اردیبهشت 8, 1403

مصرف ماری‌جوانای تقلبی منجر به کشته شدن ۲ تن و خونریزی شدید ۵۴ نفر شد

مصرف ماری‌جوانای تقلبی که به‌نام‌های اسپایس، کِی۲ یا علف تقلبی هم مشهوره طی ماه‌های گذشته دلیل بروز خونریزی شدید در ۵۶ نفر و کشته شدن دو تن از اونا در ایالات شیکاگو و ایلینویز ایالت متحده آمریکا شده.

همه این افراد نشونه‌هایی مثل سرفه‌های خونی، ادرار خونی، خون‌دماغ شدن یا خونریزی لثه داشته‌ان. در نتیجه آزمایش ۹ تن از این افراد مشخص شد که اونا با پرودیفاکوم یا مرگ موش مسموم شده‌ان.

الان نیروهای دولتی بدنبال شناسایی کانابینوئیدهای مصنوعی و موارد مربوطه در این پرونده‌ها هستن. هم اینکه تلاش دارن تا منبع اصلی عرضه این اجناس خطرناک رو پیدا کنن.

البته هنوز شبهات بسیاری در این رابطه هست.
نیروهای دولتی هنوز نمی‌دانند دقیقا چه دلیلی دلیل ایجاد آلودگی دارویی شده.
اما محققان و کارشناسان سم‌شناسی در حال بررسی و انجام آزمایشات زیاد هستن تا واسه این سوال‌ها جواب مناسب پیدا کنن.

یکی از محققان این پرونده در مرکز سلامتی ایلینویز، ملانی آرنولد، گفته که ما با همکاری افراد جورواجور واسه کشف دلیل اصلی گسترش این مشکل هستیم.
ماری‌جوانای تقلبی رو از همه جا از پمپ بنزین‌ها گرفته تا فروشگاه‌های لوازم و وسیله و حتی به صورت آنلاین می‌توان جفت و جور کرد.
به‌همین خاطر، پیدا کردن اصل اصلی کمی زمان‌گیر میشه.

نیروهای دولتی آمریکا به مردم اخطار داده‌ان در صورت مشاهده هرگونه عکس العمل جسمی پس از مصرف ماری‌جوونا، فورا با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرن.

 

ماری‌جوانای تقلبی چیه؟

 

این اولین باریه که در کشور آمریکا گسترش مشکلات سلامتی پس از مصرف کانابینویید مصنوعی روی داده.

براساس گزارشات رسمی آمریکا در سال گذشته میلادی، بیشتر از یکصد نفر در اثر مصرف این ماده مخدر اوردوز(عوارض مصرف بیش از حد)(مشکلات مصرف زیادتر از اندازه) کرده بودن اما هیچ مورد مرگی گزارش نشده بود. در سال ۲۰۱۶ هم ۳۳ نفر در بروکلین در اثر مصرف کانابینویید مصنوعی اوردوز(عوارض مصرف بیش از حد)(مشکلات مصرف زیادتر از اندازه) کرده بودن.

مطلب دیگر :
از یتیمی تا جراحات مرگبار؛ واقعیاتی جالب و باورنکردنی در مورد زندگی و فیلم های جکی چان

کلا، آمار مسمومیت شدید در نتیجه مصرف ماری‌جوانای تقلبی در بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ رشد سریع و بی‌سابقه‌ای داشته.
به‌طوری که در این بازه وقتی ۴۵۶ نفر در اثر مصرف ماری‌جوونا، مسموم و در بیمارستان بستری شده بودن.

علف مصنوعی یه ماده شیمیایی دست‌ساز بشره که روی گیاه خشک و پودر شده پاشیده شده و با وسیله مربوطه مصرف می‌شه. یا به‌صورت مایع تبخیرشدنی و با سیگار الکترونیکی یا وسیله دیگه کشیده می‌شه.

این مواد شیمیایی توهم‌زا، «کانابینویید» نامیده می‌شن. اما با اینکه که مواد تشکیل‌دهنده اونا مثل مواد موجود در ماری‌جواناست، اما اثرات و مشکلات جانبی این ماده شیمیایی به طور کامل متفاوت از علف طبیعیه.

در نتیجه آزمایشات علمی که در سال ۲۰۱۶ میلادی در یکی از مجلات پزشکی نیوانگلند منتشر شده بود، اعلام شد که کانابینویید مصنوعی ۸۵ مرتبه قوی‌تر از تتراهیدروکانابینول (THC)، ماده‌ی موجود در ماری‌جواناست.

تتراهیدروکانابینول، یکی از گونه‌های کانابینویدها و مادهٔ محرک عصبی اصلی موجود در شاه‌دانه س. این ماده سیستم عصبی مرکزی بدن رو تحت اثر قرار داده و باعث عوارضی مثل سستی، افزایش حساسیت حواس و مشکل در درک محیط می‌شه. اثرات فیزیولوژیک تی‌اچ‌سی شامل افزایش سرعت ضربان، خشکی دهن، افزایش اشتها، تعریق بیشتر بدن و کاهش فشار خونه.

پزشکان با نشونه‌های مصرف بیشتر از اندازه کانابینویدها به طور کامل آشنا هستن و می‌تونن درمان مناسب رو روی مریض بکنن.

اما خونریزی‌های گذشته در ایالت ایلینویز آمریکا، نشونه جدیدیه و هنوز دلیل اصلی اون مشخص نشده. به‌همین خاطر محققان در تلاش بی‌معطلی واسه پیدا کردن دلیل اصلی این مشکل هستن.