اردیبهشت 9, 1403

همه آنچه باید در مورد ویزای فرانسه و شنگن بدانید

فرانسه، مقصد شماره یه گردشگری و تحصیلی ایرانیان در قاره سبز، یکی از نوستالژٰیه ترین مقصدهای سفر ایرانیان به فرنگ از زمان ناصرالدین شاه قاجاره. کشوری که دیار عشاق و مکتبای هنری و موزه و گالریای چند صد ساله و کاخای تاریخی بوده و بعضی از شهرهایش مثل پاریس و لئون، پایتخت مد و مزه اروپا هستن.

سرزمین دست نخورده از اهداف حملات هیتلر در قرن بیستم، گر چه در اولین سالای قرن بیست و یکم با حملات تروریستی در شهرهای جور واجور خود مواجه شد، اما بازم واسه گردشگران بین المللی، یکی از رویایی ترین مقصدهای سفر و تفریح حساب می شه.

علاقه ایرانیان واسه سفر و تحصیل به فرانسه مثل خیلی از مردم جهان، روند صعودی داشته طوریکه در نیم قرن گذشته، ده ها هزار ایرونی از دانشگاه های این کشور علم آموخته شدن و کمتر شهر بزرگی در کشور سراغ داریم که یک یا چند موسسه آموزش زبون فرانسه در اون فعالیت نداشته باشه.

شوق و علاقه ایرانیان واسه سفر به فرانسه در سالای گذشته با آسون کردن در ارسال روادید گردشگری کوتاه مدت این کشور، روند صعودی داشته و به گفته مسئولان گردشگری فرانسه، فقط در سال ۲۰۱۶ میلادی، بیشتر از ۳۹ هزار روادید واسه سفر ایرانیان به این کشور تو تهران صادر شده.

برجام، یکی از عوامل آسون کننده و تسریع گر روابط اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ایران و فرانسه در چند سال گذشته بوده، طوریکه با سفر وزیر امور خارجه فرانسه (ژان مارک آیرو) به تهران در بهمن سال ۹۵، قرار شد تا ارسال روادید واسه سفر ایرانیان علاقمند، بازم زیاد شه.

به گفته یه چند وقت پیش مدیر منطقه ای سازمان پیشرفت گردشگری فرانسه تو تهران، قراره در سال ۲۰۱۷ میلادی، بیشتر از ۸۰ هزار فقره روادید واسه سفر ایرانیان به این کشور صادر شه که اینم جهت با اعلام وزیر خارجه فرانسه مبنی بر دستور آسون کردن ارسال روادید واسه هموطنان در سفارت این کشور در تهرانه.

کریم میکاشیرا، از مسئولان گردشگری فرانسه گفته بود که افزایش گردشگران ورودی از منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و ایران، در بالاترین جایگاه برنامه های گردشگری فرانسه در سال ۲۰۱۷ قرار داره و این خبر خوبی واسه ایرانیانیه که می خوان از روادید فرانسه واسه سفر به ۲۵ مقصد گردشگری قاره سبز استفاده کنن.

مقامات فرانسوی قبلا گفته بودن که یکی از دلایلی که علاقمند هستن تا ارسال روادید فرانسه به ایرانیان آسون کردن شه، علاقه خاص ایرانیان واسه بازدید چند روزه از پاریسه که معمولا بازدید از این شهر تاریخی، در بالاترین جایگاه اولویتای گردشگری ایرانیان در اروپا قرار داره.

فابیوس، وزیر خارجه اسبق فرانسه طبق تعیین ماموریتی واسه بخش گردشگری این کشور، خواهان افزایش ارتباطات گردشگری و سرمایه گذاریای دو جانبه ایران و فرانسه شده بود.

اواخر اسفند سال گذشته هم، موریل پینکود، مدیرکل آژانس بیزینس فرانس در نشست خبری در سفارت فرانسه تو تهران گفته بود که برنامه فرانسه در سال ۲۰۱۷ میلادی، آسون کردن ارسال روادید واسه گردشگران ایرانیه و بخاطر این، دفتر بیزینس فرانس تو تهران گشایش شد.

