منبع تحقیق با موضوع
علم آموز، علم آموزا، مهارتای ارتباطی

منبع تحقیق با موضوع علم آموز، علم آموزا، مهارتای ارتباطی

مفاهیم و اطلاعات رو به همونجوری که در کتاب نوشته شده به اون منتقل کنن خیلی از این مادران به طور ناخودآگاه از بزرگ شدن و جداگونه شدن بچه خود ترس دارن و با مراقبتها و دخالتهای زیاد جلوی رشد استقلال اون رو می گیرند ضمنا اونا در موارد خیلی و به بهانهای مختلف بچه خودشو سرزنش می کنن و با مقایسه دائمی اون با کودکان مانع رشد اعتماد به نفس در اون می گردند.
متخصصین تعلیم و تربیت علاوه بر بررسی کیفیت تربیتی و خانوادگی این دو دسته از علم آموزا به این نتیجه رسیدن که محیط زندگی علم آموزا ساعی و پیشرفته در موارد زیر با محیط خونواده علم آموزا ضعیف و عقب افتاده درسی اختلاف داره:
1- برخورداری علم آموزا ساعی از محیط گرم و با ثبات خانوادگی در خونواده شاگردان پیشرفته اختلاف باور، جر و بحثهای بیهوده و دعواهای خانوادگی می میتونه تولید کننده دلهره و نا آرومی در کودک شه کمتر هست و به طور کامل خونواده آروم و پر تفاهم مثل اینکه.
2- برخورداری از وقت آزاد و توجه والدین: اولیا شاگردان زرنگ به ویژه مادران اونا وقت بیشتری رو صرف تربیت و آموزشی بچه خود می کنن با اون بیشتر به صحبت و بازی می پردازند به اون جرأت اعلام نظر و شرکت در تصمیم گیریهای خانوادگی رو می دن از اون انتظار پیشرفت و پیشرفت دارن و اون رو به شکل فرد مسئولی می بیند که دارای تواناییا و استعدادهای متعدده بنابراین محیط خونه و برنامه های زندگی خودشو طوری تنظیم می کنن که به رشد و تعالی این تواناییا بینجامد این مادران به بچه خود توجه نشون داده و اجازه می دن که اون غمها، شادیها و نگرانیهایش رو بی اینکه مورد تمسخر و یا سرزنش قرار بگیره آزادانه بگه.
3- توافق اولیاء در مورد مسائل تربیتی- در غالب خونواده هایی که مورد مصاحبه قرار گرفته به نظر می رسید که پدر و مادر در مورد مسائل تربیتی توافق دارن و کمتر اتفاق می افتد که پیشنهاد مادر و راه و روش تربیتی اون مورد سرزنش و انتقاد پدر خونواده بگیره و یا برعکس یعنی پدر و مادر هر کدوم با تائید نظر و روش دیگری به تحکیم شخصیت او در خونواده کمک می کنن بدیهیه اختلافات سلیقه ای اولیاء دور از چشم و حضور کودکان مورد بحث و بررسی قرار گرفته، اولیاء سعی می کنن به نحوی به توافق برسند.
4- تحمل اولیاء در مقابل سروصدا و ریخت و پاش کودکان – اولیاء علم آموزا پیشرفته اکثراً در مورد سروصدا و ریخت و پاش کودکان تحمل بیشتری از خود نشون می دن و با اینکه به نظم و تربیت محیط خونه توجه دارن اما شادی و آرامش کودک بر ایشان اهمیت ویژه ای داره و به کارا مثبت و تربیتی بازی در رشد کودک میدونن اما مادران این علم آموزا فرزندان خودشو طوری عادت می دن که پس از پایان بازی و یا کارهای درسی خود به تناسب سن و توانائیش به منظم کردن و نظافت محیط دور بپردازند و در حفظ پاکیزگی و زیبائی محیط زندگی اون رو هم شریک می کنه.
5- تحمل اولیاء در مورد نبود اطاعت کودکان از بزرگسالان- با اینکه هر دو دسته نسبت به نبود اطاعت کودکان از پدر و مادر و کلا بزرگسالان حساس بودن اولیاء کودکان ضعیف به طور محسوسی کم تحمل تر و حساس تر از دسته دیگه اولیاء به نظر می رسیدند علاوه بر محاسباتی که با مادران مختلف انجام گرفت مشخص گردید که مادران شاگردان پیشرفته در مقابل شیطنتا و اتفاقاً کارهای بد خود که از روی ناآگاهی انجام می شده کمتر به تنبیه و سرزنش متوسل می شن بلکه سعی می کنن علاوه بر صحبت، خاطر و بحث در مورد موضوع، کودک رو نسبت به نتایج رفتارش آگاه کنن و ً فرصتی واسه جبران کار ناشایست در اختیار اون قرار دهند در حالیکه برخی از مادران شاگردان عقب افتاده درسی اعلام می داشتن که اکثراً با تنبیه بدنی، داد کشیدن و سرزنش کودک سعی می کنن مسائل انضباطی رو حل کنن.
