دانلود پایان نامه رشته روانشناسی در مورد 
سازمان بهداشت جهانی

دانلود پایان نامه رشته روانشناسی در مورد سازمان بهداشت جهانی

دانلود پایان نامه

والدین و نوجوان
مشاهده خانواده
پرسش نامه ی سبک های مقابله
مصاحبه
شاخص های فیزیولوژیک
فهرست تاثیر بیماری
مصاحبه ی ساختار یافته
VAS
(دو بعدی)
نگاره ی نمای بیرونی بدن
مشاهده ی ساختار یافته
مصاحبه ی انفرادی و خانوادگی
جایگاه کنترل سلامتی
چک لیست صفت
مقیاس CMAS , CDI
CHCAQ
مقیاس MMPI
به طور کلی همان طور که اشاره شد می توان گفت که بسته به شرایط سنی کودکان و نوع راهکارهای مقابله ایشان، می توان درد کودکان را از طریق سه روش خودگزارش دهی، شاخص های بیولوژیکی و رفتار، مورد سنجش قرار داد. در روش خودگزارش دهی، می توان بسته به سن کودک از قطعات بازی، مقیاس بصری و درجه بندی تصویری- واژگانی استفاده کرد. همان طور که اشاره شد در رابطه با روش دوم می توان گفت که هیچ شاخص بیولوژیکی خاصی برای سنجش دردهای طولانی مدت وجود ندارد. سنجش بعد رفتاری درد کودکان، تغییرات چهره، بیان درد، جنبش بدنی و غیره را شامل می گردد که از طریق مقیاس هایی مثل درد پس از عمل جراحی کودکان پیش دبستانی تادلر، مقیاس کدگذاری ابراز چهره ای نوزاد و مقیاس های دیگر مورد سنجش قرار می گیرند. از مسائل مورد توجه در سنجش درد کودکان می توان به سنجش اضطراب، افسردگی و هیجاناتی که بدتر شدن درد کودکان را به دنبال دارند، اشاره کرد. هم چنین سنجش عوارض جانبی مربوط به راه های تسکین درد و سنجش درد نوزادان یا کودکان معلول یا کم توان ذهنی را باید مدنظر قرار داد. در رابطه با سنجش درد های مزمن کودکان، می توان با توجه به سطح رشدی کودک، حیطه ی مورد سنجش (مثل شدت درد، مکان درد، اضطراب و افسردگی و غیره ..) را مورد توجه قرار داد.
2-12 درمان درد مزمن کودکان

 

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

در سال های اخیر علاقه ی زیادی نسبت به کنترل و مطالعه ی درد های کودکان دیده می شود. در حال حاضر تکنیک های مختلفی برای سنجش جنبه های مختلف درد کودکان، با توجه به سطح رشدشان، در دسترس است. باید با توجه به علل درد کودک، مداخله ی مناسب را انتخاب کرد. لازم است که در کنترل درد کودکان، به هر دو جنبه ی جسمانی و روان شناختی درد، توجه کرد. در حال حاضر، داروهای مناسبی برای کنترل درد در دسترس قرار دارد اما بررسی محدود آن بر روی کودکان، منجر به عدم استفاده از میزان مورد نیاز آنها در کودکان شده است.کنترل درد جراحی کودکان و نیازهای آنها در این ارتباط، حیطه ای است که نادیده گرفته شده است. کنترل درد کودکان، باافزایش حساسیت پرسنل بیمارستان و استفاده از تلفیقی از برنامه های دارویی، تکنیک های جسمانی و رویکردهای روان شناختی، بهبود می یابد (لیوسی و همکاران، 2006).
2-12-1 درمان های دارویی
دردهای مزمنی که کودکان و نوجوانان تجربه می کنند، به اندازه ی کافی شدید است که نیاز به مداخله داشته باشد. نتایج پژوهش پرکویین، هازبروک – کامپ کرور، هانفلد، وان سویجلکام – اسمیت، پاسچر و وان درودن (2000) ، نشان داد که از میان 25 درصد کودکان مبتلا به درد مزمنی که در مطالعه شرکت کرده بودند، 57 درصد به پزشک مراجعه کرده بودند و حدود 40 درصد از آنها دارو مصرف می کردند (اندراسیک، 2007).
کودکان، نسبت به بزرگسالان تمایل دارند که داروهای کمتری مصرف کنند و داروی مصرفی اشان را تا مدت کوتاهی مصرف کنند. میزان ایمنی و اثر بخشی این داروها در این جمعیت ها به خوبی مورد مطالعه قرار نمی گیرد و میزان دوز مصرفی این داروها، با استخراج از یافته های مربوط به بزرگسالان و داده های مربوط به تاثیر دارو بر بدن به دست می آید (پاوار و همکاران، 2011). کاربرد صحیح داروها، درد بسیاری از کودکان را تسکین خواهد داد و مبتنی بر چهار شیوه تجویز کلیدی می باشد:
الف) پله به پله (نردبانی)
ب ) ساعتی
ج ) از راه مناسب
د) با کودک
2-12-1-1 پله به پله (نردبانی)
موثر بودن نوعی رویکرد سه مرحله ای برای تسکین درد، که به عنوان نردبان ضد درد بیان می شود مکررا اثبات گردیده و این پلکان در تصویر زیر نشان داده شده است. درد به انواع خفیف، متوسط و شدید دسته بندی و انتخاب ضد دردها مطابق با آن انجام می شود. روش نردبانی مبتنی بر داروهایی است که به طور وسیع در بسیاری از کشورها در دسترس هستند و بسته به این است که پزشکان و مجریان بهداشتی بدانند که چگونه از تعداد معدودی دارو، بهترین استفاده را به عمل آورند. کاربرد مرحله ای داروهای ضد درد، بستگی به سطح درد کودک دارد و اولین قدم در کنترل درد خفیف، تجویز نوعی داروی ضد درد غیر مخدر است (سازمان بهداشت جهانی، 1379).
شکل 2-4 شیوه ی تزریق نردبانی داروهای ضد درد در کودکان (سازمان بهداشت جهانی، 1379)
مخدر شبه تریاک دردهای متوسط تا شدید
± غیر مخدر ها
± داروهای کمکی
مخدر شبه تریاک دردهای متوسط تا شدید
± غیر مخدر ها
± داروهای کمکی