سرمایه گذاری گروه های بزرگ هتل سازی فرانسه در ایران (مثلا هتل فرودگاه بین المللی امام خمینی) نشون میده که عزم گردشگری فرانسه واسه پیشرفت روابط فرهنگی و گردشگری با قطب خاموش گردشگری خاورمیانه و آسیا، می تونه زمینه خوبی واسه تقویت مناسبات دو جانبه و تشویق بقیه کشورای اروپایی واسه حضور فعال در میدون صنعت گردشگری پر توان سرزمین هزار رنگ و چهار فصل ایران باشه.

با در نظر گرفتن اینکه ارسال روادید واسه ایرانیان در سفارت فرانسه تو تهران در ماه های گذشته آسون کردن و تسریع شده، در گزارش امروز سرویس گردشگری ما، شما رو با روشای دریافت روادید فرانسه و مواردی که باید واسه افزایش شانس دریافت روادید در نظر داشته باشین، آشنا می کنیم.

با ما همراه باشین.

روادید فرانسه و روادید شنگن

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که دریافت روادید type C فرانسه به معنی سفر کوتاه مدت به این کشور و دریافت روادید شنگنه. با دریافت این نوع روادید، می تونین به محض ورود به فرانسه، به ۲۵ کشور دیگه اروپا سفر کنین و در مدت زمان روادید خود، بدون کنترل مرزی، در محدوده مرزهای شنگن حرکت کنین.

البته بعضی از هموطنان پس از دریافت روادید فرانسه تو تهران، مبدا ورود رو شهری غیر از شهرهای فرانسه در نظر می گیرن که چون روادید شنگنه، به طور قانونی نباید مشکلی واسه گردشگر ایجاد شه.
اما همیشه پیشنهاد می شه که واسه کاهش مشکلات احتمالی کنترل گذرنامه و قوانین گمرگی و روادیدی، بعد از دریافت روادید فرانسه، سفر خود رو به شکلی تنظیم کنین که وارد یکی از شهرهای فرانسه شده و از اونجا، سفر به دیگر مقصدهای گردشگری قاره سبز  رو در دستور کار بذارین.

سفر با RyanAir ایرلندیا

این خط هوایی، از سال ۱۹۹۴ میلادی تا کنون، از جمله خطوط هوایی ارزون قیمت اروپا بوده و با ۳۸۴ هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ خود به ۱۹۲ شهر در  ۳۴ کشور جهان پرواز داره.
خیلی از مسافران ایرونی که به اروپا سفر می کنن، برنامه گردشگری خود در این قاره رو براساس مقصدهای پروازی ریان ایر تنظیم می کنن تا سفری مقرون به صرفه رو با سفری هوایی تجربه کنن.

فرودگاه هایی که راین ایر ازش استفاده می کنه همه خارج شهر بوده و این شرکت محدودیت حمل بار ۱۰ کیلوگرم با امکان خرید ماکزیمیم ۱۵ کیلوگرم بار به ازای هر مسافر رو اعمال می کنه.
البته در طول پرواز هم بر خلاف بیشتر شرکتای هواپیمایی، پذیرایی صورت نمی گیره تا مسافر، هزینه کمتری واسه خرید بلیط متحمل شه.

همونطور که در تصویر بالا مشاهده می کنین، از فرودگاه PARIS BEAUVAIS که در سی کیلومتری پاریس قرار داره، به ۱۴ نقطه در اروپا و شمال آفریقا پرواز هست و مسافران می تونن به ۱۴ کشور اروپا سفر کنن. کرواسی، فرانسه، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لیتوانی، مراکش، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسپانیا، سوئد و انگلستان، از جمله مقصدهایی هست که شما می تونین به محض ورود به فرانسه، از اونجا به این مقاصد سفر کنین.

البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که سفر به انگلستان و ایرلند و مراکش، نیاز به دریافت روادید جدا از هم داره که قبلا باید تو تهران یا پاریس اونو کسب کرده باشین.

در واقع بعضی از مهم ترین مقصدهای گردشگری اروپا مانند اسپانیا و یونان و پرتغال، در فهرست برنامه های سفر رایان ایر از پاریس قرار داره که شما می تونین با رزرو بلیط و پرداخت هزینه ها با کارت اعتباری ارزی (یا به کار گیری شرکتای پرداخت مجازی ایرونی)، از خدمات این شرکت با هزینه ای کم استفاده کنین.

