اردیبهشت 8, 1403

راهنمای بقا: چگونه از حمله سگ جان سالم به در ببریم

طبق گزارش مرکز پیش گیری و کنترل بیماریای آمریکا (CDC) هرساله ۴٫۵ میلیون مورد گاز گرفتگی به وسیله سگ فقط در آمریکا گزارش می شه که یه پنجم اونا موجب عفونت می شن.

(حدود ۹۰۰ هزار مورد).

.  پس اگه از حشرات خطرناک بیخیال شین میشه گفت: سگها به اندازه جذابیت و وفاداری شون می تونن واسه آدم خطرناک باشن.

چیزی که به دنبال میاد هشدارهای ارائه شده به وسیله پایگاه اینترنتی لایف هکر موقع مواجه با حمله سگای وحشیه. یه سری از گزارشایی اینطور در مورد دیگه حیوانات وحشی مثل گرگ، خرس، مار و حتی زنبور  منتشر شده که تلاش می کنیم هر هفته به یه مورد از اونا بپردازیم.

بیشتر حمله های گزارش شده، به وسیله سگای خونگی انجام شده که یا گم شده و یا دونه شون پاره شده باشه. اما تعدادی از این حملات به وسیله سگای وحشی و ولگرد صورت میگیره.

. این جور سگها عموما از آدما می ترسن اما وقتی که تهدید شن، گرسنه و یا هار باشن، بسیار خطرناک می شن.
اینجور سگایی که عموما به شکل گروهی زندگی می کنن مثل گرگها پاتوق دارن و با چرخ زدن در بین آشغالا بدنبال غذا می گردن.

اما سگای ولگرد بعضی وقتا به شکل گروهی شکار هم می کنن، چهارپایان، حیوانات خونگی کلی طعمه های این جور سگا حساب می شن اما بعضی مواقع آدما هم با بدشانسی، در زمان و مکانی اشتباه هستن و تجربه ای تلخ رو از سر می گذرونن.

البته این برداشت درستی نیس که تصور شه سگای ولگرد فقط در مناطق دهاتی یافت می شن.
این جوری سگا حتی در مناطق شهری هم دیده شدن. یه چند وقت پیش زنی در وسط یکی از خیابونای دالاس مورد حمله گروهی سگای وحشی قرار گرفت و بیشتر از ۱۰۰ جای گاز گرفتگی روی بدنش شناسایی شد.

اگه یهو به “سگی تنها” برخوردید که بنظر ولگرد و خیابانی میاد و یا حتی بنظر سگی ول شده و نیازمند به کمک، پیشنهاد کلی اینه که . این پیشنهاد در مورد سگایی که خوابند، از توله های خود مراقبت می کنن و یا در حال غذا خوردن هستن، بسیار جدی تره.

حتی اگه بنظر می رسه این سگ صاحب داشته و ول شده، بازم احتمال خطر مخصوصا واسه کودکان هست.
اگه یکی از این سگا به سمت شما اومد، فرار نکنین، فریاد نزنین و نترسین. از پهلو رو به سگ وایسید، تکون نخورین و از زل زدن به چشمون حیوان دوری کنین.

کلماتی مثل “نه” و “برو کنار” رو با صدایی بم و قوی تکرار کنین و آروم دستانتون رو به دور گردنتون حلقه کنین، طوری که آرنج هاتون در مقابل صورت به هم برسن. منتظر بمونین سگ دور شه و یواش یواش محل رو ترک کنین.

اگه سگ پارس کننان به سمت شما حمله کرد، خیلی با اهمیته بازم تا جایی که امکان داره سرجای خود وایسید.  سگا به دو دلیل به آدم حمله می کنن، گفت: دو دلیل واسه این عکس العمل سگ هست: یا حیوان ترسیده س و پس حمله رو بهترین دفاع تلقی می کنه و یا شما کاری کردین که باعث هیجان اش شده و توقع داره جایزه بگیره.

