخص با سقوط، مجروح می‌شود. کار در ارتفاعات طیف وسیعی از صنایع را شامل می‌شود و در هر یک از محیط‌های کاری خطراتی دارد. با این حال، یکی از دلایل عمده بسیاری از آسیب‌ها و صدمات عدم رعایت نکات احتیاطی به خصوص در هنگام انجام کار در ارتفاعات نسبتا کم (از صفر تا شش متر) است. وظیفه‌ی کارفرمایان است که تجهیزات را به طور منظم آزمایش و بازرسی کنند.
نداشتن برنامه‌ریزی، دست کم گرفتن خطرات ناشی از کار در ارتفاع، تجهیزات را به طور صحیح ایمن نکردن یا استفاده از تجهیزات موجود در مناطقی نامناسب از مهم‌ترین خطرات کار در ارتفاع است.
یکی از بزرگ‌ترین خطرات در شرایط کار در ارتفاعات جمع شدن خون در پاها و گرفتگی عضلات پاها می‌باشد، توصیه‌های استاندارد شامل تشویق حرکات پاها برای فعال کردن عضلات است‌.
ضروری است که مناسب‌ترین تجهیزات در فضاهای محدود استفاده شود. تجهیزات مناسب برای دسترسی به فضاهای محدود طراحی شده‌اند تا کارکنان ایمن باشند و مطابق با مقررات مربوط ایمنی کار کنند‌. هزینه، همیشه یک عامل مهم برای هر کسب و کار است و دسترسی به طناب یک فرایند بسیار مقرون به صرفه می‌باشد. یک فرهنگ ایمنی ایجاد یک محیط است که استانداردهای استثنایی ایمنی را داشته باشد. هزینه کار در ارتفاع با توجه به خطراتی که ذکر شد و مزایایی که دارد مقرون به صرفه می‌باشد.

سیستم دسترسی با طناب ابداع شده توسط اتحادیه بین المللی ایراتا IRATA روش بسیار ایمن برای دسترسی و کار در ارتفاع که در آن برای دسترسی و استقرار در مکانهای مرتفع کاری از طناب و تجهیزات مربوطه استفاده می گردد

تکنیک دسترسی با طناب یک روش دستیابی به نقاط مرتفع است که با استفاده از طناب و مجموعه ای از تجهیزات فردی و امکان قرار گرفتن در موقعیت های خاص را که توسط سایر روش های متداول دسترسی امکان پذیر نمی باشد فراهم می سازد

صنعت دسترسی با طناب از تکنیک های کوهنوردی و غار نوردی الگو برداری شده است . تکنسین هایی که از این سیستم استفاده می کنند همواره به سیستم ایمنی متصل می باشند و هر کدام یک نقطه اتصال مجزا برای حمایت دارند .هنگام کار با سیستم های طنابی هر تکنسین دارای ابزار مجزای فرود در سیستم اصلی حمایت می باشد (2 طناب) .

مطلب دیگر :
دستگاه حکاکی

روش دسترسی با طناب در صنعت کاملا ایمن بوده و از بالاترین رتبه در قیاس سرعت و ایمنی با دیگر روش های دسترسی قرار گرفته است . ارایه خدمات کار در ارتفاع در صنعت با روش دسترسی با طناب تغییر چشم گیری داشته . این تغییرات به علت آسان بودن دسترسی در محل های گوناگون می باشد که موارد متنوعی از خدمات را در کمترین زمان امکان پذیر ساخته است . ایمنی و سرعت مزیت های اصلی سیتم دسترسی با طناب می باشند که امکان دسترسی و انجام کار در مکان های دشوار و مرتفع صنعتی را با حداقل تداخل با سایر فعالیتها فراهم می سازد .سرعت در اجرا و پایان موفق خدمات مختلف در صنایع ،خود باعث کاهش هزینه های مرتبط و عدم تخریب محیط زیست می گردد

دسترسی با طناب و کار در ارتفاع تداعی کننده خطر و عدم ایمنی در ذهن است ،اما در واقعیت اگر از سامانه های ایمنی آیین نامه بین المللی کاردرارتفاع و روش دسترسی با طناب برای حـضـور و کار در ارتفاع استفاده شود ، ایمن ترین روشی را به کار برده ایم که انسان تا کنون برای کاردرارتفاع بکار گرفته است . در واقع با سیستم دسترسی با طناب ، ایمنی بخش جدانشدنی کار در ارتفاع میباشد ، این یک واقعیت است که آمار ها و سابقه کار در ارتفاع درسالیان گذشته در دنیا بیان میکند . تمامی پروژه های کار درارتفاع که از این روش و از پرسنل آموزش دیده ایراتا استفاده کرده اند، از ایمنی بسیار بالا ، سرعت در کار و بصرفه بودن هزینه کار درارتفاع بهره مند گشته اند. به جرات میتوان گفت تمامی خدمات کار در ارتفاع با نظام ایراتا و سیستم دسترسی با طناب امکان پذیر و عملی میباشند و کار درارتفاع را در دنیای امروز به یکی از مشاغل تخصصی، ایمن و دقیق تبدیل کرده است

