اردیبهشت 9, 1403

۷ روش در پایان دادن به این نگرانی که دیگران درباره ما چگونه می اندیشند

اینکه نگران باشیم که بقیه درباره ما چیجوری فکر می کنن، بخشی از وجه انسانی ماست.

پژوهشای علمی نشون داده که وقتی که فردی سلیقه موسیقی رو که گوش می کنه مطرح می کنه و مورد تایید قرار میگیره، بخش تقدیر کننده مغز اون فعال می شه و حس خوبی در فرد به وجود میاد.

وقتی این روند ایجاد مشکل می کنه که فرد، نگران از دست دادن وجهه و اعتبار خود بین بقیه باشه. مثلا از اینکه به دلیل نوع لباسی که می پوشد یا فردی رو که ملاقات می کنه و یا حتی شغلی که مشغول انجام اون هستش مورد استهزا بقیه قرار گیرد.

بدیش اینه ترک کردن عاداتی این چنینی از پایه سخته. اما واسه اینکه تا حدی بتونه به شما در این مورد کمک شه، با سایت کورا (Quora) که واسه سوال و جواب درنظر گرفته شده به پیشبرد این بحث و با مطرح کردن سئوال “چیجوری میتونم مانع از نگرانی حاصل از چگونگی تفکر بقیه نسبت به خود شیم؟” به بررسی عادی ترین و چالشی ترین پاسخای فرستاده شده می پردازیم.

با خوندن این مطالب، معنی تنها مانند خود بودن رو بهتر درک می کنین.

۱- یادتون باشه که بقیه آنقدرا هم به شما علاقمند نیستن

در خیلی از پاسخا به این نکته گفته شد که مردم معمولا اونقدرا هم که خودمون فکر می کنیم به ما اهمیت نمی دن.

مثلا یکی از کاربران میگه، ما معمولا خیلی وقت خود رو بر مسائلی که بقیه چیجوری فکر یا رفتار می کنن، تلف نمی کنیم.

گروهی از روانشناسان به بررسی عکس العملای مردم با به کارگرفتن بعضی تکنیکا پرداختن. اونا در مطالعه ای در سال ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۹ شمسی) از بعضی از افراد مورد مطالعه درخواست کردن تی شرتی با یه عکس مسخره از بری مانیلو (Barry Manilow) که خواننده و آهنگ سازه به تن کنن.

مسلمه که کسایی که این تی شرت رو به تن کردن، کمتر از چیزی که خود فکر می کردن، مورد توجه بقیه قرار گرفتن.

۲- داستان دیگری واسه خودتون تعریف کنین

هیچکی نمی تونه شما رو از راهی که می رید مطمئن کنه.

تموم جریان بستگی به این داره که خودتون چه تعبیری از رفتارتون دارین. پس با تغییر در تعبیرها و تفسیرهایی که از رفتارتون می کنین، ممکنه بتونین باعث شید که اندیشه مثبت تری نسبت به فکرا و احساسات خود داشته باشین.

یکی از کاربران به نام کارن میگه ممکنه شما این عادت رو داشته باشین که به خودتون بگید:”امروز من کاری انجام میدم که همه به اون می خندن. اونا ممکنه فکر کنن که من دیوونه ام. من دیوونه ام و همه این موضوع رو می دونن. پس این اونقدر هم تازه و جدیدی نیس.”

در مقابل کاربر دیگری به نام رنی میگه شما ممکنه به خودتون بگید: “امروز من و بقیه همه با هم می خندیم و من باعث خنده آدمایی می شم که روز سختی رو گذرونده بودن و من این کار رو حتی اگه اتفاقی هم باشه انجام میدم.”

درواقع این بدون معناست که چیجوری می تونیم بر شرم و خجالت مون از کارایی که می کنیم مسلط شیم و نگرانی این رو که بقیه درباره ما چیجوری فکر می کنن رو کاهش بدیم. این همون چیزیه که برنه بروان (Brene Brown) در مصاحبه اش با یدونه اینسایدر () میگه. ایشون عقیده داره که چیزی که در مورد شریک عاطفی مون تصور می کنیم هم ممکنه تنها حاصل تفکراتی باشه که خودمون اونا رو واسه خود ساختیم.”

ایشون میگه: “با این کار شما از پایه این تفکر رو القا می کنین که در حال خوانش وضعیت و موقعیت الان هستین و همزمان هم از این موضوع اطمینان ندارین که ۱۰۰ درصد درست فکر می کنین.”

۳- مردم بیشتری رو ملاقات کنین

مری، کاربر دیگری پیشنهاد میده، شما با شنیدن و مواجه شدن با ایده افراد دیگه میتونین کمی از غلظت اندیشه های خود کم کنین و دیدگاه های جدیدی بدست بیارین.