هر چی فاصله عزیمت شما با زمان رزرو بلیط بیشتر باشه، هزینه ای که واسه خرید بلیط هواپیما واسه تردد بین شهرهای اروپا از راه رایان ایر پرداخت می کنین کمتر میشه.

البته به جز رایان ایر، شرکتای هوایی ارزون قیمتی (low cost carrier) مانند ایزی جت هم هست که میشه از اون در صورت دریافت روادید شنگن واسه تردد در میان مرزهای شنگن استفاده کرد.

آخرین خبرها از فعالیت ریان ایر رو در اینستاگرام و فیس بوک اون دنبال کنین. دانلود app اونم خالی از لطف نیس و از خدمات جور واجور این شرکت آنلاین هوایی قاره اروپا بیشتر استفاده می کنین. اگه خواستین از فرودگاه بووایس پاریس به دیگر شهرهای اروپا برید، پیشنهادای تریپ ادوایزریا رو در نظر داشته باشین.

روادید کوتاه مدت شنگن چست؟

روادید کوتاه مدت به مسافر امکان میده به خاک یک یا چند کشور شنگن ورود کنه و درزمان یک یا چند نوبت سفر به شکل متوالی یا متناوب در طول ۶ ماه از تاریخ اولین ورود به منطقه شنگن، بیشترین حد ۹۰ روز اقامت داشته باشه.

روادید کوتاه می تونه ۱ بار ورود یا چند بار ورود (multiple) باشه. این روادید با چسباندن لیبل ویزا در گذرنامه، یا روی مدرک سفر یا هر مدرک معتبر دیگری که امکان عبور از مرز رو جفت و جور کنه، عینیت پیدا میکنه.

بجز مواردی که روی روادید استثناء شده باشه، دارنده این روادید، امکان ورود به ۲۵ کشور منطقه شنگن رو داره مشروط بر اینکه دارای شرایط ورود به منطقه شنگن باشه. (مدارک مربوط به دلیل و شرایط سفر از جمله پول و پله و سرمایه، مدارک مربوط به محل اسکان درزمان سفر رو در اختیار داشته باشه).

مطلب دیگر :
استرس؛ عارضه ای که نه تنها روح، بلکه جسم انسان را تخریب می کند

دست کم شرایط لازم جهت تشکیل پرونده درخواست ویزا کدومن؟

 

 

  • داشتن گذرنامه عادی، خدمت و یا سیاسی.

  • در زمان درخواست روادید، تاریخ اعتبار گذرنامه باید سه ماه پس از تاریخ برگشت باشه. اگه گذرنامه شما از  اعتبار کافی بهره مند نباشه باید گذرنامه خود رو تمدید کنین.
  • واسه الصاق لیبل ویزا و مهرهای ورود و خروج به خاک فرانسه، گذرنامه شما باید دست کم ۲ صفحه به طور کاملً خالی از هرگونه مُهر داشته باشه.
  • روی گذرنامه ای که بیشتر از ۱۰ سال از تاریخ فرستادن اون گذشته شده باشه ویزا قابل الصاق نمی شه، حتی اگه گذرنامه فوق در زمان درخواست روادید معتبر باشه.
  • حضور شخص درخواست کننده در زمان تشکیل پرونده الزامیه، به استثناء کودکان زیر ۱۲ سال.
  • مقصد اصلی شما باید کشور فرانسه باشه، یعنی کشوری شنگنی که قراره مدت بیشتری از سفر خود  رو در اونجا بگذرونین باید کشور فرانسه باشه.
  • داشتن فرم درخواست روادید به طور کاملً پر شده و امضاء شده الزامیه.

راهنمای دریافت روادید فرانسه

دریافت روادید فرانسه تو تهران، نوعای جورواجور داره که ما در این گفتار به روادید گردشگری کوتاه مدت می پردازیم. بالطبع، واسه دریافت هر نوع روادید از این کشور، مانند روادید ترانزیتی، تجاری، تحصیلی، اقامتی و امثالهم، خواهندگان باید به سایت سفارت فرانسه تو تهران مراجعه کرده و براساس مدارک لازم، درخواست خود رو حضوری به سفارت ارائه بدن.