6- واکنش اولیا در مقابل انتظارات و انتظارات بلهوسانه بچه- مثل اینکه که مادران شاگردان زرنگ از قدرت شخصیتی بیشتری بهره مند بوده می تونن بی بیان خشونت در مقابل هوسها و انتظارات زیاد بچه خود مقاوم و با ثبات باشن در حالیکه مادران شاگردان ضعیف، بعضی وقتا خشن، وقتی تسلیم و بعضی وقتا نا مطمئن و سست به نظر می رسند برخی از این مادران اعلام داشتن که واسه تهدید و ترساندن به شوهر خود شکایت می کنن چیزی که ً به رابطه خوب و سالم پدر و بچه صدمه وارد می بیاره و باعث می شه تصویر خشن و نامهربانی از پدر تو ذهن بچه بمونه.
نکات بالا ثابت می داره که فضای خانوادگی کودکانی که معمولاً ردیفای عقب کلاس رو اشغال می کنن و مشکلات درسی زیاد دارن دارای کیفیت پایینیه.
محیط زندگی این علم آموزا بیشترً بی ثباتی نا آروم و خالی از تجربیات مفید تربیتیه مادرانشان کم حوصله و گرفتار به نظر می رسند و کمتر تحمل سروصدا و بازیهای کودکانه بچه خودشو دارن. رفتار این مادران در برخورد به مسائل و مشکلات کودکان تا حدودی خشن و نا آرامه این رفتار واکنشای به دلیل ترس و نگرانی رو در کودکان به وجود می بیاره و مانع رشد ذهنی اونا می شه واسه همینه که مثل این شاگردان در مقابل هر نوع فعالیت آموزشی بیان انزجار یا بی علاقگی می کنه و کم کم با از دست دادن حسن اعتماد به نفس به شکل علم آموزا ضعیف و عقب مونده تحصیلی در بین.(کریمی،85)
محیط خانوادگی علم آموزا پیشرفته درسی با محیط خانوادگی شاگردان ضعیف چه فرقی داره؟
بی فرقی- بی حوصلگی- خشونت اولیاء واکنشهای ترس و دلهره رو در کودکان به وجود می آوردکه به سلامت روان اونا آسیب می زند و رشد ذهنی رو متوقف می سازد.
شاگردان زرنگ بیشترً از محیط گرم و با ثبات خانوادگی- وقت بیشتر- توجه بیشتر و تحمل اولیاء خود برخوردارن.
2-2-گذشته تحقیق
قاسمی تادوانی (1392)تحقیقی با عنوان بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی با پیشرفت تحصیلی و خلاقیت در دانشجویان علوم پزشکی شیراز انجام داد. این تحقیق از نوع کاربردی بوده و واسه اجرای اون از روش توصیفی- اتحاد استفاده شده.نتایج تحقیق نشون داد که مهارت¬های ارتباطی دانشجویان روی خلاقیت اونا اثر گذاره و اگه دانشجویان در رابطه خود با بقیه به پنج عامل مهارت ارتباطی (گوش دادن، توانایی دریافت و ارسال پیام، بینش نسبت به مراحل رابطه، کنترل عاطفی، رابطه توأم با قاطعیت) توجه لازم رو داشته باشن این می¬میتونه بر خلاقیت اونا اثر گذار باشه و خلاقیت اونا از افرادی که از مهارت¬های ارتباطی کمتری برخوردارن بیشتر می¬باشه. ولی مهارت¬های ارتباطی دانشجویان روی پیشرفت تحصیلی اونا تاثیرگذار نبوده و داشتن مهارت ارتباطی مناسب یا غیر مناسب نتوانستهه تاثیری بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان داشته باشه.
