اردیبهشت 9, 1403

موزه گردی با شخصیت های داستانی و سیاسی معروف

موزه گردی در همه نقاط دنیا، یکی از جذاب ترین و عادی ترین فعالیتای گردشگران محلی و بین المللی هستش که به وسیله اون میشه بخشی از تاریخ رو در بخش مربوطه، دید. تماشای بخشی از تاریخ، از راه گذر به تماشاگه راز شدنیه و همیشه جذابیتای خاص خود رو داره.

سرویس هنری ما امروز شما رو به گشتی در موزه شخصیتای داستانی و کارتونی معروف می بره. جایی که خبری از عتیقها و سفالای قیمتی و تابلوهای گرون نیس.
بلکه مجسمه ها و اشیایی از شخصیتای هنری، ورزشی، سینمایی که بعضی وقتا در داستانا هم تماشاگر بودیم، عناصر موزه ها رو تشکیل میدن.

 

 

در موزه گردی داستانی ما همراه باشین.

موزه شرلوک هلمز

شرلوک هلمز، این شخصیت مرموز، جدی اما خوش فکر و خلاق انگلیسی که در کشف پیچیده ترین روشای قتل، تصویر یه کارآگاه خبره رو تو ذهن خوانندگان آثار سر آرتور کانت دوبل،‌نویسنده انگلیسی زنده می کنه، یکی از موزه های داستانی جهان هستش.

لندن، پایتخت سیاسی و اقتصادی بریتانیا، یکی از مقصدهای گردشکری مهم شمال قاره سبزه که نه عضو پیمان شنگنه و نه دیگه در اتحادیه اروپا عضویت داره.
در لندن، ‌موزه های بسیاری واسه دیدن هست که موزه مادام توسو، یکی از مطرح ترین اونا هستش.

این موزه باحال، در خیابون تاریخی بیکر لندن قرار داره.
موزه ایی ۴ طبقه به سبک معماری دوره ویکتوریا طراحی و ساخته شده و بازدید کنندگان، به محض ورود، تحت تاثیر طراحی دکوراسیون داخلی موزه قرار می گیرن. در طبقه اول موزه، فروشگاه واسه فروش آثار هنری و صنایع دستی مربوط به موضوع موزه که شرلوک هلمزه، در اختیار گردشگران قرار داره.

پیپ و کلاه شرلوک هلمز از جمله وسایل پر طرفداریه که در بخش فروشگاهی در اختیار گردشگران قرار میگیره.

کتابای نویسنده شخصیت شرلوک هلمز و یادگاریایی منقش به تصویر شرلوک هلمز و دستیارش، از پر مخاطب ترین مواردیه که در این فروشگاه عرضه می شه.
در طبقه اول موزه، که اتفاقا مشرف به خیابون بیکر لندنه، اتاق شرلوک قرار گرفته که به روش استادانه ای طراحی شده و همونطور که در تصاویر مشاهده می کنین، القا کننده سبک زندگی و کار کارگاه هولمزه که در سریالای تلویزیونی مشاهده کردیم.

اتاق خواب و نشیمن شرلوک هلمز در طبقه دوم قرار داشته و خود دکتر واتسون هم در طبقه سوم این خونه خیالی مستقر بوده.

در طراحی اتاق کار اون در موزه شرلوک هلمز تلاش بر این بوده تا چیزی که در کتابای ماجراهای شرلوک هلمز خوندیم تو ذهن مخاطب تداعی شه.

حضور مجسمه ای از دکتر واتسون در بخش ورودی موزه یکی دیگه از بخشای باحال این موزه داستانی رو در لندن تشکیل میده. البته اگه با شخصیتای داستانی کتاب هولمز آشنا باشین، مدلای مومیانی دیگه شخصیتای کتاب رو هم می تونین در این موزه ببینین.

در طقه چهارم عمارت، آدمکا و مجسمه های مومی قرار گرفته که فرصت خوبی رو واسه عکسبرداری گردشگران و طرفداران دنیای مرموز و خیالی و هیجانی شرلوک هلمز جفت و جور می کنه.
در طبقه چهارم، یه اتاق کوچیک زیر شیروانی وجود که حموم این ساختمون، در زیر شیروانی واقع شده.

