اردیبهشت 8, 1403

چگونه «گواهی عدم سوء پیشینه»، «خلافی خودرو» و «گواهی کسب» بگیریم؟

بعضی از خدمات دولتی هستن که دریافت اونا هر چند سال یه بار، لازم بیشتر هموطنان بوده و بدیش اینه، شمار خیلی از خواهندگان دریافت این خدمات، از مدارک و روش نامه دریافت اون باخبر نیستن و بخاطر این، بخشی از ترافیک و آلودگی روزانه کلان شهرها، به بحث سفرهای زائد شهروندان جهت دریافت خدمات عمومی در رابطه می شه.

ماهانه ده ها میلیون کارگر به وسیله کارفرمایان در سراسر کشور، لیست ماهانه بیمه اجباری واسه اونا پرداخت می شه و درصد خیلی از این افراد، هر ماهه واسه تمدید دفترچه های کاغذی به شعب و کارگزاریا مراجعه می کنن. این در حالیه که صدها هزار شرکت هم باید گواهی مالیات لیست حقوق و ارزش افزوده رو به شعبه مالیاتی خود در استان محل سکونت ارائه کنن. حال،‌ خدمات شهرداری و مخابرات و مقولات پزشکی و انتظامی و امثالهم رو هم به این موارد اضافه کنین.

خوشخبتانه از اواخر دهه شصت خورشیدی، با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات و ورود اینترنت به کشور، دولت الکترونیک روند صعودی به خود گرفت و حالا تماشاگر تبلور گسترده دریافت خدمات دولت الکترونیک در سطوح جورواجور در کشور هستیم.

گر چه هنوز با وضعیت رویایی، فاصله بسیار داریم، اما الان، بیشتر از یکهزار خدمت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، انتظامی و صنعتی کشور، از راه سامانه های الکترونیکی در اختیار مردم قرار میگیره.

در سرویس سبک زندگی ما تلاش می کنیم، صدها خدمتی که نهادهای دولتی به صورت الکترونیکی در سراسر کشور به مردم ارائه می کنن و میشه از اون بهره برد رو به خوانندگان گرامی ارائه کنیم یا دست کم، از راه نامه و مدارک لازم جهت دریافت این تسهیلات و خدمات، باخبر شن و تا کنون به ، بیمه عمر، ، و ، ، ، ، اشاره کردیم.

ماهانه صدها هزار نفر در سراسر کشور، واسه دریافت گواهی سو‌ء گذشته، دریافت خلافی خودرو جهت پرداخت جریمه و انجام معاملات و هم اینکه دریافت گواهی کسب، گذرنامه و گواهینامه رانندگی و پایان خدمت، به مراجع ذی صلاح مراجعه می کنن. همونطور که میدونید، بعضی وقتا مدارک و تعرفه های انجام خدمات اشاره شده، هر ساله تغییر می کنه.

در این گفتار، آخرین مدارک لازم جهت دریافت بعضی از تسهیلات فوق الاشاره رو میگیم.

با ما همراه باشین.

۱۰۰۱ خدمات در ایران رو اینترنتی بگیرین

بعضی از سازمانا، این امکان رو واسه مخاطبان سازمانی و مشتریان جفت و جور می کنن تا یه تیکه از خدمات خود رو از راه اینترنت دریافت کرده و ما بقی رو پس از مراجعه حضوری، در اختیار سازمان مربوطه بذارن؛ می خواد مراجعه به دادگستری یا شهرداری باشه، یا اداره مالیات و حتی سازمان تامین اجتماعی.

پس باید با فضای مجازی و رابطه با دولت الکترونیک (e-government) آشنا شد و به دلیل اینکه هر روز از راه بانکداری مجازی (e-banking)، بخشی از خدمات بانکی روزمره رو انجام می دیم، با روشای به روز و نوین کلاهبرداری سایبر در این مجموعه ها هم آشنا شد.

به همین خاطره که کارشناسان ارتباطات و جامعه اطلاعاتی،‌ همیشه به مردم گوشزد می کنن که همیشه، سواد اطلاعاتی خود رو زیاد کنن. افزایش سواد اطلاعاتی شما باعث می شه که سریع تر و با هزینه کم، خدمات موردنیاز خود رو از مراکز دولتی و غیر دولتی دریافت کرده و در وقت خود صرفه جویی کنین.