اولین موضوعی که درباره دریافت روادید فرانسه باید در نظر داشته باشین، تعیین وقت (appointment time) است که براساس اون، مدارک لازم شما به سفارت تحویل داده می شه و رسید دریافت می کنین تا جواب بررسی درخواست روادید شما در تاریخ اعلامی مشخص شه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که از ۱۷ خرداد ۱۳۹۵، تنظیم وقت جهت درخواست روادید سفر به فرانسه، از راه پست الکترونیک هم ممکن شده که واسه به دست آوردن جزییات بیشتر باید فرم مربوط به درخواست روادید رو از این قسمت دانلود کرده و به این نشانی:  rdv.teheran-amba@diplomatie.gouv.fr    بفرستین.

۱- روادید کوتاه مدت شنگن

فرم درخواست روادید کوتاه مدت شنگن: دیدار خصوصی، جهانگردی، خانوادگی، حرفه ای، جهت درخواست روادید والدین یا همسر اتباع فرانسوی: اینجا رو کلیک کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که واسه دریافت رواید شنگن به قصد گردشگری چند هفته ای، حتما باید فرم اشاره شده رو دانلود و پس از تکمیل به نشانی پست الکترونیک اعلامی بفرستین.

واسه هر نفر از اعضای خونواده خود، باید فرم مجزایی پر کنین و به سفارت ارسال فرمایید.

 

۲- فرم روادید دراز مدت

 

فرم درخواست روادید دراز مدت تحصیلی، درخواست روادید والدین یا همسر اتباع فرانسوی، اینجا رو کلیک کنین. این فرم واسه کسانیه که قصدشون از سفر به فرانسه، تنها گردشگری چند روزه نباشه.

۳- روادید ترانزیت فرودگاهی

 

 

فرم در خواست روادید ترانزیت فرودگاه: اینجا رو کلیک کنین. این فرم فقط واسه کسانیه که قصد توقف خیلی کوتاه در این کشور دارن.

مدارک درخواست روادید گردشگری فرانسه

۱- دو قطعه عکس رنگی و جدید از چهره با زمینه روشن که ۳.۵ در ۴.۵ سانتیمتر بوده و دست کم ۷۰ درصد چهره در اون مشخص باشه  و بیشتر از ۶ ماه از زمان گرفتن عکس سپری نشده باشه.

۲- پرداخت ۶۰ یورو واسه دریافت روادید کوتاه مدت و ۹۹ یورو واسه روادید دراز مدت.

 

۳- فتوکپی کلیه مدارک اصل و ترجمه شده.

 

۴- اصل کلیه مدارک واسه برابر با اصل کردن به وسیله مامور سفارت که به درخواست کننده مسترد می شه.

۵- ترجمه رسمی شناسنامه و کارت ملی.

 

۶- ترجمه رسمی مدارک شغلی و استخدامی.

 

۷- فرم درخواست روادید (امضا فرم باید با امضا گذرنامه شما مطابقت داشته باشه).

۸- اعتبار گذرنامه باید دست کم ۳ ماه پس از پایان اعتبار روادید درخواستی باشه و دست کم ۲ صفحه مهر نخورده شده در گذرنامه وجود داشته باشه.

۹- اگه قبلا روادید شنگن گرفتین، کپی روادید دریافتی و مهرهای ورود و خروج مشخص باشه.

۱۰- اگه کارمند هستین، نامه معرفی کارنامه مبنی بر مرخصی، گواهی کار و لیست بیمه از  تامین اجتماعی با مشخص شدن سمت و حقوق ماهانه و تاریخ استخدام، ارائه شه.

۱۱- ۳ فیش حقوقی مربوط به ۳ ماه گذشته.

۱۲- گردش حساب بانکی (bank statement) مربوط به چند ماه گذشته به یورو.

۱۲- رزرو هتل در فرانسه یا در صورت نداشتن رزرو هتل، مسافر باید مدارک توان مالی تامین هزینه رو با اندازه ۱۲۰ یورو در روز واسه هر نفر ارائه و مستند کنه.

