اردیبهشت 8, 1403

دوقلوهای دوست داشتنی؛ ۱۰ زوج کمدی برتر تاریخ سینما را بشناسید [قسمت دوم]

وقتی صحبت از کمدی می شه همه به یاد چارلی چاپلین می افتن که فیلمای کمدی اون در دوران سینمای صامت و بعد از گذشت نزدیک به یه قرن، هنوزم جذاب ترین، خنده دارترین و بهترین فیلمای کمدی تاریخ سینما به حساب میان. چاپلین مطمئنا لایق عنوان بهترین کمدین تاریخه اما این بدون معنا نیس که کمدینای بااستعداد و خلاق دیگری وجود نداشته. در همون دوران باستر کیتون هم کمدینی سرشناس و محبوب بود هر چند محبوبیت چاپلین رو پیدا نکرد. بعد از چاپلین هیچ کمدینی به اندازه استن لورل و اولیور هاردی محبوب نیس.

این زوج کمدی درزمان بیشتر از ۳۰ سال همکاری، فیلمای کمدی بسیار زیبایی ساختن که هنوزم از دیدن اونا حال می کنیم.
در سراسر طول تاریخ، کمدینای بااستعداد واسه سرگرم کردن و خندوندن همه مردم دست به اجرای برنامه زده ان اما زوج بودن کمدینا عاملایی در خود داره که می تونه جذابیت و سرگرم کنندگی این برنامه ها رو چند برابر کنه.
اجرای برنامه با یه کمدین فوق العاده س اما وقتی که دو کمدین حرکات خنده داری روی همدیگه اجرا می کنن نتیجه خیلی خیلی بهتر میشه. شاید این کمدینا به تنهایی هم موفق باشن اما به صورت زوج می تونن دنیا رو عاشق خود کنن.

درزمان تاریخ صدها زوج کمدین بااستعداد ظهور کردن اما بعضی اجراهای بسیار بهتری نسبت به بقیه دارن. این وسط بعضی زوجای کمدی بیشتر محبوب بوده و به اصطلاح زوج متناسب تری واسه اجرای برنامه های کمدی بودن. وقتی که بخوایم ۱۰ زوج کمدی برتر تاریخ رو انتخاب کنیم ناچار باید بعضی از زوجای دوست داشتنی دنیای کمدی رو ندیده بگیریم. در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با بهترین زوجای کمدی تاریخ آشنا کنیم.

۵- ریچارد «چیچ» مارین و تامی چونگ

ریچارد «چیچ» مارین و تامی چونگ از پرطرفدارترین زوجای کمدی دهه ۱۹۷۰ و ۸۰ میلادی با الهام از مواد مخدر بودن. این دو به صورت روتین برنامه استند آپ کمدی اجرا کرده و چندین بار هم آلبومای اونا برنده جایزه گرمی شد.
حتی فعالیتای این دو به بخش تلویزیون و سینما و پروژه های جور واجور دیگه هم کشیده شد.
چیچ و چونگ وقتی که چیچ واسه فرار از رفتن به سربازی در بحبوحه جنگ ویتنام به کانادا رفته بود در شهر ونکوور با هم ملاقات کردن. چونگ مالک یه کافه شبونه بود که اولین بار میزبان آشنایی این دو بود. این دو خیلی زود به دوستائی نزدیک تبدیل شده و راهی که در ادامه رابطه خود در پیش گرفتن با تشویق همه همراه شد.

در سال ۱۹۸۷، مارین در فیلم «متولد شرق لس آنجلس» (Born in East L.A) بازی کرد که براساس آهنگی که دو سال پیش به وسیله اون و چونگ منتشر شده بود ساخته می شد.
مدت کوتاهی پس از منتشر کردن این فیلم، مارین از دوست و همکارش جدا شده و به تنهایی راه حرفه ای خود رو ادامه داد. اونا سالای زیادی رو در دشمنی و دوری از هم به فعالیت پرداختن اما آخرسر در سال ۲۰۰۸ دوباره بهم ملحق شدن، ۲۱ سال بعد از این که به همکاری شون پایان داده بودن. از زمان آشتی دوباره در سال ۲۰۰۸، این دو به یاد روزای گذشته و مانند شروع همکاری خود به اجرای برنامه های کمدی در جاده می پردازن. هم اینکه این دو چندین آلبوم مشترک منتشر کرده و در چندین برنامه تلویزیونی از جمله یکی از اپیزودهای سریال کارتونی «سیمپسونا» (The Simpsons) در سال ۲۰۱۱ حضور پیدا کردن.