مطلب مرتبط :   منابع تحقیق با موضوع رضایت از زندگی

3

مخدر شبه تریاک دردهای خفیف تا متوسط
± غیر مخدر
± داروهای کمکی
مخدر شبه تریاک دردهای خفیف تا متوسط
± غیر مخدر
± داروهای کمکی
اگر درد مقاوم بماند یا افزایش یابد
2

غیر مخدر
± داروهای کمکی
غیر مخدر
± داروهای کمکی
اگر درد مقاوم بماند یا افزایش یابد
1
2-12-1-2 ساعتی
دارو باید به جای روش”در صورت لزوم”، بر اساس یک برنامه منظم ساعتی تجویز گردد یعنی بر اساس ساعت، مگر اینکه دردها واقعا متفاوت و غیر قابل پیش بینی باشند. وقتی دارو بر اساس نیاز داده می شود کودکان قبل از اینکه بتوانند دارو دریافت کنند درد را متحمل می شوند، هم چنین ممکن است نگران عدم کنترل دردشان باشند و بنابراین به طور فزاینده ای دچار ترس شوند. به علاوه، مقادیر داروهای مخدر مورد لزوم برای پیشگیری از حملات درد، کمتر از مقادیر مورد لزوم برای درمان حمله درد هستند. بنابراین کودکان باید داروهای ضد درد را با فاصله زمانی منظم، همراه با مقادیر اضافی برای درد متناوب و شدید دریافت کنند. فاصله زمانی مصرف باید بر اساس شدت درد و طول مدت عمل داروی مصرفی تعیین شود (سازمان بهداشت جهانی، 1379).
2-12-1-3 از راه مناسب (به طریق مقتضی)
دارو باید با ساده ترین، موثر ترین و کم دردترین راه جهت کودکان تجویز گردد. داروهای ضد درد معمولا از راه خوراکی به صورتت قرص و یا الگزیر داده می شوند. از تجویز داخل وریدی، زیر جلدی و یا از راه پوست هم در مواقعی استفاده می شود. به طور کلی از تزریقات عضلانی نباید استفاده شود مگر اینکه ضرورت مطلقی پیش آید. این تزریقات دردناک بوده و برای کودکی که ممکن است زمینه قبلی درد ناشی از تجویز دارو داشته باشد و یا از آن به خاطر درد رویگردان باشد، می تواند مسئله هراسناکی باشد. تجویز از راه مقعد برای بسیاری از کودکان خوشایند نیست اما بر تزریق عضلانی ارجحیت دارد (سازمان بهداشت جهانی، 1379).
2-12-1-4 با کودک
مقادیر همه داروها باید بر اساس وضعیت هر کودک تجویز گردند. هیچ مقدار واحدی وجود ندارد که برای همه کودکان مناسب باشد. هدف، انتخاب مقداری از دارو است که قبل از اینکه نوبت بعدی تجویز دارو فرا برسد از پیدایش درد در کودک جلوگیری کند. (سازمان بهداشت جهانی، 1379).
کار اساسی این است که درد کودک مرتبا تحت نظر و مراقبت قرار گیرد و مقادیر داروی ضد درد در حد نیاز برای کنترل درد داده شود. مقدار داروی مخدری که موجب تسکین موثر درد می گردد در کودکان، مختلف و در یک کودک در زمان های مختلف دارای تفاوت هایی است و بنابراین باید بر اساس میزان درد هر کودک تجویز لازم صورت گیرد. چنانچه مقادیر زیادی از داروهای مخدر در فواصل زمانی مکرر برای کنترل درد بعضی از کودکان مورد نیاز باشد، در صورتی که کمترین اثرات جانبی داشته و یا توسط داروهای کمکی قابل کنترل باشند، این مقادیر را می توان مقادیر مناسب به حساب آورد. الگوی خواب کودکانی که داروهای مخدر مصرف می کنند ممکن است تغییر یابد، شب ها بیدار بمانند، حالت ترس داشته باشند، راجع به درد شکایت کنند و در طول روز به طور متناوب بخوابند. در صورت لزوم، در طول شب باید همراه داروی ضد درد، به مقدار کافی داروی خواب آور و یا داروهای ضد افسردگی داده شوند تا چنین کودکانی بتوانند خواب راحتی داشته باشند (سازمان بهداشت جهانی، 1379).