نجفی نیاسر(1391) تحقیقی با عنوان مطالعه رابطه بین مهارتهای ارتباطی استادان دانشکده فنی دختران تهران ولیعصر با اثر بخشی آموزشی انجام داد. واسه انجام این تحقیق با استفاده از روش اندازه گیری شده با تکنیک پرسشنامه، 197دانشجو در 12 رشته تحصیلی در دانشکده فنی ولیعصر تهران در سال 91با استفاده از نمونه گیری تصادفی مورد سوال قرار گرفتن.بعد از جمع بیاری پرسشنامها داده ها با استفاده از نرم افزار spss جدا سازی و بررسی شد، آمار بدست اومده که در جدا سازی و بررسی استفاده کرده شد شاملضریب اتحاد پیرسون هستش. بعد از بررسی و بررسیای انجام شده نتیجه گرفتیم که: هر اندازه مهارتهای ارتباطی اساتیدبیشتر تقویت شه،اثر بخشی گروههای علمی، ایجاد انگیزه یادگیری در دانشجویان و پیشرفت تحصیلی دانشجویانافزایش مییابد و ضمنا هر اندازه مهارتهای ارتباطی کلامی و غیر کلامی اساتیدبیشتر تقویت شه،اثر بخشی گروههای علمی زیاد میشه. واژگان کلیدی: مهارتهای ارتباطی – اثر آموزشی – رابطه کلامی – رابطه غیر کلامی – استادان
رحمنی (1392) تحقیقی با عنوان مطالعه ی رابطه ی بین مهارتای ارتباطی معلمان راحت با پیشرفت تحصیلی علم آموزا همون دوره در استان قزوین انجام داد. تحقیق حاضر ازنظر نوع هدف کاربردی واز نظر نحوه جمع بیاری داده ها توصیفی – همبستگیه.ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه مهارتای ارتباطی محقق سا خته ای طبق الگوی کویین دام ولیری وپرسشنامه بارتون جی ای ،تشکیل شده از 50 سوال و4 عامل مهارت کلامی،مهارت غیرکلامی،مهارت گوش دادن وبازخورد هستش. و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس هم مورد استفاده قرار گرفته . جامعه موردبررسی شامل 7000 نفرازدانش آموزان دختر دوره پنجم راحت استان قزوین بوده .نمونه مورد بررسی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای وانتخاب 7منطقه از بین 14 منطقه آموزشی وسپس به شکل ی تصادفی طبقه ای نسبتی ،شامل 350 نفر از علم آموزا استان قزوین انتخاب شده.جهت جدا سازی وتحلیل داده ها از شاخصای آماری توصیفی شامل زیادی،درصد،میانگین وانحراف استاندارد وآمار بدست اومده شامل ضریب اتحاد پیرسون،t جداگونه و آزمونt تک گروهی ورگرسیون خطی استفاده شده. یافتها حاکی ازآنه که بین مهارتای ارتباطی معلمان با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری وجود نداره. بین متغیرهای مهارت ارتباطی به ترتیب(کلامی،غیرکلامی،گوش دادن،بازخورد)،با پیشرفت علم آموزا رابطه معناداری وجود نداره. جهت تعین میزان برخورداری معلمان از مهارت ارتباطی در تحقیق از آزمون t تک گروهی استفاده شده. که نتایج حاصل ازتوزیع زیادی پرسشنامه مهارتای ارتباطی نشون دهنده اینه که حدود6/10درصداز علم آموزا اعلام داشته ان که معلمان از مهارتای ارتباطی در حد پایین و6/46درصد در حد متوسط و9/42درصد در حد بالا برخوردارن .که میانگین مهارتای ارتباطی معلمان 39/149 هستش . میشه گفت، معلمان در کلاسای درس از مهارتای ارتباطی درحد خوب برخوردارهستند. کلا معلمان طبق نظر علم آموزا در بین مؤلفه های مهارتای ارتباطی به ترتیب رابطه کلامی با 78/52 از بالاترین میانگین و بازخورد 58/33 وگوش دادن 10/33وغیرکلامی 93/29 برخوردارن که این نتیجه نشون میده که معلمان بیشتر از مهارت کلامی و به طور متوسط از مهارت بازخورد و در حد پایین از مهارت گوش دادن و از همه کمتر از مهارت غیر کلامی در کلاس استفاده می کنن .و ضمنا بین ویژگیای دموگرافی معلمان (سن،سابقه،مدرک تحصیلی) با مهارتای ارتباطی اونا رابطه هست. بین ویژگیای دموگرافی معلمان با پیشرفت تحصیلی علم آموزا رابطه معناداری وجود نداره. بین مهارت ارتباطی معلمان با انگیزه پیشرفت علم آموزا رابطه مثبت ومعناداری هست. وهمچنین از میون عامل های مهارت ارتباطی ، بین مهارت کلامی با انگیزه پیشرفت تحصیلی علم آموزا رابطه هست. و بین مؤلفه های دیگه مهارت ارتباطی با انگیزه پیشرفت رابطه معناداری وجود نداره.

مطلب مرتبط :   پایان نامه رایگان درموردخانواده ها، عملکرد خانواده، بهداشت روان
برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

Close Menu