۴- کیگان مایکل کی و جوردن پیل

همکاری کیگان مایکل کی و جوردن پیل در دنیای کمدی در واقع طبق تصادف شروع شد.
در سال ۲۰۰۳ هر دو واسه تست بازیگری جهت حضور در فصل نهم MADtv حاضر شده بودن اما جفت و جور کنندگان برنامه تنها مایل به استخدام یه بازیگر سیاهپوست بودن. بعد از ملاقات با هر دوی اونا و انجام تست بازیگری، قرار شد که از هر دو در برنامه تلویزیونی نامبرده استفاده شه.
خیلی زود رابطه جذاب بین این دو روی صفحه تلویزیون مشخص شده و اونا به همکاران و دوستائی تبدیل شدن که هنوزم با هم همکاری می کنن. در روی پرده، این دو می تونن هر نقشی رو بازی کنن، از بدترین دشمنان تا بهترین دوستا، اما در واقعیت رابطه دوستانه بسیار نزدیکی دارن.

این دو اولین برنامه تلویزیونی کمدی خود رو در سال ۲۰۱۲ در شبکه کمدی سنترال با عنوان «کی و پیل» (Key & Peele) شروع کردن. در کل ۵۳ اپیزود از این برنامه کمدی ساخته شده و در آخر در سال ۲۰۱۵ تموم شد.
در حالی که همکاری کمدی این دو ً به پایان رسیده اما کی و پیل هنوزم دوستان نزدیک همدیگه باقی مونده ان. پیل پس از اینکه نقش «پوپ» در انیمیشن «فیلم ایموجی» (The Emoji Movie) به اون پیشنهاد شد دنیای بازیگری رو رها کرده و در مورد کارگردانی شانس خود رو امتحان کرد که با نامزدی جایزه اسکار واسه ایشون همراه بود. کی هم فعالیتش رو به سمت نمایش برادووی تغییر داده و در سریالا و فیلمای زیادی تا حالا حضور پیدا کرده.

مطلب دیگر :
استرس؛ عارضه ای که نه تنها روح، بلکه جسم انسان را تخریب می کند

۳- لوسی و اتل

همکاری کمدی این دو از دهه ۵۰ و پس از منتشر کردن سریال «من لوسی رو دوست دارم» (I Love Lucy) با بازی ویون لنس در نقش اتل مرتز و لوسیل بال در نقش لوسی ریکاردو شروع شد.
بین سالای ۱۹۵۱ تا ۱۹۷۵،۴ فصل از ۶ فصل این سریال پربیننده ترین سریال تلویزیونی سال شدن و حتی مجله People  در سال ۲۰۱۲ این سریال کمدی رو به عنوان بهترین سریال تاریخ تلویزیون انتخاب کرد.
وقتی که لنس و بال در این سریال بازی می کردن لوسی به بازی در نقش زن قشنگ تر و جوون تر سریال بی میل بود چون میخواس بدون این که مخاطبان نظرشون به سمت بازیگر دیگه سریال جلب شه خود رو به ستاره سریال تبدیل کنه.

مدت زیادی طول نکشید تا ونس تونست ارزش خود واسه همبازی شدن با بال رو نشون داده و اینجوری بود که این دو به یکی از به یاد موندنی ترین و بامزه ترین زوجای کمدی تاریخ تبدیل شدن. با ادامه همکاری و موفقیتای همیشگی، رابطه این دو در بیرون از سریال هم بهتر شده و به دوستائی نزدیک تبدیل شدن که تلاش می کردن آخر ذوق و استعداد کمدی طرف مقابل رو تحریک کنن.. اونا در اپیزودهای کوتاه بسیاری در کنار هم بازی کردن که جذاب ترین و مهم ترین اونا صحنه شکلاته که تماشای چندین باره اونم لذت بخشه.