 

 

 

سواد اطلاعاتی یعنی اینکه:

 

    • بدونین چیجوری از خدمات بانکداری مجازی بدون مراجعه به بانک استفاده کنیم.
    • بدونین چیجوری فلان دوره یا رشته دانشگاهی و غیر دانشگاهی رو اینترنتی در منزل بخونین.
    • بدونین مدارک لازم واسه دریافت روادید فلان کشور و روش اپلای موثر چیجوریه.
    • بدونین واسه پرداخت هزینه های شهرداری،‌ مالیات، ارزش افزوده، سود سهام و دریافت کدهای جور واجور چیجوری عمل کنین.
    • بدونین چیجوری از حملات کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبر در شبکه های اجتماعی در امان باشین.
  • بدونین در اینترنت چیجوری کلاه سر شما نره.

بدیش اینه موارد لازم در سبک زندگی دیجیتالی امروزی، در مدارس و دانشگاه ها و حتی رسانه های عمومی معرفی و تدریس نمی شه و واسه دریافت این سطح از اطلاعات جور واجور و بسیار کاربردی، باید حوصله و مطالعه رو چاشنی سبک زندگی امروزی کرد.

سایتهایی مانند سامانه ، ، و  و هم اینکه شما رو در جریان بعضی از این ۱۰۰۱ سرویس الکترونیک لازم قرار میدن.

مدارک لازم گواهی نبود سو‌ء گذشته در سال ۱۳۹۶ (هموطنان داخل کشور)

دریافت گواهی نبود سوء گذشته واسه آدمایی که خواهان دریافت روادید کشورای جور واجور جهان هستن و هم اینکه قصد استخدام در شرکتای دولتی یا خصوصی رو دارن، معمولا اجباری بوده و افراد واسه دریافت این گواهی رسمی، باید زیر رو در اختیار مراجع مربوطه بذارن.

نکته ای که باید جهت دریافت گواهی مهم و پر مخاطب نبود سوء گذشته در نظر داشت اون هستش که این خدمت، فقط در دفاتر خدماتی پلیس در شهرهای:‌ تهران، کرج، مشهد، اصفهان، اهواز، ارومیه، یزد، کرمان، قم، رشت و کرمانشاه ارائه می شه و هموطنان دیگه استانای کشور واسه دریافت گواهی نبود سو‌ء گذشته باید به مراکز استانا در شهرهای فوق مراجعه کنن.

۵ مدرکی که هنگام مراجعه به دفاتر پلیس واسه دریافت گواهی نبود سوء گذشته نیاز دارین عبارتند از:

  • اصل و رونوشت همه صفحات شناسنامه

  • اصل و رونوشت کارت ملی
  • یه قطعه عکس جدید طوریکه زمینه سفید بدون عینک داشته باشه. (بدون آرایش واسه بانوان)
  • معرفی نامه از محل اشتغال (کامل کردن فرم درخواست دریافت گواهی هم بسه)
  • همراه داشتن کد پستی ۱۰ رقمی محل سکونت و نشانی دقیق

تعرفه هزینه های دریافت گواهی نبود سوء گذشته در سال ۱۳۹۶ به این شرحه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که پرداخت هزینه ها از راه عابر بانک، مورد قبول دفاتر پلیس در سراسر کشور نیس و باید از راه فیش رسمی بانک پرفراژ شده یا کارت خوان موجود در شعبه استفاده کرد:

  • پرداخت ۵۰ هزار ریال به شماره حساب ۲۱۷۱۱۵۱۳۰۷۰۰۶ بانک ملی به نام نیروی انتظامی.
  • پرداخت ۲۰۰ هزار ریال به حساب ۲۱۷۱۲۹۱۳۳۸۰۰۴ بانک ملی به نام ذیحسابی دادگستری

۱۰ نکته در دریافت گواهی نبود سوء گذشته همیشه مورد سوال عموم شهروندان بوده که در زیر به تعدادی از اونا می پردازیم:

  • اگه نیاز به چند نسخه گواهی نبود سوء گذشته دارین و می خواید گواهی خود رو به مراکز جورواجور ارائه کنین، با در نظر گرفتن اینکه این مدرک، با کپی گرفته شده، اعتبار نداره، باید چند گواهی رسمی ممهور به مهر مراجع قانونی رو دریافت کنین. پس واسه دریافت هر گواهی، ۱۵۰ هزار ریال به شماره حساب اعلامی مربوط به ذی حسابی دادگستری واریز کنین.
  • اگه قصد ارائه گواهی نبود سوء گذشته به سفارتخانه های جور واجور تو تهران رو دارین، باید همین مدرک رو به وسیله مترجمان رسمی، ترجمه کرده و بعد ممهور به مهر وزارت خارجه و دادگستری کنین تا اعتبار بین المللی داشته باشه.
  • اگه واسه دریافت گواهی نبود سوء‌ گذشته جهت ارائه به سفارتخانه ها مراجعه می کنین، به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اصل گذرنامه و رونوشت صفحه اول گذرنامه شما، هنگام ارائه مدارک ۵ گانه اجباری میشه.
  • هنگام انجام روند گواهی، از شما انگشت نگاری می شه که با دستگاه این کار انجام شده و اگه مغایرتی داشته باشه، در روند دریافت و ارسال گواهینامه، تاخیر ایجاد می شه.
  • کلیه دفاتر انجام امور خدمات گواهی نبود سوء گذشته، به گفته پلیس، حق انگشت نگاری از افراد بالای ۷۰ سال رو ندارن.
  • اگه سن شما بیشتر از ۷۰ ساله و تو تهران سکونت دارین، واسه انگشت نگاری، باید که به اداره سجل کیفری دادسرای تهران: خیابون انقلاب- روبروی دانشگاه تهران- خیابون ۱۲ فروردین- ساختمون تبریز چی مراجعه کنین.
  • اگه سن شما بیشتر از ۷۰ ساله و در خارج از تهران هستین، به دفاتر پلیس آگاهی شهر محل سکونت مراجعه کنین.
  • اتباع خارجی جهت دریافت گواهی تشخیص هویت تو تهران، باید به پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا،‌ واقع در خیابون دکتر شریعتی، نبش خیابون معلم، پشت فروشگاه تکیه مراجعه کنن.
  • اگه اتباع خارجی و خارج از تهران هستین، واسه دریافت گواهی تشخیص هویت، به اداره اتباع خارجی ناجا در استان محل سکونت مراجعه کنین.
  • هزینه دریافت گواهی تشخیص هویت اتباع خارجی در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی با احتساب هزینه پستی در سال ۱۳۹۶، ۱۳۷ هزار ریال اعلام شده.

مدارک  دریافت گواهی نبود سوء گذشته (مخصوص هموطنان بیرون مرز کشور)

 اگه هموطن بیرون مرز کشورین و در یکی از شهرهای زیر ساکن هستین، قبل از مراجعه به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در پایتخت کشور محل سکونت، از راه به روش زیر دست به کار شن:

اسلو – پاریس- فرانکفورت- دوبلین – لندن – هلسینکی -کپنهاگ – رم – وین – مسکو – تفلیس – کی یف – باکو – دوشنبه – ولینگتون – کانبرا – پکن – شانگهای – گوانجو- کوالالامپور – آنکارا – استانبول – مسقط – دوحه – دهلی نو – حیدر اباد – مومبای – قندهار – آستانه

  • اگه تا حالا در سامانه نامبرده ثبت نام ننموده اید، مبادرت به ثبت نام کرده و صفحات دوم و سوم گذرنامه، تموم صفحات شناسنامه، کارت شناسائی ملی و عکس جدید خود رو (بدون کلاه و عینک) اسکن کنین و پس از دریافت کد رهگیری با اصل شناسنامه، کارت شناسائی ملی و گذزنامه جهت اقدام بعدی به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در بخش محل اقامت خود مراجعه کنین.
  • هموطنانی که در بخشای فوق سکونت ندارن، با مدارک زیر به نمایندگی جمهوری اسلامی در بخش محل اقامت خود مراحعه کنن.
  • تکمیل ۳ نسخه درخواست گواهی نبود سوء گذشته بطور کامل، دقیق، خوانا و بدون خط خوردگی
  • ارائه اصل شناسنامه جدید، ایرانی و دو سری فتوکپی از کلیه صفحات اون
  • ارائه اصل گذرنامه ایرانی و ۲  نسخه فتوکپی از صفحات یک تا هشت و صفحه مهر آخرین خروج از کشور
  • دو برگ آثار انگشتان درخواست کننده روی کارتای مخصوص انگشت نگاری.
  • ارائه هشت قطعه عکس جدید ۴*۳ تموم رخ، بدون کلاه، عینک تیره و پشت نویسی شده، برای خانوما با رعایت حجاب کامل اسلامی
  • درخواست کتبی متقاضی مبنی بر ارسال برگ گواهی نبود سوء پیشینه با ذکر دلیل درخواست
  • ارائه رسید پرداخت هزینه مربوطه براساس جدول هزینهای خدمات کنسولی.
  • فتوکپی کارت شناسائی ملی. درصورت نداشتن کارت شناسائی ملی به قسمت مربوطه مراجعه شه.
  • درصورت فرستادن مدارک به وسیله پست، همراه کردن پاکت با ذکر نشانی دقیق و الصاق تمبر جهت اعاده اصل مدرک الزامیه.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به مراجعه کنین.

 مدارک دریافت کارت هوشمند سوخت در سال ۱۳۹۶

دریافت کارت هوشمند سوخت هم از جمله خدمات پر مخاطب مراجع دولتی و انتظامی به هموطنان در سراسر کشوره و رانندگان شهری و جاده ای، همیشه نسبت به دریافت کارت سوخت و تمدید و المثنی اقدام می کنن. اگه قصد دریافت کارت هوشمند سوخت در سال ۱۳۹۶ رو دارین، مدارک زیر رو در نظر داشته باشین:

  • حضور مالک وسیله نقلیه هنگام ارائه درخواست کارت هوشمند سوخت الزامیه.
  • اگه امکان حضور مالک وسیله نقلیه وجود نداره، وکیل قانونی با وکالت نامه باید حضور پیدا کنه.
  • اگه وکیل با وکالت نامه به دفاتر پلیس مراجعه کنه، باید موضوع امکان دریافت کارت هوشمند سوخت، در وکالت نامه به روشنی گفته شده باشه.
  • اصل و رونوشت کارت یا سند یا بنچاق وسیله نقلیه.
  • اصل و رونوشت شناسنامه یا کارت ملی مالک یا وکیل جهت احزار هویت.
  • ارائه نشانی کامل پستی و کد پستی ۱۰ رقمی و شماره ملی مالک وسیله نقلیه.
  • پرداخت مبلغ ۱۰۰ هزار ریال به حساب ۱۱۹۴۳۳۴-۵۰ بانک ملت به حساب شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی ایران.

چند نکته مهمی که واسه دریافت کارت هوشمند سوخت باید بدونیم

  • به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که کارت هوشمند سوخت واسه کلیه وسائط نقلیه که در کشور شماره گذاری شده باشه، فقط واسه مالک قانونی خودرو و به نام ایشون صادر می شه و امکان فرستادن کارت هوشمند واسه وکیل، وجود نداره.
  • واسه خودروهای با پلاک قدیمی، کارت المثنی صادر نمی شه.
  • هر خدمتی که در زمان دریافت کارت هوشمند سوخت، به شرط ارسال پرینت به درخواست کننده شه، واسه هر برگ ۴ هزار ریال از درخواست کننده دریافت می شه.
  • اگه واسه دریافت کارت هوشمند سوخت با پرسشی روبرو شدید، از مسئول خدمات پلیس سوال نکنین. مستقیم از روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به شماره ۰۹۶۲۷ سوال کنین.

مدارک دریافت کارت خودروهای دیزلی

اگه خودروهای نفت گاز سوز (دیزلی) دارین و بیمه نامه شخص سوم در اختیار ندارین و اس ام اس بسته شدن کارت سوخت شما دریافت شده، باید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پلیس در سراسر کشور مراجعه کرده و با ارائه اصل کارت ملی، کارت خودرو و بیمه نامه شخص سوم، نسبت به رفع مسدودی کارت سوخت، دست به کار شین.

اگه مدارک ارائه شده معتبر و درسته، کارت سوخت خودرو، رفع مسدودی میشه.

در صورت معتبر نبودن بیمه نامه شخص سوم، درخواست کننده باید جهت انجام اقدامات و اصلاحات نیاز به شرکت بیمه مربوطه مراجعه کنن.

البته کلیه خدماتی که دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی در سال ۱۳۹۶ به مراجعه کنندگان ارائه میدن، مجانیه.