مزایای تکنیک دسترسی با طناب در ارتفاع :

کار در مکان هایی که به لحاظ نوع طراحی امکان استفاده از داربست ،کلایمر و … نباشد .
دسترسی به نقاط غیر قابل دسترس و دشوار جمع آوری کردن وسایل کار در ارتفاع در پایان هر شیفت کاری .
کاهش هزینه و زمان اجرای کار نسبت به به داربست و کلایمر .
عدم آسیب رسانی به سطح کار فاقد هرگونه آلودگی صوتی به هنگام تجهیز کارگاه .
جلوگیری از آسیب دیدن نما به هنگام نصب تجهیزات و پروسه اجرا .
داشتن حداقل سد معبر در محیط (نسبت به داربست و کلایمر) و پیشگیری از ترافیک و مزاحمت ساکنین .
ایمنی بسیار بالا
راندمان کاری بالا .
این صنعت مورد تائید و به ثبت رسیده در کمیسیون قوانین ایمنی و کار و نجات میباشد .

هنگام کار در ارتفاع انعطاف‌پذیری و تنظیم زمان باعث می‌شود تا ضمن حفظ بالاترین سطح ایمنی، حداکثر تأثیرات را بر روی محیط اطراف داشته باشد.
از خدمات کار در ارتفاع می‌توان به تمیز کردن پنجره‌ها در بالاترین واحد‌های اداری تا آپارتمان‌های مسکونی، پنت هاوس‌ها و غیره اشاره کرد. همه‌ی تکنسین‌های پس از آموزش‌های لازم و دسترسی به طناب و رعایت اصول ایمنی پنجره‌ها را تمیز می‌کنند. از دیگر خدمات کار در ارتفاع تمیز کردن سطح فولاد، ساخت و ساز و انواع ساختمان‌های صنعتی، تجاری و سازه‌ها با استفاده از روش‌های مختلف و حفظ ایمنی می‌باشد.
تابلوها و آگهی‌های تأثیر بالایی در جذب مخاطب دارند، یکی از خدمات کار در ارتفاع نصب و حذف تابلوها و بنرها برای نمای داخلی و بیرونی ساختمان‌ها می‌باشد. تکنسین‌ها پس از دوره‌های آموزشی، رعایت نکات ایمنی و انجام بررسی اولیه برای تعیین روش نصب و یا حذف تابلو، بنر و غیره برای ورزشگاه‌ها، موسسات آموزشی، ساختمان پزشکان، داروخانه‌ها، ساختمان‌های ادارای و غیره اقدام می‌کنند.

آب بندی نما بدون  داربست :

آب بندی و درزبندی نمای ساختمان آسیب های ناشی از فرسایش به وسیله آب و هوا را بر روی ساختمان به میزان بسیار زیادی کاهش می دهد که باعث طول عمر مصالح و همچنین کاهش هزینه های شست و شو و نگهداری از ساختمان می شود. آب بندی و درزبندی ساختمان به عنوان عایق حرارتی نیز به شمار می رود که از هدر رفتن دمای داخل و نفوذ هوای خارج به فضای داخل نیز جلوگیری می کند. آب بندی و پر کردن درزهای ساختمان برای سازه های قدیمی و نوساز ضروری می باشد و نقشی اساسی در بهینه سازی مصرف سوخت دارد.

از دیگر خدمات کار در ارتفاع سرویس‌های بازرسی، نماشویی، بازرسی ساختمان، بازرسی راهرو و راه پله و غیره است. هنگام کار در ارتفاع اطمینان حاصل کنید که بهترین وسیله کار در ارتفاعات را انتخاب کرده‌اید. کار ایمن در ارتفاعات، آمادگی، آموزش و عزم را می‌طلبد. به یاد داشته باشید اولین قدم برای ایمنی هنگام کار در ارتفاع، ارزیابی است.

 

کار در ارتفاع در مازندران جهان فرود