2-12-2 درمان های غیر دارویی
مداخلات غیردارویی بسته به اینکه ایجاد تغییر در افکار و توانمندی های مقابله، سیستم عصبی محیطی یا مرکزی و یا رفتار را هدف خود قرار دهند، طبقه بندی می شوند. مداخله های شناختی، جسمانی و رفتاری، شبیه به آنچه در” نردبان ضد درد ” بیان شد، بر حسب میزان پیشرفت و طول مدت درد، به ترتیب صعودی، مرتب می شوند (گچل، ترک،1381). در پژوهش های مختلف درد کودکان، تنوعی از مداخلات روان شناختی از قبیل انحراف توجه، بازی درمانی، رویکردهای روانی – آموزشی، هیپنوتیزم، بایوفیدبک و تصویرسازی هدایت شده، دیده می شود (لیوسی و همکاران، 2006).
2-12-2-1 درمان های شناختی
مداخله های شناختی، قدرتمندترین و کارآمدترین درمان های غیردارویی درد کودکان، محسوب می شوند. هنگامی که متخصصان بهداشت با در نظر گرفتن سن کودکان، اطلاعاتی را در زمینه ی منشا درد کودکان برای آنها فراهم می آورند، یا برای کنترل درد آنان، راهبردهای مقابله ای ساده ای را به کار می گیرند، در واقع از مداخله های شناختی استفاده می کنند. توجه برگردانی و توجه و نیز تصویر سازی ذهنی، ابزارهای عملی هستند که متخصصان بهداشت و والدین می توانند از آنها به طور مرتب، به هنگامی که کودک درد را تجربه می کند، استفاده کنند. در روش انحراف توجه، کودک به طور منفعلی از درد منفک می گردد. معنای ضمنی روش انحراف توجه این است که درد هنوز وجود دارد، اما کودک به طور موقت توجه خود را بر موضوع دیگری متمرکز کرده است. در صورتی که در روش توجه برگردانی و توجه، دقت کودک کاملا متمرکز بر فعالیت یا موضوعی غیر از درد می شود، بنابراین روش توجه برگردانی و توجه فرآیندی است بسیار فعال که می تواند پاسخ های عصبی برانگیخته شده به وسیله ی آسیب بافتی را کاهش دهد. در این حالت کودک به سادگی درد خود را نادیده نمی گیرد، بلکه واقعا آن را کاهش می دهد و اینجاست که والدین و دست اندرکاران مراقبت های بهداشتی می توانند به کودک کمک کنند تا بر چیزی غیر از درد خود تمرکز کنند. موسیقی، نور، اشیاء رنگی، مزه های شیرین و بچه های دیگر، همگی برای نوزادان و بچه های خردسال محرک هایی به شمار می آیند که می توانند توجه را به سوی خود جلب کنند. تصویر برداری ذهنی هدایت شده، روش خاصی برای توجه برگردانی و توجه به حساب می آید. در روش مذکور، والدین، کودک یا متخصصان بهداشت، کودک را راهنمایی می کنند تا برخی از تجربیات مثبت قبلی، از قبیل داستانی را که کودکان شنیده اند یا خوانده اند یا نوشته اند و یا احساس رها شدن از درد را به همراه برخی از فعالیت های لذت بخش به یاد آورند و به طور واضح به توصیف آنها بپردازند. هر چه کودکان بتوانند به طور روشن تری تجربیات مثبت خود را تصویر کنند، درد کمتری را نیز تجربه خواهند کرد (گچل، ترک، 1381).
2-12-2-2 درمان های جسمانی