در این شرایط اگه فریاد بزنین و با دست پاچگی به دور و بر فرار کنین، حیوان فکر میکنه در حال بازی با اون هستین و به کارش ادامه میده. اگه سگ حتما حالتی تهاجمی به خود گرفت مثلا شروع به دندون قروچه و یا پارس کرد و در ظاهر کثیف، بدون دونه و فرمون ناپذیر بود تلاش کنین بین خود و حیوان مانعی بذارین. مثلا کوله پشتی، کیف دستی، ژاکت و حتی یه لنگه کفش می تونه در خیلی از موارد به داد شما برسه.

مطلب دیگر :
موسسه حقوقی زهرا محمدیاری

به زبون بدن و حرکات سگ توجه کنین تا بتونین خود رو واسه عکس العمل دفاعی به موقع آماده کنین؛ اضطراب، بلند شدن موهای کمر و سیخ شدن گوشا از مواردیه که باید مورد توجه قرار گیرند. هیچوقت تلاش نکنین با چیزی سگ رو بزنین؛ چون این کار حیوان رو بیشتر عصبانی کرده و خوی تهاجمی اونو شدید شدن می کنه.

تنها تلاش کنین به آرومی رو به عقب حرکت کنین.

دکتر ین اضافه می کنه: اگه سگ شما رو به زمین انداخت، بدون این دست اون دست کردن مثل توپ دور خود حلقه بزنین، سرتون رو به داخل سینه بکشین. دستانتون رو مشت کنین تا انگشتانتون آسیب نبینن و در آخر از بازو و دستاتون واسه حفاظت از گوشه ها و گردنتون استفاده کنین.

اگه به “دسته سگای ولگرد” مواجه شدید علاوه بر موارد بالا تاکتیکای دیگری هم می تونن نجات بخش باشن. سزار میلان یکی از آموزش دهندگان مشهور سگ با یادآوری این نکته که ، گفت: سگای گوش به زنگ و حرف گوش کن تر پشت سر شما جمع شده و دایره ای تشکیل میدن و سگای سر دسته به سمت شما میان و درگیر می شن.

این آموزش دهنده سگ اضافه می کنه: تا جای ممکن اجازه ندین سگی از پشت سر به شما نزدیک شه.
اگه تیکه چوب یا سنگی در دور و بر می بینین اونا رو جمع کنین و رئیس گروه یا اصطلاحا سگ آلفا رو شناسایی کنین. اگه بتونین به هر طریقی رئیس گروه رو بترسونین و اونو از خود دور کنین، یقینا مابقی سگا جربزه حمله به شما رو ندارن.

اگه هرگونه وسیله دفاعی شخصی مثل اسپری فلفل، عصا، چاقو و یا اسحله همراه دارین، از خود دورشون نکنین. و در آخر اگه نقطه مرتفعی مثل سقف خودرو، باربند وانت یا پست برق در نزدیکی تون قرار داره، خود رو به بالای اون برسونین.

یکی از پزشکان (CDC) در ا ان، پیشنهاد می کنه: در اولین فرصت محل زخم رو با آب و صابون بشورید. بعد از تمیز کردن محل زخم خیلی سریع خود رو به نزدیک ترین مرکز درمانی برسونین. اگه زخم سرباز کرده و خونریزی شدید باشه امکان درد شدید و بی حس شدن محل گاز گرفتگی هست.
پس واسه جلوگیری از عفونت، مراجعه به مراکز درمانی لازمه.

اگه بعد از گازگرفتگی تب کردین، یا محل زخم قرمز ، متورم، دردناک و گرم بود احتمال عفونت به وجود اومده به وسیله گاز گرفتگی بسیار بالا هستش.

گاز گرفتگی سگ، حتی سگای خونگی می تونه موجب ، کاپنوسیتوفاگا، و مقاوم به متی سیلین و شه.

پس مراجعه به مراکز درمانی غیر قابل اجتنابه.

از طرف دیگه شاید بد نباشه مراکز نظارت بر حیوانات و یا پلیس محلی رو از جزئیات و محل وقوع حادثه باخبر کنین.