مدارک دریافت گواهی پروانه کسب

مدارک زیر به وسیله اتحادیه‌ها و مراجع ارسال تکمیل و به وسیله درخواست کننده به خاطر ورود اطلاعات به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارائه می‌شه.

 

۱. فرم‌های مخصوص معرفی فرد از منبع ارسال.

 

۲. کپی تموم صفحات شناسنامه (یک سری).

۳. سه قطعه عکس جدید تموم رخ از درخواست کننده و پشت نویسی شده.

۴. کپی روشن از کارت پایان خدمت (پشت و رو) یا مدارک تعیین کننده وضعیت خدمت. (برای دانشجویان مشغول به تحصیل، نامه اشتغال به تحصیل که به تأیید اداره نظام وظیفه و منبع ارسال رسیده باشه.)

 

۵. تعهدنامه کلیه صنوف.

 

۶. گواهی نبود سوء پیشینه.
۷. گواهی نبود اعتیاد. از زمان ارسال گواهی‌های نبود سوء گذشته و نبود اعتیاد نباید بیشتر از ۳ ماه گذشته باشه.

توجه: تمامی مدارک باید ممهور به مهر منبع ارسال پروانه باشه.

تعرفه در سال ۹۶: ۱۹۷ هزار ریاله.

مدارک دریافت گواهی خلافی خودرو

آدمایی که مبلغ خلافی (صورت وضعیت خودرو) اونا بیش از ۱۰ میلیون ریال (یک میلیون تومن) باشه می‌بایست به مراکز راهنمایی و رانندگی مراجعه کنن.

تعرفه اجرائیات (دریافت خلافی): ۴۴ هزار ریال (چهار هزار و چهارصد تومن)

تعرفه رسیدگی غیر حضوری اجرائیات (بررسی کسر خلافی): ۳۳ هزار ریال (سه هزار و سیصد تومن)

واسه هر ردیف خلافی قابل اعتراض ۳ هزار یال (سیصد تومن) دریافت می‌شه.

توجه: در صورتی که خلافی متقاضی بیشتر از ۳ برگ باشه به ازاء هر برگ اضافه مبلغ ۳ هزار ریال (سیصد تومن) دریافت می شه.

مدارک تعویض و المثنی گواهینامه

مدت زیادیه که گواهینامه های رانندگی تغییر کرده و اگه فردی هنوز گواهینامه قبلی در اختیار داره، از اعتبار ساقطه. پس واسه دریافت گواهینامه جدید، باید با مدارک زیر به دفاتر پلیس مراجعه کنین:

 

  • اصل و رونوشت شناسنامه

 

  • رونوشت صفحاتی که دارای توضیحاته.

    • اگه شناسنامه جدید دارین، رونوشت صفحه محل تنظیم سند الزامیه.
  • اصل و رنوشت کارت ملی
  • کدپستی ۱۰ رقمی و نشانی دقیق محل سکونت دائمی.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اصل گواهینامه، تنها براساس یکی از دلایل ۳ گانه زیر الذکر  صادر می شه:

۱- اعتبار اون به اتمام رسیده باشه.

۲- خراب و یا مهر و مندرجات اون ناخوانا بوده یا اینکه مشخصات شناسنامه ای فرد یا وضعت جسمی دارنده گواهینامه تغییر یافته باشه.

۳- مفقود شده باشه که باید در  دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، استعلام اولیه رو انجام داده و در صورت نبود سابقه، به اداره راهنمایی و رانندگی صادر کننده، گواهینامه مراجعه و برگه استعلام رو جفت و جور کرده و به دفاتر پلیس ارائه کنن.

توجه کنین که دارندگان گواهینامه‌ های قدیمی (پایه دوم قدیم، پایه یکم قدیم، ب۱، ب۲، پ۱، پ۲، موتورسیکلت، شکلای جور واجور خاص، تراکتور چرخ لاستیکی) می‌تونن جهت ارسال گواهینامه رانندگی جدید و یا تجمیع کردن اونا، زودتر از موعد مقرر، درخواست تعویض گواهینامه رانندگی کنن.

واسه گواهینامه، عکس مهمه. عکس واسه گواهینامه پایه یه، دو قطعه عکس رنگی و واسه گواهینامه گروه ب، ۳ قطعه عکس رنگی در ابعاد ۳ در ۴ بدون عینک، کلاه، کراوات و آرایش (بدون پیرایش مو و خوبیا)، تموم رخ به صورتی که گردی صورت معلوم و مربوط به سال جاری باشه.