در اتاق نشیمن، وسایلی مشاهده می شه که به شخصیتای داستان ربط داره و ویولون و ذره بین و کلاه و پیپ معروف شرلوک هلمز در اونجا قرار داره.

این موزه به وسیله بخش خصوصی اداره می شه و تنها موزه ای در لندنه که یادآور شخصیتای داستانی یکی از معروف ترین نویسندگان بریتانیایی هستش.
سر آرتور کانن دویل، خالق کارآگاه زیرکی بود که اهل منطقه یورک شایر انگلستان بوده و در قرن نوزدهم میلادی می زیست.

شاید واسه شما باحال باشین که بدونین، آرتور کانن، خونه شرلوک هلمز رو در خیابون بیکر و پلاک ۲۲۱ معرفی می کنه و اتفاقا این موزه هم در اینجور محلی واقع شده که دقیقا یادآور مکان زندگی شرلوک هلمز داستانای کانن باشه.

این موزه در سال ۱۹۹۰ میلادی تاسیس شد و بین پلاک ۲۳۷ و ۲۴۱ قرار داره.
سبک معماری ویکتوریایی که به دوران جورج (قرن هجدهم) برمیگرده، از جمله جذابیتای چشمی موزه رو تشکیل میده. این خونه قبل از استفاده به عنوان موزه، پانسیون بوده و تعمیر اساسی گردید.

موزه شرلوک هلمز در این نشانی قرار داره.

موزه پلنگ صورتی

موزه پلنگ صورتی، یکی دیگه از موزه هاییه که به معرفی شخصیتای داستانی می پردازه. این موزه در شهر سانتا روزا در ایالت کالیفرنیا قرار داره.
آثار موجود در این موزه، مجموعه از هزاران مجسمه و اقلامیه که با شخصیت پلنگ صورتی، کاراکتر نوستالژیک کارتونا در رابطه بوده و از یه کلکسیون شخصی جمع آوری شده.

آثاری که در موزه قرار داره از کشورای جور واجور جهان از جمله اسپانیا، آلمان، ژاپن، هلند، دانمارک و استرالیا خریداری و در این مکان در برابر دید عمومی قرار گرفته. البته این موزه،‌تنها شامل مجسمه هایی از پلنگ صورتی نیس.

مطلب دیگر :
جوانمرگ‌ها: مهدی حاج‌محمد؛ ستاره دور افتاده

بلکه آثار مختلفی مثل پوشاک، وسایل غذاخوری، اسباب بازی، جنسای تبلیغاتی، لوازم اداری، ظروف چینی و دیگه آثاری که تصویری از پلنگ صورتی روی اونا دیده می شه رو شامل شده.

درگاه این موزه در این لینک در دسترسه.

موزه مادام توسو

یکی دیگه از موزه هایی که میشه به مرور شخصیتای داستانی و تاریخی پرداخت، شک نداشته باشین موزه معروف مادام توسو در شهر لندنه. شعبه ای زیادی در دنیا داره و در اون، مجسمه های مومیایی شخصیتای معروف دنیا دیده میشه. ویدیو ۱۲ دقیقه ای زیر، شما رو به گشتی در این موزه دیدنی می بره.

این موزه به وسیله مادام توسو در سدهٔ هیجدهم میلادی پایه‌گذاری شد.
موزه‌های «مادام توسو» یکی از دیدنی‌های شهرهای مهم دنیاس. تندیس‌های مومی از افراد مشهور اونقدر به واقعیت مثل‌ان که حیرت بازدیدکنندگان رو بر می‌انگیزند.

توریست‌هایی که به لندن، آمستردام یا برلین سفر می‌کنن، واسه دیدن موزه مادام توسو از لحظاتی قبل از بازشدن درهای موزه، جلوی ورودی اون صف می‌کشن. نگاه‌های کنجکاو و علاقه‌مند منتظرن تا به دیدن چهره‌های سرشناس هالیوود یا دنیای موسیقی و مد و سیاست برن و در کنار اونا عکس‌های یادگاری بگیرن.

وقتی نام «مادام توسو» به زبون میاد، همه به یاد تندیس‌های مومی افراد مشهور می‌افتند که شباهت اونا به واقعیت چنانه که مشکل بشه باور کرد این‌ها تنها مجسمه‌هایی ساخته شده از موم هستن.

این وسط بازدیدکنندگان علاقه مند اونقدر غرق در دنیای ستارگان می‌شن و به دنبال عکس گرفتن هستن که کمتر به تندیس مومی بانویی سالخورده توجه می‌کنن که در گوشه‌ای جای گرفته و تماشاگر این هیاهوست؛

بانویی به نام «مادام توسو» که دویست و پنجاه سال پیش چشم به جهان گشود و به جایی رسید که هیچ‌کس فکر نمی‌برد. مادام توسو به همراه پسرانش تا هنگام مرگش در سن ۸۹ سالگی نمایشگاه تندیس‌های مومی رو اداره می‌کرد. آخرین تندیسی که اون قبل از مرگ به اتمام رساند پرتره‌ای از خوده.

واسه باخبر شدن از جدید ترین فعالیتای موزه مادام توسو به این نشانی مراجعه کنین. بیشتر از ۱۳ میلیون صفحه در اینترنت درباره موزه مادام توسو ایندکس شده.

موزه جارا سیمرمان

از دیگر موزه های دنیا که به معرفی شخصیتای داستانی می پردازه، موزه ای در شهر پراگ جمهوری چک به نام جارا سیمرمان Jára Cimrman است که در سال ۲۰۰۲ میلادی گشایش شد.
این موزه، از محبوبیت خاصی میان طرفداران شخصیتی موسوم به «جارا سیمرمان» که از شخصیت‌های افسانه‌ای مشهور جمهوری چک حساب می‌شه، برخورداره.

موزه جارا سیمرمان در کنار برجی قدیمی در منطقه «پترین هیل»‌ شهر پراگ ساخته شده.
این برج که معماری اون ملهم از برج ایفل پاریسه به گفته خیلی از کارشناسان در بهترین منطقه واسه ساخت موزه ساخته شده.

سیمرمان، شخصیتی افسانه‌ایه که به وسیله یه گروه کمدی خلق شد و از اون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شعرا،‌ نویسندگان، معلمان، جهانگردان، کارآگاهان، فلاسفه، ریاضی‌دانان، مخترعان و ورزشکاران قرن نوزدهم و بیستم چک نام برده‌ان.

تصویر این شخصیت در میان مردم چک، تصویری کاریکاتوری بود اما کم کم شهرتی عمومی به دست آورد و تبدیل به قهرمون ملی این کشور شد.
در خیلی از داستان‌های بومی عادی میان مردم این کشور، ‌سیمرمان مخترع آثار بسیاری مثل دینامیت و لامپ معرفی شده هرچند هیچ شناختی از اختراعات خود نداره.

تریپ ادوایزریا درباره این موزه مطالب زیادی منتشر کردن.

موزه مجسمه‌های مومیایی پوتر – امریکا

موزه پوتر، اولین موزه مجسمه‌های مومیایی در امریکاست که در منطقه «سنت آگوستین» ایالت فلوریدا قرار داره و مجموعه‌ای از ۱۶۰ مجسمه افراد مشهور و افسانه‌ای در اون به نمایش دراومده. مادام توسو اولین مجسمه‌های مومیایی خود از چهره‌های معروف رو در سال ۱۸۰۰ میلادی ساخت، اما «جرج ال پوتر» اولین کسی بود که مبادرت به گشایش موزه اشیای مومیایی در امریکا کرد.

واسه کسب اطلاعات درباره موزه پوتر به درگاه ان در این نشانی مراجعه کنین.

اگه علاقمند هستین تا مجسمه های مومیایی شخصیتای فرهنگی، هنری و ادبی کشور رو ببینین، به موزه مشاهیر برج میلاد تهران برید.

هم اینکه، مجسمه های مومیایی شخصیتای سیاسی تاریخ معاصر کشور که در زندان ساواک (کمیته مشترک ضد خرابکاری) زندانی بودن هم در موزه عبرت تهران از جمله مقصدهای مومیایی گردی پایتخت هستش.

طراحی و ساخت مجسمه های مومیایی می تونه بخشی از تاریخ معاصر ایران و جهان رو از راه شخصیت پردازی به نسلای جور واجور معرفی کنه و ظرفیتای فرصت آفرینی واسه پیشرفت اقتصاد گردشگری شهری به وجود آورد.