مداخله های جسمانی، از طریق فعال سازی اعصاب محیطی غیر دریافت کننده حس درد، باعث ایجاد وقفه در اعصاب دریافت کننده ی حس درد می گردند و نیز از طریق فعال سازی سیستم های مرکزی وقفه دهنده درد، موجب کاهش یافتن احساس درد می شوند. ماساژ یا مالیدن نواحی دردناک برای کودکان بسیار آشنا است. آنها به سرعت می آموزند که به دنبال تزریق، با مالیدن محل تزریق، می توانند به درد پایان دهند. ماساژ، فیزیوتراپی و تمرینات جسمانی ساده وضعیتی – کششی، می توانند بخش مکمل و موثر درمان درد در کودکانی باشند که از درد مستمر رنج می برند و یا دارای مشکلات طبی هستند که آنها را از مشارکت در فعالیت های جسمانی باز می دارد (گچل، ترک، 1381).
2-12-2-3 درمان های رفتاری
مداخله های رفتاری، به منظور ایجاد تغییر در رفتار کودک و نیز بزرگسالانی که با کودک دارای تعامل متقابل هستند، طراحی شده اند. هدف درمانی این شیوه، عبارت است از کاهش رفتارهایی که می توانند درد و پریشانی کودک را افزایش دهند و نیز بهبود رفتارهایی است که می توانند درد را کاهش دهند. آرامش عضلانی پیشرونده و نیز تمرینات جسمانی تکرار شونده ساده (با در نظر گرفتن ترجیح کودکان) برای بیشتر آنها روش های راحتی به شمار می آیند و در طول درمان های طبی دردناک می توانند آن شیوه ها را به کار گیرند. در طی بسیاری از درمان هایی که فشار روانی ایجاد می کنند بسیاری از کودکان، به طور طبیعی عضلات خود را به حالت انقباض در می آورند و نفس خود را در سینه حبس می کنند. عده ای از کودکان با سفت کردن و شل کردن متناوب مچ ها، حرکت دادن منظم یک پا (مثل آونگ ساعت) یا با تنفس عمیق و آرام می توانند به آرامش دست یابند. این روش های ساده به نحو چشم گیری درد را کاهش می دهند. تمرینات جسمانی عمومی، در حقیقت اجزاء اصلی برنامه های درمانی کنترل درد برای کودکانی است که دردهای عود کننده یا مستمر را تجربه می کنند. هدف تمرینات مذکور، عبارت است از بازگرداندن فعالیت های بهنجار کودکان تا حد ممکن، فراهم آوردن لذت برای آنان، افزایش مشارکت آنها در رویدادهای اجتماعی، افزایش استقلال و اعمال کنترل بیشتر بر درد و کاهش پریشانی و درماندگی کودکانی که دارای دردهای مستمر یا عود کننده هستند (گچل، ترک، 1381).
به منظور رفع درد کودکان، بسیاری از روش های شناختی و رفتاری در ارتباط با یکدیگر به کار گرفته می شوند، تا به گونه ی مستقل (گچل، ترک، 1381).
2-12-2-4 درمان CBT و موج سوم درمان ها
درمان شناختی – رفتاری (CBT) درد مزمن، ریشه در تئوری یادگیری و تئوری شناختی دارد. این رویکرد درمانی، بیش از 30 سال است که تکامل پیدا کرده و در عرصه های مختلفی از روان شناسی بالینی، کاربرد دارد. شواهد محکمی در رابطه با اثربخشی رویکردهای CBT بر کنترل بیماری های مزمن، نشان داده شده است. با وجودی که اهداف و اصول CBT، با بسیاری از اصول و اهداف برنامه های درمانی دیگر، همسان است اما این رویکرد درمانی از لحاظ محتوای درمان، پیامدهای مورد انتظار و روش های ارائه ی درمان، با رویکردهای دیگر متفاوت است. هدف همه ی رویکردهای CBT، توجه به افکار، باورها، هیجانات و سایر فرایندهای روانی است که در ایجاد و تداوم رنج، نقش مهمی را ایفا می کنند. به عنوان مثال، میزان فاجعه آمیزی والدین در رابطه با درد، نقش مهمی در فهم تجربه

مطلب مرتبط :   رشته روانشناسی-دانلود پایان نامه درباره اختلال بدشکلی بدن
برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو