اردیبهشت 9, 1403

 رفع مشکل گاز خوردن ماشین و بالا رفتن دور موتور

بالا رفتن دور موتور در هنگام رانندگی یا در حالت توقف یک اتفاق عادی  نیست، بلکه نشانه یک مشکل در خودرو شما است. بنابراین اگر خودتان نمی‌ توانید علت این مسئله را تشخیص دهید بهتر است که خودروی‌ تان را نزد مکانیک‌ های قابل اعتماد و حرفه‌ای امداد خودروی ببرید و از تخصص و دانش آن ها جهت رفع این مشکل بهره‌مند شوید.

 

علل گاز خوردن ماشین و بالا رفتن دور موتور

از آنجایی که سرعت موتور خودرو معمولاً بر حسب دور در دقیقه اندازه‌ گیری می‌ شود، بنابراین می‌ توان گفت که یک دور یک چرخه کامل موتور می‌ باشد و به طور کلی اتومبیل‌ های بنزینی ۶۰۰۰و۷۰۰۰ دور در یک دقیقه کار می‌ کنند و اگر دور موتور بیشتر از این حد باشد، باعث صدمه به آن خواهد شد.

 

 مواردی  که باعث گاز خوردن ماشین و بالا رفتن دور موتور در خودرو می‌ شود :

 

۱) مشکل مربوط به سنسور و موتور دریچه گاز

این قسمت  وظیفه  ثبت میزان  هوای عبوری از صفحه را بر عهده دارد. همچنین ECU اطلاعاتی را که این سنسور ارسال می‌ کند، جهت تصمیم گیری برای اینکه چه مقدار سوخت برای احتراق بهینه به محفظه تزریق کند، را با قسمت های دیگر نظیر حسگر جریان هوای انبوه، سنسور اکسیژن و سنسور دمای بدنه ترکیب می‌ کند. حال اگر سنسور دریچه گاز دچار مشکل شده باشد،احتمال دارد ECU به سیستم سوخت دستور دهد تا سوخت بیشتری پمپاژ کند، که این مسئله باعث می‌ شود موتور به طور ناگهانی گاز خورده و دور موتور افزایش پیدا کند.

 

۲) خرابی استپر موتور

اشکال در این قطعه باعث بالا رفتن دور موتور و مشکل در خودرو می‌ شود‌‌. استپر موتور یکی از قسمت های مهم مربوط به سیستم تولید گشتاور می باشد که تحت فرمان یونیت موتور بوده و هر دستوری که این قسمت صادر کند، به اجرا در می آورد.حال یونیت موتور خود نیز با کمک اطلاعاتی که از سنسورهای دیگر دریافت می نماید، به استپر فرمان را صادر می کند، یعنی استپر موتور یک عملگر است  که با عملکرد صحیح خود، میزان  هوای ورودی به موتور در دور آرام را تنظیم می نماید.

 

۳) سنسور فشار هوای ورودی

از دیگر علل بالا رفتن دور موتور و گاز خوردن در برخی از خودروها مشکل در مپ سنسور یا همان سنسور فشار هوای ورودی است و همانطور که می‌ دانید این سنسور به ECU در ارتباط با میزان هوای مکش شده گزارش می‌ دهد. از آنجایی که این سنسور به مجرای ورودی هوا به موتور خودرو نصب است وقتی دچار مشکل می‌ شود، خودرو از کار می‌ افتد.

 

۴) مشکل در قطعه سیستم ورودی هوا و منیفولد

منیفولد قطعه‌ ای در پیشرانه وسایل‌ نقلیه موتوری می‌ باشد که دو نوع است : یکی تحت عنوان منیفولد ورودی و دیگری منیفولد خروجی که به آن منیفولد هوا و دود نیز می‌ گویند. منیفولد دودی یا خروجی، دود حاصل از احتراق سوخت را به بیرون هدایت می‌ کند و از آلودگی داخل خودرو جلوگیری می کند و وظیفه منیفولد ورودی هدایت هوا و سوخت به داخل محفظه احتراق است‌. در صورت آسیب دیدگی یا استهلاک واشرهای این قطعه هوا می‌ تواند از محل آسیب دیدگی، به داخل نفوذ کرده و مشکلاتی از جمله، گاز خوردن  موتور ماشین اتفاق بیفتد.

 

۵) اشکال در ای سی یو موتور

ای‌ سی‌ یو موتور که یکی از اصلی‌ ترین بخش‌های خودروها می‌ باشد و مانند مغز در بدن انسان در یک خودرو عمل می‌ کند ، یکی دیگر از قطعاتی است که در صورت خرابی باعث گاز خوردن ماشین می‌ شود. این قطعه به عنوان قدرتمند ترین کامپیوتر خودروها، مکانی جهت گرد هم آمدن ریزپردازها در این مجموعه است.ای سی یو به کمک سنسورهایی که در تمام قسمت‌ های خودرو کار گذاشته شده‌اند، گزارش کاملی از وضعیت خودرو و عملکرد آن را به شما داده و شرایط کلی خودرو را می سنجد. اگر به هر دلیلی ای سی یواز کار بیفتد یا بد کار کند، گاز خوردن ماشین تنها یکی از مشکلاتی خواهد بود که در ماشین شما ظاهر می‌ شود. بنابراین بررسی این قطعه از خودرو، برای خودرو شما به هنگام گاز خوردن خودرو بسیار ضروری است.

 

۶) مشکل مربوط به انژکتورها

این قطعه الکترونیکی _ مکانیکی که ارتباط مستقیمی با کامپیوتر خودرو دارد و از طریق آن قابل کنترل می‌ باشد، یکی از قسمت‌ هایی است که در ورودی سیلندر خودروهای انژکتوری تعبیه شده است و سوخت رسانی در این خودروها به کمک آن و قسمت‌ های دیگر از خودرو، مانند  برق انژکتور، پمپ بنزین و…انجام می‌ گیرد. بنابراین باید توجه داشت خرابی و مشکل در این قطعه باعث مشکلات متعددی برای خودرو، نظیر مشکل در گاز خوردن بالا و رفتن دور موتور می‌ گردد.

مطلب دیگر :
خرید محصولات آرایشی و بهداشتی

 

۷) سیم گاز، پدال گاز و دریچه گاز

مشکل در هر کدام از این سه قسمت که در زیر به آن ها می‌ پردازیم از دیگر دلایل گاز خوردن ماشین و بالا رفتن دور موتور است.

 

الف) سیم گاز

اگر سیم گاز پاره شود، پدال گاز خلاص شده و سرعت ماشین کم خواهد شد که در نتیجه خودرو متوقف می‌ گردد و اگر خودرو را با انتخاب دنده یک و با نیم کلاچ راه بیندازیم می تواند با سرعت حداقلی به حرکت خود ادامه دهد اما به هنگام رسیدن به شیب سربالایی متوقف و خاموش خواهد شد. بنابراین از دلایل گاز خوردن خودرو را می‌ توان پارگی یا در شرف پارگی این قسمت در نظر گرفت.

 

ب) پدال گاز

سفت شدن پدال گاز، شکستن آن، و یا خراب بودن کابل  آن، از دیگر دلایل گاز خوردن ماشین است که در این راستا بهتر است بدانید علت سفت شدن پدال گاز به طور معمول مربوط به تجمع مواد در سیم پدال گاز است و این به نوبه خود باعث اختلال در عملکرد خودرو شما می‌ شود.

 

ج) دریچه گاز

اشکال در قسمت دریچه گاز از دیگر دلایل بالا رفتن دور موتور و گاز خوردن خودرو است و همانطور که می‌ دانید این قطعه میزان گشتاور و توان خروجی موتور را کنترل کرده و با استفاده از یک شیر پروانه‌ ای و تغییر زاویه آن مقدار جریان هوای ورودی به موتور را تنظیم می‌ نماید و بدین گونه مقدار پاشش سوخت متناسب با این میزان هوا کم شده و توان و گشتاور خروجی موتور تنظیم می‌ گردد. علاوه براین دریچه گاز با استفاده از یک مسیر جانبیژ به موتور این اجازه را می دهد که وقتی موتور تحت بار نیست و فشار روی آن وارد نمی  گردد، به شکل بدون بار به همان شکل روشن بماند.

 

۸) پمپ بنزین

از دیگر دلایل گاز خوردن ماشین و افزایش دور موتور مربوط به قسمت پمپ بنزین خودرو است.این قطعه که وظیفه انتقال سوخت از باک به موتور را بر عهده دارد و از جمله قسمت های مهم خودرو است، اگر به مشکلی دچار شود و سوخت لازم به موتور نرسد، مشکل  گاز خوردن خودرو و افزایش دور موتور اتفاق می افتد.

 

معنای گاز خوردن ماشین

خیلی از شماها ممکن است که راننده تازه کار باشید و تجربه کافی در مورد گاز خوردن ماشین را نداشته باشید و اصلأ ندانید که به چه معناست. بنابراین می توانید از مشاوران و متخصصین امداد خودرو ارومیه در ارتباط با این مسئله سوالات خود را بپرسید و اطلاعات لازم را دریافت کنید. اما به طور کلی می‌ توان گفت وقتی خودرو شتاب همیشگی را نداشته باشد و راننده هر چقدر، به فشار دادن پدال گاز ادامه دهد  و خودرو شتاب نگیرد و راه نیفتد را گاز خوردن خودرو می‌ گویند‌. تشخیص این مسئله کار چندان دشواری نیست اما تشخیص اینکه کدام قطعه از خودرو دچار مشکل شده است، اندکی سخت است و از عهده هر راننده‌ ای بر نمی‌ آید. بنابراین در این مورد نیز می‌ توانید به مکانیکان سیار حرفه‌ ای امداد خودروی ارومیه اعتماد کنید و با تماس با آن ها در هر مکان و زمانی، کمک‌ های لازم را دریافت نمایید

 

مهم ترین حالات گاز خوردن خودرو ها

خودرو های شما ممکن است در حال های مختلفی گاز بخورند که می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • گاز خوردن در حالت درجا و یا هنگام استارت
  • گاز خوردن بی دلیل در حالت خلاص
  • گاز خوردن ماشین به هنگام تعویض دنده

 

 

آنچه لازم است هنگام گاز خوردن خودرو و بالا رفتن دور موتور انجام دهیم

در هر خودرویی، به‌ خصوص خوردو های ایرانی گاز خوردن و افزایش دور موتور امری عادی است. بنابراین اگر در این شرایط قرار گرفتید نگران نباشید، تنها کافیست خودروی خود را به این حال رها نکنید چرا که در این صورت به آن آسیب وارد می شود. بهترین فکر این است که با تعمیر کاران زبده موجود شهر یا مکانیکان سیار امداد خودرو  تماس گرفته و مشکل خود را با آن ها در میان بگذارید تا در اسرع وقت به کمک شما بشتابد. شما همچنین می توانید از ید کش ها و خودروبر های مربوط به امداد خودرو ارومیه کمک های لازم را دریافت نمایند. در هر صورت ما در کنار شما هستیم و اگر در هر نقطه‌ ای از شهر دچار مشکل شدید به شما کمک های لازم را ارسال خواهیم کرد.