خانوم برنه بروان عقیده داره که هرچقدر افراد بیشتری رو ملاقات کنین، بیشتر به این پی میبرین که چقدر دیدگاه های مختلفی در این جهان هست و اون تفکراتی رو که سال هاست به اونا چسبیده اید و رهاشون نمی کنین چقدر می تونه زندگی تون رو تحتِ کنترل درآورد.

مطلب دیگر :
۳۵ فیلم شاخص امسال که در فصل اهدای جوایز از آنها زیاد خواهیم شنید [بخش دوم]

۴- تلاش کنین وضعیت رو واسه بقیه راحت تر کنین

کاربر دیگری میگه، از کجا مشخصه که اون دیگرانی که در حال ایجاد رابطه با اونا هستین، خودشون احساس راحتی کنن؟

بله ممکنه بقیه احساس امنیت و راحتی کنن اما در خیلی از مواقع این تنها یه امر ظاهریه. پس چطوره به اونا کمک کنیم که اینجور راحتی رو به طور حقیقی تجربه کنن. اگه شما اینجور تفکری رو پرورش می دید دیگه نگران اون نباشین که بقیه در مورد شما چیجوری فکر می کنن.

یافته های این تحقیق به درستی میگه ما بیشتر درک درستی نسبت به چالشایی که بقیه در زندگی با اونا مواجه هستن نداریم. چیزی که شما در زندگی تون انجام می دید ممکنه راه رو واسه اونا هم آسون تر کنه.
اون وقت متوجه میشین که نگرانیای خودتون هم کمتر می شه.

۵- بر کنترل فکرا خودتون تمرکز کنین نه بقیه 

ژنرارو یکی دیگه از کاربران میگه، شما نباید بر فکرا بقیه تمرکز داشته باشین. پس حتی اگه لحظه ای هم به این موضوع فکر کنین که بقیه در مورد شما چه فکری می کنن فقط در حال تلف کردن وقت و انرژی خود هستین.

ایشون پیشنهاد میده که به جای دقیق شدن و فوکوس کردن بر چیزی که بقیه فکر می کنن، فکرا خودمون رو در موقعیتای جورواجور مدیریت کنیم.

ایمی مُورین (Amy Morin) که یه روان دکتر  است میگه، آدمایی که از دید فکری توانا و قوی هستن با احتمال خیلی کم بر چیزایی که قادر به کنترل شون نیستن تمرکز می کنن. وقتی که تمرکز کمتری بر عواملی این چنینی داشته باشین، هم خوشحال تر هستین و هم استرس کمتری رو متحمل میشین.

۶- تلاش نکنین همه رو راضی نگه دارین

خیلی از کاربران داستان مشابهی رو تعریف کردن و اون همون داستان معروف دو مرد و الاغ شون بود که دایم می خواستن همه رو راضی نگه دارن.

در اول، هر دو نفر سوار بر الاغ بودن و یه عابر به اونا گفت که شما چقدر ظالم هستین. بعد از شنیدن این نظر یکی از اونا پیاده شد و پیاده به راه خود ادامه داد. اون وقت عابر به فرد سوار بر الاغ گفت که تو چقدر خودخواه هستی.

این بالا و پایین شدنا ادامه پیدا کرد و در آخر هر دو اونا از روی الاغ پیاده شدن و عابرانی که اونا رو می دیدن شروع به مسخره کردن شون کردن.

نتیجه کلی که از این داستان گرفته می شه اینه که شما هرکاری که انجام بدین و هرطور که برخورد کنین، مورد قضاوت قرار میگیرین.

۷- حالا خوبه به اینکه بقیه چیجوری فکر می کنن اهمیت بدین

ماریسا راسل (Marissa Russell) میگه، واسه اینکه بتونین اعتبار خود رو حفظ کنین، بد نیس کمی نگران تفکر بقیه باشین اما مراقب باشین که این روند به صورت افراطی نباشه.

هیچوقت نمی تونین به طور کامل از اینکه بقیه درباره شما چیجوری فکر می کنن دور بمونین.

دلیل اینم اینه که آدما در کل مانند دروازه بانانی هستن که واسه رسیدن به اهدافی چون گرفتن شغل، پیشرفت شغلی، نامزد دریافت جوایز شدن، رابطه با ارباب مراجعه و پیدا کردن شریک کاری و زندگی و چیزای دیگه ای به جز اینا و  چیزای دیگه ای به جز اینا در حال تلاش کردن هستن. پس، اینکه بقیه در مورد ما چیجوری فکر می کنن، در خیلی از موارد می تونه مسئله مهمی به حساب آید.

یافته های این تحقیق اقرار می داره، مهم ترین نکته اینه که بیشتر از اینکه بقیه در مورد شما چیجوری فکر می کنن واسه تون مهم باشه که خودتون در مورد خودتون چیجوری فکر می کنین.