گروه خونی شما در ارسال کارت گواهینامه رانندگی مهمه. ارائه هر گونه مدرک مثل کارت پایان خدمت، برگه آزمایشگاه و … که گروه خونی در اون درج شده و یا حتی خوداظهاری (با ثبت اثر انگشت و امضا خوداظهاری) در مورد تعیین و ثبت گروه خونی درخواست کننده کافیه.

نکته: هیچ وقت گروه خونی خود رو اشتباهی، اشتباه به دفاتر پلیس اعلام نکنین.

کلیه گواهینامه ها باید ۲۰۰ هزار ریال واسه هزینه تعویض و تبدیل به گواهینامه هوشمند و ۱۰ هزار ریال واسه حق تمبر پرداخت کنن.

به ازای هر سال دیرکرد از تاریخ پایان اعتبار گواهینامه می‌بایست مبلغ ۵۰ هزار ریال (پنج هزار تومن) به شماره حساب: ۲۱۷۱۱۵۱۳۰۴۰۰۱ به نام نیروی انتظامی پرداخت شه.
این جریمه دیرکرد پس از گذشت یکسال تموم از تاریخ انقضای اعتبار گواهینامه اخذ می‌شه.

چیجوری گواهی نبود اعتیاد بگیریم؟

علاوه بر گواهی نبود سوء گذشته، باید خواهندگان استخدام و اشتغال در مراکز خصوصی و دولتی، گواهی نبود اعتیاد ارائه کنن. هم اینکه، کلیه خواهندگان تعویض و المثنی گواهینامه پایه ۱ تو تهران، جهت انجام تست نبود اعتیاد، پس از دریافت معرفی نامه از دفاتر پلیس، باید به یکی از مراکز زیر در پایتخت مراجعه کنن:

  • بیمارستان حضرت ولیعصر در خیابون ولیعصر- بالاتر از میدون ونک- پایین تر از اتوبان نیایش.
  • بیمارستان امام سجاد در خیابون بهار شمالی- بالاتر از خیابون طالقانی- کوچه مهندسی.
  • درمانگاه حضرت زینب در شهر ری- دولت آباد.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که کلیه هزینه های معاینه پزشکی و انجام تست اعتیاد و ارسال گواهینامه به وسیله پست به نشانی درخواست کننده و خدمات الکترونیک، بردوش درخواست کننده میشه.

نکاتی که واسه دریافت همه نوع گواهینامه باید بدونیم

۱- حضور شخص درخواست کننده به خاطر اخذ اثر انگشت در دفتر الزامیه.

۲- با ارائه مدارک لازم گواهینامه نیاز به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، برگه معاینه چشم صادر می‌شه که معاینه می‌بایست به وسیله یکی از پزشکان معتمد ناجا انجام شه.

۳- فهرست پزشکان معتمد رو باید از دفاتر پلیس دریافت کنین.

۴- برای تعویض گواهینامه گروه ب موقت، انجام معاینه چشم نیاز نیست و ارائه یک قطعه عکس کافیه.

۵- متقاضیان بالای ۷۰ سال بعد از انجام معاینه چشم می‌بایست اول به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی و بعد به باجه کاردان فنی شهرک آزمایش مراجعه نمایند.

۶- کسایی که قبلا گواهینامه رانندگی با لنز داشته‌ و قصد اخذ المثنی یا تمدید گواهینامه با همون شرایط رو دارن احتیاجی به مراجعه به شهرک آزمایش ندارن و فقط می‌بایست به وسیله پزشکان معاین معتمد ناجا معاینه شن.

۷- در مورد کسایی که گواهینامه قبلی اونا با عینک بوده و حالا با انجام جراحی لیزیک نیازی به به کار گیری عینک نداره ،تأییدیه یه دکتر معتمد ناجا در این خصوص در فرم معاینه پزشکی لازمه.

۸- کسانی که قبلاً دارای مشکل عضو بوده‌ان یا اینکه پس از اخذ گواهینامه وضعیت جسمانی اونا تغییر پیدا کرده، پس از انجام معاینه پزشکی، اخذ نظریه کاردان فنی شهرک آزمایش واسه این افراد الزامیه.

۹- آدمایی که گواهینامه اونا با به کار گیری با لنز طبیه، بعد از حضور در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی می‌بایست به کاردان فنی شهرک آزمایش مراجعه کنن.

توجه : بعد از تموم شدن امور مربوط به این خدمت، رسیدی تحویل درخواست کننده می شه که می‌تونه تا تاریخ اعتبار اون به مأموران راهنمایی و رانندگی ارائه شه.

تعرفه این خدمات در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی با احتساب هزینه پستی مبلغ ۲۹۲،۰۰۰ ریال (بیست و نه هزار و دویست تومن) در سال ۱۳۹۶ه.

مدارک و تعرفه دریافت گذرنامه در سال ۹۶

مدارک زیر معمولا هر سال ثابته. در هر سال، تعرفه ها رو از اداره گذرنامه استعلام کنین:

مدارکی که می‌بایست به وسیله کلیه متقاضیان ارائه شه:

۱- اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و یا تأئیدیه ثبت احوال واسه کلیه متقاضیان.

۲- ارائه اصل آخرین گذرنامه (در صورت معتبر بودن)

۳- یه (۱) قطعه عکس شش در چهار  جدید و رنگی با زمینه سفید و تموم رخ طوری که:

الف: ۶ ماه از تاریخ گرفته شدن اون نگذشته باشه.

ب: آقایان بدون کلاه، عینک، کراوات، زیور آلات، آرایش مو و خوبیا به طوری که پیشانی و گوش‌ها مشخص باشن. هم اینکه رنگ لباس و زمینه برابر نباشه.

ج: خانوم‌ها با حجاب کامل بدون آرایش و زیورآلات، با به کار گیری روسری یا مقنعه ساده و تیره طوری که گردیی صورت مشخص باشه. (واسه دختران بالای ۶ سال با حجاب کامل)

۴) اجازه محضری واسه افراد زیر ۱۸ سال از طرف پدر یا قیم قانونی.

۵)  افراد بالای ۱۵ سال ضمن حضور در دفتر می‌بایست شناسنامه عکس‌دار ارائه نمایند.

۶)  افراد زیر ۱۵ سال ضمن حضور در دفتر می‌بایست گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه یا گذرنامه عکس‌دار ارائه نمایند.

توجه: واسه افراد زیر ۶ سال، کودک می‌بایست در دفتر حاضر شده و ولی کودک یه قطعه عکس از کودک خود رو ارائه کنه.

۷) بازنشستگان نظامی که ۵ سال تموم از بازنشستگی اونا نگذشته ارائه نامه از حفا یگان مربوطه الزامیه.

۸) بازنشستگان نظامی که ۵ سال از بازنشستگی اونا می‌گذره می‌بایست اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان رو ارائه بدن (به ارائه گواهی از سازمان اصلی احتیاجی نیس).

۹) نظامیان شاغل می‌بایست نامه موافقت حفا یگان مربوطه رو اول به دبیرخانه اداره گذرنامه ارائه و پس از ثبت به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارائه کنن.

تعرفه: ۳۷۵ هزار ریال + ۷۵۰ هزار ریال

هزینه جفت و جور فرم و شناسه گذرنامه از دفاتر خدمات الکترونیک ۱۰ هزار ریاله.

نکته:

– ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت فقطً هوشمند (کارت‌های قدیمی اعتبار ندارن) یا موافقت‌نامه سازمان وظیفه عمومی واسه مشمولین.

  • کسایی که مبادرت به تعویض کارت پایان خدمت یا معافیت قدیمی به هوشمند کرده‌ان، بعد از گذشت ۲۴ ساعت از درخواست تعویض، می‌تونن با ارائه برگه ثبت درخواست تعویض کارت به افسران گذرنامه موجود در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، درخواست ارسال یا تعویض گذرنامه بدن.
  • آقایان بالای ۵۰ سال احتیاج به ارایه کارت پایان خدمت ندارن.
  • آقایان دانشجو یا دانش آموز برای خروج از کشور می‌بایست نامه از محل تحصیل خود دریافت و به سازمان وظیفه عمومی تحویل نمایند.
مطلب دیگر :
۷ روش در پایان دادن به این نگرانی که دیگران درباره ما چگونه می اندیشند