۱۳- بیمه نامه بین المللی پزشکی و برگشت به کشور مبدا که بر پوشش هزینه های احتمالی برگشت به کشور مبدا به دلیل پزشکی ۷ درمان پزشکی اورژانس و یا هزینه های بستری اورژانس در سراسر فضای شنگن تا سقف دست کم ۳۰ هزار یورو واسه تموم مدت اقامت گواهی کنه.

 

۱۴- بلیط رفت و برگشت هواپیما.

 

پیشنهادایی واسه دریافت روادید فرانسه تو تهران

  • به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که ورود به بخش روادید منحصرٲ از راه وقت قبلی تلفنی شدنیه. جهت گرفتن وقت تلفنی با شماره ۶۴۰۹۴۰۰۰ (۹۸۲۱+) از یکشنبه الی چهارشنبه از ساعت ۸٫۳۰ صبح الی ۱۷٫۰۰ و روزای پنجشنبه از ساعت ۹٫۰۰ صبح الی ۱۳٫۰۰ تماس بگیرین. گرفتن وقت مجانیه.
  • در صورت همراه داشتن هر کدوم از وسائل زیر از ورود شما به بخش روادید جلوگیری به عمل میاد: اسلحه گرم حتی در صورت داشتن مجوز – شکلای جور واجور شوکرها – وسائل تیز، برنده و اسلحه سرد مانند (چاقو، ناخن گیر، موچین و….) – دوربین عکاسی، دوربین فیلمبرداری، لپ تاپ و یا هرگونه لوازم الکترونیکی – اسپری، گاز اشک آور و هرگونه افشانه  و فندک.
  • واسه باخبر شدن از جدید ترین خبرهای مربوط به اخذ روادید فرانسه تو تهران، بخش سایت رو توجه کنین.
  • اگه کارمند هستین یا شغل آزاد دارین، واسه افزایش شانس دریافت روادید، گردش حساب چند ماه گذشته خود رو بیشتر از ۳۰ میلیون تومن ارائه کنین.
  • واسه دریافت وقت از سفارت فرانسه و اخذ روادید گردشگری این کشور اگه مدارک مثبته ۱۴ گانه اشاره شده رو دارین، نیاز به به کار گیری موسسات مجاز و غیر مجاز دریافت روادید فرانسه ندارین و میشه در هزینه ها صرفه جویی کرد.
  • به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که هر گونه آگهی مبنی بر دادن روادید تضمینی کشور فرانسه یا شنگن که در فضای مجازی منتشر می شه غیر قانونیه و مراقب کلاهبرداری سودجویان باشین.
  • واسه دریافت سابقه بیمه از سازمان تامین اجتماعی، باید درخواست خود رو به بخش نامنویسی شعبه ای که بیمه رد می کنین ارائه کرده تا اونا سابقه شما رو پرینت و مهر کرده و اونو واسه ترجمه رسمی به مراکز مجاز ارائه کنین.
  • در صورتی که سند مالکیت (غیر خودرو) دارین هم نسبت به ترجمه رسمی و ارائه اون به سفارت دست به کار شین.
  • اگه عضو اتاق بازرگانی ایران و فرانسه هستین یا علاقمندید به عضویت حقیقی این مجموعه نائل شید، از راه اتاق بازرگانی، نسبت به تعیین وقت دست به کار شین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که شانس شما در این حالت، خیلی افزایش پیدا نمی کنه.
  • از سایتایی مانند hotels و booking واسه دریافت ووچر رزرو محل اقامت در فرانسه جهت ارائه به سفارت میشه استفاده کرد.

با در نظر گرفتن حجم بالای درخواست روادید ایرانیان واسه سفر به فرانسه، اگه قصد سفر تابستونی به این کشور و بقیه کشورای اروپایی منطقه شنگن رو دارین، در اسرع وقت، نسبت به درخواست وقت از سفارت و هم اینکه آماده کردن مدارک دست به کار شین.

جهت رزرو بلیط هواپیما و محل اقامت در فرانسه، از خدمات زورق و پین تا پین استفاده کنین.