پایان نامه روانشناسی در مورد : و

شده اند با نقاشی های سایر نقاط از جمله پنجکت شباهت بسیار زیادی دارند. یکی از این نقش ها شباهت زیادی با نقشی که از ناحیه قزل (kizle) ترکستان چین بدست آمده، دارد.
فصل سوم
معرفی و طبقه بندی پارچه های ساسانی بر اساس نقوش آنها
1-نقش حیوانی
1-پارچه با نقش قوچ:
جنس:؟
محل کشف: گورستان زیرزمینی آنتی نوئه مصر (Antinoe)
قدمت: سده های 7- 6 میلادی
محل نگهداری: ؟
محل بافت: ایران
رنگ: ؟
بررسی مردم شناسی: نقش اصلی این قطعه پارچه را یک قوچ با دو شاخ بلند و خمیده تشکیل می دهد. این قوچ یک گردنبند مروارید نشان و روبانی مواج که از پشت گردن به گردنبند متصل می باشد بر گردن دارد. این قوچ در متن یک قاب که پیرامون آنرا ردیفی از دایره های کوچک تشکیل می دهد، نقش شده است.
2-پارچه با نقش قوچ:
جنس: ابریشم
محل کشف: گورستان زیر زمینی آنتی نوئه
قدمت :سده 7- 6 میلادی
محل نگهداری: موزه لیون
رنگ: سفید؟ و آبی تیره
بررسی مردم شناسی: نقش اصلی پارچه است با دو شاخ بلند و خمیده و دارای گردنبندی مروارید نشان که روبانی مواج از پشت گردن به آن متصل است. این قوچ 1 در قاب مروارید نشان قرار نگرفته است، بلکه در چند ردیف و در جهت مخالف هم نقش شده اند.
3-قسمتی از یک پارچه با نقش قوچ:
جنس: پشم و پنبه
محل کشف: ؟
قدمت: سده 7 یا 8 میلادی
محل نگهداری: موزه متروپولیتن
محل بافت: ایران یا مصر
رنگ: قرمز یا سفید (زمینه)، آبی، زرد، سبز و قهوه ایی
شرح: در قطعه پارچه، قوچی با روبان مواج و گردنبند دیده می شود.
4-قسمتی از یک پارچه با نقش بز:
جنس: پشم
محل کشف: ؟
قدمت: سده 6 تا 8 میلادی
محل نگهداری: Tale University Art Gallery
محل بافت: ایران یا عراق
رمگ: قرمز یا زرد (زمینه)، سبز، آبی تیره، آبی روشن، صورتی، سفید، قهوه ای (Harper p.131)
شرح: در این قطعه پارچه قسمتی از بدن یک بز به حالت نشسته دیده می شود. نقوش این قطعه فوق العاده زیبا و بسیار عالی طراحی شده است. بز دارای یک گردنبند مروارید نشان است و از پشت سر بز نیز یک روبان مواج بر گردنبند متصل است. در زیر چانه و سینه بز دو گل تزئینی که یکی از آنها به شکل انار است، دیده می شود. در پهلوی و روی کتف بز یک دایره دیده می شود، که متن آن یک طرح دالبردار مطبق دیده می شود. این طرح یادآور کنگره های بالای دیوارهای تخت جمشید و لبه بالای بناهای دوره ساسانی و کلاه پادشاهان هخامنشی و ساسانی است و امروزه یکی از نقش های رایج در بافته های عشایری ایران است.
5-پارچه با نقش اسب :

پایان نامهاینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

جنس: ابریشم
محل کشف: ؟
قدمت: سده 6 تا 8 میلادی
محل نگهداری: موزه دولتی برلین

محل بافت: ایران
رنگ: ؟ آبی تیره ( زمینه)، (بنفش )، زرد تیره، قرمز، سبز
شرح: این طرح بازسازی شده، یک قطعه پارچه است. در این طرح نقش اسب در متن قاب های مدور بافته شده است. حد فاصل دایره ها را یک گل چهار پر تشکیل می دهد. نقش های گیاهی این طرح در حجاری طاق بستان نیز دیده می شود.
6-پارچه با نقش اسب بالدار:
جنس: ابریشم
محل گشف: گورستان آنتی نوئه
قدمت: سده 7- 6 میلادی
محل نگهداری: موزه لوور
رنگ: سفید؟ و آبی تیره
(گیرشمن، ج 2، ص 229، تصویر 278)
شرح: این پارچه دارای نقش اسب بالدار است که به حال یورتمه در حرکت است. این اسب در یک قاب با حاشیه مروارید نشان، نقش گردیده است. (پوپ محل نگهداری این پارچه را موزه Guimet و موزه Lyons و Tissus اعلام کرده است)(Pope.vol.7.pl.202 b)
7-پارچه با نقش سر گراز:
جنس: ابریشم
محل کشف: آستانا ( ترکستان چین)
قدمت: سده 7- 6 میلادی
محل نگهداری: موزه دهلی نو
محل بافت: ؟
رنگ: دارای زمینه قهوه ای و قسمتی از نقش به رنگ سیاه
شرح: این نقش به سبک هندسی بافته شده و ممکن است سبک هندسی آن در اثر روش بافت تحمیل گشته باشد. سبک هندسی این نقش، نیروی حیوان وحشی را بهتر نمایان می سازد.
8-پارچه با نقش شیران متقابل:
جنس: ابریشم
محل کشف:؟
قدمت: سده 8 -9 میلادی
محل نگهداری: موزه لوون (Lorrian) در نانسی
محل بافت: ایران شرقی
رنگ: ؟
شرح: نقش اصلی پارچه تکرار دو شیر متقارن است که در دو سوی درخت زندگی ایستاده و در یک قاب با سه حاشیه تزئینی (مروارید، زنجیر و دالبر دار) محاط شده اند. پیرامون این دوایر با حیوانات وحشی، برگ، انار محاط در دایره و بوته گل تزئین شده است. این پارچه از ضریح سن امون (Saintamon) در کلیسای سن ژانگول (Saint Genjoult) در تول (Toul) بدست آمده است. در این پارچه دو شیر ایستاده و غیر طبیعی را که در برابر یک نخل روبروی یکدیگر قرار گرفته اند، در قاب های دایره وار نشان می دهدو اگر هنرمندان ایران موضوع حیوانات را که در دو سوی درخت مقدس در برابر هم قرار گرفته اند، از بابل و آشور اقتباس کرده بی دلیل نیست. در اوستا از این درختان که نزدیک چشمه ای می رویند و نگهبانانی دارند، سخن رفته است. اتوفون فالکه (Otto Von Falke) که این بافته را در گروه پارچه های ابریشمین شرقی قرون هشتم و نهم جای می دهد، شیرها را با نوع ایرانی، بودائی و خراسانی و جیحون مقایسه می کند، وی دقت بیننده را به نهال هایی که بر زمینه بافته نقش شده اند و در ظروف سیمین ساسانی دیده می شوند و همچنین به طرح درخت ساقه بلندی مزین به برگ نخل مخصوص ایرانی دارد، جلب می کند.
9-پارچه با نقش خروس:
جنس: برایشم
محل کشف:؟
قدمت: سده 7- 6 میلادی
محل نگهداری: موزه واتیکان