۲- ابوت و کاستلو

اگه نام ویلیام «باد» ابوت و لو کاستلو رو نشنیده باشین هم مطمئنا اپیزود کمدی کوتاه اونا با عنوان «اول نوبت کیه؟» (Who’s on First?) رو دیدین. این دو همکاری شون رو از سال ۱۹۴۱ در رادیو، تلویزیون، تئاتر و فیلم شروع کرده و تا سال ۱۹۵۶ ادامه دادن. اونا با هم بیشتر از ۳۶ فیلم منتشر کردن اما مهم ترین و مشهورترین کار اونا مطمئنا اجرای کوتاه کمدی ۶ دقیقه ای شون در مورد نام اعضای تیم بیسبال سنت لوییسه. این اپیزود کوتاه کمدی نه فقط مشهورترین اثر ابوت و کاستلو هستش بلکه بسیاری اونو بهترین کمدی کوتاه تاریخ با اجرای دو کمدین می دونن.

با شروع شهریت دین مارتین و جری لوییس، معروفیت و اعتبار ابوت و کاستلو رو به کاهش گذاشت. مارتین و لوییس شهرتشان رو با حضور در تلویزیون ملی کشور بیشتر کردن اما ابوت و کاستلو در آخر در سال ۱۹۵۷ به همکاری خود در میدون کمدی پایان دادن. بدیش اینه بدهیای مالیاتی و ضررهای مالی زیاد، باعث شده بود که کیفیت کار ابوت و کاستلو در سالای آخر فعالیتشون شدیدا افت داشته باشه. کاستلو تنه ۳ روز قبل از جشن تولد ۵۳ سالگی اش در اثر سکته قلبی درگذشت اما ابوت تا سال ۱۹۷۴ زنده بود و در آخر در سن ۷۶ سالگی به دوست و همکار قبلی اش ملحق شد.

۱- استن لورل و الیور هاردی

بهترین زوج کمدین تاریخ در واقع مشهورترین زوج میدون کمدی هستن هر چند از سال ۱۹۵۵ به فعالیت کمدی مشترک خود پایان دادن. استن لورل و الیور هاردی کار خود رو در سال ۱۹۲۱ در فیلم «سگ خوش شانس» (The Lucky Dog) شروع کرده و در ادامه در بیشتر از ۱۰۷ فیلم از جمله ۳۲ فیلم صامت، ۴۰ فیلم کمدی کوتاه و ۲۳ فیلم تلویزیونی بلند همبازی بودن. قبل اینکه لورل و هاردی با هم آشنا شن، هر کدوم بازیگرانی شناخته شده بودن. در اون دوران لورل در بیشتر از ۵۰ فیلم و هاردی هم در بیشتر از ۲۵۰ فیلم به عنوان بازیگر، نویسنده و کارگردان حضور پیدا کرده بودن.

اونا در طول دوران طولانی و پربار فعالیت خود ژانرهای جور واجور و متفاوتی از کمدی رو به اجرا گذاشتن که از مهم ترین و شناخته شده ترین اونا میشه به «به طرف غرب» (Way Out West)، «جعبه موسیقی» (The Music Box)، «خوشکلا در سرزمین اسباب بازی» (Babes in Toyland)، «همدستا» (Helpmates)، «یه افتضاح حسابی» (Another Fine Mess) و «کله پوکا» (Block-Heads) اشاره کرد.
این دو تا سال ۱۹۴۴ واسه استودیوهای جور واجور کار کرده و در آخر در این سال به همکاری خود با استودیوهای فیلمسازی پایان دادن.

لورل و هاردی فعالیت خود رو با اجراهای کمدی و موزیکال در روی صحنه ادامه داده و در سال ۱۹۵۵ بازنشسته شدن. بعد از این که هاردی در سال ۱۹۵۷ درگذشت، لورل هم دیگه هیچ وقت به صحنه و سینما بازنگشت اما بازم به نوشتن کتاب و مقاله ادامه داد تا اینکه در سال ۱۹۶۵ اونم به یار دوست داشتنی اش ملحق شد.